לדלג לתוכן
תפריט ראשי
תפריט ראשי
העברה לסרגל הצד
הסתרה
ניווט
עמוד ראשי
ברוכים הבאים
אולם דיונים
שינויים אחרונים
ערך אקראי
דיווח על טעות
עזרה
צור קשר/תרומה
פורטלים
נשיאי חב"ד
ימי חב"ד
גאולה ומשיח
תורת החסידות
תורת הנגלה
ניגוני חב"ד
ספרות חב"ד
בית רבי
אישי חב"ד
הפצת המעיינות
קישורים
חב"ד אינפו
ארכיון גאולה ומשיח
חב"דפדיה
חיפוש
חיפוש
מראה
יצירת חשבון
כניסה לחשבון
כלים אישיים
יצירת חשבון
כניסה לחשבון
דפים לעורכים שלא נכנסו לחשבון
מידע נוסף
תרומות
שיחה
עריכת הדף "
עשרת השבטים
"
ערך
שיחה
עברית
קריאה
עריכה
עריכת קוד מקור
גרסאות קודמות
כלים
כלים
העברה לסרגל הצד
הסתרה
פעולות
קריאה
עריכה
עריכת קוד מקור
גרסאות קודמות
כללי
דפים המקושרים לכאן
שינויים בדפים המקושרים
דפים מיוחדים
מידע על הדף
מראה
העברה לסרגל הצד
הסתרה
אזהרה:
אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם
תיכנסו לחשבון
או
תיצרו חשבון
, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.
בדיקת אנטי־ספאם.
אין
למלא שדה זה!
'''עשרת השבטים''' הוא כינוי לרובו של [[עם ישראל]], הכולל את צאצאיהם של עשרה מתוך [[שנים עשר השבטים]] בניו של [[יעקב|יעקב אבינו]] (חוץ משבטי [[יהודה]] ו[[בנימין]]) שהרכיבו את [[ממלכת ישראל]] לאחר התפלגותם מ[[מלכות יהודה]]. שבטים אלה מכונים גם "עשרת השבטים האבודים" לאחר ש[[גלות|הוגלו]] לממלכת אשור בידי שלמנאסר מלך אשור כ-133 שנה לפני חורבן בית ראשון, ומאז גורלם אינו ברור. ב[[גאולה]] ישובו כולם ויתאחדו עם [[עם ישראל]] ב[[ארץ ישראל]]. == הקמת ממלכת ישראל וחורבנה == במלכים{{הערה|מלכים א' פרק יא.}} מתואר כי בסוף ימי מלכות [[שלמה המלך]] "הטו נשיו את לבבו{{הערה|שם פסוק ד.}}" ו[[ירבעם בן נבט]], שהיה שר בממלכת שלמה, הוכיחו על מספר דברים. באותו זמן התנבא [[אחיה השילוני]] ל[[ירבעם בן נבט|ירבעם]] כי הקב"ה יקח את המלכות על עשרת השבטים מיד שלמה בגלל עוון ה[[עבודה זרה]] (שנחשב לו כיון שלא מחה בנשיו), ובעוד [[רחבעם]] ישאר מלך ב[[ירושלים]] על שבט אחד, ינהיג אותם ירבעם לאחר התפלגות הממלכה. לאחר מכן ברח ירבעם ל[[מצרים]] מפחד [[שלמה]]. לאחר מיתת [[שלמה]] ביקשו העם מ[[רחבעם]] בנו - בהובלת ירבעם - שיקל עולו מעליהם, אך רחבעם לא הסכים לכך - דבר שהביא להקמת ממלכת ישראל. לאורך שנות קיומה רבים ממלכי ישראל עשו הרע בעיני ה'. לבסוף{{הערה|ראה מלכים ב', פרק י"ז פסוק א ואילך.}} נחרבה שומרון בירת [[ממלכת ישראל]] בידי שלמנאסר מלך אשור בזמן מלכות הושע בן אלה מלך ישראל האחרון, אשר עשה הרע בעיני ה'{{הערה|אך פחות מהמלכים שלפניו, כיון שכבר בטלו עגלי הזהב להם עבדו ישראל וסרו שומרי הדרכים ששם ירבעם שמנעו מבני ישראל לעלות לרגל לירושלים. - רש"י על פסוק ב'.}}. הושע היה לשלמנאסר לעבד ונתן לו מנחה, וכאשר גילה שלמנאסר כי הושע רוצה למרוד בו אסר אותו בבית הכלא{{הערה|פסוקים ג-ד שם.}}. אזי עלה שלמנאסר לכבוש את כל ארץ ישראל וצר על שומרון, עד כי בשנה התשיעית למלכות הושע לכד את שומרון והגלה את עשרת השבטים מ[[ממלכת ישראל|מלכות ישראל]] לאשור, שם הושיבם בערים חלח, חבור, נהר גוזן וערי מדי{{הערה|פסוקים ה-ו שם.}}. מאז הוגלו לאשור אבדו עקבותיהם. == שובם לעתיד לבוא == {{להשלים}} {{ערך מורחב|ערך=[[שובם של ערי סדום ושומרון לעתיד לבוא]]}} {{ערך מורחב|ערך=[[קיבוץ גלויות]]}} בדברי [[ישעיהו הנביא]] מצינו ש[[לעתיד לבוא]] ישובו עשרת השבטים מאשור: {{ציטוט|תוכן="והיה ביום ההוא יתקע ב[[שופר גדול]] ובאו האובדים בארץ אשור".|מקור=ישעיה פרק כז, פסוק יג}} בגמרא מצינו מחלוקת, רבי עקיבא סובר כי עשרת השבטים אינם עתידים לשוב לעתיד לבוא, כמו שכתוב: "בבלה יובאו ושמה יהיו". אך חכמים חולקים עליו וסוברים כי לעתיד לבוא ישובו כל ישראל. מסימניו של מלך המשיח הוא "קיבוץ נדחי ישראל". ב[[מדרש]] נאמר{{הערה|פרקי דרבי אליעזר פרק י"ז.}}: "הקדוש ברוך הוא... עתיד לקבץ את ישראל מארבע פינות העולם. ראשון הוא מקבץ חצי שבט מנשה". כמו כן נאמר כי עשרת השבטים גלו אל מעבר לנהר הסמבטיון. == פעולות הרב אליהו אביחיל ויחסו של הרבי לכך == בחמישים השנים האחרונות החל הרב אליהו אביחיל לחקור על מיקומם של עשרת השבטים בימינו. לשם כך הקים את אגודת '''עמישב''' והחל לחפש את עשרת השבטים האבודים. הוא החל לברר על מיקומם של בני שבטים המייחסים את עצמם לשבטי ישראל, כשבין היתר נמצאו כאלה בין השבטים האפגניסטנים. בשנת [[תשל"ח]] כתב על כך ל[[הרבי|רבי]] ונענה ב[[כתב יד קודש]] בשולי המכתב{{הערה|מצילום המכתב - [http://www.teshura.com/teshurapdf/Hecht-Marinowsky%20-%20Elul%2019%2C%205780.pdf תשורה העכט תש"פ ע' 40]}}: {{ציטוט|תוכן="בעניין שבטי אבגניסטן בטח מתיעצים עם מומחים בשטח חשוב זה".}} בשנת תשמ"ב שלח הרב אביחיל לרבי את חוברת שהוציא מפעולות אגודת עמישב בשם "האובדים מארץ אשור", לכך ענה הרבי במכתב בו הודה לו על כך בברכת "תשואות חן" והוסיף{{הערה|מצילום המכתב - [http://www.teshura.com/teshurapdf/Hecht-Marinowsky%20-%20Elul%2019%2C%205780.pdf תשורה העכט תש"פ ע' 40]}}:{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן="בטח דיבר פנים אל פנים עם גדולי רבני ארץ הקודש שליט"א בבעיית ה'אובדים' כלשונו, שהרי בוודאי לדכותיה אין צורך לבאר עד כמה מסובך כל הענין, ענין הלכתי הכי חמור, ודורש ידיעת כל הפרטים וכו'".}}הרב אביחיל עשה כהוראת [[הרבי]] והתייעץ עם [[הרבנים הראשיים לישראל]], לאחר מכן החל להעלות את בני שבט המנשה מהודו ל[[ארץ ישראל]] תוך הקפדה מדוקדקת על ההלכה ביחס למקרים שכאלו. בשנת [[תשד"מ]] הכין הרב אביחיל מכתב לסוכנות היהודית עם בקשה שיעזרו בקליטתם של בני השבטים שעלו ארצה, וביקש מרבני הערים בארץ שיחתמו על מכתב בקשה זה בכדי להעניק לכך את התוקף המתאים. הרב [[יוסף העכט]] שאל את הרבי האם לתמוך בכך, לאחר שראה את המכתבים שקיבל הרב אביחיל מהרבי, ונענה{{הערה|[http://www.teshura.com/teshurapdf/Hecht-Marinowsky%20-%20Elul%2019%2C%205780.pdf תשורה העכט תש"פ ע' 38]}}: {{ציטוט|תוכן="יעשה כעשיית הרבנים הראשיים דעתה בארה"ק".}} === התיישבות בני המנשה בגוש קטיף === מעת החל הרב אליהו אביחיל להעלות את בני המנשה לארץ, דאג להתיישבותם ביישובי [[גוש קטיף]]. בסידור התיישבותם נעזר הרב אביחיל בשליח הרבי לגוש קטיף - הרב [[יגאל קירשנזפט]]{{הערה|ראה קובץ "תשרי בליובאוויטש - תשפ"ג" - ג', '''קהל גדול ישובו הנה.'''}}, אשר ממשיך לתת לבני המנשה מענה גם [[תוכנית ההתנתקות|כיום]]. בשנת תשנ"ג, לאחר שהחלה התקופה בה דיבר הרבי על התחלת [[דבר מלכות משפטים|פעולותיו של מלך המשיח בעולם]], כולל [[דבר מלכות ויקהל|קיבוץ נדחי ישראל]], העלה הרב אביחיל קבוצה נוספת לגוש קטיף, ולפני שהמשיך לפעול בהבאת הקבוצות הבאות שאל על כך את הרבי: א. האם להביא קבוצות נוספות לגוש קטיף ולגיירם בארץ. ב. האם לגיירם בחו"ל. ג. האם להביא רווקים או משפחות. הרבי אישר בנענוע ראשו הקדוש את הדברים שכתב: "להביא קבוצות נוספות של רווקים לעת עתה ולגיירם בארץ הקודש" והוסיף "ברכה להצלחה". === מסעו של הרב אביחיל עם ר' אלי יונה === צלם החצר ר' [[אלי יונה]] הבין כי הרבי מסכים לכל העניין, והחליט להצטרף למסעו של הרב אביחיל. עד לסיום ההכנות לקראת הנסיעה התקבלה ידיעה כי מספר רבנים עוררו שאלה על כל העניין, ור' אלי מיהר לדווח לרבי על ההתפתחויות. כעבור מספר שעות התקבלה ברכה מהרבי, ויומיים לאחר מכן עדכנו הרב אביחיל שאותם רבנים הסירו את התנגדותם להעלאת בני השבט ארצה והשנים יצאו לדרכם. כאשר הגיעו למחוז חפצם בהודו, נערכה לשניים קבלת פנים מיוחדת במהלכה חילק ר' [[אלי יונה]] תמונות של הרבי לנאספים וניסה ללמדם את השיר שהיה ללהיט באותה התקופה - "משיח משיח". נערה בשנות העשרה שהשתתפה בקבלת הפנים הייתה ידועה עד אז כאילמת. ר' אלי ניגש גם אליה ונתן לה את תמונת הרבי, ולהפתעת כולם החלה הילדה להשמיע מספר מילים בעברית. לאחר זמן פורסמה בעיתון המקומי בהבלטה תמונתו של הרבי מלך המשיח. במהלך מסעם גילה הרב אביחיל סימני יהדות רבים בהם גם תגליות מרתקות על מנהגיהם ומוצאם של השבטים המקומיים המתייחסים על פי המסורת שבידיהם לשבטי ישראל. את כל פרטי הביקור והממצאים העלה ר' [[אלי יונה]] על הכתב ושלח את הדו"ח המלא לרבי. הדו"ח הוקרא לפני הרבי, ולאחר מכן תיאר המזכיר כי חיוך של שביעות רצון נראה על פניו הקדושות לאות נחת רוח. כיום פועלים עוד מספר ארגונים ויחידים בנושא העלאת בני השבטים האבודים, אך אינם ברי-סמכא כמו הרב אליהו אביחיל, שפעל בצמוד להוראותיו של הרבי ובדקדוק רב על פי חוקי ה[[הלכה|הלכה.]] == ראה גם == *[[ממלכת ישראל]] *[[קיבוץ גלויות]] *[[שובם של ערי סדום ושומרון לעתיד לבוא]] == לקריאה נוספת == * '''האובדים בארץ אשור''' - חוברת בהוצאת אגודת עמישב. * '''קהל גדול ישובו הנה -''' סקירה בקובץ "תשרי בליובאוויטש - תשפ"ג" - ג'. ==קישורים חיצוניים== *'''[http://www.chabad.co.il/?template=article&topic=105&article=5581 ובאו האובדים מארץ אשור]''' {{חב"ד בישראל}} *'''[http://www.chabad.co.il/?template=article&topic=105&article=5574 גורל עשרת השבטים]''' {{חב"ד בישראל}} *'''[http://www.chabad.co.il/?template=article&topic=105&article=5550 מה עם עשרת השבטים?]''' {{חב"ד בישראל}} *'''[http://old2.ih.chabad.info/#!g=1&url=article&id=24313 הרבי בתשובות על יהדותם של שבט בני המנשה]''' {{אינפו}} {{הערות שוליים}} [[קטגוריה:הלכה]]
תקציר:
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף
חב"דפדיה:זכויות יוצרים
לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה.
אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול
עזרה בעריכה
(נפתח בחלון חדש)
תבניות המופיעות בדף זה:
תבנית:אינפו
(
עריכה
)
תבנית:הערה
(
הצגת מקור
) (מוגנת חלקית)
תבנית:הערה/קוד
(
עריכה
)
תבנית:הערות שוליים
(
הצגת מקור
) (מוגנת)
תבנית:הערות שוליים/מרחב שם
(
עריכה
)
תבנית:הפניה לערך מורחב
(
עריכה
)
תבנית:הפניה לערך מורחב/קוד
(
עריכה
)
תבנית:חב"ד בישראל
(
הצגת מקור
) (מוגנת חלקית)
תבנית:להשלים
(
עריכה
)
תבנית:ערך מורחב
(
עריכה
)
תבנית:ציטוט
(
עריכה
)
תבנית:קטגוריה בתבנית
(
עריכה
)
יחידה:Arguments
(
עריכה
)
יחידה:PV-options
(
עריכה
)
יחידה:ParamValidator
(
עריכה
)
יחידה:הערה
(
עריכה
)
יחידה:פרמטרים
(
הצגת מקור
) (מוגנת חלקית)
הדף הזה כלול בקטגוריה מוסתרת:
קטגוריה:חב"דפדיה: ערכים הדורשים השלמה