לדלג לתוכן

אב (חודש): הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
שולם ס. (שיחה | תרומות)
דקדוק
אין תקציר עריכה
 
(2 גרסאות ביניים של משתמש אחר אחד אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
{{חודש אב}}
{{חודש אב}}
'''חודש מנחם-אב''' הוא החודש החמישי לחודשי השנה, לפי הלוח העברי מאז יציאת מצרים, על פי הנאמר בתורה על [[חודש ניסן]] "החודש הזה לכם ראש חדשים".
'''חודש מנחם-אב''' הוא החודש החמישי לחודשי השנה, לפי הלוח העברי מאז [[יציאת מצרים]], על פי הנאמר בתורה על [[חודש ניסן]] "החודש הזה לכם ראש חדשים".


בימיו הראשונים של החודש נוהגים מנהגי אבילות ומציינים בהם את [[חורבן בית המקדש]], ואילו המשכו נחשב לימים שמחים{{הערה|ראו במכתב שנדפס כהוספה לקובץ 'התוועדות' שבת פרשת בלק תשע"ח בהוצאת ועד הנחות בלה"ק, שהרבי כינה ימים אלו בשם "ימים השמחים".}}.
בימיו הראשונים של החודש נוהגים מנהגי אבילות ומציינים בהם את [[חורבן בית המקדש]], ואילו המשכו נחשב לימים שמחים{{הערה|ראו במכתב שנדפס כהוספה לקובץ 'התוועדות' שבת פרשת בלק תשע"ח בהוצאת ועד הנחות בלה"ק, שהרבי כינה ימים אלו בשם "ימים השמחים".}}.
שורה 7: שורה 7:
[[מזל]]ו של החודש הוא אריה, ואף על פי שאין ישראל נשלטים על ידי המזלות, אבל מכיון שישראל שולטים במזלות, לכן משתמשים בהם, והשימוש הוא לעניני קדושה.
[[מזל]]ו של החודש הוא אריה, ואף על פי שאין ישראל נשלטים על ידי המזלות, אבל מכיון שישראל שולטים במזלות, לכן משתמשים בהם, והשימוש הוא לעניני קדושה.


[[חודש אב]] מסמל מצב שלילי - חורבן [[בית המקדש|המקדש]]. ולכן מבקשים אנו - מנחם-אב, ש[[הקב"ה]] ינחם אותנו על-אף הצרות שפקדונו בחודש אב.
חודש אב מסמל מצב שלילי - חורבן [[בית המקדש|המקדש]]. ולכן מבקשים אנו - מנחם-אב, ש[[הקב"ה]] ינחם אותנו על-אף הצרות שפקדונו בחודש אב.


אולם השם אב כשלעצמו אף על פי שהוא מלשון כשדים, הריהו מבטא גם מצב חיובי ביותר בלשון הקודש, טוב יותר אפילו ממנחם.
אולם השם אב כשלעצמו אף על פי שהוא מלשון כשדים, הריהו מבטא גם מצב חיובי ביותר בלשון הקודש, טוב יותר אפילו ממנחם.
שורה 17: שורה 17:


שלושה עניינים הם:
שלושה עניינים הם:
# [[חודש אב]] - שלילי (חורבן).
# חודש אב - שלילי (חורבן).
# מנחם אב - נחמה על מצב שלילי.
# מנחם אב - נחמה על מצב שלילי.
# אב - חיובי (רחמים).
# אב - חיובי (רחמים).
שורה 23: שורה 23:
וכך הוא סדר העניינים מלמטה למעלה;
וכך הוא סדר העניינים מלמטה למעלה;


בתחילה -קודם עבודת האדם - הרי "משנכנס אב ממעטין וכו'" - לגריעותא.
בתחילה - קודם עבודת האדם - הרי "משנכנס אב ממעטין וכו'" - לגריעותא.
ואחר-כך על ידי עבודת האדם נעשה החודש מקור לנחמה, על-אף הצרות שבו, על ידי כח הבינה - "אם".
ואחר כך על ידי עבודת האדם נעשה החודש מקור לנחמה, על אף הצרות שבו, על ידי כח הבינה - "אם".
ולבסוף מגיע האדם לבחינת אב - חכמה, ענין הרחמים, שמבטל את הצרה והופכה לצהר.
ולבסוף מגיע האדם לבחינת אב - חכמה, ענין הרחמים, שמבטל את הצרה והופכה לצהר.


שורה 35: שורה 35:
==ימי חב"ד==
==ימי חב"ד==
*[[ב' במנחם אב]] [[תרפ"ט]] - [[אדמו"ר הריי"צ]] הגיע לביקור ב[[ארץ ישראל]].
*[[ב' במנחם אב]] [[תרפ"ט]] - [[אדמו"ר הריי"צ]] הגיע לביקור ב[[ארץ ישראל]].
*[[ה' במנחם אב]] [[תשט"ז]] - [[שלוחים|שלוחי]] [[הרבי]] הגיעו ל[[ארץ הקודש]], בעקבות הפיגוע הקטלני בבית-הספר למלאכה ב[[כפר חב"ד]] ב[[א' באייר]] תשט"ז.
*[[ה' במנחם אב]] [[תשט"ז]] - [[שלוחים|שלוחי]] [[הרבי]] הגיעו ל[[ארץ הקודש]], בעקבות הפיגוע הקטלני בבית הספר למלאכה ב[[כפר חב"ד]] ב[[א' באייר]] [[תשט"ז]].
*[[י"א במנחם אב]] [[תקס"א]] - [[אדמו"ר הזקן]] נסע מ[[פטרבורג]] ל[[ליאדי]], [[פלך מאהליב]].
*[[י"א במנחם אב]] [[תקס"א]] - [[אדמו"ר הזקן]] נסע מ[[פטרבורג]] ל[[ליאדי]], [[פלך מאהליב]].
*[[י"ב במנחם אב]] [[תק"כ]] - אדמו"ר הזקן [[נישואין|התחתן]] עם [[סטערנא]].
*[[י"ב במנחם אב]] [[תק"כ]] - אדמו"ר הזקן [[נישואין|התחתן]] עם [[סטערנא]].
*[[י"ב במנחם אב]] [[ת"ש]] - [[אדמו"ר הריי"צ]] קנה את הבית [[770 איסטרן פארקווי|770]] ברחוב [[איסטרן פארקווי]] בברוקלין, ניו יורק.
*[[י"ב במנחם אב]] [[ת"ש]] - [[אדמו"ר הריי"צ]] קנה את הבית [[770 איסטרן פארקווי|770]] ברחוב [[איסטרן פארקווי]] ב[[ברוקלין]], [[ניו יורק סיטי|ניו יורק]].
*[[י"ד במנחם אב]] [[תקס"א]] - [[אדמו"ר הזקן]] קבע את מושבו בעיר [[ליאדי]].
*[[י"ד במנחם אב]] [[תקס"א]] - [[אדמו"ר הזקן]] קבע את מושבו בעיר [[ליאדי]].
*[[ט"ו במנחם אב]] [[תקפ"ו]] - מרת [[חיה שרה אלכסנדרוב זסלבסקי]], בתו של [[אדמו"ר האמצעי]], נישאה לרב [[אהרן אלכסנדרוב משקלוב (חתן אדמו"ר האמצעי)|אהרן אלכסנדרוב משקלוב]].
*[[ט"ו במנחם אב]] [[תקפ"ו]] - מרת [[חיה שרה אלכסנדרוב זסלבסקי]], בתו של [[אדמו"ר האמצעי]], נישאה לרב [[אהרן אלכסנדרוב משקלוב (חתן אדמו"ר האמצעי)|אהרן אלכסנדרוב משקלוב]].
שורה 58: שורה 58:
==קישורים חיצוניים==
==קישורים חיצוניים==
*[https://www.mafteiach.app/likkutei_sichos/by_moad/av לקוטי שיחות מועדים - חודש מנחם אב] {{מפתח}}
*[https://www.mafteiach.app/likkutei_sichos/by_moad/av לקוטי שיחות מועדים - חודש מנחם אב] {{מפתח}}
*[http://chabad.co.il/?template=topic&topic=140 תשעה באב, הלכות ומנהגים, מאמרים וסיפורים] - {{חב"ד בישראל}}
*[http://chabad.co.il/?template=topic&topic=140 תשעה באב, הלכות ומנהגים, מאמרים וסיפורים] {{חב"ד בישראל}}
*[http://chabad.co.il/?template=topic&topic=145 ט"ו באב, הלכות ומנהגים, מאמרים וסיפורים] - {{חב"ד בישראל}}
*[http://chabad.co.il/?template=topic&topic=145 ט"ו באב, הלכות ומנהגים, מאמרים וסיפורים] {{חב"ד בישראל}}


{{חודשי השנה}}
{{חודשי השנה}}

גרסה אחרונה מ־16:50, 4 בדצמבר 2025

<< >> חודש מנחם אב

א ב ג ד ה ו ז ח ט י
יא יב יג יד טו טז יז יח יט כ
כא כב כג כד כה כו כז כח כט ל

תשרי · חשוון · כסלו · טבת · שבט · אדר
ניסן · אייר · סיוון · תמוז · מנחם אב · אלול

חודש מנחם-אב הוא החודש החמישי לחודשי השנה, לפי הלוח העברי מאז יציאת מצרים, על פי הנאמר בתורה על חודש ניסן "החודש הזה לכם ראש חדשים".

בימיו הראשונים של החודש נוהגים מנהגי אבילות ומציינים בהם את חורבן בית המקדש, ואילו המשכו נחשב לימים שמחים[1].

שם החודש ומזלו[עריכה | עריכת קוד מקור]

מזלו של החודש הוא אריה, ואף על פי שאין ישראל נשלטים על ידי המזלות, אבל מכיון שישראל שולטים במזלות, לכן משתמשים בהם, והשימוש הוא לעניני קדושה.

חודש אב מסמל מצב שלילי - חורבן המקדש. ולכן מבקשים אנו - מנחם-אב, שהקב"ה ינחם אותנו על-אף הצרות שפקדונו בחודש אב.

אולם השם אב כשלעצמו אף על פי שהוא מלשון כשדים, הריהו מבטא גם מצב חיובי ביותר בלשון הקודש, טוב יותר אפילו ממנחם. וכמארז"ל: דרכו של אב לרחם וכו' ודרכה של אם לנחם וכו' שורש הענין ברוחניות הוא, שהרחמים נובעים מבחינת אב - ספירת החכמה, ואילו הנחמה נובעת מבחינת אם - ספירת הבינה, שלמטה מהחכמה.

ההבדל בין רחמים לניחומים, שבעוד הניחומים מתייחסים לצרה קיימת, כמו ניחום אבלים ר"ל, שהנחמה אינה מבטלת את האבל. ולעומת זאת הרחמים מבטלים את הצרה מעיקרה, והחיסרון מתמלא. ולכן מקור הרחמים הוא אב - חכמה, שלגבה כל הבריאה בטלה במציאות, וכאין ואפס, על כל מגבלותיה וצרותיה. ואילו ספירת הבינה - אם, שלגבה הנבראים קיימים כמציאות - היא מקור הנחמה המתייחסת גם אל הצרות כמציאות קיימת.

שלושה עניינים הם:

  1. חודש אב - שלילי (חורבן).
  2. מנחם אב - נחמה על מצב שלילי.
  3. אב - חיובי (רחמים).

וכך הוא סדר העניינים מלמטה למעלה;

בתחילה - קודם עבודת האדם - הרי "משנכנס אב ממעטין וכו'" - לגריעותא. ואחר כך על ידי עבודת האדם נעשה החודש מקור לנחמה, על אף הצרות שבו, על ידי כח הבינה - "אם". ולבסוף מגיע האדם לבחינת אב - חכמה, ענין הרחמים, שמבטל את הצרה והופכה לצהר.

ומכל מקום נשאר השם מנחם אב גם לעתיד לבוא, אף על פי שאז לא יהיה אפילו זכר לצרה, שתתהפך לטוב מוחלט, ומה צורך יהיה בנחמה?!

אלא מכיון שמצד עוצם גילוי החכמה העליונה אפשר שיגרם ביטול ושבירת מציאות הבריאה ח"ו, וזה מנוגד לכונה העליונה, כי ה' חפץ בקיומה של הבריאה, כדי להיות לו יתברך דירה בתחתונים. לכן צריכה החכמה להתיחד עם ספירת הבינה כדי שהנבראים ישארו במציאותם המוגדרת, ועם זאת יהיו חדורים באור החכמה שלמעלה מסדר השתלשלות - מנחם-אב.

זה שהוא החודש החמישי מרמז אף הוא על הגאולה הנצחית, שכן שלוש הוא תוקף הקשור עם הטבע, וארבע שלמעלה מהטבע; אך חמש הוא לגמרי למעלה מהטבע, כיון ש"היד החמישית לפרעה" "דאתפרעיהו מיניה כל נהורין".

ימי חב"ד[עריכה | עריכת קוד מקור]

נולדו[עריכה | עריכת קוד מקור]

נפטרו[עריכה | עריכת קוד מקור]

קישורים חיצוניים[עריכה | עריכת קוד מקור]

חודשי השנה

תשרי | חשוון | כסלו | טבת | שבט | אדר | ניסן | אייר | סיוון | תמוז | מנחם אב | אלול

הערות שוליים

  1. ראו במכתב שנדפס כהוספה לקובץ 'התוועדות' שבת פרשת בלק תשע"ח בהוצאת ועד הנחות בלה"ק, שהרבי כינה ימים אלו בשם "ימים השמחים".