לדלג לתוכן
תפריט ראשי
תפריט ראשי
העברה לסרגל הצד
הסתרה
ניווט
עמוד ראשי
ברוכים הבאים
אולם דיונים
שינויים אחרונים
ערך אקראי
דיווח על טעות
עזרה
צור קשר/תרומה
פורטלים
נשיאי חב"ד
ימי חב"ד
גאולה ומשיח
תורת החסידות
תורת הנגלה
ניגוני חב"ד
ספרות חב"ד
בית רבי
אישי חב"ד
הפצת המעיינות
קישורים
חב"ד אינפו
ארכיון גאולה ומשיח
חב"דפדיה
חיפוש
חיפוש
מראה
יצירת חשבון
כניסה לחשבון
כלים אישיים
יצירת חשבון
כניסה לחשבון
דפים לעורכים שלא נכנסו לחשבון
מידע נוסף
תרומות
שיחה
עריכת הדף "
חמץ
" (פסקה)
ערך
שיחה
עברית
קריאה
עריכה
עריכת קוד מקור
גרסאות קודמות
כלים
כלים
העברה לסרגל הצד
הסתרה
פעולות
קריאה
עריכה
עריכת קוד מקור
גרסאות קודמות
כללי
דפים המקושרים לכאן
שינויים בדפים המקושרים
דפים מיוחדים
מידע על הדף
מראה
העברה לסרגל הצד
הסתרה
אזהרה:
אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם
תיכנסו לחשבון
או
תיצרו חשבון
, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.
בדיקת אנטי־ספאם.
אין
למלא שדה זה!
==חומרת איסור חמץ== איסור חמץ הוא מהחמורים באיסורי תורה – ובתוך חג הפסח הוא אסור אפילו ב"משהו", דהיינו גם בכמות המזערית ביותר{{הערה|שם=תמז|[http://chabadlibrary.org/books/adhaz/sh/sh3/1/447/1.htm שולחן ערוך אדמו"ר הזקן אורח חיים, סימן תמז, סעיף א].}}. לסיבה שחומר זה נאמר דוקא באיסור חמץ, ישנם כמה טעמים{{הערה|שם=תמז}}: *כיון שהתורה החמירה באיסור חמץ, ו[[עונש|ענשה]] עליו [[כרת]]{{הערה|שם=רשי|רש"י פסחים כט, ב ד"ה שלא במינו.}}. *כיון שהתורה החמירה באיסור חמץ, ואסרה אותו לא רק באכילה אלא אף ב"בל יראה ובל ימצא"{{הערה|תוספות חולין צ, א ד"ה אמר.}}. *כיון שבמשך כל השנה רגילים לאכלו, ועלולים לטעות ולאכלו בפסח{{הערה|שם=רשי}}. מסיבות אלו ועוד, החמירו חכמים באיסור זה והצריכו לבער את החמץ ולא רק לבטלו{{הערה|תוספות פסחים ב, א ד"ה אור; ר"ן שם.}}. לאור זאת, נפסקו להלכה עוד חומרות באיסור חמץ, כגון: איסור על אכילת קטניות, זהירות מ[[מצה שרויה]], אי אכילת [[מצה עשירה]] ועוד. ===חומרות והידורים נוספים=== {{ערך מורחב|הידורים וחומרות בפסח}} בנוסף לחומרות שנפסקו להלכה, נהגו ישראל להחמיר הרבה יותר מאשר ב[[כשרות|איסורי אכילה אחרים]], כדי להתרחק ככל האפשרי מכל חשש חמץ. בחסידות חב"ד בפרט מקובלים הידורים וחומרות רבות ושונות במאכלי הפסח. בנוסף להידורים המסורתיים שהנהיגו רבותינו נשיאנו ונהוגים אצל החסידים כולם, ישנם המוסיפים עוד חומרות והידורים משלהם על פי המסורת המשפחתית וכדומה. [[אדמו"ר הרש"ב]] נהג להחמיר ביותר בפסח, ואף המשיל את הזהירות הרבה מחמץ למרות החשש מרחוק, לשומרים שמעמדים בחנויות, שאף שהגנבים בכל העיר בודדים לעומת החנויות והחשש רחוק – נזהרים ונשמרים מהם בתכלית הזהירות. אך פעם התבטא ואמר "אני מתיירא מאוד מחומרות"{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=40477&st=&pgnum=21 יגדיל תורה (נ.י.) חוברת נב ע' רמט], עיין שם. שמועות וסיפורים מהרב [[פולע כהן]] חלק א' עמוד 321.}}. ===השמירה בזכות הזהירות מחמץ=== כתב [[האריז"ל]]: {{ציטוטון|הנזהר ממשהו חמץ בפסח מובטח לו שלא יחטא כל השנה}}{{הערה|הובא בבאר היטב אורח חיים ריש סימן תמז. {{ש}}בשיחת א' דחול המועד פסח תש"מ עם הרב [[אפרים אליעזר יאלעס]] ([https://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=4624&st=&pgnum=947 שיחות קודש תש"מ חלק ב ע' 923]), העיר הרבי כי לא מצא לדברים מקור בכתבי האריז"ל, וביקש שיודיעו לו אם ימצאו. וראה בשיחת ש"פ שמיני תשמ"ג (התוועדויות חלק ג ע' 1373), הייחודיות בכך שדברים אלו הובאו בבאר היטב דוקא.}}. הבטחה זו כוללת שמירה הן ב[[מצוות עשה]] והן ב[[מצוות לא תעשה]]{{הערה|שיחת יום אחרון של פסח תשכ"ט בסעודה (המלך במסיבו חלק ב ע' שט).}}, אך מבטיחה שמירה רק ממכשול ב[[שוגג]], ולא ב[[מזיד]], כי השמירה אינה נוטלת את [[בחירה חפשית|הבחירה החפשית]] לחטוא{{הערה|הגדה של פסח עם לקוטי טעמים ומנהגים בפסקא "ביעור חמץ". [https://drive.google.com/file/d/1kiIqUUO9NkoxWbpuP9CRLzpiFZLX3mH4/view?usp=drivesdk לקוטי שיחות חלק ג שיחת ויקרא סעיף ח]. ועוד. ולהעיר משיחת ש"פ צו תשכ"ד.}}. [[הרבי]] מבאר, שגם בלאו הכי, אצל צדיק לא שייכת תקלה באיסורי אכילה, כמבואר בגמרא{{הערה|ראה גיטין ז, א ותוס' ד"ה השתא.}}. החידוש בהבטחת האריז"ל הוא - שגם מי שאינו צדיק יכול לזכות בשמירה, ואפילו באיסורים שאינם איסורי אכילה (לאידך, ישנו חידוש בשמירה על צדיק - שאפילו אם נכשל בחמץ בפסח, ועשה מיד [[תשובה]], ונשאר בגדר צדיק, אך חסרה לו הבטחה זו, בכל זאת זוכה לשמירה האמורה בגמרא){{הערה|שיחת אחרון של פסח תש"מ ([https://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=4624&st=&pgnum=774 שיחות קודש חלק ב ע' 753]).}}. ישנו דיון כיצד מתאימה הבטחת האריז"ל עם כשלונו של [[רבי ישמעאל]] בהטיית הנר בשבת בשגגה{{הערה|שבת יב, ב.}}, וזאת למרות שהיה צדיק, ולא שייכת אצלו תקלה באיסורי אכילה, ואם כן ודאי נזהר מחמץ בפסח - וכיצד ייתכן שנכשל בשוגג? * הרבי מביא את תירוצו של [[חיים אלעזר שפירא|הגאון ממונקאטש]]{{הערה|דברי תורה ב, קלד. ו, פו.}}, שייתכן שרבי ישמעאל נכשל באיסור חמץ בפסח אך ללא אכילה - למשל, ב"[[בל יראה ובל ימצא]]". * הרבי מסביר, שייתכן שהשבת בה נכשל רבי ישמעאל היתה במהלך חג הפסח - כאשר הסתיימה השמירה מפסח בשנה שעברה, ועדיין לא זכה לשמירה בזכות הזהירות כל החג הנוכחי{{הערה|שיחת פסח שני תש"מ (([https://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=4624&st=&pgnum=894 שיחות קודש חלק ב ע' 873]).}}. הרבי מבאר את לשון הברכה "פסח כשר ושמח" - שבזה נכללת השמחה על ההצלחה להזהר ממשהו חמץ, וממילא תהיה השנה כולה כשרה ושמחה, כיון שלא יהיו ענינים בלתי-רצויים ברוחניות, ובמילא - לא ענינים בלתי-רצויים בגשמיות{{הערה|שיחת ליל י"ד ניסן תש"מ ([https://drive.google.com/file/d/17fJcz1P4CTUjC8rGHZOUQ-ebkYKUniVQ/view מוגה - לקוטי שיחות חלק כב ע' 203]).}}.
תקציר:
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף
חב"דפדיה:זכויות יוצרים
לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה.
אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול
עזרה בעריכה
(נפתח בחלון חדש)