לדלג לתוכן

טומאת מת: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
אין תקציר עריכה
תגית: קישורים לדפי פירושונים
מ. רובין (שיחה | תרומות)
אין תקציר עריכה
 
(9 גרסאות ביניים של 2 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
#הפניה [[מיתה]]
{{קשר חב"די}}
 
{{סוגיה
| מקרא = {{תנ"ך|במדבר|יט|א|כב}}
| משנה תורה לרמב"ם = {{רמב"ם|טומאת מת|א|ספר=טהרה}}
| ספרי מניין המצוות = {{ספר המצוות|עשה|קז}}; [[ספר מצוות גדול]], [[s:סמ"ג_עשה_רלא|עשה רלא]]; {{ספר החינוך|שצח}}
}}
'''טומאת מת''' היא אחת מסוגי ה[[טומאה]], הבאה על ידי גופת אדם מת או חלק מגופתו. טומאה זו מוגדרת '''[[אבי אבות הטומאה]]'''. המת יכול לטמא אדם, [[טומאת כלים|כלים]], [[טומאת אוכלין|אוכלין]] או [[טומאת משקין|משקין]].
'''טומאת מת''' היא אחת מסוגי ה[[טומאה]], הבאה על ידי גופת אדם מת או חלק מגופתו. טומאה זו מוגדרת '''[[אבי אבות הטומאה]]'''. המת יכול לטמא אדם, [[טומאת כלים|כלים]], [[טומאת אוכלין|אוכלין]] או [[טומאת משקין|משקין]].


שורה 14: שורה 8:
==פרטי ההלכות==
==פרטי ההלכות==
===טומאת מגע===
===טומאת מגע===
{{ערך מורחב|ערך=[[טומאת מגע]]}}
 
אדם שמת, מטמא כל אדם הנוגע בו, בין אם המת היה [[זכר|איש]] או [[אישה]], [[גוי]] או [[יהודי]], גדול או קטן, ואפילו [[עובר]] (ש[[הריון|הריונו]] נמשך לפחות ארבעים יום){{הערה|1=משנה מסכת אהלות פרק יח משנה ז}}. אדם או כלים שנגעו במת, נקראים '''טמא מת'''. כדי להיטהר, יש [[הזאה|להזות]] על הטמא [[מי חטאת]] (מים חיים אשר בהם [[אפר פרה אדומה]]) ביום השלישי שלאחר טומאתו{{הערה|ככל שחלפו יותר משלשה ימים מהזמן בו נטמא, ייחשב תמיד היום שבא להזאה כ"יום השלישי", ולאחר ארבעה ימים יקבל את הזאת "היום השביעי".}} וביום השביעי. לאחר מכן עליו [[טבילה (יהדות)|לטבול]] ב[[מקוה]], ורק בערב ייטהר (אדם זה נקרא [[טבול יום]]), כך שתהליך הטהרה נמשך לפחות שבעה ימים מיום הנגיעה במת ("'''[[טומאת שבעה]]'''").
אדם שמת, מטמא כל אדם הנוגע בו, בין אם המת היה [[זכר|איש]] או [[אישה]], [[גוי]] או [[יהודי]], גדול או קטן, ואפילו [[עובר]] (ש[[הריון|הריונו]] נמשך לפחות ארבעים יום){{הערה|1=משנה מסכת אהלות פרק יח משנה ז}}. אדם או כלים שנגעו במת, נקראים '''טמא מת'''. כדי להיטהר, יש [[הזאה|להזות]] על הטמא [[מי חטאת]] (מים חיים אשר בהם [[אפר פרה אדומה]]) ביום השלישי שלאחר טומאתו{{הערה|ככל שחלפו יותר משלשה ימים מהזמן בו נטמא, ייחשב תמיד היום שבא להזאה כ"יום השלישי", ולאחר ארבעה ימים יקבל את הזאת "היום השביעי".}} וביום השביעי. לאחר מכן עליו [[טבילה|לטבול]] ב[[מקוה]], ורק בערב ייטהר (אדם זה נקרא [[טבול יום]]), כך שתהליך הטהרה נמשך לפחות שבעה ימים מיום הנגיעה במת ("'''[[טומאת שבעה]]'''").


===טומאת אוהל===
===טומאת אוהל===
{{ערך מורחב|ערך=[[טומאת אוהל]]}}


קיים אופן נוסף בו המת מטמא את השוהים בקרבתו, והוא [[טומאת אהל]], כאשר האדם או הכלי מאהיל על המת, או כאשר המת מאהיל על אדם או כלי, או כאשר האדם או הכלי נמצא עם המת תחת אותה קורת גג. לגבי טומאת אהל ישנה מחלוקת [[תנאים]] ו[[ראשונים]], האם היא קיימת רק במת יהודי או גם במת גוי.{{הערה|1=בתלמוד בבלי מסכת יבמות דף סא עמוד א נאמר, שלדעת [[רבי שמעון בן יוחאי]] גוי אינו מטמא באהל, וחכמים חולקים עליו. הרמב"ם בהלכות טומאת מת פרק א הלכה יג פסק כרשב"י, ואילו ה[[תוספות]] ביבמות שם פסקו כחכמים.}} גם '''קברו של המת''' מטמא את הנוגע בו או מאהיל עליו, גם אם לא האהיל מעל גופת המת שבתוכו{{הערה|1={{תנך|במדבר|יט|ט}}; {{רמב"ם|טומאת מת|ב|טו}}}}.
קיים אופן נוסף בו המת מטמא את השוהים בקרבתו, והוא [[טומאת אהל]], כאשר האדם או הכלי מאהיל על המת, או כאשר המת מאהיל על אדם או כלי, או כאשר האדם או הכלי נמצא עם המת תחת אותה קורת גג. לגבי טומאת אהל ישנה מחלוקת [[תנאים]] ו[[ראשונים]], האם היא קיימת רק במת יהודי או גם במת גוי.{{הערה|1=בתלמוד בבלי מסכת יבמות דף סא עמוד א נאמר, שלדעת [[רבי שמעון בן יוחאי]] גוי אינו מטמא באהל, וחכמים חולקים עליו. הרמב"ם בהלכות טומאת מת פרק א הלכה יג פסק כרשב"י, ואילו ה[[תוספות]] ביבמות שם פסקו כחכמים.}} גם '''קברו של המת''' מטמא את הנוגע בו או מאהיל עליו, גם אם לא האהיל מעל גופת המת שבתוכו{{הערה|1=במדבר יט,ט; רמב"ם הל' טומאת מת ב, טו.}}.


===טומאת משא===
===טומאת משא===
{{ערך מורחב|ערך=[[טומאת משא]]}}


כן מטמא המת את מי שמסיט אותו או את מי שנושא אותו, טומאה זו נקראת [[טומאת משא]].
כן מטמא המת את מי שמסיט אותו או את מי שנושא אותו, טומאה זו נקראת [[טומאת משא]].
===טומאה רצוצה===
===טומאה רצוצה===
{{ערך מורחב|ערך=[[טומאה רצוצה]]}}
טומאה הנמצאת במקום שאין לה חלל טפח להתפשט, נחשבת לטומאה רצוצה, שעל פי [[הלכה למשה מסיני]] היא מתפשטת והולכת בקו ישר למעלה עד הרקיע.
טומאה הנמצאת במקום שאין לה חלל טפח להתפשט, נחשבת לטומאה רצוצה, שעל פי [[הלכה למשה מסיני]] היא מתפשטת והולכת בקו ישר למעלה עד הרקיע.


===טומאת התהום===
===טומאת התהום===
{{ערך מורחב|ערך=[[טומאת התהום]]}}
[[טומאת התהום]] היא טומאה המונחת במקום שאינו ידוע לאף אדם בעולם, ומכשילה את האנשים העוברים מעליה, ונטמאים מבלי לדעת שנטמאו בטומאת מת ו[[חלות|חלים]] עליהם דיני טומאה וטהרה{{הערה|{{בבלי|פסחים|פא|ב}}.}}.
[[טומאת התהום]] היא טומאה המונחת במקום שאינו ידוע לאף אדם בעולם, ומכשילה את האנשים העוברים מעליה, ונטמאים מבלי לדעת שנטמאו בטומאת מת ו[[חלות|חלים]] עליהם דיני טומאה וטהרה{{הערה|{{בבלי|פסחים|פא|ב}}.}}.


שורה 41: שורה 31:


==דרגות הטומאה במת==
==דרגות הטומאה במת==
{{ערך מורחב|ערך[[אבי אבות הטומאה]]}}אדם וכלים (פרט לכלי חרס) שנוגעים במת נקראים "טמא מת" ונעשים בעצמם "[[אב הטומאה]]", המטמא אדם וכלים{{הערה|1=משנה מסכת כלים פרק א משנה א}}, ולפיכך המת נקרא "[[אבי אבות הטומאה]]". כינוי זה אינו מופיע בדברי [[חז"ל]], אלא לראשונה בפירוש [[רש"י]]{{הערה|1=כגון בבמדבר יט, כב}} שיצר את המינוח הזה לבטא את הדין המוסכם.
אדם וכלים (פרט לכלי חרס) שנוגעים במת נקראים "טמא מת" ונעשים בעצמם "[[אב הטומאה]]", המטמא אדם וכלים{{הערה|1=משנה מסכת כלים פרק א משנה א}}, ולפיכך המת נקרא "[[אבי אבות הטומאה]]". כינוי זה אינו מופיע בדברי [[חז"ל]], אלא לראשונה בפירוש [[רש"י]]{{הערה|1=כגון בבמדבר יט, כב}} שיצר את המינוח הזה לבטא את הדין המוסכם.
 
במקרים מסוימים גם הכלי הנוגע במת נעשה "אבי אבות הטומאה", ודין זה נקרא "חרב הרי הוא כחלל". קיימת מחלוקת ב[[ראשונים]] בפרטי דין זה: האם מדובר על כלי מתכת בלבד{{הערה|רש"י ב{{גמרא|פסחים|יד|ב}}}} או על כל הכלים פרט לכלי חרס.{{הערה|{{רמב"ם|טומאת מת|ה|ג}}}} מחלוקת נוספת, מהם הדרכים שבהן ה"חרב" מטמאת: האם רק במגע{{הערה|רמב"ם שם הלכה יג}} או גם במשא.{{הערה|[[רמב"ן]] במדבר יט, טז.}} או אפילו באהל.{{הערה|[[תוספות]] נזיר נד ע"ב ד"ה תא שמע}} הכלי שנטמא מן המת מטמא כמת אפילו לאחר שנפרד מן המת.


במקרים מסוימים גם הכלי הנוגע במת נעשה "אבי אבות הטומאה", ודין זה נקרא "חרב הרי הוא כחלל". קיימת מחלוקת ב[[ראשונים]] בפרטי דין זה: האם מדובר על כלי מתכת בלבד{{הערה|רש"י ב{{גמרא|פסחים|יד|ב}}}} או על כל הכלים פרט לכלי חרס.{{הערה|{{רמב"ם|טומאת מת|ה|ג}}}} מחלוקת נוספת, מהם הדרכים שבהן ה"חרב" מטמאת: האם רק במגע{{הערה|רמב"ם שם הלכה יג}} או גם במשא.{{הערה|[[רמב"ן]] על {{תנך|במדבר|יט|טז}}}} או אפילו באהל.{{הערה|[[תוספות]] נזיר נד ע"ב ד"ה תא שמע}} הכלי שנטמא מן המת מטמא כמת אפילו לאחר שנפרד מן המת.
==קישורים חיצוניים==
*[https://www.chabad.org.il/Magazines/Article.asp?ArticleID=4025&CategoryID=991 ביאור הרבי מדוע משה חשש דווקא מטומאת מת] {{בית חבד}}
*[https://www.chabad.org.il/ParashotArticles/Item.asp?ArticleID=947&CategoryID=78&ParashaID=39 ביאור הרבי אודות טומאת מת והדרך לינצל ממנה - בעבודת ה'] {{בית חבד}}


==הערות שוליים==
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
{
[[קטגוריה:טומאות]]
[[קטגוריה:טומאות]]

גרסה אחרונה מ־16:56, 23 ביוני 2025

ערך זה דורש הקשר חב"די: בדף זה חסר מידע שמבהיר את ההקשר או נקודת המבט של חסידות חב"ד לבין נושא או נשוא הערך
אתם מוזמנים לסייע על ידי הוספת פרטים אנציקלופדיים רלוונטים. אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. אם אתם סבורים כי אין בדף בעיה, ניתן לציין זאת בדף השיחה.

טומאת מת היא אחת מסוגי הטומאה, הבאה על ידי גופת אדם מת או חלק מגופתו. טומאה זו מוגדרת אבי אבות הטומאה. המת יכול לטמא אדם, כלים, אוכלין או משקין.

מקור הדין[עריכה | עריכת קוד מקור]

בפרשת חוקת אומר ה' למשה ולאהרון:

הַנֹּגֵעַ בְּמֵת לְכָל נֶפֶשׁ אָדָם וְטָמֵא שִׁבְעַת יָמִים. הוּא יִתְחַטָּא בוֹ בַּיּוֹם הַשְּׁלִישִׁי וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי יִטְהָר וְאִם לֹא יִתְחַטָּא בַּיּוֹם הַשְּׁלִישִׁי וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי לֹא יִטְהָר. כָּל הַנֹּגֵעַ בְּמֵת בְּנֶפֶשׁ הָאָדָם אֲשֶׁר יָמוּת וְלֹא יִתְחַטָּא אֶת מִשְׁכַּן ה' טִמֵּא וְנִכְרְתָה הַנֶּפֶשׁ הַהִוא מִיִּשְׂרָאֵל כִּי מֵי נִדָּה לֹא זֹרַק עָלָיו טָמֵא יִהְיֶה עוֹד טֻמְאָתוֹ בוֹ. זֹאת הַתּוֹרָה אָדָם כִּי יָמוּת בְּאֹהֶל כָּל הַבָּא אֶל הָאֹהֶל וְכָל אֲשֶׁר בָּאֹהֶל יִטְמָא שִׁבְעַת יָמִים. וְכֹל כְּלִי פָתוּחַ אֲשֶׁר אֵין צָמִיד פָּתִיל עָלָיו טָמֵא הוּא. וְכֹל אֲשֶׁר יִגַּע עַל פְּנֵי הַשָּׂדֶה בַּחֲלַל חֶרֶב אוֹ בְמֵת אוֹ בְעֶצֶם אָדָם אוֹ בְקָבֶר יִטְמָא שִׁבְעַת יָמִים. וְלָקְחוּ לַטָּמֵא מֵעֲפַר שְׂרֵפַת הַחַטָּאת וְנָתַן עָלָיו מַיִם חַיִּים אֶל כֶּלִי. וְלָקַח אֵזוֹב וְטָבַל בַּמַּיִם אִישׁ טָהוֹר וְהִזָּה עַל הָאֹהֶל וְעַל כָּל הַכֵּלִים וְעַל הַנְּפָשׁוֹת אֲשֶׁר הָיוּ שָׁם וְעַל הַנֹּגֵעַ בַּעֶצֶם אוֹ בֶחָלָל אוֹ בַמֵּת אוֹ בַקָּבֶר. וְהִזָּה הַטָּהֹר עַל הַטָּמֵא בַּיּוֹם הַשְּׁלִישִׁי וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי וְחִטְּאוֹ בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי וְכִבֶּס בְּגָדָיו וְרָחַץ בַּמַּיִם וְטָהֵר בָּעָרֶב. וְאִישׁ אֲשֶׁר יִטְמָא וְלֹא יִתְחַטָּא וְנִכְרְתָה הַנֶּפֶשׁ הַהִוא מִתּוֹךְ הַקָּהָל כִּי אֶת מִקְדַּשׁ ה' טִמֵּא מֵי נִדָּה לֹא זֹרַק עָלָיו טָמֵא הוּא. וְהָיְתָה לָּהֶם לְחֻקַּת עוֹלָם וּמַזֵּה מֵי הַנִּדָּה יְכַבֵּס בְּגָדָיו וְהַנֹּגֵעַ בְּמֵי הַנִּדָּה יִטְמָא עַד הָעָרֶב. וְכֹל אֲשֶׁר יִגַּע בּוֹ הַטָּמֵא יִטְמָא וְהַנֶּפֶשׁ הַנֹּגַעַת תִּטְמָא עַד הָעָרֶב

פרטי ההלכות[עריכה | עריכת קוד מקור]

טומאת מגע[עריכה | עריכת קוד מקור]

אדם שמת, מטמא כל אדם הנוגע בו, בין אם המת היה איש או אישה, גוי או יהודי, גדול או קטן, ואפילו עוברהריונו נמשך לפחות ארבעים יום)[1]. אדם או כלים שנגעו במת, נקראים טמא מת. כדי להיטהר, יש להזות על הטמא מי חטאת (מים חיים אשר בהם אפר פרה אדומה) ביום השלישי שלאחר טומאתו[2] וביום השביעי. לאחר מכן עליו לטבול במקוה, ורק בערב ייטהר (אדם זה נקרא טבול יום), כך שתהליך הטהרה נמשך לפחות שבעה ימים מיום הנגיעה במת ("טומאת שבעה").

טומאת אוהל[עריכה | עריכת קוד מקור]

קיים אופן נוסף בו המת מטמא את השוהים בקרבתו, והוא טומאת אהל, כאשר האדם או הכלי מאהיל על המת, או כאשר המת מאהיל על אדם או כלי, או כאשר האדם או הכלי נמצא עם המת תחת אותה קורת גג. לגבי טומאת אהל ישנה מחלוקת תנאים וראשונים, האם היא קיימת רק במת יהודי או גם במת גוי.[3] גם קברו של המת מטמא את הנוגע בו או מאהיל עליו, גם אם לא האהיל מעל גופת המת שבתוכו[4].

טומאת משא[עריכה | עריכת קוד מקור]

כן מטמא המת את מי שמסיט אותו או את מי שנושא אותו, טומאה זו נקראת טומאת משא.

טומאה רצוצה[עריכה | עריכת קוד מקור]

טומאה הנמצאת במקום שאין לה חלל טפח להתפשט, נחשבת לטומאה רצוצה, שעל פי הלכה למשה מסיני היא מתפשטת והולכת בקו ישר למעלה עד הרקיע.

טומאת התהום[עריכה | עריכת קוד מקור]

טומאת התהום היא טומאה המונחת במקום שאינו ידוע לאף אדם בעולם, ומכשילה את האנשים העוברים מעליה, ונטמאים מבלי לדעת שנטמאו בטומאת מת וחלים עליהם דיני טומאה וטהרה[5].

טומאת אוהלים[עריכה | עריכת קוד מקור]

טומאה נוספת הנובעת מן המת היא טומאת אוהלים: אהל עראי שנמצא בו מת - נעשה בעצמו "אב הטומאה".[6] לעומת זאת, בית קבע שהמת נמצא בו - אינו נטמא, אלא רק אנשים וחפצים שנמצאים בו טמאים. בעניין זה יש להבדיל בין המושג "טומאת אוהל", שפירושו שהמת מעביר טומאה לכל מי שנמצא איתו תחת אותה קורת גג לבין המושג "טומאת אוהלים", שהתייחד לדין זה שהאוהל עצמו נטמא. על כך אומרת המשנה המפורסמת: "כל היוצא מן העץ אינו מיטמא טומאת אוהלים אלא פשתן"[7], כלומר: כל חומר מן הצומח שעושים ממנו מבנה - דינו כבית קבע, שאינו נטמא בעצמו אלא רק מעביר את הטומאה למה שבתוכו, פרט לפשתן, שגם הוא עצמו נטמא.

הדבר המטמא[עריכה | עריכת קוד מקור]

לא רק גופת מת שלמה מטמאת, אלא גם חלקים מסוימים מן המת: כזית מבשרו. אבר שלם (הכולל בשר, גיד, ועצם) גם אם אין בו כזית (למשל - אחד מפרקי האצבעות). עצמות שמייצגות את האדם בכללו, כדוגמת: גולגולת או שידרה. רביעית מדם המת. עצמות קטנות, החל מגודל שעורה ומעלה (כס"מ אחד), מטמאות טומאה קלה יותר: רק לנוגע בהם או נושא אותם, אך לא בטומאת אהל (ראו להלן: דרכי ההיטמאות)[8]. גם אבר שנחתך מאדם חי נחשב כאבר מן המת, ומטמא כמותו[9]. לאחר שבשר המת הרקיב, הוא מטמא רק בשיעור גדול של "מלא תרווד", וגם זאת רק בטומאת משא וטומאת אוהל, אבל אין הרקב מטמא במגע, מכיון שפירורי הרקב אינם מחוברים זה לזה.

דרגות הטומאה במת[עריכה | עריכת קוד מקור]

אדם וכלים (פרט לכלי חרס) שנוגעים במת נקראים "טמא מת" ונעשים בעצמם "אב הטומאה", המטמא אדם וכלים[10], ולפיכך המת נקרא "אבי אבות הטומאה". כינוי זה אינו מופיע בדברי חז"ל, אלא לראשונה בפירוש רש"י[11] שיצר את המינוח הזה לבטא את הדין המוסכם.

במקרים מסוימים גם הכלי הנוגע במת נעשה "אבי אבות הטומאה", ודין זה נקרא "חרב הרי הוא כחלל". קיימת מחלוקת בראשונים בפרטי דין זה: האם מדובר על כלי מתכת בלבד[12] או על כל הכלים פרט לכלי חרס.[13] מחלוקת נוספת, מהם הדרכים שבהן ה"חרב" מטמאת: האם רק במגע[14] או גם במשא.[15] או אפילו באהל.[16] הכלי שנטמא מן המת מטמא כמת אפילו לאחר שנפרד מן המת.

קישורים חיצוניים[עריכה | עריכת קוד מקור]

הערות שוליים

  1. משנה מסכת אהלות פרק יח משנה ז
  2. ככל שחלפו יותר משלשה ימים מהזמן בו נטמא, ייחשב תמיד היום שבא להזאה כ"יום השלישי", ולאחר ארבעה ימים יקבל את הזאת "היום השביעי".
  3. בתלמוד בבלי מסכת יבמות דף סא עמוד א נאמר, שלדעת רבי שמעון בן יוחאי גוי אינו מטמא באהל, וחכמים חולקים עליו. הרמב"ם בהלכות טומאת מת פרק א הלכה יג פסק כרשב"י, ואילו התוספות ביבמות שם פסקו כחכמים.
  4. במדבר יט,ט; רמב"ם הל' טומאת מת ב, טו.
  5. תלמוד בבלי, מסכת פסחים, דף פ"א, עמוד ב'.
  6. במדבר יט, יח: "והיזה על האהל ועל כל הכלים", כלומר שגם האהל עצמו נטמא.
  7. משנה מסכת שבת פרק ב משנה ג, שנאמרת בהרבה מקהילות ישראל בקבלת שבת
  8. משנה מסכת אהלות פרק ב משניות א-ג, ושם הגדרות מפורטות יותר על האיברים והעצמות המטמאים.
  9. משנה, מסכת עדיות, פרק ו', משנה ב'
  10. משנה מסכת כלים פרק א משנה א
  11. כגון בבמדבר יט, כב
  12. רש"י בתבנית:גמרא
  13. משנה תורה לרמב"ם, הלכות טומאת מת, פרק ה', הלכה ג'
  14. רמב"ם שם הלכה יג
  15. רמב"ן במדבר יט, טז.
  16. תוספות נזיר נד ע"ב ד"ה תא שמע