לדלג לתוכן
תפריט ראשי
תפריט ראשי
העברה לסרגל הצד
הסתרה
ניווט
עמוד ראשי
ברוכים הבאים
אולם דיונים
שינויים אחרונים
ערך אקראי
דיווח על טעות
עזרה
צור קשר/תרומה
פורטלים
נשיאי חב"ד
ימי חב"ד
גאולה ומשיח
תורת החסידות
תורת הנגלה
ניגוני חב"ד
ספרות חב"ד
בית רבי
אישי חב"ד
הפצת המעיינות
קישורים
חב"ד אינפו
ארכיון גאולה ומשיח
חב"דפדיה
חיפוש
חיפוש
מראה
יצירת חשבון
כניסה לחשבון
כלים אישיים
יצירת חשבון
כניסה לחשבון
דפים לעורכים שלא נכנסו לחשבון
מידע נוסף
תרומות
שיחה
עריכת הדף "
איסור תמורה
" (פסקה)
ערך
שיחה
עברית
קריאה
עריכה
עריכת קוד מקור
גרסאות קודמות
כלים
כלים
העברה לסרגל הצד
הסתרה
פעולות
קריאה
עריכה
עריכת קוד מקור
גרסאות קודמות
כללי
דפים המקושרים לכאן
שינויים בדפים המקושרים
דפים מיוחדים
מידע על הדף
מראה
העברה לסרגל הצד
הסתרה
אזהרה:
אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם
תיכנסו לחשבון
או
תיצרו חשבון
, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.
בדיקת אנטי־ספאם.
אין
למלא שדה זה!
== הטעם לאיסור תמורה == הטעם לאיסור תמורה, נובע ממטרת הקדשים ומקום הקדוש, להטיל מורא וקדושה בלב בני אדם בכל ענייני הקודש, ה' בחר מקום טהור במיוחד - [[בית המקדש]] - בכדי לטהר את מחשבות בני האדם ולהדריכם לקראת עבודת קודש. כל פעולה שנעשית במקום קדוש, מקנים לאדם את האפשרות לדבוק בעבודת ה'. ולפיכך אסור לשנות את מצב הקדושה של דבר מה, כמו בהמה שהוקדשה. השינוי במעמד הקדושה, כמו בהמה שהוקדשה שנשנית תמורתה בבהמה אחרת, יפגע בתכלית הקדושה וישפיע לרעה על ההכשרה והטהרה המיועדים, כי הקדושה אינה עניין של סמל בלבד, אלא יש לה כוח וטהרה המכוונים להכשיר את מחשבות האדם ולהדריכו לעבודת ה'. כדי לשמר את הכבוד וההדר של הקדושה, ה' ציווה שלא לשנות או להחליף את מה שנקבע כקדוש. המשמעות של האיסור היא שכאשר בהמה נקבעה כקדושה, היא נשארת כזו לעד, ואין לשנות את מצבה או להחליף אותה בבהמה אחרת, אפילו אם הדבר ייראה כמו שינוי טכני. אם אדם מנסה לשנות את המצב הקדוש, הדבר לא רק שאינו פוגע בקדושה, אלא הקדושה מתפשטת גם למה שהמיר. בכך, האיסור שומר על קביעות הקדושה ומנוע שינוי במעמדו. הרמב"ם מסביר, כי הכתוב "והיה הוא ותמורתו יהיה קודש" מלמד אותנו כי התורה רואה את טבעו של האדם, שלפעמים הוא מעוניין להמיר את מה שהקדיש למזבח, במיוחד אם הוא חושב שניתן להמיר את "הרע" ב"יפה". כלומר, אם אדם הקדיש בהמה למזבח ומאוחר יותר נחשבת לו טוב יותר בהמה אחרת, ייתכן שיתפתה להמיר, אולם התורה אוסרת זאת. הסיבה היא שברגע שהאדם מקבל רשות להמיר רע ביפה, הוא עשוי, בגלל היצר הרע, להמיר גם את היפה ברע ולהגיד לעצמו שהיפה הוא רע. ולכן, התורה אוסרת זאת באופן מוחלט כדי שלא תיווצר פרצה שבה יוכל האדם לפגוע בקדושת הקרבנות.
תקציר:
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף
חב"דפדיה:זכויות יוצרים
לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה.
אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול
עזרה בעריכה
(נפתח בחלון חדש)