לדלג לתוכן

ביטוש: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
מ עריכה
מ. רובין (שיחה | תרומות)
צ'קטי
 
(9 גרסאות ביניים של 3 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
'''ביטוש''' היא מילה בארמית אשר מבטאת את המילה "הכאה". בתורת החסידות היא משמשת לבטא "הכאה רוחנית", כלומר מצב בו שני מציאויות רוחניות באות לידי "התנגשות" - דבר הגורם להוויה או מציאות חדשה.
'''ביטוש''' היא מילה בארמית אשר מבטאת זיכוך הבא על ידי הכאה. מילה זו נודעת בעיקר ביחס לביטוש וזיכוך הגוף.


==הוויית הכלים על ידי הכאה==
==הוויית הכלים על ידי ביטוש==
מבואר בחסידות, כי הוויית הכלים היא על ידי "ביטוש" (הכאה) של שני אורות, וכמו שמבואר{{הערה|[[עץ חיים (ספר)|עץ חיים]] שער העקודים.}} שהוויית הכלים היא על ידי ביטוש האור פנימי עם האור מקיף. כמשל לכך יש מבארים כי כאשר אדם לומד פנימיות התורה (שהיא אור מקיף) עם נגלות התורה (שהם אור פנימי) אזי מתגלה כח הכלי שבו, ואישיותו הרוחנית נבנית.
מבואר בחסידות, כי הוויית הכלים היא על ידי "ביטוש" של שני אורות, וכמו שמבואר{{הערה|[[עץ חיים (ספר)|עץ חיים]] שער העקודים.}} שהוויית הכלים היא על ידי ביטוש האור פנימי עם האור מקיף. כמשל לכך יש מבארים כי כאשר אדם לומד פנימיות התורה (שהיא אור מקיף) עם נגלות התורה (שהם אור פנימי) אזי מתגלה כח הכלי שבו, ואישיותו הרוחנית נבנית.


יש גם הולדה הנעשית על ידי ביטוש של שני כלים, כמבואר{{הערה|בשער הכוונות, ברכה ראשונה דשמו"ע.}} למשל, כי על ידי הכאת ארבעת אותיות {{קח|שם|הוי"ה}} כלומר אות י' באות ה', והאות ה' באות ו', והאות ו' באות ה' - נולד אור השכינה המכונה בשם "מקום".
==זיכוך החומר על ידי ביטוש==
מושג זה של ביטוש מוזכר גם כן בחסידות בנוגע לביטוש החומר על ידי הכאה והלקאה עצמית, וכמבואר ב[[זהר הקדוש]] {{ציטוטון|אמר רב מתיבתא ב[[גן עדן]] {{מונחון|אעא דלא סליק ביה נהורא|עץ שלא עולה בו האש}} '''מבטשין ליה''' כו'. {{מונחון|גופא דלא סליק ביה נהורא דנשמתא|גוף שלא מאיר בו אור הנשמה}} מבטשין ליה כו'}}, ומבאר ב[[תניא - פרק כ"ט]] שיש מי שאור הנשמה והשכל אינו מאיר בו כל כך למשול על חומריות שבגוף, ולמרות שמבין ו[[מתבונן]] בשכלו בגדולת ה', אינו נתפס ונדבק במוחו כל כך באופן שיוכל למשול על חומריות הלב, והסיבה היא גסות הקליפה שמגביהה את עצמה על אור קדושת [[נפש האלקית]], ומסתרת ומחשיכה את אורה. ולזאת צריך לבטשה ולהשפילה לעפר, כלומר לקבוע עתים להשפיל עצמו להיות נבזה בעיניו נמאס ולהשפיל את יצרו הרע בכינויים קשים עד שיצרו הרע יקלוט את שפלותו וגסותו.


==זיכוך החומר על ידי הכאה==
חידוש נפלא מחדש בזה [[אדמו"ר האמצעי]], אשר הוא מכנה אותו בכינוי "סוד עמוק", כי על ידי הביטוש של החומר בהתמרמרות וצער הנשמה על היותו נעלם בתוך הגוף, מתגלה העונג האלוקי לאין ערוך מאשר הייתה הנשמה לפני ירידתה לגוף, כמשל הזרע הנזרע בעפר שדווקא על ידי התעלמותו לגמרי בעפר מתגלים כוחותיו האמיתיים והוא [[צומח]] לאילן{{הערה|1=[[אמרי בינה]], שער קריאת שמע, [http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/adhaam/imrei/3/32b&search=ביטוש לב, ב]}}.
מושג זה של ביטוש מוזכר גם כן בחסידות בנוגע לביטוש החומר על ידי הכאה והלקאה עצמית, וכמבואר ב[[זהר הקדוש]] {{ציטוטון|אמר רב מתיבתא ב[[גן עדן]] {{מונחון|אעא דלא סליק ביה נהורא|עץ שלא עולה בו האש}} '''מבטשין ליה''' כו'. {{מונחון|גופא דלא סליק ביה נהורא דנשמתא|גוף שלא מאיר בו אור הנשמה}} מבטשין ליה כו'}}, ומבאר ב[[תניא - פרק כ"ח]] שיש מי שאור הנשמה והשכל אינו מאיר בו כל כך למשול על חומריות שבגוף, ולמרות שמבין ו[[מתבונן]] בשכלו בגדולת ה', אינו נתפס ונדבק במוחו כל כך באופן שיוכל למשול על חומריות הלב, והסיבה היא גסות הקליפה שמגביהה את עצמה על אור קדושת [[נפש האלקית]], ומסתרת ומחשיכה את אורה. ולזאת צריך לבטשה ולהשפילה לעפר, כלומר לקבוע עתים להשפיל עצמו להיות נבזה בעיניו נמאס ולהשפיל את יצרו הרע בכינויים קשים עד שיצרו הרע יקלוט את שפלותו וגסותו.


{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:מושגים בתורת החסידות]]
[[קטגוריה:מושגים בתורת החסידות]]
[[קטגוריה:תורת החסידות]]

גרסה אחרונה מ־12:56, 24 בנובמבר 2025

ביטוש היא מילה בארמית אשר מבטאת זיכוך הבא על ידי הכאה. מילה זו נודעת בעיקר ביחס לביטוש וזיכוך הגוף.

הוויית הכלים על ידי ביטוש[עריכה | עריכת קוד מקור]

מבואר בחסידות, כי הוויית הכלים היא על ידי "ביטוש" של שני אורות, וכמו שמבואר[1] שהוויית הכלים היא על ידי ביטוש האור פנימי עם האור מקיף. כמשל לכך יש מבארים כי כאשר אדם לומד פנימיות התורה (שהיא אור מקיף) עם נגלות התורה (שהם אור פנימי) אזי מתגלה כח הכלי שבו, ואישיותו הרוחנית נבנית.

זיכוך החומר על ידי ביטוש[עריכה | עריכת קוד מקור]

מושג זה של ביטוש מוזכר גם כן בחסידות בנוגע לביטוש החומר על ידי הכאה והלקאה עצמית, וכמבואר בזהר הקדוש "אמר רב מתיבתא בגן עדן אעא דלא סליק ביה נהורא מבטשין ליה כו'. גופא דלא סליק ביה נהורא דנשמתא מבטשין ליה כו'", ומבאר בתניא - פרק כ"ט שיש מי שאור הנשמה והשכל אינו מאיר בו כל כך למשול על חומריות שבגוף, ולמרות שמבין ומתבונן בשכלו בגדולת ה', אינו נתפס ונדבק במוחו כל כך באופן שיוכל למשול על חומריות הלב, והסיבה היא גסות הקליפה שמגביהה את עצמה על אור קדושת נפש האלקית, ומסתרת ומחשיכה את אורה. ולזאת צריך לבטשה ולהשפילה לעפר, כלומר לקבוע עתים להשפיל עצמו להיות נבזה בעיניו נמאס ולהשפיל את יצרו הרע בכינויים קשים עד שיצרו הרע יקלוט את שפלותו וגסותו.

חידוש נפלא מחדש בזה אדמו"ר האמצעי, אשר הוא מכנה אותו בכינוי "סוד עמוק", כי על ידי הביטוש של החומר בהתמרמרות וצער הנשמה על היותו נעלם בתוך הגוף, מתגלה העונג האלוקי לאין ערוך מאשר הייתה הנשמה לפני ירידתה לגוף, כמשל הזרע הנזרע בעפר שדווקא על ידי התעלמותו לגמרי בעפר מתגלים כוחותיו האמיתיים והוא צומח לאילן[2].

הערות שוליים

  1. עץ חיים שער העקודים.
  2. אמרי בינה, שער קריאת שמע, לב, ב