לדלג לתוכן
תפריט ראשי
תפריט ראשי
העברה לסרגל הצד
הסתרה
ניווט
עמוד ראשי
ברוכים הבאים
אולם דיונים
שינויים אחרונים
ערך אקראי
דיווח על טעות
עזרה
צור קשר/תרומה
פורטלים
נשיאי חב"ד
ימי חב"ד
גאולה ומשיח
תורת החסידות
תורת הנגלה
ניגוני חב"ד
ספרות חב"ד
בית רבי
אישי חב"ד
הפצת המעיינות
קישורים
חב"ד אינפו
ארכיון גאולה ומשיח
חב"דפדיה
חיפוש
חיפוש
מראה
יצירת חשבון
כניסה לחשבון
כלים אישיים
יצירת חשבון
כניסה לחשבון
דפים לעורכים שלא נכנסו לחשבון
מידע נוסף
תרומות
שיחה
עריכת הדף "
משתמש:ר.ז./יהונתן
" (פסקה)
דף משתמש
שיחה
עברית
קריאה
עריכה
עריכת קוד מקור
גרסאות קודמות
כלים
כלים
העברה לסרגל הצד
הסתרה
פעולות
קריאה
עריכה
עריכת קוד מקור
גרסאות קודמות
כללי
דפים המקושרים לכאן
שינויים בדפים המקושרים
תרומות המשתמש
יומנים
צפייה בהרשאות המשתמש
דפים מיוחדים
מידע על הדף
מראה
העברה לסרגל הצד
הסתרה
אזהרה:
אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם
תיכנסו לחשבון
או
תיצרו חשבון
, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.
בדיקת אנטי־ספאם.
אין
למלא שדה זה!
== בתורת החסידות == בכתבי החסידות מופיעה דמותו של יהונתן גם במשמעות סודית-רוחנית, במיוחד על פי דרשת מאורי אור (תורת חב"ד). שמו של יהונתן מפורש כ"יה"ו נתן" – כלומר, המשכה מהשם העליון י-ה-ו (שלושת האותיות הראשונות של שם הוי') אל הספירה האחרונה – נתן. באותו מאמר מבואר ש"נתן" בגימטריא ת"ק (500), ומוסבר שזו גימטריה של האות ה' האחרונה של שם הוי', כאשר נוקטים בחישוב של אותיות בהכאה (ה' = ה' * ה' = 5 * 5 = 25, אבל כאן משתמשים בדרך קבלית אחרת שמובילה לת"ק). הה' האחרונה מייצגת את ספירת המלכות, אשר בה מתגלה ההמשכה מהעולמות העליונים לעולמות התחתונים. === הבדל בין יהונתן לדוד === לפי מאורי אור, מתקיים דיון עומק בפירוש המילים "ויאמר לו יהונתן" – כלומר, ההמשכה הרוחנית מיהונתן לדוד. בפירוש הפשוט, יהונתן (כיה"ו) הוא משפיע ודוד (שהוא מלכות) מקבל. אך אם נבין ש"נתן" שבשם יהונתן מייצג את הה' האחרונה – המלכות עצמה – הרי שגם יהונתן וגם דוד מייצגים את אותה ספירה. מהי, אפוא, המשמעות של ההמשכה מיהונתן לדוד? כאן מתבררת הבחנה עדינה אך עמוקה בין שתי מדרגות שבמלכות: # '''יהונתן – המלכות כפי שהיא באצילות''', סופה של האצילות, הנקראת בלשון חז"ל "זנב לאריות". # '''דוד – המלכות כפי שהיא מקור לעולמות בי"ע (בריאה, יצירה, עשיה)''', ראש לשועלים. המשכת הדברים מיהונתן לדוד, אם כן, היא ירידת שפע מהמלכות כפי שהיא במדרגתה העליונה (כמסתיימת את עולם האצילות) אל מדרגת המלכות כפי שהיא נעשית מקור להוויה של העולמות הנבראים. === ים וארץ – שתי מדרגות המלכות === שתי בחינות אלה מקבילות לשמות ''ים'' ו''ארץ'' בחסידות: * '''ים''' – המלכות שבאצילות, המכילה בתוכה את הספירות שלמעלה ממנה, כמו שהים מכסה את כל אשר בתוכו – "כל הנחלים הולכים אל הים". * '''ארץ''' – המלכות כפי שהיא מתגלה ונותנת חיות לעולמות הנבראים – "תדשא הארץ... תוציא הארץ". בכך מוסבר גם הייחוד שבקשר בין יהונתן לדוד – שדרכו נמשכת השפעת האצילות (ים) אל עולמות בי"ע (ארץ), הכנה להופעת המלכות בפועל במלכות בית דוד.
תקציר:
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף
חב"דפדיה:זכויות יוצרים
לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה.
אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול
עזרה בעריכה
(נפתח בחלון חדש)