לדלג לתוכן
תפריט ראשי
תפריט ראשי
העברה לסרגל הצד
הסתרה
ניווט
עמוד ראשי
ברוכים הבאים
אולם דיונים
שינויים אחרונים
ערך אקראי
דיווח על טעות
עזרה
צור קשר/תרומה
פורטלים
נשיאי חב"ד
ימי חב"ד
גאולה ומשיח
תורת החסידות
תורת הנגלה
ניגוני חב"ד
ספרות חב"ד
בית רבי
אישי חב"ד
הפצת המעיינות
קישורים
חב"ד אינפו
ארכיון גאולה ומשיח
חב"דפדיה
חיפוש
חיפוש
מראה
יצירת חשבון
כניסה לחשבון
כלים אישיים
יצירת חשבון
כניסה לחשבון
דפים לעורכים שלא נכנסו לחשבון
מידע נוסף
תרומות
שיחה
עריכת הדף "
גימטריה
"
ערך
שיחה
עברית
קריאה
עריכה
עריכת קוד מקור
גרסאות קודמות
כלים
כלים
העברה לסרגל הצד
הסתרה
פעולות
קריאה
עריכה
עריכת קוד מקור
גרסאות קודמות
כללי
דפים המקושרים לכאן
שינויים בדפים המקושרים
דפים מיוחדים
מידע על הדף
מראה
העברה לסרגל הצד
הסתרה
גרסה מ־22:55, 7 ביוני 2025 מאת
ברכת הגאולה
(
שיחה
|
תרומות
)
(
←
'הכאה'
)
(
הבדל
)
→ הגרסה הקודמת
|
הגרסה האחרונה
(
הבדל
) |
הגרסה הבאה ←
(
הבדל
)
אזהרה: אתם עורכים גרסה ישנה של דף זה. אם תשמרו את העריכה, כל השינויים שנעשו מאז גרסה זו יאבדו.
עריכת הגרסה החדשה ביותר
חזרה להיסטוריית הגרסאות
אזהרה:
אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם
תיכנסו לחשבון
או
תיצרו חשבון
, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.
בדיקת אנטי־ספאם.
אין
למלא שדה זה!
{| class=wikitable bgcolor="#ccccff" align="left" border="1" cellpadding="3" |- |colspan="2" align="center" bgcolor=lightblue| '''ערכי האותיות{{ש}}בגימטריה''' |- !אות!! ערך |- |[[א]]||[[אחד (מספר)|1]] |- |[[ב]]||[[שתיים|2]] |- |[[ג]]||[[שלוש|3]] |- |[[ד]]||[[ארבע|4]] |- |[[ה]]||[[חמש|5]] |- |[[ו]]||[[שש|6]] |- |[[ז]]||[[שבע|7]] |- |[[ח]]||[[שמונה|8]] |- |[[ט]]||[[תשע|9]] |- |[[י]]||[[עשר|10]] |- |[[כ]]||[[עשרים|20]] |- |[[ל]]||[[שלושים|30]] |- |[[מ]]||[[ארבעים|40]] |- |[[נ]]||[[חמישים|50]] |- |[[ס]]||[[שישים|60]] |- |[[ע]]||[[שבעים|70]] |- |[[פ]]||[[שמונים|80]] |- |[[צ]]||[[תשעים|90]] |- |[[ק]]||[[מאה|100]] |- |[[ר]]||[[מאתיים|200]] |- |[[ש]]||[[שלוש מאות|300]] |- |[[ת]]||[[ארבע מאות|400]] |- |ת"ק או ך||[[חמש מאות|500]] |- |ת"ר או ם||600 |- |ת"ש או ן||700 |- |ת"ת או ף||800 |- |תת"ק או ץ||900 |- |תת"ר או א'||[[אלף (מספר)|1000]] |- |} '''גימטריה''' הוא ערכו המספרי של אות או תיבה ב[[לשון הקודש]]. הגימטריה של התיבה קשורה למהותה של התיבה עצמה, ועל כן היא מלמדת ומרמזת על ענינה של התיבה, זאת כחלק משיטת הרמז ש[[פרד"ס]] התורה, ואחד מסוגי ה[[נוטריקון]] בהן ניתן לדרוש וללמוד את פסוקי התורה. ==מקורה ומהותה של הגימטריה== דרך לימוד התורה בגימטריה, נמנית כאחת מ32 מדות שהתורה נדרשת בהם, במנינו של רבי אליעזר בנו של רבי יוסי הגלילי. לפעמים הגימטריה של מילה מסויימת מכוונת כנגד מילה מסויימת בתוספת השורש של כל אות, שהוא שוה למספר 1 (כמאמר הבעל שם טוב שהאות א' מלובשת בכל אותיות הא"ב), ואז מונים את הגימטריה של המילה בחשבון מספר האותיות. לעומת מזאת לפעמים מונים את המילה עם השורש שלה שכולל את כל האותיות ואז החשבון של הגימטריה הוא כנגד המילה "עם הכולל" כלומר עם מספר גימטריה בודד. כמו כן לפעמים גימטריה של מילה מכוונת כנגד מספר מילים, בתוספת הכולל של כל מילה בנפרד ואז מונים את הגימטריה עם מספר התיבות. ה[[הלכה]] שה[[נזיר]] מונה לשלושים יום את ימי נזירותו נלמדות בגימטריה: הפסוק אומר {{ציטוטון|קָדֹשׁ יִהְיֶה גַּדֵּל פֶּרַע שְׂעַר רֹאשׁוֹ}}{{הערה|[[פרשת נשא]] ו, ה.}} ו"יהיה" בגימטריה שלושים{{הערה|[[מועד קטן]] יב, ב.}}. מספר החוטים והקשרים ב[[ציצית]] הם בגימטריה 613, ועל כן הם מזכירים ומעוררים את קיום ה[[תרי"ג מצוות]], {{ציטוטון|וּרְאִיתֶם אֹתוֹ וּזְכַרְתֶּם אֶת כָּל מִצְוֹת ה' וַעֲשִׂיתֶם אֹתָם}}{{הערה|[[פרשת שלח]] טו, לט ו[[פירוש רש"י]].}} מבין הספרים של גדולי ישראל הבולטים בשימוש בגימטריהות, הם רבינו אשר 'בעל הטורים' וה'מגלה עמוקות' בפירושיהם על התורה, אך בנוגע לעריכת גימטריהות על ידי אנשים פשוטים, הזהיר הרמב"ן{{הערה|'ספר הגאולה' בתחילתו.}}: "אין אדם רשאי לדון בחשבון גימטריהות ולהוציא מהן ענין שעלה בדעתו", ובספרי גדולי ישראל מופיעים כמה כללים באופן עריכת הגימטריהות{{הערה|ראו לדוגמה מה שמציין הרבי בלקוטי שיחות תצוה-ז' אדר חלק כ"ו לשומר אמונים (הר"י איגרס) ויכוח א' אותיות כ-כג.}}. בספרי ה[[קבלה]] השימוש בגימטריות נפוץ אף יותר. [[אדמו"ר הריי"צ]] מכנה חלק זה בתורה בשם 'אזנים לקופה', ומדגיש שהגימטריה היא רק ציון וסימן שלא לטעות ולסייע בזכירת הענינים, אך הגימטריה כשלעצמה לא מלמדת דבר{{הערה|1=[https://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=31683&pgnum=362 אגרות קודש אדמו"ר הריי"צ חלק ח' עמוד שכד]. וראה גם בספר הגאולה להרמב"ן המצויין לעיל, אנציקלופדיה תלמודית ערך גימטריה סעיף ב'.}}. בהתוועדות [[שמחת בית השואבה]] שערך הרבי בשנות השי"ן הראשונות מטעם ה[[מרכז לענייני חינוך]] חזר הרבי על גימטריה כשלפניה הקדים ואמר שבליובאוויטש לא 'עשו עניין' מגימטריאות{{הערה|מפי הרב [[משה וולפסון]]. [[מענדי קורטס]], '''לב מלא באהבת ה'''' [[שבועון כפר חב"ד]] גליון 2065 עמוד 21.}}. [[הרבי]] מדגיש בכמה הזדמנויות, כדברי הרמב"ן האמורים, שצריך להיות קשר בין המילים המחושבות '''גם בתוכן הדברים''' ולא רק במספר השוה שביניהם, והדבר צריכה מקור מוסמך ולהיעשות בידי אדם הראוי לכך{{הערה|ראו [[לקוטי שיחות]] [https://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14949&st=&pgnum=296 חלק כ"ו עמוד 206]. [[שיחה|שיחת]] שבת [[פרשת האזינו]] [[תש"מ]] [https://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=4623&st=&pgnum=114&hilite= סעיף כט ואילך]. [[שיחה|שיחת]] שבת [[פרשת יתרו]] [[תש"מ]] [https://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=4624&st=&pgnum=175&hilite= סעיף נה ואילך]. ועוד.}}{{הערה|שם=פורים}}. לאידך אומר הרבי: {{ציטוטון|רואים במוחש שלימוד הקשור עם ענינים של גימטריה וחשבון הוא קל יותר, ודורש פחות עיון ויגיעה - מאשר לימוד ענין מסויים באופן של הבנה והשגה כו'. ולכן, גם כאשר "בחור ישיבה" (וכיוצא בזה) התעייף מלימוד התורה, ואינו יכול כרגע לעסוק בענין עיוני, יכול הוא בקל לעסוק בעניני גימטריהות ומספרים כו'}}{{הערה|שיחת ליל [[י"ג תשרי]] [[תשמ"ג]], [https://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=59220&st=&pgnum=147 התוועדויות תשמ"ג כרך א' עמוד 131].}}. ==גימטריה "עם הכולל"== לעיתים לצורך החישוב מצרפים את המילה עצמה כמספר אחד לערך הגימטריה, וצורת חישוב זו מכונה "עם הכולל" או "גימטריה חסרה". דוגמה לחישוב כזה: [[דמעה]] (119) עם הכולל (120) בגימטריה [[מועד]]{{הערה|ראו שיחת [[כ' מנחם אב]] [[תשמ"ב]]. ראו גם שיחת [[כ"ב שבט]] [[תשנ"ב]].}}. [[הרבי]] מביא רמז לדרך זו גם ב[[הלכה]] (בנוסף לשימוש בה ב[[מדרש]]ים) בנוגע למספר ה[[מלקות]] שהוא [[ארבעים]] חסר אחת, והדבר נלמד מסמיכות הפסוקים{{הערה|[[כי תצא]] כה, ב - ג.}}{{ציטוטון|בְּמִסְפַּר אַרְבָּעִים}}, "מנין שהוא סמוך לארבעים"{{הערה|[[מסכת מכות]] כב, סוף עמוד א (במשנה).}}, כלומר: חשבון המשלים סכום של ארבעים. ומבאר [[הרבי]] שכאשר ישנו מספר שביחד עם ההשלמה עולה ארבעים, הדבר נחשב מספר ארבעים ועל ידו מקיימים הציווי "ארבעים יכנו", אף שמלקים רק 39 פעמים, כיון שהוא משלים לארבעים{{הערה|שם=פורים|1=[https://www.lahak.org/templates/lahak/article_cdo/aid/4384360/jewish/-.htm שיחת [[פורים]] [[תשכ"ז]]].}}. מהות החישוב נראה כתמוה, והרבי מסביר זאת על-פי דברי רבי [[יוסף אירגס]]{{הערה|שומר אמונים ויכוח א' אות כ-כא.}}: {{ציטוטון|לכאורה הרי זה דבר והיפוכו, שהרי הסיבה לכך שצריכים להוסיף את הכולל היא בגלל שהחשבון אינו מתאים, ואם-כן, אין זו "גימטריה"? וגם: מהו הטעם שלפעמים החשבון הוא עם הכולל (או שני כוללים), ולפעמים ללא הכולל? – אין זה כדעת הטועים שזהו מצד הדוחק כו', דכיון שהחשבון אינו מתאים, אזי מוסיפים גם את הכולל. אלא הכל הוא מכוון; לפעמים השייכות היא רק מצד הענינים הפרטיים, ואז לא מחשבים את הכולל, ולפעמים השייכות היא לא רק מצד הענינים הפרטיים, אלא גם מצד הכלל, ואז צריכים לחשב את הכולל, ולולי זאת אי אפשר לפעול את הענין כו', ובמילא חסר בגימטריה}}{{הערה|[https://www.lahak.org/templates/lahak/article_cdo/aid/5953144/jewish/page.htm#footnoteRef14a5953144 שיחת יום שני של [[ראש השנה]] [[תש"ל]]].}}{{הערה|בשיחת פורים תשכ"ז המובאת בהערה {{הערה|שם=פורים}} מבואר לפי כלל זה מדוע [[עמלק]] גימטריה [[ברזל]] דווקא עם הכולל.}}. ==גימטריה קטנה== אופן החישוב של גימטריה קטנה הוא החישוב המספרי של כל אות כפי שהיא בגימטריה הרגילה אך ללא המספרים, כך שגם האותיות הבאות לאחר י' השווי המספרי שלהם הוא 1-9 בלבד. אחד השימושים הנפוצים ביותר לחישוב גימטריה זו הוא בנוגע לתיבת 'אמת', שבגימטריה קטנה הערך המספרי של הוא 9 (א - 1, מ - 4, ת - 4), זאת בשונה מאופן החישוב בגימטריה רגילה בה הערך המספרי של המילה הוא 441. ==גימטריה של הניקוד== לעיתים נעשה שימוש גם בחישוב הניקוד של האותיות, כשבו עצמו יש 2 שיטות עיקריות. השיטה הנפוצה היא שהערך המספרי של כל נקודה הוא עשר, והערך המספרי של כל קו הוא 6{{הערה|ככל הנראה בשל הדמיון הצורני בין הנקודה לאות י' שערכה 10 בגימטריה, ובין הקו לאות ו' שערכו 6.}}, כך לדוגמה לפי חשבון זה הניקוד [[סגול]] שכולל 3 נקודות יהיה ערכו 30, והניקוד [[קמץ]] שכולל קו ונקודה - יהיה ערכו 16. == 'הכאה' == אחת מהדרכים בחישוב הגימטריה נקראת 'הכאה'. היינו שמכפילים את האות בשווי האות עצמה (לדוגמא: ה X ה = 25). בדרך זו ישנה אפשרות נוספת של פירוק המילה לאותיותיה ואז להכפיל כל אות מול עצמה, וכפי שכותב הרבי: "ה' בהכאה בגימטריה ת"ק"{{הערה|[[ספר המאמרים מלוקט]] ה' עמ' רמד.}} ==גימטריאות ידועות== שם [[אלהי"ם]] בגימטריה "הטבע". [[שם ע"ב]] הוא בגימטריה [[חסד]]. שם זה כפול 3 הוא בגימטריה [[גבורה]]. [[שם מ"ה]] הוא גימטריה של "[[אדם]]". [[שם ב"ן]] הוא בגימטריה [[בהמה]] (הענין מבואר בחסידות בארוכה, ראה [[זרע אדם]] ו[[זרע בהמה]]). [[770]] הוא גימטריה של "פרצת", וכן "[[770 - מרכז חב"ד העולמי|בית משיח]]" (כפי שאמר הרבי עצמו בקונטרס "[[בית רבינו שבבבל]]"). ==בחסידות== בחסידות מוסבר שמבין החלקים השייכים לשער ה'רמז' שב[[פרד"ס התורה]], הגימטריה היא הבחינה האחרונה והתחתונה ביותר, שאינה יכולה ללמד על קשר בין 2 מושגים שיש להם ערך מספרי זהה, אלא רק לאחרי שיש תוכן בין משמעות המילים, ניתן למצוא לכך רמז גם במספר הגימטריה, כאשר הערך השווה שלהם מצביע על כך שבשורש של המילים יש את אותו מספר כוחות, רק שב[[סדר ההשתלשלות]] ירדו ממדרגה למדרגה מיעוט אחרי מיעוט עד שהקשר שנותר ביניהם הוא רק הערך המספרי השווה שלהם{{הערה|1=שער היחוד והאמונה סוף פרק ז. [https://drive.google.com/file/d/1qYhzccnZx5hQmCXnh4zYTVX41W0Q_okx/view לקוטי שיחות חלק כ"ו שיחה ג' לפרשת תצוה].}}. ==ראו גם== *[[נוטריקון]] *[[מספר קידמי]] {{הערות שוליים}} [[קטגוריה:מושגים כלליים]] [[קטגוריה:תורת החסידות]] [[קטגוריה:אותיות]] [[קטגוריה:מספרים]]
תקציר:
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף
חב"דפדיה:זכויות יוצרים
לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה.
אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול
עזרה בעריכה
(נפתח בחלון חדש)
תבניות המופיעות בדף זה:
תבנית:הערה
(
הצגת מקור
) (מוגנת חלקית)
תבנית:הערה/קוד
(
עריכה
)
תבנית:הערות שוליים
(
הצגת מקור
) (מוגנת)
תבנית:הערות שוליים/מרחב שם
(
עריכה
)
תבנית:הפניה לערך מורחב
(
עריכה
)
תבנית:הפניה לערך מורחב/קוד
(
עריכה
)
תבנית:ערך מורחב
(
עריכה
)
תבנית:ציטוטון
(
עריכה
)
תבנית:ש
(
עריכה
)
יחידה:Arguments
(
עריכה
)
יחידה:PV-options
(
עריכה
)
יחידה:ParamValidator
(
עריכה
)
יחידה:הערה
(
עריכה
)
יחידה:פרמטרים
(
הצגת מקור
) (מוגנת חלקית)