לדלג לתוכן

שמואל אלכסנדר אונסדורפר: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
מ. רובין (שיחה | תרומות)
הסרת קישורים עודפים
 
(5 גרסאות ביניים של 3 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
[[קובץ:הרב שמואל אלכסנדר אונסדורפר.png|ממוזער|הרב שמואל אלכסנדר אונסדורפר אצל הרבי]]
[[קובץ:הרב שמואל אלכסנדר אונסדורפר.png|ממוזער|הרב שמואל אלכסנדר אונסדורפר אצל הרבי]]
רבי '''שמואל אלכסנדר אונסדארפער''' הינו מחשובי חסידי חסידות [[צאנז]] - קלויזנבורג.
'''שְׁמוּאֵל אָלֶכְּסַנְדֶּר אוּנְסְדוֹרְפֶר''' (ב[[יידיש]]: '''אונסדארפער''', [[סיוון]] [[תר"פ]], 13 ביוני 1920 – [[י"ט בניסן]] [[תשס"ב]], 1 באפריל 2002) היה [[רב]] [[חסידות|חסידי]], ו[[ראש ישיבה]]. כיהן כרב קהילות בלונדון, מונטריאול ופתח תקווה. חותנו של רבי [[צבי אלימלך הלברשטאם]] האדמו"ר מצאנז.


תחילה שימש כראש ישיבת "ראשית חכמה" בסטענז, [[לונדון]]. לאחר מכן שימש אב"ד צאנז - [[מונטריאול]], [[קנדה]] ו[[פתח תקווה]]. הוא מחבר הספר שפתי שמואל, ומחותן של האדמו"ר מצאנז-קלויזנבורג רבי [[יקותיאל יהודה הלברשטאם]] וחתנו הוא האדמו"ר מצאנז הנוכחי רבי [[צבי אלימלך הלברשטאם]].
== עם הרבי הריי"צ ==
 
בשנת תרצ"ט, כאשר למד הרב שמואל אלכסנדר בישיבת מנצ'סטר של הרב משה יצחק סגל, למד חסידות עם כמה תמימים מהישיבה. הרב שמואל אלכסנדר שלח מכתב לאדמו"ר [[הריי"צ]], בו שאל איזה ספר חסידות עליהם ללמוד והרבי השיב לו במכתב {{ציטוטון|נכון אשר בכל יום תלמדו כחצי פרק תניא וכשעה לימוד איזה מאמר מהמאמרים הנדפסים בהקונטרסים וביום הש"ק ללמוד פרק שלם בתניא, וכשתי שעות בלימוד מאמר בספר לקוטי תורה}}{{הערה|ספר 'שפתי שמואל' עמוד 33.}}.
== עם הריי"צ ==
כאשר למד הרב שמואל אלכסנדר בישיבת מנצ'סטר של הרב משה יצחק סגל. הוא למד שם חסידות עם כמה חסידים מהישיבה ביניהם חסידי חב"ד. הרב שמואל אלכסנדר שלח מכתב לאדמו"ר הרב [[רבי יוסף יצחק שניאורסון (אדמו"ר הריי"צ)|יוסף יצחק שניאורסון]] שבו הוא שאל באיזה ספר חסידות עליהם ללמוד והאדמו"ר השיב לו במכתב<ref>הרב שמואל אלכסנדר אונסדורפר, הרב שלמה זלמן אונסדורפר (הנכד) (ע), כרך ראשון, נר שמואל, '''שפתי שמואל''', פתח תקווה: היכלי התורה של עוז והדר, התשע"ד, עמ' 33. '''(בעברית)'''</ref>:<blockquote>ב"ה, י"ב סיון תרצ"ט
 
אטוואצק
 
אל התלמידים מר בונם זבולן הירשלער, יחזקאל יהודה אונסדארפער, פסח הירשלער, '''שמואל אלכסנדר אונסדארפער''', יעקב שלמה פארהאנד, דוד יהושע רייז, שרגא פייבל וואלקענפעלד, ה' עליהם יחיו
 
שלום וברכה!
 
במענה על מכתבם נהניתי לשמוע משלומם הטוב ואשר ת"ל הסתדרו באהלה של תורה שוקדים בלימוד הנגלה וקובעים זמן בלימוד החסידות.
 
בדבר שאלתכם בענין סדר לימוד החסידות נכון אשר בכל יום תלמדו כחצי פרק תניא וכשעה לימוד איזה מאמר מהמאמרים הנדפסים בהקונטרסים וביום הש"ק ללמוד פרק שלם בתניא, וכשתי שעות בלימוד מאמר בספר לקוטי תורה, המאמרים תלמדו מאותן אשר יסדר לכם ידידי הרה"ג הר"ר יצחק שי' דובאוו ואליו תשמעון כי הנהו אחד מבחירי תלמידי התמימים דליובאוויטש והשי"ת יהי' בעזרכם בגשמיות וברוחניות ותהיו יראי אלקים חסידים ולומדים.
 
אתענין לדעת מהנעשה עם שאר הבחורים התלמידים שי' שהיו בוויען ובשאר המקומות אי' איפוא הם נמצאים ובבקשה לכתוב לי מאלו אשר אתם יודעים וכן לכתוב אליהם אשר הנני מתענין לדעת מהנעשה אתם ויודיעוני.
 
בשם כ"ק אדמו"ר שליט"א
 
המזכיר: [[יחזקאל פייגין]]</blockquote>


== עם הרבי ==
== עם הרבי ==


בשנת [[תש"נ]], הוא ביקר אצל [[הרבי]], בסמיכות ל[[מלחמת המפרץ]]. באותה שיחה שאל את הרבי, היות שבתור [[רב]] באים לשאלו אם לנסוע מ[[ארץ ישראל]] ול[[ארץ ישראל]], מה עליו להשיב. [[הרבי]] הגיב כי כיון שהוא רב ושאלו אותו בתור [[רב]] אם כן לא יועיל כלום מה שיאמר לו [[הרבי]] מה לעשות כיון שדרוש שיענה תשובה רב מ[[ארץ ישראל]], והוא - [[הרבי]] אינו רב ולא מ[[ארץ ישראל]].
בשנת [[תש"נ]], הוא ביקר אצל [[הרבי]], בסמיכות ל[[מלחמת המפרץ]]. באותה שיחה שאל את הרבי, היות שבתור [[רב]] באים לשאלו אם לנסוע מ[[ארץ ישראל]] ול[[ארץ ישראל]], מה עליו להשיב. הרבי הגיב כי כיון שהוא רב ושאלו אותו בתור [[רב]] אם כן לא יועיל כלום מה שיאמר לו הרבי מה לעשות כיון שדרוש שיענה תשובה רב מ[[ארץ ישראל]], והוא - הרבי אינו רב ולא מ[[ארץ ישראל]].


אם כן - סיים [[הרבי]] - עליך ללמוד הענינים ב[[שולחן ערוך]], והרי הדברים פשוטים, שאלו הדרים ב[[ארץ ישראל]] ודאי חל עליהם איסור ליסע מארץ ישראל, ואפילו אלו שגרים כאן ופרסמו שהולכים לנסוע לשם, אם כן ביטול הנסיעה על ידי ה[[שטורעם|פרסום]] שנלווה לזה הוא ודאי ענין שנגד השולחן ערוך{{הערה|1=[http://old2.ih.chabad.info/newvideo/video.php?id=1335 בביקור אצל הרבי 16:45]}}.
אם כן - סיים הרבי - עליך ללמוד הענינים ב[[שולחן ערוך]], והרי הדברים פשוטים, שאלו הדרים ב[[ארץ ישראל]] ודאי חל עליהם איסור ליסע מארץ ישראל, ואפילו אלו שגרים כאן ופרסמו שהולכים לנסוע לשם, אם כן ביטול הנסיעה על ידי ה[[שטורעם|פרסום]] שנלווה לזה הוא ודאי ענין שנגד השולחן ערוך{{הערה|1=[http://old2.ih.chabad.info/newvideo/video.php?id=1335 בביקור אצל הרבי 16:45]}}.


במעמד סיום ה[[רמב"ם]] השמיני נאם בחשיבות התקנה הקדושה של לימוד ה[[רמב]] שעל ידי הרבי{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=12418&pgnum=32 הפרדס חוברת ה' שנה סו]}}.
במעמד סיום ה[[רמב"ם]] השמיני נאם בחשיבות התקנה הקדושה של לימוד הרמב"ם שעל ידי הרבי{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=12418&pgnum=32 הפרדס חוברת ה' שנה סו]}}.


=== בא לחזק את אמירת יחי אדונינו ===
=== בא לחזק את אמירת יחי אדונינו ===
שורה 40: שורה 22:


הצעתי לו אם כן לקחת את הפסק דין ולחתום לעצמו... הוא הסכים כמובן ולקח את הפסק. למרות שבפועל לא חתם, חיזק אותנו בדבריו בהחלט.
הצעתי לו אם כן לקחת את הפסק דין ולחתום לעצמו... הוא הסכים כמובן ולקח את הפסק. למרות שבפועל לא חתם, חיזק אותנו בדבריו בהחלט.
השתתף בהתוועדויות י"א ניסן בכפר חב"ד מספר פעמים במשך השנים וכן בסיומי הרמב"ם<ref>ראו בשמן ששון מחבריך, חלק א, בערכו.</ref>.
הרב אונסדורפר נפטר בי"ט בניסן ה'תשס"ב.


== רבי שלמה זלמן אונסדורפר ==
== רבי שלמה זלמן אונסדורפר ==
שורה 55: שורה 41:
אחר עמד הרב אונסדורפר על השייכות של [[תקנת לימוד הרמב"ם]] לפרשת השבוע, בה קוראים אנו על מאמציו של יעקב אבינו לסיים את המלחמה עם עשו ולזרז ביאת המשיח, כן פועלת תקנתו של הרבי בלימוד ה[[רמב"ם]] את הנצחון על ה[[קליפות]], בזמן זה בו "עת צרה היא ליעקב", נצחון שיביא את [[משיח]] צדקנו.
אחר עמד הרב אונסדורפר על השייכות של [[תקנת לימוד הרמב"ם]] לפרשת השבוע, בה קוראים אנו על מאמציו של יעקב אבינו לסיים את המלחמה עם עשו ולזרז ביאת המשיח, כן פועלת תקנתו של הרבי בלימוד ה[[רמב"ם]] את הנצחון על ה[[קליפות]], בזמן זה בו "עת צרה היא ליעקב", נצחון שיביא את [[משיח]] צדקנו.


הרב אונסדורפר סיים כי רואים בחוש כיצד הרבי פועל בדוגמת [[יעקב אבינו]] ומעורר כל יהודי בידו החזקה - על ידי חסידיו ושלוחיו - להתקרב לדרך התורה והמצוות, וההילוך בדרכי הרבי ושמירת תקנת לימוד [[הרמב"ם]] יחישו את ביאת משיח תכף ומיד ממש{{הערה|1=[http://old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=148 חב"ד אינפו]}}.
הרב אונסדורפר סיים כי רואים בחוש כיצד הרבי פועל בדוגמת [[יעקב אבינו]] ומעורר כל יהודי בידו החזקה - על ידי חסידיו ושלוחיו - להתקרב לדרך התורה והמצוות, וההילוך בדרכי הרבי ושמירת תקנת לימוד [[הרמב"ם]] יחישו את ביאת משיח תיכף ומיד ממש{{הערה|1=[http://old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=148 חב"ד אינפו]}}.


==ראו גם==
*[[חסידות צאנז]]
==קישורים חיצוניים==
==קישורים חיצוניים==
*[http://old2.ih.chabad.info/#!g=1&url=article&id=78729 "למה אתה פונה לצדיקים? תפנה ללומדים"] {{אינפו}} {{וידאו}}
*[http://old2.ih.chabad.info/#!g=1&url=article&id=78729 "למה אתה פונה לצדיקים? תפנה ללומדים"] {{אינפו}} {{וידאו}}
*[https://tablet.otzar.org/#/book/639282/p/70/t/74046144313505412341234/fs/LkQw6oXURl6jPGqSTPmpPWln8ZLeac4OMODHVJGPTGaN/start/1239/end/1257/c הרב שמואל בספר שמן ששון מחבריך עמוד 72]
*[https://tablet.otzar.org/#/book/175074/p/27/t/0.28562474551347551234/fs/gDlR2BpXWx9hhxyRZMtWvFvOU9po1ftb2YVBJ1fRQ6eq/start/534/end/549/c הרב שמואל בספר בית משיח עמוד 28]
*[https://tablet.otzar.org/#/book/189063/p/110/t/0.28562474551347551234/fs/gDlR2BpXWx9hhxyRZMtWvFvOU9po1ftb2YVBJ1fRQ6eq/start/600/end/603/c הרב שמואל בספר "הרבי מפריז" עמוד 110]
*[https://tablet.otzar.org/#/book/27648/p/111/t/0.28562474551347551234/fs/gDlR2BpXWx9hhxyRZMtWvFvOU9po1ftb2YVBJ1fRQ6eq/start/60/end/63/c הרב שמואל בספר "זורע צדקות מצמיח ישועות" על ביקורו אצל הרבי עמוד 97]
*[https://tablet.otzar.org/#/book/162887/p/33/t/0.28562474551347551234/fs/ZNwiMEQAMFmSxU35BCXnnryuH2q0i0CeEUDEe6ntU0GL/start/183/end/186/c הרב שמואל בספר "אראנו נפלאות" עמוד 34 על ביקורו אצל הרבי]
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:רבנים]]
[[קטגוריה:אישים שנולדו בשנת תר"פ]]
[[קטגוריה:אישים שנפטרו בשנת תשס"ב]]
[[קטגוריה:אישים במונטריאול]]
[[קטגוריה:אישים בפתח תקווה]]

גרסה אחרונה מ־19:11, 6 בדצמבר 2025

הרב שמואל אלכסנדר אונסדורפר אצל הרבי

שְׁמוּאֵל אָלֶכְּסַנְדֶּר אוּנְסְדוֹרְפֶריידיש: אונסדארפער, סיוון תר"פ, 13 ביוני 1920 – י"ט בניסן תשס"ב, 1 באפריל 2002) היה רב חסידי, וראש ישיבה. כיהן כרב קהילות בלונדון, מונטריאול ופתח תקווה. חותנו של רבי צבי אלימלך הלברשטאם האדמו"ר מצאנז.

עם הרבי הריי"צ[עריכה | עריכת קוד מקור]

בשנת תרצ"ט, כאשר למד הרב שמואל אלכסנדר בישיבת מנצ'סטר של הרב משה יצחק סגל, למד חסידות עם כמה תמימים מהישיבה. הרב שמואל אלכסנדר שלח מכתב לאדמו"ר הריי"צ, בו שאל איזה ספר חסידות עליהם ללמוד והרבי השיב לו במכתב "נכון אשר בכל יום תלמדו כחצי פרק תניא וכשעה לימוד איזה מאמר מהמאמרים הנדפסים בהקונטרסים וביום הש"ק ללמוד פרק שלם בתניא, וכשתי שעות בלימוד מאמר בספר לקוטי תורה"[1].

עם הרבי[עריכה | עריכת קוד מקור]

בשנת תש"נ, הוא ביקר אצל הרבי, בסמיכות למלחמת המפרץ. באותה שיחה שאל את הרבי, היות שבתור רב באים לשאלו אם לנסוע מארץ ישראל ולארץ ישראל, מה עליו להשיב. הרבי הגיב כי כיון שהוא רב ושאלו אותו בתור רב אם כן לא יועיל כלום מה שיאמר לו הרבי מה לעשות כיון שדרוש שיענה תשובה רב מארץ ישראל, והוא - הרבי אינו רב ולא מארץ ישראל.

אם כן - סיים הרבי - עליך ללמוד הענינים בשולחן ערוך, והרי הדברים פשוטים, שאלו הדרים בארץ ישראל ודאי חל עליהם איסור ליסע מארץ ישראל, ואפילו אלו שגרים כאן ופרסמו שהולכים לנסוע לשם, אם כן ביטול הנסיעה על ידי הפרסום שנלווה לזה הוא ודאי ענין שנגד השולחן ערוך[2].

במעמד סיום הרמב"ם השמיני נאם בחשיבות התקנה הקדושה של לימוד הרמב"ם שעל ידי הרבי[3].

בא לחזק את אמירת יחי אדונינו[עריכה | עריכת קוד מקור]

הרב יצחק ליפש מספר[4]: אני זוכר את ביקורנו אצל הרב שמואל אונסדורפר, שדיבר איתנו בחמימות רבה, ואמר כי עד ג' תמוז היה ברור לו שהרבי הוא משיח, אבל כיום, לאחר ג' תמוז, היכן ישנן מקורות לכך? חזרתי בפניו את דברי המהרש"א במסכת סנהדרין[5] המבארים כי מלכי בית דוד מתחדשים כמו הירח, וכשם שטרם התחדשות הלבנה חייב להיות הסתר מוחלט, ורק לאחר התחדשותה מברכים ומקדשים אותה, כך גם בנוגע למלכות בית דוד, חייב להיות שלב הסתר כזה.

הרב אונסדורפר שמע והגיב כי על פי השולחן ערוך, אינני נאמן לחזור את הדברים, עליו לראות את המקור בעצמו... הוא פתח את הגמרא ולמד את הנושא כעשרים וחמש דקות, ולאחר מכן הרים את ראשו וחייך באומרו מנין הגיע הרב ליפש למקורות אלו.

הוא הוסיף וסיפר כי הגעתו לכינוסי י"א ניסן בכפר חב"ד, היא בכדי לחזק את קריאת והכרזת יחי אדוננו, וציין גם כי ידוע לו שהאדמו"ר מצאנז אף הוא היה בעד כל הענין, אך לפועל לא הסכים לחתום, בהסבירו כי זה לו כבר עשר או חמש עשרה שנים, שאינו חותם על שום מסמך קריאה...

הצעתי לו אם כן לקחת את הפסק דין ולחתום לעצמו... הוא הסכים כמובן ולקח את הפסק. למרות שבפועל לא חתם, חיזק אותנו בדבריו בהחלט.

השתתף בהתוועדויות י"א ניסן בכפר חב"ד מספר פעמים במשך השנים וכן בסיומי הרמב"ם[6].

הרב אונסדורפר נפטר בי"ט בניסן ה'תשס"ב.

רבי שלמה זלמן אונסדורפר[עריכה | עריכת קוד מקור]

רבי שלמה זלמן אונסדורפר נואם בסיום הרמב"ם תשס"ג

הרב שלמה זלמן אונסדארפער(האדמו"ר מזאלאזיץ), בנו של הרב שמואל-אלכסנדר אונסדורפר וגיסו, של האדמו"ר מצאנז בישראל. הרב שלמה זלמן הוא רב דקהל דברי חיים צאנז פתח תקווה. הוא ערך את הספר 'עבודת בית המקדש' ובשנת תש"ס מיסד את ארגון אבות ובנים בעירו.

עורך הספרים 'שפתי שלמה' שכתב סביו שהיה מגיד מישרים בעיר פרעסבורג והספר 'שפתי שמואל' שכתב אביו שהיה מגיד מישרים בעיר לונדון ובארץ ישראל.

נאם במעמד סיום הרמב"ם בשנת תשס"ג[7].

בסיום הרמב"ם תשס"ג נאם, בהזכירו את ההערצה העצומה שרכש אביו כלפי הרבי.

הרב אונסדורפר הזכיר את היות תאריך הסיום זמן סגולה, בין חג הגאולה ויום הולדת והסתלקות אדמו"ר האמצעי ט-י' כסלו, לחג הגאולה י"ט כסלו.

אחר עמד הרב אונסדורפר על השייכות של תקנת לימוד הרמב"ם לפרשת השבוע, בה קוראים אנו על מאמציו של יעקב אבינו לסיים את המלחמה עם עשו ולזרז ביאת המשיח, כן פועלת תקנתו של הרבי בלימוד הרמב"ם את הנצחון על הקליפות, בזמן זה בו "עת צרה היא ליעקב", נצחון שיביא את משיח צדקנו.

הרב אונסדורפר סיים כי רואים בחוש כיצד הרבי פועל בדוגמת יעקב אבינו ומעורר כל יהודי בידו החזקה - על ידי חסידיו ושלוחיו - להתקרב לדרך התורה והמצוות, וההילוך בדרכי הרבי ושמירת תקנת לימוד הרמב"ם יחישו את ביאת משיח תיכף ומיד ממש[8].

קישורים חיצוניים[עריכה | עריכת קוד מקור]

הערות שוליים