לדלג לתוכן
תפריט ראשי
תפריט ראשי
העברה לסרגל הצד
הסתרה
ניווט
עמוד ראשי
ברוכים הבאים
אולם דיונים
שינויים אחרונים
ערך אקראי
דיווח על טעות
עזרה
צור קשר/תרומה
פורטלים
נשיאי חב"ד
ימי חב"ד
גאולה ומשיח
תורת החסידות
תורת הנגלה
ניגוני חב"ד
ספרות חב"ד
בית רבי
אישי חב"ד
הפצת המעיינות
קישורים
חב"ד אינפו
ארכיון גאולה ומשיח
חב"דפדיה
חיפוש
חיפוש
מראה
יצירת חשבון
כניסה לחשבון
כלים אישיים
יצירת חשבון
כניסה לחשבון
דפים לעורכים שלא נכנסו לחשבון
מידע נוסף
תרומות
שיחה
עריכת הדף "
חכים ולא בחכמה ידיעא
"
ערך
שיחה
עברית
קריאה
עריכה
עריכת קוד מקור
גרסאות קודמות
כלים
כלים
העברה לסרגל הצד
הסתרה
פעולות
קריאה
עריכה
עריכת קוד מקור
גרסאות קודמות
כללי
דפים המקושרים לכאן
שינויים בדפים המקושרים
דפים מיוחדים
מידע על הדף
מראה
העברה לסרגל הצד
הסתרה
אזהרה:
אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם
תיכנסו לחשבון
או
תיצרו חשבון
, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.
בדיקת אנטי־ספאם.
אין
למלא שדה זה!
'''חכים ולא בחכמה ידיעא''' הוא לשון ה[[פתח אליהו]] המתארת את [[ספירת החכמה]] של [[עולם האצילות]]. שבהשגות של [[עולם האצילות]] לא שייך השגה כלל, ורק בריבוי כיסויים והעלמות משתלשלת ספירת ה[[חכמה]] שבעולם הזה, שהיא בגדר [[חכמה]] ידיעא. ==ביאור== ב[[פתח אליהו]] נאמר כי "אנת הוא חכים ולא בחכמה ידיעא, אנת הוא מבין ולא בבינה ידיעא". ומבואר כי חכמתו ובינתו של [[הקב"ה]] אינם בגדר של [[חכמה]] ו[[בינה]] של האדם. שכל [[חכמה]] של האדם באה בגדר השגה, וחכמתו של [[הקב"ה]] אינה בגדר השגה עד שנאמר עליה כי "לא בחכמה ידיעא". מבואר כי דרגת "חכים ולא בחכמה ידיעא" הוא [[חכמה עילאה]] שהיא ספירת ה[[חכמה]] של [[עולם האצילות]]. שעל דרגה זו נאמר לשון [[הרמב"ם]] כי "הוא המדע הוא היודע והוא הידוע". שחכמי ה[[קבלה]] הודו לרמב"ם בסוד התלבשות [[אור אין סוף]] ב[[חב"ד (ספירות)|חב"ד]] של [[עולם האצילות]]. אך למעלה מהאצילות על זה נאמר "כולם בחכמה עשית", שאפילו [[חכמה עילאה]] נחשבת כעשיה גשמית, ש[[אין סוף ברוך הוא]] מרומם ומנושא רוממות אין קץ למעלה ממהות ובחינת [[חב"ד (ספירות)|חב"ד]] ==השתלשלותו== מובא כי אף כי דרגת "חכים ולא בחכמה ידיעא" אינה בגדר של השגה, הרי שהיא מקור לחכמה המושגת. ולכן נקראת היא בשם "חכים", שהיא מקור החכמה, וממנה המשכת החכמה בעולמות [[בי"ע]]. שאף שאין ערוך לחכמה ד[[בריאה]] וכל שכן [[חכמה]] ד[[עשיה]] לחכמה זו, הרי היא מקור להם. המשל המובא בחסידות לבאר את השתלשלות החכמה בעולמות [[בי"ע]] מן ה[[חכמה]] של [[עולם האצילות]] שהיא בגדר "חכים ולא בחכמה ידיעא" היא מן [[תפוח]] גשמי. שבתפוח הגשמי יש בו מתיקות וחיך אוכל, וידוע כי "אין לך כל עשב ועשב שאין לו מזל ברקיע שמכה אותו ואומר לו גדל". ואף על פי כן פשיטא שבמזל שאינו מערך ומהות זה כלל, ואין בכח ה[[צומח]] אשר בארץ טעם ומתיקות. אלא מבואר הענין שמתיקו נמשך מ[[חסד]] ומרירו מ[[גבורה]], והם עניינים רוחניים, אלא שבהשתלשלות וסדר ירידת המדרגות נתגשמו עד שנמשך מבחינת [[ספירת החסד|חסד]] מתיקות. ואם היות שאין ערוך למתיקות של התפוח הגשמי הרי הוא ממזגו ותכונתו. וכמו שניתן לראות שיש כמה מיני תענוג ועריבות ברוחניות כמו תענוג של דבר חכמה, ותענוג של ניגון. וכך הוא הענין גם ב[[חכמה]] שיש בה גבוה מעל גבוה. שאף שאין [[חכמה]] דבריאה לא מערך ולא מהות החכמה הנגלית ב[[עשיה]], מכל מקום הוא מקור ושורש להיות ממנה התהוות בחינת [[חכמה]] דעשיה הנגלית. וכך היא [[חכמה]] דאצילות, שאף שהיא בחינת "חכים ולא בחכמה ידיעה" מכל מקום היא בחינת מקור דמקור. (ראה [[תורה אור]] פרשת וירא, ד"ה "פתח אליהו"). ==ראו גם== *[[מבין ולא בבינה ידיעא]] [[קטגוריה:ספירת החכמה]] [[קטגוריה:תורת החסידות]] [[קטגוריה:פתח אליהו]]
תקציר:
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף
חב"דפדיה:זכויות יוצרים
לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה.
אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול
עזרה בעריכה
(נפתח בחלון חדש)