לדלג לתוכן

לייב מטרקיש מוהילוב: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
שלום בוט (שיחה | תרומות)
מ החלפת טקסט – "הקב"ה " ב־"הקב"ה "
אין תקציר עריכה
 
(3 גרסאות ביניים של 3 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
ר' '''לייב מטרקש''' היה גר ביישוב הנקרא טרקש ב[[פלך מוהילוב]]. הוא היה בקי בש"ס בבלי וירושלמי וכן בספרא ועוד. הוא היה גאון וצדיק, ישב באוהלה של תורה כל ימיו, עד שלא ידע כלל אודות [[הבעל שם טוב]].
ר' '''לייב מטערקעש-מוהילוב''' היה גר ב[[מוהילב|מוהילוב]] שעל נהר הדנייסטר (שנקראה "טערקעש" כדי להבדילה מ[[מוהילוב פודולסק]]). הוא היה בקי בש"ס בבלי וירושלמי וכן בספרא ועוד. הוא היה גאון וצדיק, ישב באוהלה של תורה כל ימיו. לא ידוע אודות תאריכים בחייו.


כאשר [[אדמו"ר הזקן]] הגיע לעירו כשליוה את רבי [[מנחם מענדל מויטבסק]] ל[[ארץ ישראל]], הגיעה שאלה קשה וסבוכה אל [[אדמו"ר הזקן]] והוא ענה תשובה גאונית שכל השומעים התפעלו מכך.
== התקרבותו לתורת החסידות ==
ר' לייב לא ידע כלל אודות [[הבעל שם טוב]], שבזמנו חי.
 
רק כאשר [[אדמו"ר הזקן]] הגיע לעירו כשליוה את רבי [[מנחם מענדל מויטבסק]] ל[[ארץ ישראל]], הגיעה שאלה קשה וסבוכה אל [[אדמו"ר הזקן]] והוא ענה תשובה גאונית שכל השומעים התפעלו מכך.
   
   
הדבר נודע לבני המקום, וכך ר' לייב שמע אודות "אברך צעיר גאון ובעל מופת" והלך לשאול אותו שאלה.  
הדבר נודע לבני המקום, וכך ר' לייב שמע אודות "אברך צעיר גאון ובעל מופת" והלך לשאול אותו שאלה.  
שורה 7: שורה 10:
הציץ ונפגע, הוא נדבק אל אדמו"ר הזקן. וכאשר חזר [[אדמו"ר הזקן]] ל[[ליאזנא]] נסע עמו ונהיה מחסידיו הראשונים. (בכדי להבין את מידת ראשוניותו בקרב חסידי אדמו"ר הזקן, יש לציין כי החסיד ר' [[אייזיק מהומיל]] לא ראה את ר' לייב, אלא רק שמע מחסידים שקיבלו מר' לייב).
הציץ ונפגע, הוא נדבק אל אדמו"ר הזקן. וכאשר חזר [[אדמו"ר הזקן]] ל[[ליאזנא]] נסע עמו ונהיה מחסידיו הראשונים. (בכדי להבין את מידת ראשוניותו בקרב חסידי אדמו"ר הזקן, יש לציין כי החסיד ר' [[אייזיק מהומיל]] לא ראה את ר' לייב, אלא רק שמע מחסידים שקיבלו מר' לייב).


משנת [[תקל"ח]] עד שנת [[תק"מ]] הוא ישב בליאזנא וכשחזר לעירו נשאל, מה עשה שם? ועל כך ענה, שעד שלמד חסידות, חשב כל העת על [[לימוד התורה]] ועל [[הקב"ה]] וכעת החל לחשוב על עצמו, דהיינו לעבוד עם עצמו.  
משנת [[תקל"ח]] עד שנת [[תק"מ]] הוא ישב בליאזנא וכשחזר לעירו נשאל, מה עשה שם? ועל כך ענה, שעד שלמד חסידות, חשב כל העת על [[לימוד התורה]] ועל [[הקב"ה]] וכעת החל לחשוב על עצמו, דהיינו לעבוד עם עצמו.


[[אדמו"ר הריי"צ]] אמר על דברים אלו כי זהו היסוד והחידוש של חסידות.  
[[אדמו"ר הריי"צ]] אמר על דברים אלו כי זהו היסוד והחידוש של חסידות.  


ר' לייב קירב את החסיד ר' [[יצחק משה מיאסי]] לאדמו"ר הזקן<ref>ספר השיחות תרצ"ט ע' 381 [337]. ושם תורה של אדמו"ר הזקן, שאדמו"ר הריי"צ שמע מבנו של ר' יצחק משה, בשם ר' לייב.</ref>. {{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:חסידים מתקופת אדמו"ר הזקן]]
[[קטגוריה:חסידים מתקופת אדמו"ר הזקן]]

גרסה אחרונה מ־20:02, 25 בספטמבר 2025

ר' לייב מטערקעש-מוהילוב היה גר במוהילוב שעל נהר הדנייסטר (שנקראה "טערקעש" כדי להבדילה ממוהילוב פודולסק). הוא היה בקי בש"ס בבלי וירושלמי וכן בספרא ועוד. הוא היה גאון וצדיק, ישב באוהלה של תורה כל ימיו. לא ידוע אודות תאריכים בחייו.

התקרבותו לתורת החסידות[עריכה | עריכת קוד מקור]

ר' לייב לא ידע כלל אודות הבעל שם טוב, שבזמנו חי.

רק כאשר אדמו"ר הזקן הגיע לעירו כשליוה את רבי מנחם מענדל מויטבסק לארץ ישראל, הגיעה שאלה קשה וסבוכה אל אדמו"ר הזקן והוא ענה תשובה גאונית שכל השומעים התפעלו מכך.

הדבר נודע לבני המקום, וכך ר' לייב שמע אודות "אברך צעיר גאון ובעל מופת" והלך לשאול אותו שאלה.

הציץ ונפגע, הוא נדבק אל אדמו"ר הזקן. וכאשר חזר אדמו"ר הזקן לליאזנא נסע עמו ונהיה מחסידיו הראשונים. (בכדי להבין את מידת ראשוניותו בקרב חסידי אדמו"ר הזקן, יש לציין כי החסיד ר' אייזיק מהומיל לא ראה את ר' לייב, אלא רק שמע מחסידים שקיבלו מר' לייב).

משנת תקל"ח עד שנת תק"מ הוא ישב בליאזנא וכשחזר לעירו נשאל, מה עשה שם? ועל כך ענה, שעד שלמד חסידות, חשב כל העת על לימוד התורה ועל הקב"ה וכעת החל לחשוב על עצמו, דהיינו לעבוד עם עצמו.

אדמו"ר הריי"צ אמר על דברים אלו כי זהו היסוד והחידוש של חסידות.

ר' לייב קירב את החסיד ר' יצחק משה מיאסי לאדמו"ר הזקן[1]. ==הערות שוליים==

  1. ספר השיחות תרצ"ט ע' 381 [337]. ושם תורה של אדמו"ר הזקן, שאדמו"ר הריי"צ שמע מבנו של ר' יצחק משה, בשם ר' לייב.