לדלג לתוכן

פנחס הירשפרונג: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
שלום (שיחה | תרומות)
אין תקציר עריכה
מ. רובין (שיחה | תרומות)
קידוד קישורים, קו מפריד בטווח מספרים, תיקון קישור לפירושונים
 
(135 גרסאות ביניים של 35 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
{{בעריכה}}
[[קובץ:רב הירשפרונג.jpg|שמאל|ממוזער|250px|הרב פינחס הירשפרונג]]
[[קובץ:רב הירשפונג.jpg|שמאל|ממוזער|250px|הרב פנחס הירשפרונג]]
[[קובץ:הרב הירשפרונג.jpg|שמאל|ממוזער|250px|הרב הירשפרונג עם [[רבי מנחם מענדל שניאורסון (כ"ק אדמו"ר שליט"א)|הרבי]]]]
[[קובץ:הירשפרונג.jpg|שמאל|ממוזער|250px|הרב פינחס הירשפרונג ב[[תפילה]]]]
[[קובץ:מתפלפלים.jpg|שמאל|ממוזער|250px|הרב הירשפרונג והרב [[יצחק פיקרסקי]] במהלך פלפול תורני]]


הרב '''פנחס הירשפרונג''' היה רבה הראשי של קנדה, תלמיד- חבר של [[הרבי]], ושימש גם כראש ישיבת [[תומכי תמימים מונטריאול]].
הרב '''פינחס הירשפרונג''' ([[תער"ב]] - [[כ"ז טבת]] [[תשנ"ח]]) היה רבה הראשי של העיר מונטריאול שבקנדה, וראש ישיבת [[תומכי תמימים מונטריאול]]{{הערה|הערך בנוי על פי הספר שמן ששון מחבריך חלק א' ע' 272–282, פרק הרב הירשפרונג - תולדותיו וקשר עם הרבי}}.


== תולדות חייו ==
==תולדות חיים==
נולד ב[[עיירה]] דוקלה בשנת [[תרע"ב|תער"ב]] לאביו, ר' חיים, שהיה חתנו של הגאון ר' דוד צבי זהמאן. הוא למד [[תורה]] אצל סבו לאחר מכן הפך תלמיד מובהק של רבי [[מאיר שפירא]] הגאון מלובלין. באותה תקופה העיד עליו רבו הגר"מ שפירא כי הוא ידע 2200 דפי גמרא בעל פה.


הרב פנחס נולד בעיירה דוקלה בשנת [[תרע"ב|תער"ב]] לאביו, ר' חיים, היה חתנו של אב"ד הגר"א, הגאון ר' דוד צבי זהמאן. הוא למד [[תורה]] אצל סבו{{הערת שוליים|שהיה גם המורה של הרבי מקלויזנבורג.}} לאחר מכן הפך תלמיד מובהק של רבי [[מאיר שפירא]] הגאון מלובלין. באותה תקופה הרבי שלו העיד כי הוא ידע 2200 דפי גמרא בעל פה!
כשהגיע לגיל [[בר מצווה]] פרסם את פרי ביכוריו 'פרי פינחס", ולאחר מכן הוא החל לערוך את כתב העת החודשי "אהל תורה", אשר הכיל את החידושי תורה של תלמידי חכמים מזמנו. הרב שפירא, מינהו באותה עת גם לבוחן של תלמידיו החדשים שהגיעו לישיבת חכמי לובלין בה למד. כדי לשמש כבוחן בישיבה, היו זקוקים לידע עצום. מבחן הכניסה כלל בחינה על 400 של גמרא עם המפרשים.


כשהיה בר מצווה פרסם את פרי עטו הראשון שלו 'פרי פנחס", ולאחר מכן הוא החל לערוך את כתב העת החודשי תורה"אהל תורה", אשר הכיל את החידושי תורה של תלמידי חכמים הזמן. אחרי שהעביר הרב שפירא, הפך פנחס לבוחן של תלמידיו החדשים שהגיעו לישיבת חכמי לובלין. כדי לשמש כבוחן בישיבה, היו זקוקים לידע עצום. מבחן הכניסה כלל בחינה על 400 של גמרא עם פירושים...
בתקופת [[מלחמת העולם השנייה]] הצליח להימלט מ[[השואה]]. הוא חצה בהצלחה את הגבול אל האזור בשליטת ה[[סובייטים]] ב[[ליטא]]. והחל מסע לקובה שביפן דרך [[סיביר]], ונשאר ב[[שנחאי]]. בשנת [[תש"א]] הגיע ל[[קנדה]].


בתקופת ה[[שואה]]  הצליח להימלט ממחנה הריכוז. ואז הוא בהצלחה חצה את הגבול מאזור הסובייטי בליטא. משם נסע דרך סיביר לקובה, ובסופו של דבר בשנחאי. בשנת [[תש"א]] הוא הגיע לקנדה. הוא תיאר את תלאות שלו בזיכרונותיה פרסם בשנת [[תרצ"ה]]. הוא היה הרב של הקהילה "עדת ישורון" במונטריאול. היה ראש ישיבת"מרכז התורה". מאוחר יותר התמנה למנהל של ועד הרבנים וראש בית הדין של מונטריאול, קנדה, וכן הרב הראשי של קנדה.  
הוא תיאר את תלאותיו בזכרונותיו אותם פרסם בשנת [[תרצ"ה]]. שם התמנה לרבה של קהילת "עדת ישורון" ב[[מונטריאול]] ולראש ישיבת "מרכז התורה". מאוחר יותר התמנה למנהל של ועד הרבנים וראש בית הדין של מונטריאול, קנדה, וכן לרבה הראשי של קנדה.


הוא היה אחד הניצולים היחידים מהגאונים של [[פולין]], והוא נחשב לאחד הבקיאים הגדולים ביותר  בדורנו, בש"ס ופוסקים שידע בעל פה. זה היה בנוסף לחדות שההבנה בלימוד, אשר בא לידי ביטוי עומק שלו הרצאות בתורה והחידושים שלו. עם זאת, הוא היה אדם צנוע אשר לקח שום קרדיט לעצמו. הוא רדף שלום, היה בעל חסד, והיה מעורב בנאמנות את הצרכים של הקהילה.  
הרב הירשפרונג היה אחד הניצולים היחידים מרבני [[פולין]]. הוא נחשב לאחד הבקיאים הגדולים בדורנו ב[[ש]] ופוסקים, שאותם ידע בעל פה. זה היה בנוסף לחדות ההבנה שלו בלימוד, אשר בא לידי ביטוי בעומק דרשותיו וחידושיו. עם זאת, הוא היה אדם צנוע אשר לא לקח שום קרדיט לעצמו. הוא רדף שלום, היה בעל חסד, והיה מעורב בנאמנות בצרכי קהילתו.


== קשריו עם הרבי ==
החלק השלישי של הספר [[ויואל משה]] אותו כתב [[יואל טייטלבוים|האדמו"ר מסאטמר]], נכתב אליו.


הוא היה נוהג באופן קבוע לבקר את הרבי, לדון בנושאים תורה עמו ולהשתתף בהתוועדויות. כאשר חיבר את חיבורו הראשון, שלח מכתב לרבי {{הערת שוליים|[[אגרות קודש, מיום בחול המועד סוכות תשט"ו.}}. הגאון שלח את ספר "מנחת סולת" על ספר החינוך אשר כתב סבו, לרבי - וגם הרבי הגיב עם הערות מדהים אשר יוצג בקיאות מרשים עומק נגלה ונסתר.  
נפטר ב[[כ"ז טבת]] [[תשנ"ח]].


פגישתו הראשונה עם הרבי התקיימה ב[[תשי"ז]]{{הערת שוליים|תיאור הפגישה מפי תלמידו הרב [[מאיר פלוטקין]].}}
== קשריו עם הרבי ==
הרב הירשפורנג נהג להגיע אל הרבי בקביעות, לדון בנושאים תורניים עמו ולהשתתף בהתוועדויות.


כשנכנס לחדרו של הרבי, לפני שפתח את פיו ומסר לרבי את הפ"נ, קם הרבי ושאל: "האם אתה עקיבא בן יוסף אשר שמו הולך מסוף העולם ועד סופו?" לאחר הפסקה קלה, המשיך הרבי ואמר: "אכן, אתה כעקיבא בן יוסף"... כאשר הגאון ושלום מחה, הרבי חייך ושאל: חלילה "למה"? זה לא גמרא מפורשת? ... עד אשר ר' פנחס בהכנעה השיב: חלילה לומר שאני כמו עקיבא בן יוסף ...  
כאשר חיבר את חיבורו הראשון, שלח מכתב לרבי{{הערה|[[אגרות קודש]], מחול המועד סוכות תשט"ו.}}. כמו כן שלח לרבי את ספרו של סבו - "מנחת סולת" על [[ספר החינוך]] - והרבי השיב לו במכתבו הערות על הספר.


== פגישתו הלימודית עם הרבי ==
פגישתו הראשונה עם הרבי התקיימה ב[[תשי"ז]]{{הערה|שם=פלוטקין|'''[https://www.merkazato.co.il/הרב-פנחס-הירשפרונג-אמונה-וגאונות הרב פנחס הירשפרונג – אמונה וגאונות]''', תלמידו הרב [[מאיר פלוטקין]] מספר על קשריו של הרב הירשפרונג עם הרבי, פורסם בגיליון 'פנימיות' 52 אדר ה'תשנ"ח - מופיע גם באתר מרכז את"ה.}}:


הרב הירשפרונג ביקר אצל הרבי מספר פעמים. אך לא הצליח לדבר איתו בלימוד, מכיון שהרבי כיוון את השיחה לכיוון הפצת היהדות. בהזדמנות זו ביקש מהרבי שיוכל לשוחח עימו גם מעט בלימוד, למרות זמנו היקר של הרבי, והרבי הסכים.  
כשנכנס לחדרו של הרבי, לפני שפתח את פיו ומסר לרבי את הפ"נ, קם הרבי ושאל: "{{ציטוטון|אתה הוא עקיבא בן יוסף ששמך הולך מסוף העולם ועד סופו{{הערה|מאמר [[רבי דוסא בן הרכינס]] על [[רבי עקיבא]] ב[[מסכת יבמות]] ט"ז, א.}}}}?" לאחר הפסקה קלה, המשיך הרבי ואמר: "אכן, אתה כעקיבא בן יוסף"... כאשר הגאון מחה, הרבי חייך ושאל: חלילה "למה"? זה לא גמרא מפורשת?... עד אשר הרב הירשפרונג השיב בהכנעה: חלילה לומר שאני כמו עקיבא בן יוסף...


הוא אמר לרבי כי יש מספר שאלות קשות אשר שאל את כל גדולי התורה, אשר איש מהם לא היה מסוגל לענות. היו כמהשהחלישו את תוקף השאלות, אבל לא מצא מישהו יכול לתת לי תשובה אמיתית לשאלות אלה".
באחת ההזדמנויות, במהלך המחלוקת שהייתה נגד הרבי בשנות המ"מים, הרב הירשפרונג הוזמן לשמחה משפחתית ב[[ארץ ישראל]], ונשלחו לו כרטיסי טיסה חינם, במטרה ובמהלך שבסופו היה אמור להכפיש - חס ושלום - את כבוד הרבי. כאשר הרב שמע מכך, הוא ביטל מיד את נסיעתו, וזאת יום לפני הנסיעה, כשכל מזוודותיו היו ארוזות.
אירע, שאחד הרבנים הגדולים של ארה"ב הוזמן לוועידה פוליטית בחוגי השלטון בארץ ישראל. בתקופה זו נלחם הרבי לתקן את חוק "[[מיהו יהודי]]?" והשתתפות הרב הירשפרונג היתה עלולה להתפרש כי הוא בעמדה של הממשלה לא לתקן את החוק. הרב הירשפרונג לא היסס, והתקשר אליו לומר לו שלא יסע. הרב אמר לר' הירשפרונג כי רק אם יפסוק לו ל[[הלכה]] שאסור לו ללכת לא ילך. הרב הירשפרונג נענה מיד כי על פי ההלכה קיים איסור גמור לנסוע למקום.


הרבי הביט בו בחום ואמר בהפתעה: כל הגאונים שהזכרת לא יכולים לענות על השאלות שלך, ואני יכול?
דבר דומה קרה כאשר הרבי אמר שעל כל הרבנים לחתום על פסק הלכה שקבע כי אסור למסור שום חלק של ארץ ישראל לערבים. הרב הירשפרונג ישב במשך כמה שעות עם הטלפון של אחד ממכריו, חייג את המספרים של רבנים שונים, והסביר להם את חשיבות חתימתם. עשרות הרבנים הבינו את ההשלכות החמורות מהחזרת שטחים מארץ ישראל, והם התנגדו למהלך.


ר' פנחס ענה בביטחון: כן, הערב הרבי יענה לכולם!
בדרשת [[שבת הגדול]] לאחר כ"ז [[אדר]] [[תשנ"ב]], כמעט מחצית מדרשתו נסובה על כך שראש בני ישראל חולה. הוא הרחיב את הדיבור על הנושא של ראש בני ישראל, ואמר כי כל [[יהודי]] צריך את [[הרבי]] בריא, כי הוא ורק הוא מנהיג הדור. עם דמעות בעיניו, הגאון צעק לשמיים ועורר את הקהל שהיה מורכב ברובו מיהודי ליטא, להתפלל להחלמתו של הרבי.


הרבי הנהן בראשו כדי לציין שהרב פנחס יכול להתחיל עם השאלות שלו. השאלותלא היו שאלות רגילות. הם היו על אחד הסוגיות הקשות ביותר תלמוד ירושלמי. להפתעתו של הרב, זה לא היה נראה כאילו הרבי מרוכז יותר מהרגיל. הוא ישב נינוח בצורה כה כי ר' פנחס תהה אם הרבי היה מקשיב למה שהוא אומר. לולי שמע ע לדאונותו של הרבי, היה מפסיק לדבר, בהיותו בטוח שהרבי לא מבין את השאלות, אך בידיעתו על דאונותו העצומה של הרבי הוא המשיך לרצות את השאלות.
=== בלימוד התורה ===
הרב הירשפרונג ביקר אצל הרבי מספר פעמים. אך לא הצליח לדבר איתו בלימוד, מכיון שהרבי כיוון את השיחה לכיוון הפצת היהדות. בהזדמנות ביקש מהרבי לשוחח בלימוד, למרות זמנו היקר של הרבי, והרבי הסכים.


כשהוא סיים, אמר הרבי: לפי מה שאתה אומר - זה באמת קשה, אבל זה לא אשמתו של הירושלמי, אבל אשמתך כיוון שאתה לא ללמוד את הנושא כראוי. אם היית לומד את ירושלמי כראוי, לא יהיו לך שאלות.  
הוא אמר לרבי כי יש מספר שאלות קשות אשר שאל את כל גדולי התורה, אשר איש מהם לא היה מסוגל לענות. היו כמה מהם שהחלישו את תוקף השאלות, אבל לא מצא מישהו יכול לתת לו תשובה אמיתית לשאלות. הרבי הביט בו בחום ואמר בהפתעה: כל הגאונים שהזכרת לא יכולים לענות על השאלות שלך, ואני יכול? הרב הירשפרונג ענה שהוא בטוח בכך שהרבי יתרץ אל נכון את קושיותיו.


מבלי לפתוח ספר, החל הרבי להרצות על הנושא של ירושלמי כאילו הוא קורא את זה מתוך ספר. הוא הסביר והראה לו כי על ידי לימוד כמו שצריך, שאלותיו אינן קשות כלל. ר' פנחס היה המום ונדהם . אחרי הכל, הוא הציג את שאלותיו הגדול הגדול ואאף לא אחד מהם חשב שאין בסיס לשאלותיו. והנה הרבי, על ידי לימוד הנושא כראוי, הוכיח כי השאלה באה לא יודעת איך ללמוד את הזכות ירושלמי מלכתחילה.  
הרבי הנהן בראשו והורה לרב הירשפרונג לשאול. הרב הירשפרונג שאל שאלות באחת הסוגיות הקשות ביותר ב[[תלמוד ירושלמי]], אך למרות זאת הרבי ישב בצורה ניחוחה, עד שהרב הירשפרונג תהה אם הרבי היה מקשיב למה שהוא אומר. לולי שמע על גאונותו של הרבי, היה מפסיק לדבר, בהיותו בטוח שהרבי לא מבין את השאלות, אך בידיעתו על גאונותו העצומה של הרבי הוא המשיך לרצות את השאלות.


הרב התבטא לאחר מכן: "מעולם לא פגשתי עומק כזה של למידה בחיי ראיתי הענקים בחיי, אבל מעולם לא פגשתי מישהו התקרב הרבי בגאונות".  
כשסיים, אמר הרבי: זה באמת קשה, אבל זה לא אשמתו של הירושלמי אלא אשמתך, כיוון שאתה לא למדת את הנושא כראוי. אם היית לומד את הירושלמי כראוי, לא יהיו לך שאלות. מבלי לפתוח ספר, החל הרבי להרצות על הנושא של ירושלמי כקורא מתוך הספר. הוא הראה לו כי על ידי לימוד כראוי, שאלותיו אינן קשות כלל, להפתעת הרב פנחס, שהציג כבר את שאלותיו לפני גדולי ישראל מהשורה הראשונה, אף לא אחד מהם חשב שאין בסיס לשאלותיו. והנה הרבי, על ידי לימוד הנושא כראוי, הוכיח כי השאלה באה לימוד לא מכוון של הסוגיא בירושלמי מלכתחילה.


מכאן ואילך קשריו עם הרבי וקהילת חב"ד הלכו וגברו, ובמובן מסוים נהפך להיות חסיד חב"ד.
הרב התבטא לאחר מכן: "מעולם לא פגשתי עומק כזה בלימוד בחיי. ראיתי הענקים בחיי, אבל מעולם לא פגשתי מישהו המתקרב אל הרבי בגאונות".


== הזכות להיות בהתוועדות של הרבי ==
מכאן ואילך קשריו עם הרבי וקהילת חב"ד הלכו וגברו, ובמובן מסוים נהפך להיות חסיד חב"ד{{הערה|שם=פלוטקין}}.


מסיבה כלשהי, הרב הירשפרונג נתפס על ידי רבים בתור חסיד של הרבי באופן אינטלקטואלי, אבל לא מבחינה רגשית. אך הדבר טעות.
פעם מסר הרב הירשפרונג שיעור בירחי כלה בקיץ [[תשמ"ז]] בהרי הקטסקיל, ניו יורק. כאשר הקהל הביע את פליאתו על הבקיאות המדהימה שלו בש"ס [[תלמוד בבלי|בבלי]] ירושלמי בעל פה, אמר הרב הירשפרונג: "אתם חושבים שזו בקיאות? הרוצים אתם לראות בקיאות אמיתית? פתחו את כל אחד מעשרות הכרכים של [[ליקוטי שיחות]], לימדו כל שיחה עם הערות השוליים ואז תבינו מה בקיאות מה היא!"


בכל פעם הגאון היה נוהג לנסוע להתוועדויות של הרבי. לאחרי התקף הלב של הרבי על שמחת תורה [[תשל"ח]], חשש הגאון, שהרבי לא יתוועד בי"ט כסלו. השמחה שלו היתה בלתי ניתנת לתיאור כאשר נודע לו שהרבי יהיה בהתוועדות אחרי הכל.  
בהזדמנות סיפר הרב הירשפרונג על אחת הפעמים הראשונות שהוא היה ב[[יחידות]] עם הרבי. במהלך שיחתם עלתה ההגדרה ההלכתית של "מייד" ו"לאלתר". הוא היה המום על מיכולתו של הרבי "לטייל" איתו לאורך כל הש"ס ועד לספרי האחרונים כדי ללקט מהם את כל המקומות בהם מוזכרות הגדרות אלו.


אחרי התוועדות, בדרך חזרה הביתה, הגאון לא הפסיק לדבר על הזכות הגדולה שהיה לו לשהות בהתוועדות של הרבי. הוא אמר כי רק טיפש יכול ללכת לישון אחרי התוועדות כזו. "אתה חייב לצאת לרחוב, לרקוד משמחה, כי אנחנו ראויים כדי להתוועד עם הרבי כגון זמן קצר אחרי מה שקרה."
הרבי גילה חיבה מיוחדת כלפי הרב הירשפרונג. בהזדמנויות רבות הרבי כינה אותו "[[ספר תורה]] חי". בכל פעם שהוא בא ל[[התוועדות]] או לחלוקת הדולרים, בירך אותו הרבי בחום.


הסיפור הבא יוכיח ההתקשרות שלו ואת האמונה מה שהרבי אמר. היא סיפרה על ידי אחד תלמידיו שלו:
=== הזכות להיות ב[[התוועדות עם הרבי|התוועדות של הרבי]] ===
לפני כמה שנים, אשתו חלתה. עם נבחן, הרופאים אמרו לה גידול סרטני נמצאה וכי היא תצטרך לעבור ניתוח כדי להסיר אותה: הרופאים אמרו שהמצב היה קריטי והיה ספק אם הניתוח יעזור.
מסיבה כלשהי, הרב הירשפרונג נתפס על ידי רבים בתור חסיד של הרבי באופן אינטלקטואלי, אבל לא מבחינה רגשית. אך הדבר טעות.
 
פנחס ר 'נשברה על ידי החדשות. חבריו היו המומים מהשינוי החדשות שחוללה אותו בתוך כמה ימים. הוא השתנה מאדם, פעיל אנרגטי האיש, מותש חסר חיים. הוא הפסיק לבוא פסק ולא לדבר עם אף אחד בישיבה. הדבר היחיד שהוא לא להזניח היה השיעור הכללי הוא נתן, אבל גם זה היה נתון ללא ההתלהבות הרגילה שלו.
 
כעבור כמה חודשים, אשתו היה טוב שוב שכחנו את הסיפור. יום אחד פגשתי את הבת שלו במהלך השיחה שלנו היא אמרה, "אתה יודע מה? אבי הוא חסיד גדול של הרבי מליובאוויטש! " כאשר לא הגבתי, בתו המשיך ואמר, "אתה צריך לדעת כי לא זו בלבד שהוא חסיד, אבל הוא גם הלב מקושר ונפש עם הרבי, ואני לא יודע אם אתה יכול למצוא חסיד גדול ממה הוא! "
 
בשלב זה אמרתי כי נראה שהיא מגזימה והיא השיבה כי על אף שאביה לא פעל המכס חב"ד או נוסח להתפלל ארי? היא היתה בטוחה שלא היה חסיד ו מקושר כמו אביה. כהוכחה היא סיפרה לי את הסיפור הבא:
 
"כאשר הבריאות של אמא שלי היה יציב, במצב של אבי הנפש היה נורא. זה נעשה רציני, כך שאנחנו, הילדים, ישבו ובכו על את ההורים? על אמא שלנו, מי שכב במיטה על אבינו, אשר ישב לידה כך בדכדוך.
 
"יום אחד הייתי לבד בבית עם ההורים שלי כאשר מכתב הרבי הגיע בדואר. אבא שלי היה יושב ולומד וכאשר אמרתי לו מכתב הגיע מן הרבי מליובאוויטש, הוא קם, הלך למטבח כדי לשטוף את ידיו, חבש את כובעו ואת הז 'קט ואז קם לקרוא מכתב של הרבי.
 
"עמדתי בצד והסתכלתי. פתאום הוא מיהר לחדר של אמא שלי בזמן שאני בעקבותיו. לעולם לא אשכח מה ראיתי:
 
"הוא עמד ליד מיטתה ואמר: זה עתה קיבלתי מכתב מהרבי. הרבי כתב את המכתב לשון הקודש אבל אני מוכן לתרגם אותו ליידיש.
 
"זה היה מכתב כללי / פרטי בסוף הרבי הוסיף בכתב יד שורות אחדות, אשר אמר: לגבי מה שכתבת על אשתך - זה רק את העצה של ההארה הרע שרוצה להחליש אותך. לכן, לא תשים לב זה, זה לא נכון בכלל, אבל הטענה של הרע, והוא ואשתו זוכה לאורך ימים ושנים טובות.
 
"אבא עמד ליד אמא, קרא לה בשמה ואמר, ברוך השם יש הרבי, הרבי אמר שאתה טוב. לכן, אתה טוב, ואין מה לדאוג.
 
אני, שעמד בצד, לא יכולתי להאמין למראה עיני. תוך רגע, אבא שלי השתנה מקיצוניות אחת לשנייה. זה היה ממש תפנית של 180 מעלות. הוא פשוט חזר על עצמו, והיה נלהב, אדם פעיל, חי הוא היה לפני.
 
בשבועות שלאחר מכן, עד להחלמה מלאה של אמא שלי - הדברים היו הפוכים. אנחנו אלה מודאגים, בזמן שאתה לא יכול לספר מאבי כי אשתו לא בדיוק הטוב ביותר של בריאות. אפילו ביום של הניתוח, כאשר הם גילגלו את אמא שלי לחדר הניתוח, וכולנו היינו מודאגים כל כך - הוא לא היה אכפת לי בעולם. הוא פשוט לא מבין למה היינו מודאגים. "הרבי אמר כי היא בריאה," חזר ואמר.
 
"גם כאשר הרופאים אמרו שהם לא מצאו שום צמיחה קפצנו משמחה, הוא לא הבין על מה המהומה. הוא תמיד ידע שהיא גם ...
 
"עכשיו, אתה אומר לי," אמרה בתו תלמיד, "יש עוד חסיד כמוהו? האם יש מישהו מקושר יותר ממה שהוא? "
 
ואני חשבתי, אמר תלמיד, כי הכרתי אותו. הבנתי כי לא היה לי מושג על עומק של התקשרות שלו אל הרבי.
 
כעת היה ברור לו הרבי הוא משיח
 
אומר הרב מאיר פלוטקין תלמיד שלו, "היה ברור לו כי הרבי הוא מלך המשיח. ישבתי איתו פעם ושאל אותו: מה ראית את הרבי, כי אתה לא רואה מישהו אחר?
 
"היו שני דברים שקבע הרבי בנפרד: 1) בלימוד התורה  שלו 2) כי הוא מנהיג הדור נכון (מנהיג של דור). פנחס , אמר גאון, לא מתרשם גאון מילה. הוא יודע שמגיע לו את התואר. ואני אומר לך כי אין אף אחד כמוהו, לא רק בדורנו, אלא גם בדורות קודמים. הייתי עם הרב מאיר שפירא בלובלין, עם הגאון רבי מנחם זמבה, ו כל gaonim של הדור הקודם, וגם לא מצאתי אחד דומה גדולתו של הרבי בכל תחומי התורה. וזה מיותר להתעכב באריכות על מנהיגותו? הוא היחיד שעליו אפשר לומר כי הוא ב "חזקת משיח!"
 
באותה דרשה שבת הגדול הבא כ"ז [[אדר]] [[תשנ"ב]], כמעט מחצית בהרצאתו התייחס לעובדה כי הראש של העם היהודי היה חולה. הוא הרחיב את הדיבור על הנושא של ראש בני ישראל, ואמר כי כל יהודי צריך הרבי בריא, כי הוא ורק הוא מנהיג הדור. עם דמעות בעיניו, גאון, צעק לשמיים עורר את הקהל - בעיקר ליטוואק, להתפלל להחלמתו של הרבי.
 
הרב שלום דובער וולפא בספר שלו "שמן ששון מחבריך" מספר כי הוא שמע פעם הגאון zt'1 לתת שיעור בבית Kalla ירחי בקיץ [[תשמ"ז]] בהרי הקטסקיל, ניו יורק כאשר הקהל הביע פליאה שלהם bekius מדהימה שלו בש"ס בבלי ירושלמי בעל פה, גאון אמר: "אתה חושב שזה bekius?! אתה רוצה לראות bekius נכון? פתח בכל נפח של עשרות כרכים של לקוטי שיחות, ללמוד כל שיחה עם הערות השוליים ואז תבין מה bekius הוא! "
 
לאחר הגאון בנושא על אחת הפעמים הראשונות שהוא היה yechidus עם הרבי. במהלך שיחתם את ההגדרה ההלכתית של "meeyad" או "לנהוג בקלות דעת" עלה. הוא היה המום על ידי היכולת של הרבי כדי "לטייל" איתו ברחבי ש"ס את דרך Acharonim כדי ללקט מהם כל הזמנים במונחים אלו מוזכרים.
 
במה DID הרב
HIRSCHPRUNG
Excel?
 
הרבי גילה חיבה מיוחדת כלפי zt'l הגאון. בהזדמנויות רבות הרבי כינה אותו "lebedike ספר תורה" (חיה ספר תורה). בכל פעם שהוא בא התוועדות או דולר, בירך הרבי את אותו בחום.
 
מי הקשיב לשיחה נפלא היה לו עם הרבי, כאשר הוא בא availim nichum לאחר הרבנית של עובר בשנת 1988, נדהם שפע של נושאים אשר ציטט מקורות "עף על". כמה דברים שהיו מכוסים היו: נוסח הרמב"ם הפקודה חיובית של "והם אבנה לי מקדש" ואת ההבדלים בין מקדש לבין המשכן, כי הבניין המקדש אינו קדימות על פני צאת השבת ויום טוב : "פינחס זה אליהו" ואת העובדה אליהו בא לאחר פנחס: הקשר בין "אליהו zeh" ו "Keili zeh" - מצביע עם האצבע כמו ב keriyas ים סוף ואת החיבור קידוש החודש המחייב לראות את nwoti כאשר עשה את הפחד של מצרים להתפוגג, על פיצול של הים או כשנכנסו לארץ ישראל, גאולה השביעי מילה ביום השמיני, ועל הקשר בין הרפואה ha'matsim techiyas: דוד מלך ישראל חי V'Kayam: הממלכה של השנה שבעה יהואש בן שתי הגדרות הלכתיות על בגרות.
 
באותו ביקור, כאשר הרב Hirschprung הביע את תדהמתו על Sichosk Likkutei של הרבי, ובמיוחד את הערות השוליים, אמר הרבי כי bekius ומקורות הם דברים מאוד כי הרב מצטיינת בו
 
***
 
תלמיד שלו הרב מאיר פלוטקין מספר: היתה לי מערכת יחסים קרובה עם הרבי שלי במשך יותר משלושים שנה. בילינו שעות רבות ביחד, והוא סיפר לי על הקשר שלו עם הרבי, כולל הרבה דברים הוא סירב לפרסם.
 
פעם אמרתי לו שיום אחד אני יספר לכולם על הקשר שלו עם הרבי. הוא חייך ואמר: זה מספיק, כי הרבי ואני יודע על זה - כמו שאתה, אל תספר לאף אחד.
 
נצרתי את לשוני במשך שנים. עכשיו, לאחר מותו, אני מרגיש שזה חובה קדושה שלי לספר, לחשוף ולפרסם: כולם צריכים לדעת הרב Hirschprung היה חסיד ו מקושר בלב ונפש לרבי.
 
הגיע הזמן להפריך את המיתוס כי גאון היה מעוניין רק תורה של הרבי. היתה לי מערכת יחסים, כי חוזר 30 שנה ואני יכול להעיד שהוא ייחודי התקשרות שלו ביטול כלפי הרבי.
 
ביטול לגבי הרב פנחס אל הרבי, את הסיפור הבא מדבר בעד עצמו:
 
Hirschprung ר 'הוזמן פעם שמחה המשפחה של הרבי בארץ ישראל, אשר באותה עת היה קשור עם גורמים מסוימים שמנסים להכתים ליובאוויטש. באופן טבעי, האנשים האלה היו מעוניינים Hirschprung טוקצינסקי להשתתף, שכן נוכחותו היתה לגיטימציה התנועה שלהם. הם אפילו שלחו לו כרטיס טיסה. ר 'פנחס, לא מודעים כי מעורבותו של הרבי במסע פרסום של לשון הרע והשמצה - הסכימו להשתתף.
 
חב"ד חסידים שמעתי על זה ביום של הטיסה "ר 'פנחס. הם הבינו את השלכות חמורות הנובעות השתתפותו ב שמחה כי והחליט לשלוח את הרב חסיד יצחק הנדל (באב בית דין במונטריאול הרב של קהילת חב"ד מונטריאול) אליו לנסות לשכנע אותו לשנות את דעתו.
 
"כשבאתי אליו", אומר הנדל ר ', "זה היה כמה שעות לפני הטיסה. המזוודות היו ארוזות גאון היה מוכן לעזוב את הבית לשדה התעופה. אמרתי לו על ידי (שוכב היה בעקיפין לגיטימציה תנועה שמטרתה היתה להכתים את שם ליובאוויטש.
 
"פנחס אני לא הייתי מאמין מה שקרה לאחר מכן, אם לא ראיתי את זה בעצמי." R לא ניסה להתווכח, הוא לא מנסה להגן על עצמו. הוא פשוט אמר למשפחתו: אנחנו לא הולכים. שלהן importuning לא עזר - ברגע שהוא הבין את הטיול הזה יכול להתפרש, או בעקיפין לגרום, חרפה אל הרבי - דבר בעולם לא יכול לשכנע אותו ללכת. "
 
הלה שקבע DIN
 
בהזדמנות אחרת, זה היה פנחס ר 'אשר עשה את משכנעת. זה היה כאשר אחד הרבנים הגדולים של ארה"ב הוזמן לוועידה פוליטית בחוגי השלטון בארץ ישראל. היה זה כאשר הרבי היה נלחם לתקן את חוק "מיהו יהודי?" ובהשתתפות כי הרב היה עלול להתפרש תומכים בעמדה של הממשלה לא לתקן את החוק.
 
פנחס ר 'לא היסס לרגע. ברגע שהוא שמע על זה, הוא כינה את הרב ואמר לו כי הנסיעה שלו היה כרוך שמיים הציבור shaim chilul, שכן הוא יהיה לתת הכשר "(הכשר) על עמדת הממשלה. הרב אמר שאם פנחס ר 'היה אומר לו את זה כמו ההלכה הלה שקבע, הוא לא ילך. פנחס 'ר, לא היסס. הוא אמר לו כי על פי ההלכה אסור היה לו לנסוע לוועידה.
 
הרב אמר שהוא היה להגיש חוות דעת 'פנחס תורה' ר ולא ילך. כאשר הלחץ היה לשים עליו להשתתף, אמר הרב כי יש לו הלה שקבע מן הרבנים כי אסור לו להשתתף בוועידה, ולכן הטיסה שלו היה בא בחשבון.
 
דבר דומה קרה כאשר הרבי אמר שכל רבנים לחתום על הלה שקבע כי אסור לתת בשום חלק של ארץ ישראל. פנחס ר 'ישב במשך כמה שעות בטלפון. אחד Lubavitchers מהעיר שלו וחייג את המספרים של רבנים שונים, פנחס ר 'הסביר להם את החשיבות של החתימה שלהם. עשרות רבנים למדו את השלכות חמורות מעורב חוזר הארץ, ורבים לכבות פ"ד ההלכה אשר התנגדו המהלך הזה.  
 
תודה על
ההשתתפות שלך
 
הרב Hirschprung ישתתף farbrengens של הרבי. פעם, הוא היה חולה בדלקת ריאות לפני Yud TES כסלו ולא יכולתי לנסוע לניו יורק. הוא נחלש מאוד בעקבות מחלתו ואף כשבא עבור Yud בשבט הוא "עדיין במצב של חולשה. הוא היה בדרך כלל לנסוע התוועדות יחד עם הרב פלוטקין תלמיד שלו, אבל הוא החליט לטוס הפעם כדי למנוע את הנסיעה הארוכה של המכונית.
 
הוא עזב את מונטריאול המוקדמות, אך עקב העומס בנמל התעופה קנדי, הוא הגיע מאוחר - באמצע של Sicha הראשון. הוא הצליח להשיג את המקום שלו על הבימה, ישב מאחורי הרבי והאזינו Sicha. לאחר Sicha, פנה הרבי אליו ושאל: איפה היית ב Yud TES כסלו? פנחס 'ר ענה כי הוא היה חולה ולא היה מסוגל להשתתף התוועדות. הרבי חייך ואמר: אילו היית כאן - היית גם ...
 
פנחס ר 'היה אחד "הקבועים" ב farbrengens של הרבי. הוא אפילו בא על Yud א 'ניסן, כאשר לא היו משתתפים רבים, כי זה כל כך קרוב לפסח. הרבי העריך ההשתתפות שלו באחת farbrengens אמר פנחס "R לפני שעזב: ko'ach yasher גדול שבאתם להשתתף התוועדות.
פעם, זה היה אחרי הגר"א כתב משהו הרבי פנה אליו בשיאה של התוועדות, ואמר בחיוך: עכשיו אני הולך להגיד Sicha בנושא אתה פשוט כתב על ואני להצביע כשלים של העמדה שלך ... והוא לא.
 
אבות
בחסידות
 
Mashpia של ישיבת תומכי תמימים במונטריאול, מנחם ר 'זאב Gringlas, היה חבר של Hirschprung' ר שלהם משוטט מפולין, דרך וינה עד שנחאי בארה"ב הם היו חלק מקבוצה של הבנים שכללה Lubavitchers, Litvaks, ו הסטודנטים של חכמי לובלין.
 
בעוד בספינה לאמריקה, רבים מהם חלו ואפילו masmidim גדול (תלמידים חרוצים) לא יכול ללמוד. פנחס ר 'היה אחד הנערים, שהיה חולה מאוד. הוא פשוט לא יכול לשמור על כל האוכל למטה.
 
הרב Gringlas שראו באיזה מצב הוא היה, לקח אותו תחת חסותו וטיפלה בו עד פנחס ר 'החלה להתאושש.
 
כמובן, פנחס 'ר היה להוט לחזור ללמוד, אבל במצב שלו זה היה בלתי אפשרי מאחר שהם לא לקחו sefarim איתם כשהם ברחו, ולמידה על ידי הלב היה קשה בהתחשב בנסיבות. הרב Gringlas שראה מצוקתו של ידידו, הביא לו כמה בעיות של "Ha'Tamim" שלקח איתו לפני שעזב את פולין.
 
בנושאים אלה היה סדרת המפורסם של הרבי הקודם על "אבות Ha'Chasidus" שבו הוא מפרט את עליית תנועת חסידות ומזכיר את השמות של חסידים המוקדמות עם פרטים מורכבים חייהם ולעבוד.
 
פנחס ר 'לקח את המגזינים שעתיים מאוחר יותר, כאשר הרב Gringlas חזר לתאו, פנחס' ר היה מסוגל לחזור על זה בכל פה עם כל הפרטים מסובך! הרב Gringlas לימים אומר שהוא לא יכול להאמין שזה אפשרי לזכור את הסדרה כולה בעל פה עם מאות הפרטים המוזכרים בו.
 
AWE וכבוד
בשביל הרבי
הלה שקבע
 
בספר "שמן ששון מחבירך" הרב וולפא  מתאר כיצד a'h גאון הקשורות פ"ד של הרבי ההלכה:
גאון היה כבוד רב ההלכה פ"ד של הרבי. כאשר הרבי אמר אחד לא היה צריך טיפול רפואי בבית שלושה ימים לפני שבת, גאון כתב הבא בכתב העת "יגדיל תורה": "דבריו של הרבי לא צריך תמיכה, וכן המילים הקדושות שלו הן הלה שקבע הלכה ברורה , ו נכתבו בבירור ... עם זאת, בשל חומרת הנושא, שבו מספר benai התורה לא חושב שזה אסור, זה צריך להתפרסם וזה יהיה ראוי להדפיס אותו בכל עת תורה. מסיבה זו אני רוצה לעשות כמה נקודות קטנות על הנושא. "
אחר כך, במשך שבעה עמודים הבא, הוא דן בנושא מסכם באומרו: "השורה התחתונה היא, כי המילים של הרבי מליובאוויטש ברור, כי אסור בתוקף בתחילה תוכנית להיכנס לבית החולים שלושה ימים לפני שבת, אם אין סכנה מחכה. "
 
"ללא חשש AT
כולם "
 
בחודש ניסן 5737 (1977) הגאון פרסמו את המכתב הבא: "אני שולח ברכות שלי החגיגה חסידות חב"ד לכבוד יום הולדתו של הגאון הקדוש, רבן של ישראל, הרבי מליובאוויטש שליט"א. יחד עם עשרות אלפי
 
 
== קשריו הלימודיים עם הרבי ==
 
בתש"א הגיע מ[[שנחאי]] ל[[מונטריאול]].
הרב הירשפרונג היה שואל את הרבי  את כל ספקותיו בלימוד.
 
בהזדמנות התבטא על הרבי: אני ביקרתי את האדמו"ר מליובאוויטש הרבה פעמים, והנני מעיד עליו שאין [[רש"י]] בש"ס שנעלם ממנו ואין מדרש בעולם שאינו יודע אותו".


בעת מבצע התפילין, שלח יחד עם שאר רבני [[מונטריאול]] מכתב קריאה לתמוך במבצע של הרבי.
בכל פעם הגאון היה נוהג לנסוע ל[[התוועדות עם הרבי|התוועדויות של הרבי]]. לאחרי התקף הלב של הרבי על [[שמחת תורה]] [[תשל"ח]], חשש הגאון, שהרבי לא יתוועד בי"ט כסלו. השמחה שלו הייתה בלתי ניתנת לתיאור כאשר נודע לו שהרבי יהיה בהתוועדות אחרי הכל.


== בענין היחי ==
אחרי התוועדות, בדרך חזרה הביתה, הגאון לא הפסיק לדבר על הזכות הגדולה שהיה לו לשהות בהתוועדות של הרבי. הוא אמר כי רק טיפש יכול ללכת לישון אחרי התוועדות כזו. "אנחנו חייבים לצאת לרחוב ולרקוד משמחה, על כך שאנחנו ראויים להתוועד עם הרבי זמן קצר אחרי מה שקרה".


[[קובץ:הרב הירשפרונג.jpg|שמאל|ממוזער|250px|עם הרבי]]
== התייחסותו לרבי כמלך המשיח ולהכרזת ה'יחי'==
מתוך מכתב של הרב הגאון פורסם בי"ג אייר, כ"ח למטמוני"ם ה’[[תשנ"ז]] לפ"ק:
[[קובץ:מכתב הירשפרונג משיח.jpg|ממוזער|מכתב הרב הירשפרונג בנושא [[הרבי מליובאוויטש כמלך המשיח|הרבי כמלך המשיח]] והכרזת [[יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד|יחי]], כפי שהתפרסם בעיתון [[אלגמיינר ז'ורנאל]]]]
הרב הירשפרונג חתום על [[פסק הדין שהרבי הוא מלך המשיח]] וכן העניק הסכמה לספר יחי המלך המשיח בו מוכיח הרב [[שלום דובער וולפא]] כי [[הרבי]] בחזקת משיח.


''"הנני להגיד דעתי ברורה בזה (בלי להאריך בכל השקו"ט, שכבר שמעתי הענין לפרטיו, ואכ"מ להאריך). כל הדין ודברים אודות השירה וההדפסה והענין ד"יחי אדמו"ר מלך המשיח לע"ו" וכל הכרוך בזה - אין בזה שום צל של שאלה בהלכה, ויש לזה מקורות בש"ס מפורש, בזהר, ומגדולי המקובלים עליהם אנו (כלל ישראל) סומכים גם להלכה למעשה. (לבד מזה שגם הרבי מליובאוויטש רב גוברי' וכו' - בבחי' רב תנא הוא, ואם השתמש באותיות אלו בנוגע לחמיו זצ"ל, ומאות פעמים, זה לעצמו כבר יכול להיות מקור ובר סמכא).
ב[[י"ג אייר]], ה[[תשנ"ז]] פרסם הרב הירשפרונג מכתב בו התייחס לביקורת שהושמעה כלפי שירת והדפסת [[יחי אדונינו מורינו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד|'יחי']]{{הערה|1=[http://old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=46091 הרב הירשפרונג מוחה על ניסיון לערער האמונה] באתר חב"ד אינפו.}}:
{{ציטוט|תוכן= הנני להגיד דעתי ברורה בזה (בלי להאריך בכל השקו"ט, שכבר שמעתי הענין לפרטיו, ואכ"מ להאריך). כל הדין ודברים אודות השירה וההדפסה והענין ד"יחי אדמו"ר מלך המשיח לע"ו" וכל הכרוך בזה - אין בזה שום צל של שאלה בהלכה, ויש לזה מקורות בש"ס מפורש, בזהר, ומגדולי המקובלים עליהם אנו (כלל ישראל) סומכים גם להלכה למעשה. (לבד מזה שגם הרבי מליובאוויטש רב גוברי' וכו' - בבחינת רב תנא הוא, ואם השתמש באותיות אלו בנוגע לחמיו, ומאות פעמים, זה לעצמו כבר יכול להיות מקור ובר סמכא)...


''ועל דרך זה בנוגע לדרכי ההשפעה על אחב"י וכו', הרי הרבי מליובאוויטש, וחסידי חב"ד עצמם כבר אתמחי גברא ואתמחי קמיע, ומי יודע יותר מהם איך היא הגישה הנכונה לקרב אחב"י, ובאופן שרק זאת ולא אחרת וכו'…
ועל דרך זה בנוגע לדרכי ההשפעה על אחב"י וכו', הרי הרבי מליובאוויטש, וחסידי חב"ד עצמם כבר אתמחי גברא ואתמחי קמיע, ומי יודע יותר מהם איך היא הגישה הנכונה לקרב אחב"י, ובאופן שרק זאת ולא אחרת וכו'…}}


באותו המכתב הוא כותב עוד:
ובהמשך אותו מכתב:
{{ציטוט|תוכן= דעת מי יתקבל יותר - דעת ליובאוויטש, שעוסקים בכל קצוי תבל וארה"ב בכלל, בידידות רבה, והולכת וכובשת לבבות אחב"י, או דברי איזה ראש ישיבה (ואפי' כמה מהם). והרי כאשר ידפיסו - ליובאוויטש - השורש על הנהגותיהם, איך שהיא מיוסדת על חז"ל בנגלה ובנסתר (ועל דברי הרבי עצמו), מה יועיל מה שאחד יגיד "דעת תורה" שלו עצמו}}תלמידו הרב מאיר פלוטקין סיפר שהיה ברור לרב הירשפרונג שהרבי הוא [[מלך המשיח]].


''דעת מי יתקבל יותר - דעת ליובאוויטש, שעוסקים בכל קצוי תבל וארה"ב בכלל, בידידות רבה, והולכת וכובשת לבבות אחב"י, או דברי איזה ראש ישיבה (ואפי' כמה מהם). והרי כאשר ידפיסו - ליובאוויטש - השורש על הנהגותיהם, איך שהיא מיוסדת על חז"ל בנגלה ובנסתר (ועל דברי הרבי עצמו), מה יועיל מה שאחד יגיד "דעת תורה" שלו עצמו.
כאשר הוא שאל את רבו: מה ראית ברבי, שלא ראית במישהו אחר? השיב הרב הירשפרונג: ישנם שני דברים, שבהם מיוחד הרבי, ואין דומה לו. 1) [[לימוד התורה]] שלו. 2) מנהיג הדור. ואני אומר לך כי אין אף אחד כמוהו, לא רק בדורנו, אלא גם בדורות קודמים. הייתי עם הרב [[מאיר שפירא]] בלובלין, עם הגאון רבי [[מנחם זמבה]], וכל הגאונים של הדור הקודם, ולא מצאתי אחד הדומה לגדולתו של הרבי בכל תחומי התורה. ומיותר להתעכב באריכות על מנהיגותו... הוא היחיד שעליו אפשר לומר כי הוא ב[[חזקת משיח]]{{הערה|שם=פלוטקין}}.


רבי פנחס העניק הסכמה לספר [[יחי המלך]] בו מוכיח הרב [[שלום בער וולפא]] כי [[הרבי]] בחזקת משיח.
==לקריאה נוספת==
* הרב [[שלום דובער וולפא]], שמן ששון מחבריך חלק א' ע' 272–282, פרק הרב הירשפרונג - תולדותיו וקשר עם הרבי
* מכון [[ באהלי צדיקים]], ספר '''בסוד שיח''' ע' 130–133.
* שיח שרפי קודש ע' 167–173
* [[היכל הבעש"ט]], גליון לא, ניסן תשע"א עמ' ל ואילך (התכתבות הרב הירשפרונג עם הרבי).{{כפר| מענדי קורטס| '''בקיאות במראי מקומות הוא עניין מיוחד אצלכם'''|, מוסף 'אורחים' 2081|12| חג הסוכות תשפ"ה }}


הסתלק בו' [[טבת]] [[תשנ"ח]].
==קישורים חיצוניים==
* [https://chabad.info/video/rebbe/dailyvideo/123048/ הרב פנחס הירשפרונג בהתוועדות אצל הרבי] {{וידפו}}
* '''[http://www.otzar.org/wotzar/book.aspx?63217 גדולת פנחס]''' - מתולדותיו, ניו יורק, ה'תשנ"ט, באתר אוצר החכמה
* '''[https://chabad.info/magazine/928063/ האם אין אף אחד שמבקש משיח באמת?]''' - הרב [[יואל זושא זילברשטיין|זושא זילברשטיין]], מוותיקי השלוחים בעירו מונטריאול, מספר כיצד חתם הרב הירשפרונג על [[פסק הדין שהרבי הוא מלך המשיח]], בראיון ל[[אברהם ישעיה רייניץ|אברהם רייניץ]] - אתר חב"ד אינפו, מתוך [[שבועון בית משיח]]
* '''[https://www.merkazato.co.il/הרב-פנחס-הירשפרונג-אמונה-וגאונות/ הרב פנחס הירשפרונג – אמונה וגאונות]''', באתר מרכז את"ה ([http://moshiach.net/blind/hebrew/pnimut52.htm הכתבה בפורמט שונה] באתר moshiach.net)


{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}


[[קטגוריה:רבנים]]
[[קטגוריה:רבנים]]
[[קטגוריה:בוגרי ישיבת חכמי לובלין]]
[[קטגוריה:רבנים שחתמו על הפסק דין שהרבי מלך המשיח]]
[[en:Pinchas Hirschprung]]

גרסה אחרונה מ־14:49, 28 בספטמבר 2025

הרב פינחס הירשפרונג
הרב הירשפרונג עם הרבי
הרב פינחס הירשפרונג בתפילה
הרב הירשפרונג והרב יצחק פיקרסקי במהלך פלפול תורני

הרב פינחס הירשפרונג (תער"ב - כ"ז טבת תשנ"ח) היה רבה הראשי של העיר מונטריאול שבקנדה, וראש ישיבת תומכי תמימים מונטריאול[1].

תולדות חיים[עריכה | עריכת קוד מקור]

נולד בעיירה דוקלה בשנת תער"ב לאביו, ר' חיים, שהיה חתנו של הגאון ר' דוד צבי זהמאן. הוא למד תורה אצל סבו לאחר מכן הפך תלמיד מובהק של רבי מאיר שפירא הגאון מלובלין. באותה תקופה העיד עליו רבו הגר"מ שפירא כי הוא ידע 2200 דפי גמרא בעל פה.

כשהגיע לגיל בר מצווה פרסם את פרי ביכוריו 'פרי פינחס", ולאחר מכן הוא החל לערוך את כתב העת החודשי "אהל תורה", אשר הכיל את החידושי תורה של תלמידי חכמים מזמנו. הרב שפירא, מינהו באותה עת גם לבוחן של תלמידיו החדשים שהגיעו לישיבת חכמי לובלין בה למד. כדי לשמש כבוחן בישיבה, היו זקוקים לידע עצום. מבחן הכניסה כלל בחינה על 400 של גמרא עם המפרשים.

בתקופת מלחמת העולם השנייה הצליח להימלט מהשואה. הוא חצה בהצלחה את הגבול אל האזור בשליטת הסובייטים בליטא. והחל מסע לקובה שביפן דרך סיביר, ונשאר בשנחאי. בשנת תש"א הגיע לקנדה.

הוא תיאר את תלאותיו בזכרונותיו אותם פרסם בשנת תרצ"ה. שם התמנה לרבה של קהילת "עדת ישורון" במונטריאול ולראש ישיבת "מרכז התורה". מאוחר יותר התמנה למנהל של ועד הרבנים וראש בית הדין של מונטריאול, קנדה, וכן לרבה הראשי של קנדה.

הרב הירשפרונג היה אחד הניצולים היחידים מרבני פולין. הוא נחשב לאחד הבקיאים הגדולים בדורנו בש"ס ופוסקים, שאותם ידע בעל פה. זה היה בנוסף לחדות ההבנה שלו בלימוד, אשר בא לידי ביטוי בעומק דרשותיו וחידושיו. עם זאת, הוא היה אדם צנוע אשר לא לקח שום קרדיט לעצמו. הוא רדף שלום, היה בעל חסד, והיה מעורב בנאמנות בצרכי קהילתו.

החלק השלישי של הספר ויואל משה אותו כתב האדמו"ר מסאטמר, נכתב אליו.

נפטר בכ"ז טבת תשנ"ח.

קשריו עם הרבי[עריכה | עריכת קוד מקור]

הרב הירשפורנג נהג להגיע אל הרבי בקביעות, לדון בנושאים תורניים עמו ולהשתתף בהתוועדויות.

כאשר חיבר את חיבורו הראשון, שלח מכתב לרבי[2]. כמו כן שלח לרבי את ספרו של סבו - "מנחת סולת" על ספר החינוך - והרבי השיב לו במכתבו הערות על הספר.

פגישתו הראשונה עם הרבי התקיימה בתשי"ז[3]:

כשנכנס לחדרו של הרבי, לפני שפתח את פיו ומסר לרבי את הפ"נ, קם הרבי ושאל: ""אתה הוא עקיבא בן יוסף ששמך הולך מסוף העולם ועד סופו[4]"?" לאחר הפסקה קלה, המשיך הרבי ואמר: "אכן, אתה כעקיבא בן יוסף"... כאשר הגאון מחה, הרבי חייך ושאל: חלילה "למה"? זה לא גמרא מפורשת?... עד אשר הרב הירשפרונג השיב בהכנעה: חלילה לומר שאני כמו עקיבא בן יוסף...

באחת ההזדמנויות, במהלך המחלוקת שהייתה נגד הרבי בשנות המ"מים, הרב הירשפרונג הוזמן לשמחה משפחתית בארץ ישראל, ונשלחו לו כרטיסי טיסה חינם, במטרה ובמהלך שבסופו היה אמור להכפיש - חס ושלום - את כבוד הרבי. כאשר הרב שמע מכך, הוא ביטל מיד את נסיעתו, וזאת יום לפני הנסיעה, כשכל מזוודותיו היו ארוזות. אירע, שאחד הרבנים הגדולים של ארה"ב הוזמן לוועידה פוליטית בחוגי השלטון בארץ ישראל. בתקופה זו נלחם הרבי לתקן את חוק "מיהו יהודי?" והשתתפות הרב הירשפרונג היתה עלולה להתפרש כי הוא בעמדה של הממשלה לא לתקן את החוק. הרב הירשפרונג לא היסס, והתקשר אליו לומר לו שלא יסע. הרב אמר לר' הירשפרונג כי רק אם יפסוק לו להלכה שאסור לו ללכת לא ילך. הרב הירשפרונג נענה מיד כי על פי ההלכה קיים איסור גמור לנסוע למקום.

דבר דומה קרה כאשר הרבי אמר שעל כל הרבנים לחתום על פסק הלכה שקבע כי אסור למסור שום חלק של ארץ ישראל לערבים. הרב הירשפרונג ישב במשך כמה שעות עם הטלפון של אחד ממכריו, חייג את המספרים של רבנים שונים, והסביר להם את חשיבות חתימתם. עשרות הרבנים הבינו את ההשלכות החמורות מהחזרת שטחים מארץ ישראל, והם התנגדו למהלך.

בדרשת שבת הגדול לאחר כ"ז אדר תשנ"ב, כמעט מחצית מדרשתו נסובה על כך שראש בני ישראל חולה. הוא הרחיב את הדיבור על הנושא של ראש בני ישראל, ואמר כי כל יהודי צריך את הרבי בריא, כי הוא ורק הוא מנהיג הדור. עם דמעות בעיניו, הגאון צעק לשמיים ועורר את הקהל שהיה מורכב ברובו מיהודי ליטא, להתפלל להחלמתו של הרבי.

בלימוד התורה[עריכה | עריכת קוד מקור]

הרב הירשפרונג ביקר אצל הרבי מספר פעמים. אך לא הצליח לדבר איתו בלימוד, מכיון שהרבי כיוון את השיחה לכיוון הפצת היהדות. בהזדמנות ביקש מהרבי לשוחח בלימוד, למרות זמנו היקר של הרבי, והרבי הסכים.

הוא אמר לרבי כי יש מספר שאלות קשות אשר שאל את כל גדולי התורה, אשר איש מהם לא היה מסוגל לענות. היו כמה מהם שהחלישו את תוקף השאלות, אבל לא מצא מישהו יכול לתת לו תשובה אמיתית לשאלות. הרבי הביט בו בחום ואמר בהפתעה: כל הגאונים שהזכרת לא יכולים לענות על השאלות שלך, ואני יכול? הרב הירשפרונג ענה שהוא בטוח בכך שהרבי יתרץ אל נכון את קושיותיו.

הרבי הנהן בראשו והורה לרב הירשפרונג לשאול. הרב הירשפרונג שאל שאלות באחת הסוגיות הקשות ביותר בתלמוד ירושלמי, אך למרות זאת הרבי ישב בצורה ניחוחה, עד שהרב הירשפרונג תהה אם הרבי היה מקשיב למה שהוא אומר. לולי שמע על גאונותו של הרבי, היה מפסיק לדבר, בהיותו בטוח שהרבי לא מבין את השאלות, אך בידיעתו על גאונותו העצומה של הרבי הוא המשיך לרצות את השאלות.

כשסיים, אמר הרבי: זה באמת קשה, אבל זה לא אשמתו של הירושלמי אלא אשמתך, כיוון שאתה לא למדת את הנושא כראוי. אם היית לומד את הירושלמי כראוי, לא יהיו לך שאלות. מבלי לפתוח ספר, החל הרבי להרצות על הנושא של ירושלמי כקורא מתוך הספר. הוא הראה לו כי על ידי לימוד כראוי, שאלותיו אינן קשות כלל, להפתעת הרב פנחס, שהציג כבר את שאלותיו לפני גדולי ישראל מהשורה הראשונה, אף לא אחד מהם חשב שאין בסיס לשאלותיו. והנה הרבי, על ידי לימוד הנושא כראוי, הוכיח כי השאלה באה לימוד לא מכוון של הסוגיא בירושלמי מלכתחילה.

הרב התבטא לאחר מכן: "מעולם לא פגשתי עומק כזה בלימוד בחיי. ראיתי הענקים בחיי, אבל מעולם לא פגשתי מישהו המתקרב אל הרבי בגאונות".

מכאן ואילך קשריו עם הרבי וקהילת חב"ד הלכו וגברו, ובמובן מסוים נהפך להיות חסיד חב"ד[3].

פעם מסר הרב הירשפרונג שיעור בירחי כלה בקיץ תשמ"ז בהרי הקטסקיל, ניו יורק. כאשר הקהל הביע את פליאתו על הבקיאות המדהימה שלו בש"ס בבלי ירושלמי בעל פה, אמר הרב הירשפרונג: "אתם חושבים שזו בקיאות? הרוצים אתם לראות בקיאות אמיתית? פתחו את כל אחד מעשרות הכרכים של ליקוטי שיחות, לימדו כל שיחה עם הערות השוליים ואז תבינו מה בקיאות מה היא!"

בהזדמנות סיפר הרב הירשפרונג על אחת הפעמים הראשונות שהוא היה ביחידות עם הרבי. במהלך שיחתם עלתה ההגדרה ההלכתית של "מייד" ו"לאלתר". הוא היה המום על מיכולתו של הרבי "לטייל" איתו לאורך כל הש"ס ועד לספרי האחרונים כדי ללקט מהם את כל המקומות בהם מוזכרות הגדרות אלו.

הרבי גילה חיבה מיוחדת כלפי הרב הירשפרונג. בהזדמנויות רבות הרבי כינה אותו "ספר תורה חי". בכל פעם שהוא בא להתוועדות או לחלוקת הדולרים, בירך אותו הרבי בחום.

הזכות להיות בהתוועדות של הרבי[עריכה | עריכת קוד מקור]

מסיבה כלשהי, הרב הירשפרונג נתפס על ידי רבים בתור חסיד של הרבי באופן אינטלקטואלי, אבל לא מבחינה רגשית. אך הדבר טעות.

בכל פעם הגאון היה נוהג לנסוע להתוועדויות של הרבי. לאחרי התקף הלב של הרבי על שמחת תורה תשל"ח, חשש הגאון, שהרבי לא יתוועד בי"ט כסלו. השמחה שלו הייתה בלתי ניתנת לתיאור כאשר נודע לו שהרבי יהיה בהתוועדות אחרי הכל.

אחרי התוועדות, בדרך חזרה הביתה, הגאון לא הפסיק לדבר על הזכות הגדולה שהיה לו לשהות בהתוועדות של הרבי. הוא אמר כי רק טיפש יכול ללכת לישון אחרי התוועדות כזו. "אנחנו חייבים לצאת לרחוב ולרקוד משמחה, על כך שאנחנו ראויים להתוועד עם הרבי זמן קצר אחרי מה שקרה".

התייחסותו לרבי כמלך המשיח ולהכרזת ה'יחי'[עריכה | עריכת קוד מקור]

מכתב הרב הירשפרונג בנושא הרבי כמלך המשיח והכרזת יחי, כפי שהתפרסם בעיתון אלגמיינר ז'ורנאל

הרב הירשפרונג חתום על פסק הדין שהרבי הוא מלך המשיח וכן העניק הסכמה לספר יחי המלך המשיח בו מוכיח הרב שלום דובער וולפא כי הרבי בחזקת משיח.

בי"ג אייר, התשנ"ז פרסם הרב הירשפרונג מכתב בו התייחס לביקורת שהושמעה כלפי שירת והדפסת 'יחי'[5]:

הנני להגיד דעתי ברורה בזה (בלי להאריך בכל השקו"ט, שכבר שמעתי הענין לפרטיו, ואכ"מ להאריך). כל הדין ודברים אודות השירה וההדפסה והענין ד"יחי אדמו"ר מלך המשיח לע"ו" וכל הכרוך בזה - אין בזה שום צל של שאלה בהלכה, ויש לזה מקורות בש"ס מפורש, בזהר, ומגדולי המקובלים עליהם אנו (כלל ישראל) סומכים גם להלכה למעשה. (לבד מזה שגם הרבי מליובאוויטש רב גוברי' וכו' - בבחינת רב תנא הוא, ואם השתמש באותיות אלו בנוגע לחמיו, ומאות פעמים, זה לעצמו כבר יכול להיות מקור ובר סמכא)...

ועל דרך זה בנוגע לדרכי ההשפעה על אחב"י וכו', הרי הרבי מליובאוויטש, וחסידי חב"ד עצמם כבר אתמחי גברא ואתמחי קמיע, ומי יודע יותר מהם איך היא הגישה הנכונה לקרב אחב"י, ובאופן שרק זאת ולא אחרת וכו'…

ובהמשך אותו מכתב:

דעת מי יתקבל יותר - דעת ליובאוויטש, שעוסקים בכל קצוי תבל וארה"ב בכלל, בידידות רבה, והולכת וכובשת לבבות אחב"י, או דברי איזה ראש ישיבה (ואפי' כמה מהם). והרי כאשר ידפיסו - ליובאוויטש - השורש על הנהגותיהם, איך שהיא מיוסדת על חז"ל בנגלה ובנסתר (ועל דברי הרבי עצמו), מה יועיל מה שאחד יגיד "דעת תורה" שלו עצמו

תלמידו הרב מאיר פלוטקין סיפר שהיה ברור לרב הירשפרונג שהרבי הוא מלך המשיח.

כאשר הוא שאל את רבו: מה ראית ברבי, שלא ראית במישהו אחר? השיב הרב הירשפרונג: ישנם שני דברים, שבהם מיוחד הרבי, ואין דומה לו. 1) לימוד התורה שלו. 2) מנהיג הדור. ואני אומר לך כי אין אף אחד כמוהו, לא רק בדורנו, אלא גם בדורות קודמים. הייתי עם הרב מאיר שפירא בלובלין, עם הגאון רבי מנחם זמבה, וכל הגאונים של הדור הקודם, ולא מצאתי אחד הדומה לגדולתו של הרבי בכל תחומי התורה. ומיותר להתעכב באריכות על מנהיגותו... הוא היחיד שעליו אפשר לומר כי הוא בחזקת משיח[3].

לקריאה נוספת[עריכה | עריכת קוד מקור]

  • הרב שלום דובער וולפא, שמן ששון מחבריך חלק א' ע' 272–282, פרק הרב הירשפרונג - תולדותיו וקשר עם הרבי
  • מכון באהלי צדיקים, ספר בסוד שיח ע' 130–133.
  • שיח שרפי קודש ע' 167–173
  • היכל הבעש"ט, גליון לא, ניסן תשע"א עמ' ל ואילך (התכתבות הרב הירשפרונג עם הרבי).
  • מענדי קורטס, ‏' בקיאות במראי מקומות הוא עניין מיוחד אצלכם', שבועון כפר חב"ד, גיליון , מוסף 'אורחים' 2081 עמוד 12 (חג הסוכות תשפ"ה)

קישורים חיצוניים[עריכה | עריכת קוד מקור]

הערות שוליים

  1. הערך בנוי על פי הספר שמן ששון מחבריך חלק א' ע' 272–282, פרק הרב הירשפרונג - תולדותיו וקשר עם הרבי
  2. אגרות קודש, מחול המועד סוכות תשט"ו.
  3. 3.0 3.1 3.2 הרב פנחס הירשפרונג – אמונה וגאונות, תלמידו הרב מאיר פלוטקין מספר על קשריו של הרב הירשפרונג עם הרבי, פורסם בגיליון 'פנימיות' 52 אדר ה'תשנ"ח - מופיע גם באתר מרכז את"ה.
  4. מאמר רבי דוסא בן הרכינס על רבי עקיבא במסכת יבמות ט"ז, א.
  5. הרב הירשפרונג מוחה על ניסיון לערער האמונה באתר חב"ד אינפו.