לדלג לתוכן
תפריט ראשי
תפריט ראשי
העברה לסרגל הצד
הסתרה
ניווט
עמוד ראשי
ברוכים הבאים
אולם דיונים
שינויים אחרונים
ערך אקראי
דיווח על טעות
עזרה
צור קשר/תרומה
פורטלים
נשיאי חב"ד
ימי חב"ד
גאולה ומשיח
תורת החסידות
תורת הנגלה
ניגוני חב"ד
ספרות חב"ד
בית רבי
אישי חב"ד
הפצת המעיינות
קישורים
חב"ד אינפו
ארכיון גאולה ומשיח
חב"דפדיה
חיפוש
חיפוש
מראה
יצירת חשבון
כניסה לחשבון
כלים אישיים
יצירת חשבון
כניסה לחשבון
דפים לעורכים שלא נכנסו לחשבון
מידע נוסף
תרומות
שיחה
עריכת הדף "
פניני התניא
"
ערך
שיחה
עברית
קריאה
עריכה
עריכת קוד מקור
גרסאות קודמות
כלים
כלים
העברה לסרגל הצד
הסתרה
פעולות
קריאה
עריכה
עריכת קוד מקור
גרסאות קודמות
כללי
דפים המקושרים לכאן
שינויים בדפים המקושרים
דפים מיוחדים
מידע על הדף
מראה
העברה לסרגל הצד
הסתרה
אזהרה:
אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם
תיכנסו לחשבון
או
תיצרו חשבון
, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.
בדיקת אנטי־ספאם.
אין
למלא שדה זה!
[[קובץ:פניני התניא1.png|ממוזער|250px|אחד מספרי פניני התניא]] [[קובץ:גינזבורג פניני.jpg|ממוזער|המחבר הרב [[חיים לוי יצחק גינזבורג|לוי יצחק גינזבורג]] מעיין באחד מספרי הסדרה]] '''פניני התניא''' - הם סדרת ספרים המבארים בסגנון של [[התוועדות]] את ספר ה[[תניא]] עם דגש מיוחד על [[קבלת פני משיח צדקנו]] [[פרסום בשורת הגאולה|פרסום בשורת הגאולה]] וחשיבות הכרזת הקודש [[יחי אדונינו]]. ==היסטוריה== בשנת תשנ"ב אישר [[הרבי]] את ההצעה שאנ"ש ילמדו את [[אגרת התשובה]] שבספר התניא עם ביאוריו{{הערה|ליקוט מענות קודש תשנ"ב - תשנ"ד ע' 12.}}. על מנת לעזור לתמימים ואנ"ש לקיים את רצונו של הרבי, הוציא [[חיים לוי יצחק גינזבורג|הרב לוי יצחק גינזבורג]] ספר שכלל את כל י"ב הפרקים שבאגרת התשובה עם ביאורי הרבי בשפה פשוטה כך שכל אחד יוכל ללמוד ולהבין אותם. כאשר שלח הרב גינזבורג לרבי את ספרו [[משיח עכשיו (סדרת ספרים)|משיח עכשיו ]] חלק א' ושאל האם להתחיל לכתוב ביאור על התניא זכה לקבל מענה "הסכמה וברכה{{הערה|ליקוט מענות קודש תשנ"ב - תשנ"ד ע' 86.}}". כאשר קיבל הרב גינזבורג את המענה החל לכתוב ביאור על ספר ה[[תניא]] בסגנון פשוט ו"התוועדותי" כך שיובן גם למי שלא התנסה בלימוד מאמרי חסידות עמוקים. בהמשך, היה מי שהציע לו להוריד מהכריכה את המילים "מלך המשיח" מהכיתוב על הכריכה "ע"פ שיחות כ<nowiki>''ק אדמו''ר מלך המשיח שליט''</nowiki>א וביאורי חסידים" בשביל שהספר יוכל להגיע לקהל רחב יותר. הרב גינזבורג נטה לסרב וכאשר [[כתיבה לרבי באמצעות האגרות קודש|כתב לרבי]] על כך קיבל מענה שכל פשרה מוכיחה על ספק באמיתית העניין. כאשר סיים לכתוב את י"ב החלקים שהרכיבו את כל חלק א' של ספר התניא - [[ליקוטי אמרים]] קיבל הוראה מהרבי באמצעות ה[[אגרות קודש (אדמו"ר שליט"א)|אגרות קודש]] לקיים [[התוועדות חסידית]] לרגל הסיום של ליקוטי אמרים ואגרת התשובה<ref>[https://www.hageula.com/news/chabad/16171.htm '''המשפיע, השליח, הרב חיים לוי יצחק גינזבורג, סיים בשעה טובה ומוצלחת, והדפיס את הכרך הי"א בסדרת הספרים הפופולרית "פניני התניא", ומזמין את אנ"ש והתמימים להתוועדות חסידית לרגל השקת הספר בישיבת תומכי תמימים ראשל"צ ביום כ"א כסלו.'''] באתר {{הגאולה}}</ref>. ואכן ב[[כ"א בכסלו]] [[תשע"ז]] התקיימה התוועדות חסידית לרגל סיום כתיבת הסדרה ב[[ישיבת תות"ל ראשון לציון|ישיבה בראשון לציון]] בה כיהן הרב גינזבורג כ[[משפיע]] בהשתתפות רבנים ומשפיעים<ref>בכינוס השתתפו הרב משה נחשוני (רב מרכז העיר ראשל"צ), הרב [[מרדכי צבי דוברבסקי]], הרב [[זלמן נוטיק]], הרב [[שמעון וויצהנדלר]], הרב [[מנחם יעקב רייניץ]], הרב [[מנחם בן ציון גרוסמן]], הרב [[צבי ונטורה]], הרב [[יעקב לנצ'נר]] והרב [[מנחם מענדל פרידמן (אור יהודה)|מנחם מענדל פרידמן]]. [https://www.hageula.com/news/moshiach/16210.htm אירוע השקת סדרת 'פניני התניא' על לקוטי אמרים] באתר {{הגאולה}}. הכינוס הוקלט וניתן לשומעו במערכת [[נחייג ונשמע]].</ref>. בהמשך הוציא הרב גינזבורג את חלק י"ג בסדרה - על [[שער היחוד והאמונה - חינוך קטן|חינוך קטן]] ופרקים א' וב' ב[[שער היחוד והאמונה]]. לאחר פטירתו של הרב גינזבורג, יצא לאור חלק י"ד (בתחילה בהמשכים ב[[ישיבת תות"ל ראשון לציון|גליון החייל]] ולקראת ה' טבת תש"פ בספר בפני עצמו) על פרקים ג' עד ו' בשער היחוד והאמונה{{הערה|מסגנון הספר נראה שהרב גינזבורג לא הספיק לסיים את כתיבתו.}}. == מבנה הספרים == בתחילת כל ספר כתב הרב גינזבורג הקדמה על הוצאת הספר, ואמונתנו בנבואת הרבי מלך המשיח שליט"א, בכך שדבר אחד מדבריו לא ישוב ריקם, ובהתגלותו הקרובה למרות הניסיון שנראה ב[[ג' בתמוז תשנ"ד|ג' בתמוז]]. כחלק מהכתיבה ראה הרב גינזבורג כחובה וזכות לעורר בכל פרק ופרק על הנקודה העיקרית - [[קבלת פני משיח צדקנו|קבלת פני הרבי משיח צדקנו]]. בחלקים הראשונים היה זה רק באיזכור בסיום כל פרק שנחתם בהקשר לגאולה וב"תיכף ומיד ממש", בעוד שבחלקים המאוחרים יותר כתב הרב גינזבורג כמה וכמה פעמים בכל פרק על [[נצחיות חייו של הרבי|נצחיות חייו של הרבי ]] וחובת [[פרסום גאולה ומשיח|פירסום בשורת הגאולה]], כשבסיום כל פרק מופיעה מסה מאלפת על הקשר של הפרק לגאולה, על התממשות [[נבואת הגאולה]] תיכף ומייד ממש, על אמונתנו בדברי הרבי גם לאחר הנסיון שאירע ב[[ג' תמוז ה'תשנ"ד|ג' תמוז]], ובחתימת הפרק תמיד: "[[יחי אדוננו מורינו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד|יחי אדוננו מורינו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד]]"! לאחר פטירתו של המשפיע שלו - [[מענדל פוטערפאס|ר' מענדל פוטערפאס]] שילב בביאור סיפורים ששמע ממנו. בהקדמה לספרו תמיד טרח להדגיש את חלקו של ר' מענדל בבשורת הגאולה (לצד ההסבר המפורט על התקופה בה אנו נמצאים, והחובה המוטלת על כל אחד ואחד מאיתנו לפעול את התגלותו של הרבי). בתחילה יצא בכל חלק שמונה - שבעה פרקים מהתניא, בהמשך הכמות ירדה{{הערה|לדוגמא: פרקים ל"ב - ל"ד יצאו לאור בכרך אחד ובהמשך הסדרה פרקים מ"א מ"ב יצאו לאור בחלק אחד בלבד!}} והחלו להופיע הקדמות והוספות יסודיים לפרקים. בחלקים הראשונים בסופו של כל ספר יצא ביאורים ב[[סדר ההשתלשלות]], כל חלק בנושא אחר. בחלקים המאוחרים יותר יצא בסוף כל ספר שאלות חזרה על הפרקים מתוך שאלות החזרה שהכין לתלמידיו בישיבה, ועל מאמרים נוספים ([[שורש מצוות התפילה]], כל המאמרים שב[[ספר המאמרים - מלוקט|ספר המאמרים מלוקט]] חלק ו'). על פי הוראת הרבי ב[[כתיבה לרבי באמצעות האגרות קודש|אגרות קודש]] החל להוסיף בספר מראי מקומות (אע"פ שהדבר האט את הוצאת הספרים). הרב גינזבורג [[כתיבה לרבי באמצעות האגרות קודש|כתב לרבי]] לקראת הוצאת כל חלק, ואת מכתב התשובה (יחד עם התשובות על הספרים הקודמים) פרסם בתחילת הספר. ==חלוקת הספרים== {{טורים|*אגרת התשובה. *חלק א' - פרקים א' - ח'. *חלק ב' - פרקים ט' - י"ז. *חלק ג' - פרקים י"ח - כ"ה. *חלק ד' - פרקים כ"ו- ל"א. *חלק ה' - פרקים ל"ב - ל"ד. *חלק ו' - פרקים ל"ה - ל"ז. *חלק ז' - פרקים ל"ח - מ'. *חלק ח' - פרקים מ"א - מ"ב. *חלק ט' - פרקים מ"ג - מ"ה. *חלק י' - פרקים מ"ו - מ"ט. *חלק י"א - פרקים נ' - נ"ג. *חלק י"ב - חינוך קטן. שער היחוד והאמונה פרקים א' - ב'. *חלק י"ג - שער היחוד והאמונה פרקים ג' - ו'.}} == ראו גם == * [[בחירתו של הפיקח]] ==לקריאה נוספת== *'''[https://drive.google.com/drive/folders/1g_LBr7MpCbGSan2aei-ik_KsrsoVmZo0 שנים עשר כרכים שמביאים את המשיח]''' שבועון בית משיח גליון 1048 עמ' 32 *[https://www.hageula.com/sichat_hageula/Life/18862.htm '''פניני גאולה בתניא'''] מתוך [[שיחת הגאולה]] גליון 1255 == קישורים חיצוניים == * [https://abc770.org/book/book_node_2473/ '''פניני התניא - מפתח'''] באתר {{חב"ד אור אין סוף}} * [https://www.hageula.com/news/moshiach/16210.htm השקת סדרת 'פניני התניא' על לקוטי אמרים] באתר [[קובץ:סמליל_אתר_הגאולה_חדש.jpg|קישור=|טקסט=קישור לאתר הגאולה|50x50 פיקסלים]]. * [https://abc770.org/article_node_6231/ סיכום חלק ליקוטי אמרים בתניא] מתוך [[פניני התניא]] באתר {{חב"ד אור אין סוף}} * [https://abc770.org/article_node_2469/ ביאור לפרק כ"ו בתניא מתוך פניני התניא] באתר {{חב"ד אור אין סוף}} * [https://abc770.org/article_node_2452/#header-39 הוספה לפרק ל"ו] מאת הרב [[חיים לוי יצחק גינזבורג]], [[פניני התניא]] באתר {{חב"ד אור אין סוף}} {{הערות שוליים}} [[קטגוריה:ספרי ביאורים על התניא]] [[קטגוריה:ספרי גאולה ומשיח]] [[קטגוריה:ביאורים בחסידות]] [[קטגוריה:ספרי חיים לוי יצחק גינזבורג]]
תקציר:
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף
חב"דפדיה:זכויות יוצרים
לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה.
אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול
עזרה בעריכה
(נפתח בחלון חדש)
תבניות המופיעות בדף זה:
תבנית:הגאולה
(
הצגת מקור
) (מוגנת חלקית)
תבנית:הערה
(
הצגת מקור
) (מוגנת חלקית)
תבנית:הערה/קוד
(
עריכה
)
תבנית:הערות שוליים
(
הצגת מקור
) (מוגנת)
תבנית:הערות שוליים/מרחב שם
(
עריכה
)
תבנית:חב"ד אור אין סוף
(
עריכה
)
תבנית:טורים
(
עריכה
)
יחידה:Arguments
(
עריכה
)
יחידה:PV-options
(
עריכה
)
יחידה:ParamValidator
(
עריכה
)
יחידה:הערה
(
עריכה
)
יחידה:פרמטרים
(
הצגת מקור
) (מוגנת חלקית)