לדלג לתוכן
תפריט ראשי
תפריט ראשי
העברה לסרגל הצד
הסתרה
ניווט
עמוד ראשי
ברוכים הבאים
אולם דיונים
שינויים אחרונים
ערך אקראי
דיווח על טעות
עזרה
צור קשר/תרומה
פורטלים
נשיאי חב"ד
ימי חב"ד
גאולה ומשיח
תורת החסידות
תורת הנגלה
ניגוני חב"ד
ספרות חב"ד
בית רבי
אישי חב"ד
הפצת המעיינות
קישורים
חב"ד אינפו
ארכיון גאולה ומשיח
חב"דפדיה
חיפוש
חיפוש
מראה
יצירת חשבון
כניסה לחשבון
כלים אישיים
יצירת חשבון
כניסה לחשבון
דפים לעורכים שלא נכנסו לחשבון
מידע נוסף
תרומות
שיחה
עריכת הדף "
משתמש:ר.ז./מצוות מינוי מלך
" (פסקה)
דף משתמש
שיחה
עברית
קריאה
עריכה
עריכת קוד מקור
גרסאות קודמות
כלים
כלים
העברה לסרגל הצד
הסתרה
פעולות
קריאה
עריכה
עריכת קוד מקור
גרסאות קודמות
כללי
דפים המקושרים לכאן
שינויים בדפים המקושרים
תרומות המשתמש
יומנים
צפייה בהרשאות המשתמש
דפים מיוחדים
מידע על הדף
מראה
העברה לסרגל הצד
הסתרה
אזהרה:
אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם
תיכנסו לחשבון
או
תיצרו חשבון
, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.
בדיקת אנטי־ספאם.
אין
למלא שדה זה!
== מטעמי המצווה == מצוות מינוי מלך נובעת מהצורך לאחד את העם תחת מנהיג אחד, שמסוגל להוביל את האומה בתיאום עם רצון ה'. הדבר חשוב גם מהיבט של שלום סדר הציבורי ומניעת כאוס שנגרם ממספר מנהיגים המתחרים ביניהם. כבר בסיפור ספר שופטים אנו רואים את התוצאות השליליות של תקופה בה לא היה מלך: "היה איש הישר בעיניו יעשה". מינוי מלך מישראל מבטיח לא רק סדר וביטחון אלא גם עמידה על מצוות ה' והכוונה המוסרית של העם. על פי החסידות כפי שנאמר בספרי החסידות, מינוי מלך מישראל הוא לא רק פעולה של מינוי מנהיג פוליטי, אלא יש לו ערך רוחני עמוק. המלך מייצג את הביטול המוחלט לה' ולתורה, ובזכות הביטול הזה, העם ישראל מתבטל אליו ומקבל ממנו את הכוונה האלוקית. עבודה זו אינה מתאימה רק לתלמידי חכמים שמבינים את התורה בצורה מושלמת, אלא גם לאותם שנדרשים למלך כדי שינהיג אותם וימדר אותם. הביטול לה' דרך המלך נעשה באופן עמוק כל כך, עד שהמלך עצמו לא מרגיש עצמו כישות נפרדת מהאל. כל הממלכה תחת שלטונו חייבת להתבטל אליו, ובאמצעותו מתקיימת הזיקה בין ישראל לה' אלוקיהם. === הטעם הראשון - צורך להנהגת העם ויציבות המדינה: === הטעם הראשון במינוי המלך הוא הצורך בהנהגה יציבה וסדר בממלכה. כל עם זקוק למנהיג אחד שיהיה אחראי להנהיגו ולסדר את ענייניו. ללא מלך, העם עלול להיות מפולג ומבולבל, עם כל אחד פועל לפי רצונו האישי, דבר שיכול להוביל לבעיה של חוסר יציבות. המלך, בהיותו שליט אחד, נותן לעם סדר, כיוון ואחדות. בזכותו העם מתפקד בצורה מסודרת ויכולים לעמוד מול אויבים חיצוניים, כמו גם להשליט סדר פנימי. המלך אחראי לדאוג למוסר ולצדק בממלכה, להבטיח שהצדק ייצא לאור ושהחוקים יתקיימו. הוא זה שמנהל את ענייני העם על פי רצון ה', ומבטיח שכל פעולה בממלכה תהיה מתואמת לעקרונות התורה והצדק. === הטעם השני - ביטול היש והקשר הרוחני לה': === הטעם השני למינוי המלך נוגע לביטול היש. המלך, בהיותו דמות נעלה ומרוממת, מייצג את הכניעה המוחלטת לה' ולתורתו. כאשר העם מקבל את המלך ומקבל את מרותו, הם למעשה מתבטלים בפניו ובפני רצון ה', דבר שמאפשר להם להיות כלי לקבלת אור אלוקי. הביטול הזה, שנעשה דרך המלך, לא רק שמסייע לאדם להישאר צמוד לאל, אלא גם מוודא שההנהגה והמערכת הפוליטית יהיו בהכוונה רוחנית. המלך עצמו מהווה מודל לביטול זה, מאחר שהוא מתפקד לא מתוך רצונו הפרטי אלא מתוך רצון לשרת את ה'. ברגע שהעם מבטל את ישותו האישית ומתחבר למלך שמייצג את התורה והצדק, הוא מוצא את עצמו ממוקם במקום רוחני גבוה שמחבר אותו עם ה' באופן מעשי{{הערה|[[דרך מצוותיך]] מצוות מינוי מלך.}}. {{הערות שוליים}}
תקציר:
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף
חב"דפדיה:זכויות יוצרים
לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה.
אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול
עזרה בעריכה
(נפתח בחלון חדש)