לדלג לתוכן
תפריט ראשי
תפריט ראשי
העברה לסרגל הצד
הסתרה
ניווט
עמוד ראשי
ברוכים הבאים
אולם דיונים
שינויים אחרונים
ערך אקראי
דיווח על טעות
עזרה
צור קשר/תרומה
פורטלים
נשיאי חב"ד
ימי חב"ד
גאולה ומשיח
תורת החסידות
תורת הנגלה
ניגוני חב"ד
ספרות חב"ד
בית רבי
אישי חב"ד
הפצת המעיינות
קישורים
חב"ד אינפו
ארכיון גאולה ומשיח
חב"דפדיה
חיפוש
חיפוש
מראה
יצירת חשבון
כניסה לחשבון
כלים אישיים
יצירת חשבון
כניסה לחשבון
דפים לעורכים שלא נכנסו לחשבון
מידע נוסף
תרומות
שיחה
עריכת הדף "
שער היחוד והאמונה
" (פסקה)
ערך
שיחה
עברית
קריאה
עריכה
עריכת קוד מקור
גרסאות קודמות
כלים
כלים
העברה לסרגל הצד
הסתרה
פעולות
קריאה
עריכה
עריכת קוד מקור
גרסאות קודמות
כללי
דפים המקושרים לכאן
שינויים בדפים המקושרים
דפים מיוחדים
מידע על הדף
מראה
העברה לסרגל הצד
הסתרה
אזהרה:
אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם
תיכנסו לחשבון
או
תיצרו חשבון
, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.
בדיקת אנטי־ספאם.
אין
למלא שדה זה!
===שלושת שלבי ההתפתחות=== [[קובץ:שיר שער היחוד.jpg|ממוזער|ברכה שצירף ר' [[אשר גרוסמן]] להדפסת התניא בשנת [[תר"ס]] כשצורף אליו שער היחוד והאמונה, כשראשי השורות יוצרים אקרוסטיכון עם שמו הפרטי של אדמו"ר הרש"ב "שלום דובער נ"י", וסופי השורות: "ברב"י שמואל זי"ע". (הדף נתלש בהוראת אדמו"ר הרש"ב מכל העותקים ועותקים בודדים ממנו נשמרו ב[[ספריית ליובאוויטש]]){{הערה|ספר התניא - ביביליוגרפיא (מונדשיין) עמוד 107.}}]] ב[[תניא מהדורה קמא|מהדורה קמא]] של התניא (ה"קונטרסים", כתבי היד שהופצו בין החסידים קודם שהודפס התניא) הייתה חלוקת הפרקים שונה מהתניא שהובא לדפוס, ובנוסף לכך חסר שם כל הסיום של פרק ו'{{הערה|[[תניא מהדורה קמא|בהערות על התניא]] מהדורה קמא (עמ' תנז-תס) מסביר בשם הרבי, שהשינויים אינם חיצוניים בלבד, אלא אדמו"ר הזקן מגלה כאן (בדפוס) עומק חדש: שבמהדורה קמא מוסבר היחוד בעניין ה'שמות' (הוי' ואלוקים), ואילו בדפוס מוסבר אופן עמוק יותר - יחוד הנבראים עם אלוקות.}}. כשהביא אדמו"ר הזקן את התניא לדפוס (בשנת תקנ"ו) '''הוסיף''' בו (בסוף פרק ו' ותחילת פרק ז') קטע ארוך שלא היה במהדורה קמא ומצד שני '''השמיט''' מפרק ז' קטע ארוך {{הערה|למרות שישנם שינויים גדולים בין כתבי היד שהגיעו לידינו, הנה דוקא קטע זה נמצא בכולם, ולמרות זאת כשהגיעו הדברים לדפוס - הושמט.}} '''שהיה''' ב"מהדורא קמא". הקטע שהושמט פותח במילים "והנה מכאן יש להבין שגגת מקצת חכמים בעיניהם ה' יכפר בעדם ששגו וטעו בעיונם בכתבי האריז"ל"{{הערה|בפשטות הטעם להשמטה הייתה כדי לא לפגוע בבית מדרשו של הגר"א שהחזיק בשיטה זו{{הערה|ספר התניא - בבליוגרפיה, מונדשיין עמ' 15.}} (וממילא להגדיל את המחלוקת שגם בלי זה אכלה כל חלקה טובה).}}. בשנת תר"ס כשפנה הרבי הרש"ב ל[[ר' אשר מניקולייב]] בבקשה להתעסק בהדפסת התניא לטובת הישיבה{{הערה|כפי שמתואר באריכות ב[[משה רוזנבלום#חיבוריו|דברי ימי התמימים]] בפרק העוסק בשנת תר"ס.}}, ראה ר' אשר לנכון שכבר הגיעה העת להחזיר עטרה ליושנה, וכפי שמעיד על כך בעצמו ב"מודעה רבה" (שבתחילת התניא) - שמלבד אשר ניקה את הדפוס משגיאות וכו' (ע"פ כתבי היד) הנה גם הוסיף את '''ה'''השלמה (בה"א הידיעה) לפרק ז'.
תקציר:
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף
חב"דפדיה:זכויות יוצרים
לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה.
אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול
עזרה בעריכה
(נפתח בחלון חדש)