לדלג לתוכן
תפריט ראשי
תפריט ראשי
העברה לסרגל הצד
הסתרה
ניווט
עמוד ראשי
ברוכים הבאים
אולם דיונים
שינויים אחרונים
ערך אקראי
דיווח על טעות
עזרה
צור קשר/תרומה
פורטלים
נשיאי חב"ד
ימי חב"ד
גאולה ומשיח
תורת החסידות
תורת הנגלה
ניגוני חב"ד
ספרות חב"ד
בית רבי
אישי חב"ד
הפצת המעיינות
קישורים
חב"ד אינפו
ארכיון גאולה ומשיח
חב"דפדיה
חיפוש
חיפוש
מראה
יצירת חשבון
כניסה לחשבון
כלים אישיים
יצירת חשבון
כניסה לחשבון
דפים לעורכים שלא נכנסו לחשבון
מידע נוסף
תרומות
שיחה
עריכת הדף "
בחזקת משיח
"
ערך
שיחה
עברית
קריאה
עריכה
עריכת קוד מקור
גרסאות קודמות
כלים
כלים
העברה לסרגל הצד
הסתרה
פעולות
קריאה
עריכה
עריכת קוד מקור
גרסאות קודמות
כללי
דפים המקושרים לכאן
שינויים בדפים המקושרים
דפים מיוחדים
מידע על הדף
מראה
העברה לסרגל הצד
הסתרה
גרסה מ־13:26, 8 בפברואר 2012 מאת
שיע.ק
(
שיחה
|
תרומות
)
(
←
קישורים חיצוניים
:
ת)
(
הבדל
)
→ הגרסה הקודמת
|
הגרסה האחרונה
(
הבדל
) |
הגרסה הבאה ←
(
הבדל
)
אזהרה: אתם עורכים גרסה ישנה של דף זה. אם תשמרו את העריכה, כל השינויים שנעשו מאז גרסה זו יאבדו.
עריכת הגרסה החדשה ביותר
חזרה להיסטוריית הגרסאות
אזהרה:
אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם
תיכנסו לחשבון
או
תיצרו חשבון
, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.
בדיקת אנטי־ספאם.
אין
למלא שדה זה!
'''חזקת משיח''' הינה הגדרתו של הרמב"ם ל[[משיח]] בזמן ה[[גלות]] עוד קודם שגאל את ישראל. בדורנו מְמַמֵּשׁ כ"ק [[אדמו"ר שליט"א]] [[רבי]] מנחם מענדל שניאורסון את הסימנים האמורים{{הערה|ראו בערך המורחב [[בחזקת משיח]]}}, בשל כך [[פסק הדין שהרבי הוא מלך המשיח|פסקו מאות רבנים ומורי הוראה שהרבי הוא מלך המשיח]] וכי הרבי עונה להגדרה ההלכתית של בחזקת משיח{{הערה|הקובץ [http://www.chabad.info/images/notimage/45333_he_1.pdf העובדות שמאחורי הפסק]{{PDF}} מתעד את ההיסטוריה של פסקי דין אלו, ראו גם אתר [http://www.psakdin.net/פסק דין]}}. הרמב"ם מבדיל בין שני שלבים בהופעתו של המשיח: בתחילה יהיו בו סימניים ראשוניים למשיחיותו: התאמתו לנתונים הבסיסיים הנדרשים ממנו וכן הצלחה חלקית בתפקידו, ואז ייחשב "בחזקת משיח". מצב זה עודנו הפיך, רק לאחר מכן, עם השלמת תפקידיו, יתברר כי הוא "משיח בוודאי". {{ציטוט|תוכן=ואם יעמוד מלך מבית דוד הוגה בתורה ועוסק במצות כדוד אביו, כפי תורה שבכתב ושבעל פה, ויכוף כל ישראל לילך בה ולחזק בדקה וילחם מלחמות ה' - הרי זה [[בחזקת משיח|בחזקת שהוא משיח]]"|מקור=[[רמב"ם]], [[הי"ד החזקה]], [[הלכות מלך המשיח]], פי"א ה"ד|מרכאות=כן}}. 'חזקת משיח' מזוהה בעקבות פעולותיו לחיזוק קיום התורה והמצוות על ידי עם ישראל. זהו חלקו הראשון של 'התגלותו לעין כל על ידי פעולותיו', המוכיחות לנו כבר בזמן הגלות שהוא המשיח הנבחר על ידי הקדוש ברוך הוא. ==סימני בחזקת משיח== ===יעמוד מלך מבית דוד=== {{ערך מורחב|ערך=יעמוד מלך מבית דוד}} ===הוגה בתורה=== {{ערך מורחב|ערך=הוגה בתורה}} ===עוסק במצוות כדוד אביו=== {{ערך מורחב|ערך=עוסק במצוות כדוד אביו}} ===ויכוף כל ישראל לילך בה ולחזק בדקה=== {{ערך מורחב|ערך=ויכוף כל ישראל לילך בה ולחזק בדקה}} סימן נוסף להיות המלך [[בחזקת משיח]] הוא "ויכוף כל ישראל ללכת בה ולחזק בדקה"; גם עניין זה הוא תפקידו ופעולתו של מלך המשיח{{הערה|לקו"ש חל"ג שיחה ג' לפ' ויגש.}}. הכוונה{{הערה|נתבאר ע"י הרבי ב[[יחידות]], ה' [[מנחם אב]] [[תשכ"ז]] - [[צדי"ק למלך]] ח"ו עמ' 176, [[קונטרס יחי המלך]] גליון 300 - להרב [[שניאור חיים גוטניק]].}} אינה שיכוף בכח אלא בפועל, שילך הוא, או על-ידי שלוחיו, ושלוחי שלוחיו וכו' לכל [[יהודי]] ו[[יהודי]] ויגידו לו שיש לקיים [[תורה]] ו[[מצוות]] שהרי שלוחו של אדם '''כמותו''' ממש{{הערה|קידושין מא, ב.}}. ועצם הדבר שהשלוחים רק ילכו ויגידו ליהודים שצריך לשוב לתורה ומצוות, זה עצמו כבר מסייע ומביא לידי קיום “ויכוף” (כפשוטו), שהרי כפייה בדברים גם כן נקראת כפייה {{הערה|כדאיתא בכתובות נג, א. "אכפייה", ובקידושין מה, ב "כפתיה" עיי"ש.}}. פירוש נוסף הוא – שמשיח לא יתפעל מאלו שיטענו שצריך לילך אחר רוב דעות, ויש צורך ב"דמוקרטיא", ואילו הוא "דיקטאַטאָר" וכו'; כיון שישנה רק אמת אחת – האמת דאלקות, שנמסרה לנו ע"י תומ"צ. וכל הטענות אודות "צדק ויושר" כביכול – אם הם נגד התורה, הרי הם נגד האמת, ונגד הצדק והיושר{{הערה|משיחת [[אחרון של פסח]] [[תשח"י]].}}. כפיית כל ישראל היא תיקון לעניין החורבן, כי מצינו{{הערה|[[מסכת שבת]] קיט, ב. איכה רבה א, ו}} שמסיבות החורבן הוא שהשרים לא הוכיחו את החוטאים{{הערה|לקו"ש ח"ח ע' 361}}. ==== יכוף כל ישראל בפועל ==== [[הרבי]] הסביר<REF>[http://www.chabad.info/bm/index.php?magazine=bm_&status=goto_id&id=1311 גליון בית משיח]</REF> כי מה שכתוב ברמב”ם שמשיח יכוף כל ישראל - אין הכוונה בזה רק בכח, בפוטנציאל, אלא כוונתו היא שאכן כך מתנהג משיח בפועל. דהיינו, שאיש זה ילך ויכוף את כל ישראל לקיים תורה ומצוות. כיצד עושה זאת משיח? מובן שאין הכוונה שהוא בעצמו ילך לכל אחד ואחד, שהרי זהו דבר בלתי אפשרי, כי אם הוא פועל את פעולותיו על ידי השלוחים שלו, ושלוחי השלוחים - שהרי התורה אומרת ששלוחו של אדם '''כמותו''' ממש<REF>קידושין מא, ב.</REF>. עצם העובדה שהשלוחים רק ילכו ויגידו ליהודים שצריך לשוב לתורה ומצוות, זה עצמו כבר מסייע ומביא לידי קיום "ויכוף" (כפשוטו), שהרי כפייה בדברים גם כן נקראת כפייה <REF>כדאיתא בכתובות נג, א. "אכפייה", ובקידושין מה, ב "כפתיה" עיי"ש.</REF>. ===וילחם מלחמות ה'=== {{ערך מורחב|ערך=ילחם מלחמות ה'}} אחד הסימנים של [[בחזקת משיח]] הוא "לוחם מלחמות השם"; גם עניין זה הוא מתפקידיו ופעולותיו של מלך המשיח{{הערה|לקו"ש חל"ג שיחה ג' לפ' ויגש.}}. מלחמות אלו יהיו מלחמות על [[שלימות התורה]]{{הערה|[[לקוטי שיחות]] חי"ח עמ' 281.}}, [[שלימות הארץ]] וכו', באופן של [[שלום]]{{הערה|ש"פ חיי שרה [[תשנ"ב]]}}, על ידי [[דיבור]] בלבד{{הערה|שנא' (ישעי' י"א ד'): "והכה ארץ בפיו וברוח שפתיו ימית רשע.}}, לדוגמא: אומרים לו למשיח: מדינה פלונית מרדה בך! – אומר: יבוא גובאי ויאכלנה{{הערה|מהר"י קרא עה"פ}} ולא בדרך של [[צבא]] וכו'. משיח כבר החל מלחמות אלו, ובכמה עניינים הוא כבר מנצח{{הערה|ש"פ חיי שרה שם.}}. == החילוק בין חזקת משיח למשיח וודאי == "חזקת משיח" - ישנה מציאות טכנית של משיח. "[[משיח וודאי]]" - כינוי למשיח לאחר שגאל את ישראל מבין האומות, לאחר קיבוץ גלויות ובנין בית המקדש. חילוק זה כתוב ברמב"ם<REF>הלכות מלכים פרק י"א הלכה ד'</REF> בצורה ברורה: {{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=ואם יעמוד מלך מבית דוד, הוגה בתורה, ועוסק במצות כדוד אביו. כפי תורה שבכתב ושבעל פה. ויכוף כל ישראל לילך בה ולחזק בדקה. וילחם מלחמות ה'. '''הרי זה בחזקת שהוא משיח'''. אם עשה והצליח ובנה מקדש במקומו וקבץ נדחי ישראל '''הרי זה משיח בודאי'''. ויתקן את העולם כולו לעבוד את ה' ביחד שנאמר כי אז אהפוך אל עמים שפה ברורה לקרוא כולם בשם ה' ולעבדו שכם אחד}} ב[[שיחה]] מ[[שבת]] פרשת שמות [[תשנ"ב]] קובע [[אדמו"ר שליט"א]] "שישנו כבר ה"מלך מבית דוד . . שאז '''בחזקת''' שהוא משיח". ומאחל ש"כבר יהי' מיד "משיח בודאי", על ידי זה ש"עשה והצליח ובנה מקדש במקומו וקבץ נדחי ישראל . . ויתקן את העולם כולו לעבוד את ה' ביחד". == קישורים חיצוניים == * [http://www.hageula.com/moshiach/person/3808.html סימני הרמב"ם על מלך המשיח]{{וידאו}} סרט וידאו המציג כיצד כל הסימנים הללו נתקיימו ב[[אדמו"ר שליט"א]] - אתר הגאולה *[http://chabad.info/images/notimage/45333_he_1.pdf 'העובדות שמאחורי הפסק']{{PDF}}, קובץ המפרט את ההיסטוריה וההשתלשלות של פסקי הדין שנחתמו במהלך השנים, המגדירים את הרבי כמלך המשיח. * [http://psakdin.net 'אתר פסק דין'] {{הערות שוליים}} [[קטגוריה:גאולה ומשיח בזמן הגלות]] [[קטגוריה:מלך המשיח]]
תקציר:
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף
חב"דפדיה:זכויות יוצרים
לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה.
אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול
עזרה בעריכה
(נפתח בחלון חדש)
תבניות המופיעות בדף זה:
תבנית:*
(
עריכה
)
תבנית:PDF
(
עריכה
)
תבנית:אינפו
(
עריכה
)
תבנית:גאולה ומשיח
(
עריכה
)
תבנית:הגאולה
(
הצגת מקור
) (מוגנת חלקית)
תבנית:הערה
(
הצגת מקור
) (מוגנת חלקית)
תבנית:הערה/קוד
(
עריכה
)
תבנית:הערות שוליים
(
הצגת מקור
) (מוגנת)
תבנית:הערות שוליים/מרחב שם
(
עריכה
)
תבנית:וידאו
(
הצגת מקור
) (מוגנת חלקית)
תבנית:להשלים
(
עריכה
)
תבנית:ניווט קבוצות
(
עריכה
)
תבנית:ציטוט
(
עריכה
)
תבנית:קטגוריה בתבנית
(
עריכה
)
תבנית:שורה אחת
(
עריכה
)
יחידה:Arguments
(
עריכה
)
יחידה:PV-options
(
עריכה
)
יחידה:ParamValidator
(
עריכה
)
יחידה:הערה
(
עריכה
)
יחידה:פרמטרים
(
הצגת מקור
) (מוגנת חלקית)
הדף הזה כלול בקטגוריה מוסתרת:
קטגוריה:חב"דפדיה: ערכים הדורשים השלמה