לדלג לתוכן

פטר חמור: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
ר.ז. (שיחה | תרומות)
יצירת דף עם התוכן "פטר חמור הוא חמור הזכר שנולד ראשון, יש מצוה{{הערה|שם=ספר החינוך|ספר החינוך מצוה כב-כג.}} לפדודו מהכהן על ידי שה, ולערפתו אם לא פדוי. ==דיני המצוה== המצוה הראשונה, פדיון פטר חמור, מחייבת את בעל החמור לפדות את פטר החמור הזכר שנולד ראשון. הפדיון נעשה על ידי נתינת ש..."
 
מ. רובין (שיחה | תרומות)
ביטול גרסה 770386 של מ. רובין (שיחה)
תגית: ביטול
 
(6 גרסאות ביניים של 2 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
פטר חמור הוא חמור הזכר שנולד ראשון, יש מצוה{{הערה|שם=ספר החינוך|ספר החינוך מצוה כב-כג.}} לפדודו מהכהן על ידי שה, ולערפתו אם לא פדוי.
{{סוגיה
|מקרא={{תנ"ך|שמות|יג|יג|קצר=כן}}
|משנה={{משנה|בכורות|א|ללא=שם}}
|תלמוד בבלי=
|תלמוד ירושלמי=
|משנה תורה לרמב"ם={{רמב"ם|ביכורים|יב|ללא=שם}}
|שולחן ערוך={{שולחן ערוך|יורה דעה|שכא|ללא=שם}}
|ספרי מניין המצוות={{ספר המצוות|עשה|פא}}, {{ספר המצוות|עשה|פב|ללא=שם}}{{ש}}{{ספר החינוך|כב}}, {{ספר החינוך|כג|ללא=שם}}
|ספרות הלכתית נוספת=
|שם=}}
'''פטר חמור''' הוא [[חמור]] הזכר שנולד ראשון, יש מצוה{{הערה|שם=ספר החינוך|ספר החינוך מצוה כב-כג.}} לפדודו מה[[כהן]] על ידי [[שה]], ולערפתו אם לא פדוי.
 
== מקור המצווה ==
{{ציטוט|תוכן=וְכָל פֶּטֶר חֲמֹר תִּפְדֶּה בְשֶׂה וְאִם לֹא תִפְדֶּה וַעֲרַפְתּוֹ|מקור=[[פרשת בא]] יג, יג}}


==דיני המצוה==
==דיני המצוה==
המצוה הראשונה, פדיון פטר חמור, מחייבת את בעל החמור לפדות את פטר החמור הזכר שנולד ראשון. הפדיון נעשה על ידי נתינת שה לכהן. אם אין לו שה, על בעל החמור לשלם את ערך השה, כמו כן, הפדיון חייב להתבצע בתוך פרק זמן של שלושים יום, והשה נשאר ברשות הכהן והחמור נשאר ברשות בעליו.  
המצוה הראשונה, פדיון פטר חמור, מחייבת את בעל החמור לפדות את פטר ה[[חמור]] הזכר שנולד ראשון. הפדיון נעשה על ידי נתינת שה לכהן. אם אין לו שה, על בעל החמור לשלם את ערך השה, כמו כן, הפדיון חייב להתבצע בתוך פרק זמן של שלושים יום, והשה נשאר ברשות הכהן והחמור נשאר ברשות בעליו.  


כאשר אדם לא פדה את פטר החמור, הוא עובר על מצוות פדיונו. במצב כזה, יש לקיים את מצוות עריפת פטר החמור, בעל החמור עורפו בקופיץ מאחוריו והורגו.  
כאשר אדם לא פדה את פטר החמור, הוא עובר על מצוות פדיונו. במצב כזה, יש לקיים את מצוות עריפת פטר החמור, בעל החמור עורפו בקופיץ מאחוריו והורגו.  
שורה 9: שורה 22:


==מטעמי המצוה==
==מטעמי המצוה==
הטעם למצוות פעיון פטר חמור מהווה זיכרון לנס שעשה ה' בבני ישראל ביציאת מצרים, כאשר הרג את כל בכורי מצרים ופסח על בני ישראל{{הערה|שם=ספר החינוך|}}.
הטעם למצוות פעיון פטר חמור מהווה זיכרון לנס שעשה ה' בבני ישראל ב[[יציאת מצרים]], כאשר [[מכת בכורות|הרג את כל בכורי מצרים]] ופסח על בני ישראל{{הערה|שם=ספר החינוך|}}.


הטעם למצוות עריפת פטר חמור, [[הרבי]] מסביר{{הערה|לקוטי שיחות חל"ו ע' 59 ואילך.}} את פירש רש"י{{הערה|פרשת בא ברש"י יג, יג. דעת לוי בבריתא בגמ' בכורות י, ב.}} שהסיבה לכך שבמצוות עריפת פטר חמור יש להקפיד על דרך עריפתו, על אף שיש בכך צער בעלי חיים. "הוא הפסיד ממונו של כהן, לכך יופסד ממונו", שהסיבה לכך היא שמדובר בהפסד כלכלי לבעל החמור, והצער בהוצאה לפועל של מצוות העריפה נועד לשמש כעונש על כך שהוא לא פדה את החמור. והמשמעות היא שזה מידה כנגד מידה – הבעלים לא רצו להוציא כסף כדי לפדות את החמור, ולכן הוא נאלץ להפסיד את החמור עצמו.
הטעם למצוות עריפת פטר חמור, [[הרבי]] מסביר{{הערה|לקוטי שיחות חל"ו ע' 59 ואילך.}} את פירוש [[רש"י]]{{הערה|פרשת בא ברש"י יג, יג. דעת לוי בבריתא בגמ' בכורות י, ב.}} שהסיבה לכך שבמצוות עריפת פטר חמור יש להקפיד על דרך עריפתו, על אף שיש בכך צער בעלי חיים. "הוא הפסיד ממונו של כהן, לכך יופסד ממונו", שהסיבה לכך היא שמדובר בהפסד כלכלי לבעל החמור, והצער בהוצאה לפועל של מצוות העריפה נועד לשמש כעונש על כך שהוא לא פדה את החמור. והמשמעות היא שזה מידה כנגד מידה – הבעלים לא רצו להוציא כסף כדי לפדות את החמור, ולכן הוא נאלץ להפסיד את החמור עצמו.


וזהו חידוש שלמורות שגורם לצער בעלי חיים, התורה לא מקילה בזה ומחייבת את בעל החמור להרוג את החמור אם לא פדה אותו, כי זהו עונש של מידה כנגד מידה, הוא לא רצה להוציא כסף על פדיון החמור, אז הוא עצמו יפסיד את החמור שלו בידיים.
וזהו חידוש שלמורות שגורם ל[[צער בעלי חיים]], התורה לא מקילה בזה ומחייבת את בעל החמור להרוג את החמור אם לא פדה אותו, כי זהו עונש של [[מדה כנגד מדה|מידה כנגד מידה]], הוא לא רצה להוציא כסף על פדיון החמור, אז הוא עצמו יפסיד את החמור שלו בידיים.


הרבי מסביר שיוצא שחלק מהמצווה הוא שהבעלים ירגישו את הפסד ממונם, ולכן אי אפשר לבצע את העריפה על ידי שלוחו.
הרבי מסביר שיוצא שחלק מהמצווה הוא שהבעלים ירגישו את הפסד ממונם, ולכן אי אפשר לבצע את העריפה על ידי שלוחו.


גם מסביר שמלשון רש"י "הפסיד ממונו של כהן" משמע שזהו כבר ממונו של הכהן, כי בפשוטו של מקרא פטר החמור שייך כבר לכהן לפני שפודים אותו, כמו שרואים מלשון הפסוק{{הערה|פרשת קרח יח, טו.}} "כל פטר רחם גו' באדם ובבהמה יהי' לך" - אלא שהתורה אמרה שלא נותנים את הפטר חמור עצמו לכהן, רק את פדיון החמור.
גם מסביר שמלשון רש"י "הפסיד ממונו של כהן" משמע שזהו כבר ממונו של הכהן, כי בפשוטו של מקרא פטר החמור שייך כבר לכהן לפני שפודים אותו, כמו שרואים מלשון הפסוק{{הערה|פרשת קרח יח, טו.}} "כל פטר רחם גו' באדם ובבהמה יהי' לך" - אלא שהתורה אמרה שלא נותנים את הפטר חמור עצמו לכהן, רק את פדיון החמור.
== ראו גם ==
* [[בכור]]
{{הערות שוליים}}<references />
{{הערות שוליים}}<references />
[[קטגוריה:מצוות]]
[[קטגוריה:מצוות]]
[[קטגוריה:כ"ד מתנות כהונה]]

גרסה אחרונה מ־18:55, 27 במאי 2025

פטר חמור
(מקורות עיקריים)
מקרא שמות, י"ג, י"ג
משנה מסכת בכורות, פרק א'
משנה תורה לרמב"ם הלכות ביכורים ושאר מתנות כהונה שבגבולין, פרק י"ב
שולחן ערוך יורה דעה, סימן שכ"א
ספרי מניין המצוות תבנית:ספר המצוות, תבנית:ספר המצוות
תבנית:ספר החינוך, תבנית:ספר החינוך

פטר חמור הוא חמור הזכר שנולד ראשון, יש מצוה[1] לפדודו מהכהן על ידי שה, ולערפתו אם לא פדוי.

מקור המצווה[עריכה | עריכת קוד מקור]

וְכָל פֶּטֶר חֲמֹר תִּפְדֶּה בְשֶׂה וְאִם לֹא תִפְדֶּה וַעֲרַפְתּוֹ

פרשת בא יג, יג

דיני המצוה[עריכה | עריכת קוד מקור]

המצוה הראשונה, פדיון פטר חמור, מחייבת את בעל החמור לפדות את פטר החמור הזכר שנולד ראשון. הפדיון נעשה על ידי נתינת שה לכהן. אם אין לו שה, על בעל החמור לשלם את ערך השה, כמו כן, הפדיון חייב להתבצע בתוך פרק זמן של שלושים יום, והשה נשאר ברשות הכהן והחמור נשאר ברשות בעליו.

כאשר אדם לא פדה את פטר החמור, הוא עובר על מצוות פדיונו. במצב כזה, יש לקיים את מצוות עריפת פטר החמור, בעל החמור עורפו בקופיץ מאחוריו והורגו.

מצוות הפדיון קודמת לעריפה, וההנאה מהחמור אסורה – גם מהנבלה שנוצרה לאחר מותו.

מטעמי המצוה[עריכה | עריכת קוד מקור]

הטעם למצוות פעיון פטר חמור מהווה זיכרון לנס שעשה ה' בבני ישראל ביציאת מצרים, כאשר הרג את כל בכורי מצרים ופסח על בני ישראל[1].

הטעם למצוות עריפת פטר חמור, הרבי מסביר[2] את פירוש רש"י[3] שהסיבה לכך שבמצוות עריפת פטר חמור יש להקפיד על דרך עריפתו, על אף שיש בכך צער בעלי חיים. "הוא הפסיד ממונו של כהן, לכך יופסד ממונו", שהסיבה לכך היא שמדובר בהפסד כלכלי לבעל החמור, והצער בהוצאה לפועל של מצוות העריפה נועד לשמש כעונש על כך שהוא לא פדה את החמור. והמשמעות היא שזה מידה כנגד מידה – הבעלים לא רצו להוציא כסף כדי לפדות את החמור, ולכן הוא נאלץ להפסיד את החמור עצמו.

וזהו חידוש שלמורות שגורם לצער בעלי חיים, התורה לא מקילה בזה ומחייבת את בעל החמור להרוג את החמור אם לא פדה אותו, כי זהו עונש של מידה כנגד מידה, הוא לא רצה להוציא כסף על פדיון החמור, אז הוא עצמו יפסיד את החמור שלו בידיים.

הרבי מסביר שיוצא שחלק מהמצווה הוא שהבעלים ירגישו את הפסד ממונם, ולכן אי אפשר לבצע את העריפה על ידי שלוחו.

גם מסביר שמלשון רש"י "הפסיד ממונו של כהן" משמע שזהו כבר ממונו של הכהן, כי בפשוטו של מקרא פטר החמור שייך כבר לכהן לפני שפודים אותו, כמו שרואים מלשון הפסוק[4] "כל פטר רחם גו' באדם ובבהמה יהי' לך" - אלא שהתורה אמרה שלא נותנים את הפטר חמור עצמו לכהן, רק את פדיון החמור.

ראו גם[עריכה | עריכת קוד מקור]

הערות שוליים

  1. 1.0 1.1 ספר החינוך מצוה כב-כג.
  2. לקוטי שיחות חל"ו ע' 59 ואילך.
  3. פרשת בא ברש"י יג, יג. דעת לוי בבריתא בגמ' בכורות י, ב.
  4. פרשת קרח יח, טו.