לדלג לתוכן
תפריט ראשי
תפריט ראשי
העברה לסרגל הצד
הסתרה
ניווט
עמוד ראשי
ברוכים הבאים
אולם דיונים
שינויים אחרונים
ערך אקראי
דיווח על טעות
עזרה
צור קשר/תרומה
פורטלים
נשיאי חב"ד
ימי חב"ד
גאולה ומשיח
תורת החסידות
תורת הנגלה
ניגוני חב"ד
ספרות חב"ד
בית רבי
אישי חב"ד
הפצת המעיינות
קישורים
חב"ד אינפו
ארכיון גאולה ומשיח
חב"דפדיה
חיפוש
חיפוש
מראה
יצירת חשבון
כניסה לחשבון
כלים אישיים
יצירת חשבון
כניסה לחשבון
דפים לעורכים שלא נכנסו לחשבון
מידע נוסף
תרומות
שיחה
עריכת הדף "
ויכוח מינסק
" (פסקה)
ערך
שיחה
עברית
קריאה
עריכה
עריכת קוד מקור
גרסאות קודמות
כלים
כלים
העברה לסרגל הצד
הסתרה
פעולות
קריאה
עריכה
עריכת קוד מקור
גרסאות קודמות
כללי
דפים המקושרים לכאן
שינויים בדפים המקושרים
דפים מיוחדים
מידע על הדף
מראה
העברה לסרגל הצד
הסתרה
אזהרה:
אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם
תיכנסו לחשבון
או
תיצרו חשבון
, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.
בדיקת אנטי־ספאם.
אין
למלא שדה זה!
==הויכוח== ב[[חודש תמוז]] נסע [[אדמו"ר הזקן]] כמידי שנה לאסיפת 'החבריא' תלמידי [[המגיד ממעזריטש]] שנערכה ב[[וואהלין]], ובחזרתו משם עצר ב[[מינסק]] והתעכב שם במשך שלושה שבועות. בתחילה ביקשו ראשי הקהל של מינסק מאדמו"ר הזקן לערוך את הויכוח בבית הקהל, אך אדמו"ר הזקן סירב לערוך את הויכוח במקום קטן שכזה היות שרצה שאנשים רבים ככל האפשר יוכלו להיות נוכחים בעת הויכוח ולהיווכח בצדקת דרכה של תנועת החסידות. בנוסף, דרש אדמו"ר הזקן שעל מנת לשמור על הסדר יבחרו המתנגדים מראש חבורה מצומצמת של בני תורה שישאלו אותו שאלות, היות ואי אפשר להתווכח עם קהל של מאות אנשים כאשר האחד נכנס לתוך דברי חבירו. בינתיים, עד שהתקבלה ההחלטה בבית הדין של המתנגדים את מי לבחור לערוך ויכוח מול אדמו"ר הזקן, התאספו מאות מחסידי חב"ד מכל האזור ואף מהעיירות המרוחקות, ואדמו"ר הזקן אמר בפניהם חסידות, והיות והכניסה הייתה חופשית לכל מי שרצה בכך, אברכים רבים מהמתנגדים הקשיבו אף הם לדברי החסידות שאמר אדמו"ר הזקן, והיו בהתפעלות גדולה הן מתוכן הדברים והן מההנהגה הכללית של אדמו"ר הזקן והמשמעת של החסידים. רק לאחר שבת הודיע בית הדין כי הויכוח יערך ביום שלישי [[י"ד מנחם אב]], וביום שני התאספו כל גדולי המתנגדים על מנת להתיר את החרם והנידוי שעשו על תלמידי [[המגיד ממעזריטש]] בשנת [[תקל"ב]], וכן להודיע מי נבחר להימנות על המתווכחים מול אדמו"ר הזקן, ועל כך שיום הויכוח יהיה יום צום ואמירת [[סליחות]]. ===היום הראשון=== ביום שלישי הגיע [[אדמו"ר הזקן]] בשעה המיועדת אל [[בית הכנסת]] בו נערך הויכוח, וכאשר נכנס אמר את הפסוק "ואני ברוב חסדך אבוא ביתך אשתחווה אל היכל קדשך ביראתך", וכאשר אמר פסוק זה נפל פחד ויראה על כל הנוכחים. לאחר מכן המשיך אדמו"ר הזקן אל עבר המקום המיועד לו ובסמיכות אליו התיישב ואמר את פרק קל"ד בספר תהלים, ורק לאחר מכן התיישב על מקומו. על פי דרישת המתנגדים שאינם מוכנים לשמוע את דברי מנהיג החסידים עד שיווכחו שהוא בעל [[נגלה]] ויודע ללמוד כדבעי, החלו הם להתקיף את אדמו"ר הזקן בשאלות וקושיות, ואדמו"ר הזקן השיב על כל השאלות במתק שפתיים, באופן כזה שהיה מובן הן לגאונים הגדולים והן לפשוטי העם, ובתוך הדברים שילב מתוך הזכרון ציטוטים מדוייקים מדברי הגמרא והמפרשים ומדברי השולחן ערוך ונושאי כליו באופן שהדהים את כל השומעים. לאחר כשמונה שעות בהן עמד אדמו"ר הזקן בבחינה שערכו לו, החל אדמו"ר הזקן להרצות את שאלותיו בגמרא בפני הגאונים, אלא שהם לא ידעו להשיב לו על שאלותיו, וכאשר ראו חברי בית הדין כי גדולי המתנגדים לא יודעים מה לענות, החליטו לעצור את הויכוח ולהכריז שההמשך ידחה ליום המחרת. ===היום השני=== למחרת התאספו גדולי המתנגדים השכם בבוקר אחר התפילה וניסו למצוא מענה לשאלותיו של [[אדמו"ר הזקן]] ללא הצלחה. בינתיים הגיעו שלוחי הבית דין והודיעו לגאוני המתנגדים כי מוכרחים למצוא מענה לשאלותיו היות וכבר נפוצה בעיר השמועה שמנהיג החסידים ניצח בלימוד את המתנגדים. אך למרות הכל, לא הצליחו המתנגדים למצוא תשובה, ובהגיע שעת חצות הלכו אל מקום הויכוח וכאשר נכנס אדמו"ר הזקן הכריז שליח בית הדין שהוא דורש מאדמו"ר הזקן להסביר את המנהגים שחידשו החסידים שגדולי המתנגדים חושדים שמנהגים אלו מגיעים ממקור לא טהור. אדמו"ר הזקן סירב לענות ודרש קודם שהמנגדים ימלאו את חלקם בויכוח כפי שסוכם מראש וינסו להשיב על שאלותיו בלימוד, וההכרזה הזו עוררה סערה גדולה היות ובית הדין ניסה להטות את הויכוח לטובת המתנגדים היפך האמת והצדק ובניגוד למה שסוכם מראש. בהמשך, נענה אדמו"ר הזקן לשמוע את טענותיהם העיקריות של המתנגדים לתנועת החסידות והשיב עליהם בטוב טעם.
תקציר:
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף
חב"דפדיה:זכויות יוצרים
לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה.
אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול
עזרה בעריכה
(נפתח בחלון חדש)