לדלג לתוכן
תפריט ראשי
תפריט ראשי
העברה לסרגל הצד
הסתרה
ניווט
עמוד ראשי
ברוכים הבאים
אולם דיונים
שינויים אחרונים
ערך אקראי
דיווח על טעות
עזרה
צור קשר/תרומה
פורטלים
נשיאי חב"ד
ימי חב"ד
גאולה ומשיח
תורת החסידות
תורת הנגלה
ניגוני חב"ד
ספרות חב"ד
בית רבי
אישי חב"ד
הפצת המעיינות
קישורים
חב"ד אינפו
ארכיון גאולה ומשיח
חב"דפדיה
חיפוש
חיפוש
מראה
יצירת חשבון
כניסה לחשבון
כלים אישיים
יצירת חשבון
כניסה לחשבון
דפים לעורכים שלא נכנסו לחשבון
מידע נוסף
תרומות
שיחה
עריכת הדף "
נרות שבת ויום טוב
"
ערך
שיחה
עברית
קריאה
עריכה
עריכת קוד מקור
גרסאות קודמות
כלים
כלים
העברה לסרגל הצד
הסתרה
פעולות
קריאה
עריכה
עריכת קוד מקור
גרסאות קודמות
כללי
דפים המקושרים לכאן
שינויים בדפים המקושרים
דפים מיוחדים
מידע על הדף
מראה
העברה לסרגל הצד
הסתרה
אזהרה:
אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם
תיכנסו לחשבון
או
תיצרו חשבון
, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.
בדיקת אנטי־ספאם.
אין
למלא שדה זה!
{{פירוש נוסף|נוכחי=מצוות הדלקת נרות שבת|אחר='מבצע' שייסד [[הרבי]] שמטרתו שכל אשה ובת יהודיות, ידליקו נרות שבת קודש בברכה|ראו=מבצע נרות שבת קודש}} [[קובץ:נרות שבת.png|ממוזער|נרות שבת קודש]] [[קובץ:פמוטות אבן.jpg|ממוזער|פמוטות שבת עשויות אבן, יצירת האמן אסף קדרון]] '''הדלקת נרות שבת ויום טוב''' היא תקנת חכמים להדליק [[נר]] בבית לצורך מאור ב[[ליל שבת]] ובליל [[יום טוב]]. הדלקת הנר נעשית על ידי אם הבית ובנותיה מעט לפני כניסת השבת – בדרך כלל כ-20 דקות לפני השקיעה. בעבר, בהיעדר תאורה חשמלית, היו הנרות מקור אור עיקרי בליל שבת, בעידן המודרני בו נפוצה תאורת חשמל, הדלקת הנרות נעשית לשם המצווה וכתוספת אור. ==מקור המצווה== במשנה{{הערה|משנה מסכת שבת, פרק ב'}} מפורטים דינים שונים 'במה מדליקין' ו'במה אין מדליקין' ודיני הנרות והפתילות שמדליקים לצורך שבת. בתלמוד אומר האמורא [[רבא]] לחברו [[אביי]] "ואני אומר: הדלקת נר בשבת – חובה", שכך נאמר בשם [[רב (אמורא)|רב]]: "הדלקת נר בשבת – חובה".{{הערה|שם=שבת כה|תלמוד בבלי, מסכת שבת, דף כ"ה עמ' ב'}} הרמב"ם כתב: הדלקת נר בשבת אינה רשות – אם רצה מדליק ואם רצה אינו מדליק, ואינו מצווה שאינו חייב לרדוף אחריה... אלא זה חובה, ואחד אנשים ואחד נשים חייבין להיות בבתיהם נר דלוק בשבת{{הערה|משנה תורה לרמב"ם, ספר זמנים, הלכות שבת פרק ה', ה"א}}. ה[[גאונים]] כתבו על ברכת הדלקת הנרות{{הערה|"תשובות [[רב נטרונאי גאון]]", סימן סו.}}, וכן נפסק ב[[שולחן ערוך]]{{הערה|אורך חיים, סימן רסג, ס"ה}}. ==טעמי ההדלקה== ה[[ראשונים]] הסבירו שעיקר מטרת הדלקת נר השבת היא לשימוש בו למאור עבור סעודת ליל שבת, ונחלקו בשאלה האם חובה זו היא משום [[כבוד שבת]]{{הערה|[[רש"י]] בתלמוד בבלי, מסכת שבת, דף כ"ה עמ' ב', ד"ה "חובה"; אליעזר ממיץ, '''היראים''' תכט; הגהות מימוניות, הלכות שבת, ה, א.}} או משום [[עונג שבת]],{{הערה|[[תוספות]], בתלמוד בבלי, מסכת שבת, דף כ"ה עמ' ב', ד"ה "הדלקת נר בשבת חובה".}} או שמא שניהם גם יחד.{{הערה|ה[[רמב"ם]], ב[[משנה תורה]] הלכות שבת, פרק ה', הלכה א', מחשיב את הדלקת הנר כעונג שבת, ואילו בפרק ל' הלכה ה' מחשיב את הנר ככבוד שבת.}}. רבים מה[[אחרונים]] חילקו את חובת ההדלקה לשניים, ופירשו ששתי הבחינות קיימות בה, זו לצד זו. *לדעת [[הגר"א]],{{הערה|[[ביאור הגר"א]] על ה[[שולחן ערוך]], [[אורח חיים]], תקכ"ט, א, ד"ה "שזהו".}} ההכנות '''לפני''' השבת הן בכלל כבוד שבת, ואילו '''במהלך''' השבת, מתקיים עונג שבת, ועל כן בהדלקת הנר יש משום שניהם. *ב[[ערוך השולחן]] נכתב שבנר הדולק ליד השולחן מתקיימת מצוות כבוד שבת, ואליו בנרות המאירים את שאר הבית, מתקיימת מצוות עונג שבת. עניין נוסף בהדלקת הנר הוא [[שלום בית]]. כלומר בלא הדלקת נר בזמנים קדמונים הבית היה חשוך, דבר שהיה עשוי לגרום לתקלות (לדוגמה, שבירת חפצים) ולמריבות, ועל כן הדלקת הנר היא צעד למניעת ערעור השלום בבית. מטעם זה נקבע שעל [[עני]] שאין ידו משגת, להעדיף לקנות נר לשבת על פני נרות [[חנוכה]] (בהם אסור להשתמש למאור), ואף על פני יין ה[[קידוש]].{{הערה|בתלמוד בבלי, מסכת שבת, דף כ"ג עמ' ב', משום שקידוש ניתן לעשות גם באמירת פרשת '[[ויכולו]]', ללא ברכה על כוס יין.}} לפי טעם זה, אין חובה להדליק דווקא ליד השולחן אלא בכל מקום שיש צורך באור על מנת שלא להיתקל בחפצים וכדומה. החובה היא '''להדליק''' נר של שבת, ועל כן אין היא מתקיימת בנר שכבר דולק, ויש צורך לכבותו ולהדליקו בשנית כדי שתתקיים בו חובת הדלקת נר שבת ('הדלקה עושה מצווה').{{הערה|בערוך השולחן, אורח חיים, רסג, י'}}}} ==זמן ההדלקה== את הנרות יש להדליק קודם כניסת השבת, משום שהדלקת אש היא אחת מ[[ל"ט אבות מלאכה|המלאכות האסורות בשבת]] ([[מלאכת מבעיר]]). מנגד, היות שהדלקת הנר מיועדת למאור עבור הלילה, יש להסמיך אותה ל[[שקיעת החמה]], ועל כן הדלקת נרות שבת היא הפעולה האחרונה הנעשית לפני קבלת שבת. כיוון שיש דין של [[תוספת שבת]], מקדימים את ההדלקה זמן מה קודם לשקיעת החמה, ומדליקים בזמן המוגדר כזמן כניסת השבת לפי הנהוג במקום. ברוב ארץ ישראל זמן הדלקת הנרות הוא כ־20 דקות קודם לשקיעת החמה, ב[[חיפה]] כ־30, וב[[ירושלים]] וב[[פתח תקווה]] 40. במקרה של קבלת שבת מוקדמת, ניתן להקדים את הדלקת נרות שבת עד כשעה ורבע קודם לשקיעת החמה (זמן פלג המנחה). ביום טוב מותרת העברת אש מאש קיימת, ולכן מותר להדליק נרות יום טוב מאש דולקת גם בליל יום טוב עצמו. ==מי מדליק== {{ערך מורחב|מבצע הדלקת נרות שבת}} חובת הדלקת הנרות היא חובת הבית, ועל כן רק אחד מבני הבית צריך להדליק את הנרות. במשפחה, נהוג שבעלת הבית היא שמדליקה את נרות שבת, אך במקרה שהיא איננה, יכול האב להדליק. בשנת [[תשל"ד]] (1975) יצא הרבי ביוזמה לעידוד הדלקת נרות שבת באופן כללי, לרבות ילדות קטנות מגיל שלש וקודם לכן כדי ל[[חינוך|חנכן]] במצווה (אך רק נר אחד). פעילות זו מכונה 'מבצע '''נ'''רות '''ש'''בת '''ק'''ודש' והיא אחת מ[[עשרת המבצעים|מבצעי הרבי]], ובמסגרתה יוצאות נשות חב"ד ביום שישי לחלוקת נרות שבת במקומות ציבוריים שונים (בהשראת מבצע זה של תנועת חב"ד החלו קבוצות נוספות ממגזרים שונים בחלוקת נרות שבת להמונים). ==כמה נרות מדליקים== כדי לצאת ידי חובת המצווה די בהדלקת נר אחד בלבד, אך המנהג המקובל הוא שאשה נשואה מדליקה שני [[נר]]ות וילדה או אשה שאינה נשואה מדליקה נר אחד. אין הגבלה על מספר נרות השבת, ועל כן יש גם הנוהגות להדליק נרות שבת כמספר בני הבית, או כמספר ילדי המשפחה (גם אם אינם שוהים בבית) בתוספת זוג נרות עבור ההורים, או מספר אחר מסיבות שונות. מספר טעמים נתנו למנהג המקובל בהדלקת שני נרות: *נר אחד כנגד הפסוק {{ציטוטון|זָכוֹר אֶת יוֹם הַשַּׁבָּת לְקַדְּשׁוֹ}} המופיע ב[[עשרת הדיברות]] שב[[ספר שמות]] והשני כנגד הפסוק {{ציטוטון|שָׁמוֹר אֶת יוֹם הַשַּׁבָּת לְקַדְּשׁוֹ}} המופיע בעשרת הדיברות שב[[ספר דברים]]. *לו היה מודלק רק נר אחד, היו מניחים שהוא הודלק כנגד החושך. שני נרות מהווים היכר שהם הודלקו לצורך המצווה{{הערה|ראבי"ה, קצ"ט.}}. *רבים מענייני השבת הם כפולים, כגון קורבן המוסף בעל שני ה[[כבש]]ים, [[לחם משנה|לחם המשנה]] ועוד. שני הנרות הם המשך למגמה זו.{{הערה|ספר כל בו, כד (דף יז, א).}} אישה ששכחה להדליק פעם אחת נרות שבת מדליקה מכאן ואילך נר נוסף בכל שבת, וזאת כקנס. עם זאת, קנס זה הוא רק במקרה של שכחה, ולא במקרה של אי־הדלקה עקב אונס. ==מקום ההדלקה== עיקר תקנת הדלקת נרות שבת היא לצורך מאור לסעודת ליל שבת (בייחוד בתקופה בה לא הייתה תאורה מלאכותית), ועל כן המקום העיקרי להדלקה הוא במקום סעודת ליל שבת. עם זאת, היות שהדלקת נרות שבת מיועדת גם עבור מאור כללי בבית, ניתן להדליק נרות שבת בברכה גם במקומות אחרים בבית. ==במה מדליקים== ===שימוש בתאורה חשמלית=== {{להשלים|פסקה=כן}} ==אמירת הברכה לפני ההדלקה או אחריה== ===שיטת הבה"ג=== ===שיטת הרמב"ם=== {{להשלים|פסקה=כן}} ==מתן צדקה== {{להשלים|פסקה=כן}} הרבי הורה פעמים רבות, שיש לתת [[צדקה]] לפני הדלקת הנרות. ==ברכת המצווה== הברכה על הדלקת הנרות משתנה ממועד למועד. בערבי חגים (מלבד [[שביעי של פסח]]) מוסיפים אחרי ברכת הדלקת הנר את [[ברכת שהחיינו]]. ===נוסח הברכות=== [[קובץ:כתיק ברכת להדליק נר שבק.png|ממוזער|כתב יד קודש מהרבי: מענה אודות הנוסח הנכון בברכת הדלקת נר של שבת קודש: '''נוסח הברכה צריך להיות... של שבת קודש (כבהדף)'''.]] * '''בערב שבת:''' {{ציטוטון|בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ לְהַדְלִיק נֵר שֶׁל שַׁבָּת קֹדֶשׁ.}}. ב[[שולחן ערוך]] וב[[שולחן ערוך הרב]] נכתב נוסח הברכה 'לְהַדְלִיק נֵר שֶׁל שַׁבָּת'. אך הרבי הורה לברך 'להדליק נר של שבת '''קדש'''', והורה שגם מי שאינם מתפללים בנסח חב"ד יקפידו להוסיף את המילה קודש{{הערה|על פי עדותו של יונתן נלסון, [https://jemcentral.org/wp-content/uploads/2024/06/472.-Shelach-5784.pdf בגיליון 'הסיפור שלי' 472, כ"ב סיון תשפ"ד], שכך הורה הרבי לאביו שהיה מו"ל של עלון שבועי}} . * '''בערבי [[שלושת הרגלים]] ([[פסח]], [[שבועות]] ו[[סוכות]])''' {{ציטוטון|בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ לְהַדְלִיק נֵר שֶׁל (<small>אם חל יום טוב בשבת:</small> שַׁבָּת וְ)יוֹם טוֹב.}} * '''בערב ראש השנה (לפי מנהג חב"ד):''' {{ציטוטון|בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ לְהַדְלִיק נֵר שֶׁל (<small>אם חל ראש השנה בשבת:</small> שַׁבָּת וְ)יוֹם הַזִכָּרוֹן.}} * '''בערב [[יום הכיפורים]]:''' {{ציטוטון|בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ לְהַדְלִיק נֵר שֶׁל (<small>אם חל יום כיפור בשבת:</small> שַׁבָּת וְ)יוֹם הַכִּפּוּרִים.}}{{הערה|בראשונים נחלקו אם מברכים על הדלקת הנרות של יום הכיפורים, ובשו"ע (או"ח תרי:ב) מובאים שתי הדעות, אך המנהג הרווח כיום הוא לברך.}} ===תפילה לאחר הדלקת הנרות=== ישנו מנהג להתפלל ולבקש בקשות לאחר הדלקת נרות שבת ויום טוב. ==ראו גם== * [[מבצע הדלקת נרות שבת קודש]] == קישורים חיצוניים == {{הערות שוליים}} {{שבת}} [[קטגוריה:מצוות]] [[קטגוריה:שבת]]
תקציר:
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף
חב"דפדיה:זכויות יוצרים
לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה.
אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול
עזרה בעריכה
(נפתח בחלון חדש)
תבניות המופיעות בדף זה:
תבנית:הערה
(
הצגת מקור
) (מוגנת חלקית)
תבנית:הערה/קוד
(
עריכה
)
תבנית:הערות שוליים
(
הצגת מקור
) (מוגנת)
תבנית:הערות שוליים/מרחב שם
(
עריכה
)
תבנית:הפניה לערך מורחב
(
עריכה
)
תבנית:הפניה לערך מורחב/קוד
(
עריכה
)
תבנית:להשלים
(
עריכה
)
תבנית:ערך מורחב
(
עריכה
)
תבנית:פירוש נוסף
(
עריכה
)
תבנית:פירושון
(
עריכה
)
תבנית:ציטוטון
(
עריכה
)
תבנית:קטגוריה בתבנית
(
עריכה
)
תבנית:קישור אם קיים
(
עריכה
)
תבנית:שבת
(
עריכה
)
תבנית:שורה אחת
(
עריכה
)
יחידה:Arguments
(
עריכה
)
יחידה:PV-options
(
עריכה
)
יחידה:ParamValidator
(
עריכה
)
יחידה:הערה
(
עריכה
)
יחידה:פרמטרים
(
הצגת מקור
) (מוגנת חלקית)
הדף הזה כלול בקטגוריה מוסתרת:
קטגוריה:חב"דפדיה: ערכים הדורשים השלמה