לדלג לתוכן
תפריט ראשי
תפריט ראשי
העברה לסרגל הצד
הסתרה
ניווט
עמוד ראשי
ברוכים הבאים
אולם דיונים
שינויים אחרונים
ערך אקראי
דיווח על טעות
עזרה
צור קשר/תרומה
פורטלים
נשיאי חב"ד
ימי חב"ד
גאולה ומשיח
תורת החסידות
תורת הנגלה
ניגוני חב"ד
ספרות חב"ד
בית רבי
אישי חב"ד
הפצת המעיינות
קישורים
חב"ד אינפו
ארכיון גאולה ומשיח
חב"דפדיה
חיפוש
חיפוש
מראה
יצירת חשבון
כניסה לחשבון
כלים אישיים
יצירת חשבון
כניסה לחשבון
דפים לעורכים שלא נכנסו לחשבון
מידע נוסף
תרומות
שיחה
עריכת הדף "
דובער גרפינקל
"
ערך
שיחה
עברית
קריאה
עריכה
עריכת קוד מקור
גרסאות קודמות
כלים
כלים
העברה לסרגל הצד
הסתרה
פעולות
קריאה
עריכה
עריכת קוד מקור
גרסאות קודמות
כללי
דפים המקושרים לכאן
שינויים בדפים המקושרים
דפים מיוחדים
מידע על הדף
מראה
העברה לסרגל הצד
הסתרה
גרסה מ־21:36, 7 באוגוסט 2007 מאת
מענדי פ.
(
שיחה
|
תרומות
)
(
הבדל
)
→ הגרסה הקודמת
|
הגרסה האחרונה
(
הבדל
) |
הגרסה הבאה ←
(
הבדל
)
אזהרה: אתם עורכים גרסה ישנה של דף זה. אם תשמרו את העריכה, כל השינויים שנעשו מאז גרסה זו יאבדו.
עריכת הגרסה החדשה ביותר
חזרה להיסטוריית הגרסאות
אזהרה:
אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם
תיכנסו לחשבון
או
תיצרו חשבון
, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.
בדיקת אנטי־ספאם.
אין
למלא שדה זה!
[[תמונה:דובער גרפינקל.jpg|left|thumb|250px|הרב החסיד דובער גרפינקל]] הרה"ח ר' דובער גרפינקל המכונה "בערל קורניצער", נולד בעיירה [[קורניץ]] בשנת [[תרס"ד]] לאביו הרה"ח ר' בנימין ("בינא הירשל'ס") ולאמו מרת פייגא. הוריו נמנו על הקהילה החב"דית בקורניץ. ר' דובער היה גאון עצום, מקושר בלב ונפש ל[[:פורטל:נשיאי חב"ד|רבותינו נשיאנו]], שקוע בתורה ובעבודה, ששמחתו וצהלתו תמיד על פניו. כל דבר שלמד ידע מיד בעל-פה, הוא ידע בעל-פה את כל הש"ס. היה מודל לחסיד מושלם. גאון עצום בנגלה ובחסידות, עניו ודבק בדרכי החסידות עד הקצה האחרון, שקוע ראשו ורובו בתורה ועבודה, תפילותיו היו באריכות, וביחד עם זאת היה בקי בענייני העולם. למרות סבלו הרב ממחלת השחפת, היה תמיד שרוי בשמחה. בשנת [[תש"ג]], נלקח ר' דובער על ידי אנשי האס. אס. מאולם ישיבת [[תומכי תמימים ראדום]] אל קיצו בתאי הגזים במחנה ההשמדה אושוויץ. ==שנות צעירותו== בילדותו למד ב'חיידר' המקומי ובנערותו נשלח ללמוד בישיבת [[תומכי תמימים ליובאוויטש]], שם למד בין השנים [[תרע"ו]] ו[[תרע"ז]] וטיפס במהירות במעלות התורה, היראה והחסידות עד שנחשב לאחד ממצוייני התלמידים. לישיבה בליובאוויטש הביא אותו הרב [[יעקב לנדא]] שכיהן אז כרבה של קורניץ. לאחר מכן נדד עם הישיבה לקרעמנצ'וג ומשם לחרקוב ולרוסטוב. לאחר שמחת תורה [[תרפ"ד]], בהיותו כבן עשרים, החל ללמוד בישיבת [[תומכי תמימים רוסטוב|'תומכי תמימים']] המרכזית שעברה באותם ימים ל[[רוסטוב]]. באותה תקופה זכה להיות [[חוזר|מה'חוזרים']] הראשיים של [[אדמו"ר הריי"צ]]. כאשר אדמו"ר הריי"צ עזב את רוסטוב והשתקע ב[[לנינגרד]], עבר ר' בערל ללמוד ב[[תומכי תמימים חרקוב]], כאשר זמן מה לאחר זמן מונה למשגיח בישיבה זו. מאוחר יותר, כיהן שנים אחדות כראש ישיבת [[תומכי תמימים יקטרינוסלב]] (דנייפרפטרובסק), יחד עם הרב [[מרדכי צבי חריטונוב]]. כשנסגרה הישיבה, המשיך ר' בערל בנדודיו בין הסניפים המחתרתיים של הישיבות השונות. בשנת [[תרצ"ה]] הצליח ר' דובער לצאת מברית המועצות לפולין, שם נתמנה לבוחן כללי ומנהל רוחני בישיבת [[תומכי תמימים אוטווצק]]. כחמש שנים היה מראשי הישיבה ומנהליה, ובמסגרת תפקידו המיוחד בחן מידי פעם את [[תמים|התמימים]]. ==מלחמת העולם השניה== לאחר שעזב [[אדמו"ר הריי"צ]] את [[אטוואצק]], נשאר ר' בערל בעיר והופקד לשמור על ביתו של הרבי שברחוב פרוסיה 6. בבית זה שכנה הספרייה החשובה של הרבי ועוד חפצים יקרי ערך. עם פרוץ מלחמת העולם השניה, כתבו תלמידיו לרבי הריי"צ וביקשו שיסייע לר' בערל לברוח מפולניה. על כך השיב הרבי: "בדבר ידידי הרב הגאון הרב דובער גארפינקל שי', בודאי אשתדל להביאו אם ירצה השם". בתקופה זו, המשיך ר' בערל בתפקידיו האחראיים. יחד עם ידידו ר' [[ברוך פרידמן]], נסע לעיר [[ראדום]] שם הוקמה ישיבת '[[תומכי תמימים ראדום]]', והם תפעלו את הישיבה, כאשר ר' בערל משמש כמשגיח. ==על המוקד== במהלך חודשי חורף [[תש"א]], נכלאו יהודי ראדום בשתי גטאות. חסידי חב"ד פתחו מיד שני סניפי '[[תומכי תמימים]]', סניף בכל גטו. הסניף המרכזי היה ב'גטו הקטן', בביתו של הגביר החסידי ר' [[אברהם יחיאל בוים]] ברחוב שפאציר 13. במקום זה המשיך ר' בערל בעבודת הקודש. בשנת [[תש"ג]], לאחר תפילת שחרית, יצאו תלמידי הישיבה לסעוד את לבם בפת שחרית עלובה, ורק המשגיח ר' בערל עם כמה תלמידים נותרו באולם הישיבה. אל אולם הישיבה נכנסו לפתע אנשי אס. אס. לבושים במדים שחורים מכף רגל ועד ראש. הם הורו למשגיח והתלמידים להתלוות אליהם. מאוחר יותר, נודע כי ר' בערל ותלמידיו נשלחו למחנה ההשמדה אושוויץ, משם לא שבו. הי"ד. ר' בערל נישא כשנתיים לפני פרוץ המלחמה, וילדים לא היו לו. הוא ורעייתו נרצחו על ידי הנאצים ימ"ש. רק שריד אחד נותר מגאונותו הגדולה: ביאור בדברי פירוש המשניות לרמב"ם על מסכת פיאה. הביאור פורסם בחוברת "[[התמים]]" שהופיעה ב[[וורשה]] בחודש כסלו תרצ"ו. ==הנהגות מיוחדות בהן נהג== *תמיד הקפיד שלא להביט במראה, וכמו כן היה נזהר שלא לקרוא עיתונים. *בקיאותו האדירה, גרמה לכך שמבית [[אדמו"ר הריי"צ]] הפנו אליו שאלות שונות בהלכה והוא היה פוסק כפי ידיעותיו. לשאלות אלו לא היה מסרב לענות, כיוון שהופנו אליו מבית הרבי, אולם לעצמו לא פסק כלל בענייני איסור והיתר, והיה טורח לשאול רב אחר. *תלמידיו בישיבה סיפרו לימים, כי ר' בערל למד כה חזק את סדרת מאמרי עת"ר (סדרת [[מאמר|מאמרים]] של [[אדמו"ר הרש"ב]]), עד שהיה חושב עליהם כל העת ללא הפסקה. כאשר היה צריך להיכנס למקומות בהם אסור להרהר בדברי תורה, עבד על עצמו כדי שלא להרהר במאמרים אלו. *לבש טלית קטן בשיעור גדול מאוד, כאשר מלפניו הגיעה הציצית עד ברכיו. כששאלוהו על כך, השיב: "עם מצווה זאת עלינו להיות מוקפים לגמרי". *נהג ללמוד שיעור יומי בחומש עם פירוש רש"י כשהוא לבוש ב[[תפילין ר"ת]]. *דיקדק לעמוד במקום אחד בעניית "אמן יהא שמיה רבא", וכיוון רגלים כמו בשמונה עשרה. *למד את הפרשה '[[שניים מקרא ואחד תרגום]]' שלוש פעמים בכל שבוע. פעם אחת בערב (או בליל) [[שבת]] קודש, הפעם השניה ביום שבת קודש בבוקר קודם התפילה, ובפעם השלישית אחר התפילה קודם הקידוש. *בשבת קודש היה מהדר לברך ולבצוע על '[[לחם משנה]]' דווקא, אפילו על 'פת הבאה בכיסנין' (ואפילו [[מזונות לפני התפילה|בטעימה שלפני התפילה בבוקר]]), באמרו שזה אינו שייך דווקא לסעודה אחר התפילה, אלא שכל ענייני השבת הם כפל. *נזהר שלא לטלטל ברשות הרבים ביום טוב (מלבד ארבעה מינים בסוכות וענייני אוכל נפש) ואפילו את הטלית היה לובש מתחת למלבוש העליון כפי שהלך בשבת. [[קטגוריה:חסידים מתקופת אדמו"ר הרש"ב|ג]] [[קטגוריה:חסידים מתקופת אדמו"ר הריי"צ|ג]]
תקציר:
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף
חב"דפדיה:זכויות יוצרים
לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה.
אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול
עזרה בעריכה
(נפתח בחלון חדש)