לדלג לתוכן
תפריט ראשי
תפריט ראשי
העברה לסרגל הצד
הסתרה
ניווט
עמוד ראשי
ברוכים הבאים
אולם דיונים
שינויים אחרונים
ערך אקראי
דיווח על טעות
עזרה
צור קשר/תרומה
פורטלים
נשיאי חב"ד
ימי חב"ד
גאולה ומשיח
תורת החסידות
תורת הנגלה
ניגוני חב"ד
ספרות חב"ד
בית רבי
אישי חב"ד
הפצת המעיינות
קישורים
חב"ד אינפו
ארכיון גאולה ומשיח
חב"דפדיה
חיפוש
חיפוש
מראה
יצירת חשבון
כניסה לחשבון
כלים אישיים
יצירת חשבון
כניסה לחשבון
דפים לעורכים שלא נכנסו לחשבון
מידע נוסף
תרומות
שיחה
עריכת הדף "
מצות שכחה
" (פסקה)
ערך
שיחה
עברית
קריאה
עריכה
עריכת קוד מקור
גרסאות קודמות
כלים
כלים
העברה לסרגל הצד
הסתרה
פעולות
קריאה
עריכה
עריכת קוד מקור
גרסאות קודמות
כללי
דפים המקושרים לכאן
שינויים בדפים המקושרים
דפים מיוחדים
מידע על הדף
מראה
העברה לסרגל הצד
הסתרה
אזהרה:
אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם
תיכנסו לחשבון
או
תיצרו חשבון
, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.
בדיקת אנטי־ספאם.
אין
למלא שדה זה!
== בחסידות == מצות שכחה שורשו הוא מבחינת [[עתיק]] - [[פנימיות הכתר]]. כי [[מצוות]] הם [[רצון העליון]] - בחינת ה[[כתר]], שהוא [[מקיף]]. אך ישנם שני סוגי מצוות, כמו שב[[כתר]] העליון יש שתי בחינות עיקריות [[מקיף]] - [[אריך אנפין]], ו[[מקיף הרחוק|מקיף דמקיף]] - [[עתיק]]. כמו כן במצוות ישנם שני סוגי מצוות, האחד דרך רצון פנימי של האדם והאחר דרך שכחה שהיא מעבר לרצון האנושי. ==== המצוות התלויות ברצון האדם ==== הסוג הראשון של מצוות הוא זה שהתלוי ברצונו של האדם, כמו מצוות סוכה ולולב, שהן מצוות מעשיות שמתחייבות לפי רצונו של האדם. כאשר אדם מקיים מצווה כזו מתוך רצון פנימי, הוא מהדהד את רצון העליון במעשה של גשמיות, ובכך מקיים את רצון ה' בעולם, בעשייה שמתחילה מתוך בחירתו החופשית. בהקשר לחסידות, קיום מצוות כאלו מהווה חיבור ישיר לרצון העליון שבא לידי ביטוי גם במעשי האדם. האדם עצמו משמח את השם בקיום מצוותיו ומקבל ברכה רוחנית במעשיו, כפי שנאמר: "אשר קדשנו במצותיו" – כלומר, ברכת השם שורה על האדם כאשר הוא מקיים את המצווה מתוך רצון. ==== המצוות שלא תלויות ברצון האדם ==== הסוג השני של מצוות, הוא זה שנעשות שלא מתוך רצון מודע של האדם, אלא שלא בתודעתו. דוגמה מובהקת לכך היא מצוות שכחה. אדם שוכח עומר בשדהו, וזו מצווה שנעשית "שלא לדעתו", ללא כוונה של האדם. כל עיקרה של מצווה זו הוא שמירה על תהליך של השגחה עליונה – והמצווה מחייבת את האדם לתת לעניים את עומר השדה גם כאשר לא התכוון לכך מראש. כפי שמובא בתוספתא, סיפור על חסיד ששכח את העומר בשדהו ושמח בה, לא ראה זאת כמצווה שנעשתה מרצונו, אלא הוא מבין שזו מתנה מלמעלה. הוא מקבל את מצוות השכחה כמתנה שאין הוא שואף לה, אך כאשר היא באה אליו – הוא משיב עליה בטוב, מתוך הכרת תודה ושמחה. הסיבה לכך שבמצוות כאלו לא נדרש רצון מצד האדם, היא שהן שייכות למדרגה רוחנית גבוהה יותר – '''המקיף דמקיף''' – שהיא למעלה אפילו ממדרגת הרצון של האדם. על פי תורת החסידות, ישנם כוחות רוחניים שמניעים את המציאות באופן שמתגלה לעיתים ללא הבנה ויכולת של האדם להשתלט עליהם. כמצוות שכחה, ישנה השגחה עליונה שמביאה את האדם למקום שהוא לא בחר בו{{הערה|[[לקוטי תורה]] וזאת הברכה צט, ב.}}. {{הערות שוליים}} [[קטגוריה:מצוות]]
תקציר:
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף
חב"דפדיה:זכויות יוצרים
לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה.
אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול
עזרה בעריכה
(נפתח בחלון חדש)