לדלג לתוכן

רבי יוחנן הסנדלר: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
מנוח (שיחה | תרומות)
ערך חדש לקטגוריית תנאים
 
שולם ס. (שיחה | תרומות)
תיקון קישור
 
(20 גרסאות ביניים של 12 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
ה[[תנא]] האלוקי '''רבי יוחנן הסנדלר''', תנא בן הדור האחד-עשר, הדור הרביעי לחורבן ה[[בית השני]], יליד אלכסנדריה שבמצרים [ירושלמי חגיגה פרק ג, הלכה א].
{{קשר חב"די}}
[[קובץ:רבי יוחנן הסנדלר.JPG|שמאל|ממוזער|250px|ציונו של רבי יוחנן הסנדלר]]
ה[[תנא]] האלוקי '''רבי יוחנן הסנדלר''', תנא בן הדור הרביעי, יליד אלכסנדריה שבמצרים{{הערה|1=[[ירושלמי]] חגיגה פרק ג, הלכה א.}}.


מקור כינויו 'הסנדלר' אינו ברור. יש אומרים שהיה מכונה כך מפני שהיה מייצר סנדלים [סדר הדורות וערוך], ויש אומרים מפני שהיה נוקב מרגליות [יוחסין], אך יתכן גם שמקור הכינוי הוא בכך שנולד באלכסנדריה.
מקור כינויו 'הסנדלר' אינו ברור. יש אומרים שהיה מכונה כך מפני שהיה מייצר סנדלים{{הערה|1=[[סדר הדורות]] וערוך.}}, ויש אומרים מפני שהיה נוקב מרגליות{{הערה|יוחסין.}}, אך ייתכן גם שמקור הכינוי הוא בכך שנולד באלכסנדריה.
על פי תורת החסידות{{הערה|זאת זכרון עמ' קצו - "פירוש הסנדלר דווקא, כמו מלאך ה' הנ"ל.}} הכינוי הסנדלר הוא מהיותו כמלאך ה' צבאות, והוא כינוי המלאך [[סנדלפון]].


תלמידו של רבי עקיבה [ברכות דף כב, עמוד א], והיה אחד משבעת תלמידיו האחרונים שמלאו את ארץ ישראל בתורה [מדרש קהלת רבה יא, י]. על קשריו העמוקים עם רבו הוא מעיד בויכוח עם [[רבי מאיר]]: שימשתי את רבי עקיבה עומדות מה שלא שימשת יושבות [ירושלמי חגיגה פרק ג, הלכה ה].
היה תלמידו של [[רבי עקיבא]]{{הערה|1=[[מסכת ברכות]] דף כב, עמוד א.}}, והיה אחד משבעת תלמידיו האחרונים שמלאו את ארץ ישראל בתורה{{הערה|מדרש קהלת רבה יא, י.}}. על קשריו העמוקים עם רבו הוא מעיד בויכוח עם [[רבי מאיר]]: שימשתי את רבי עקיבא עומדות מה שלא שימשת יושבות{{הערה|1=ירושלמי [[חגיגה]] פרק ג, הלכה ה.}}.


היה אחד משלושת החכמים שבקשו לעזוב את ארץ ישראל בכדי ללמוד אצל [[רבי יהודה בן בתירא (השני)]] בנציבין, אך נמלכו בדעתם וחזרו, מפני שישיבת ארץ ישראל שקולה כנגד כל המצוות שבתורה [ספרי דברים פיסקא פ].
היה אחד משלושת החכמים שבקשו לעזוב את [[ארץ ישראל]] בכדי ללמוד אצל [[רבי יהודה בן בתירא (השני)]] בנציבין, אך נמלכו בדעתם וחזרו, מפני שישיבת ארץ ישראל שקולה כנגד כל המצוות שבתורה{{הערה|ספרי דברים פיסקא פ.}}.
 
לפי מסורת המובאת בספר [[סדר הדורות]], רש"י היה מצאצאיו. כמו כן ידוע שלהוריו של [[המגיד ממעזריטש]] היה כתב יחוס עד רבי יוחנן הסנדלר, כתב יחוס שאבד בשריפה, ושלאחריה הבטיח המגיד לאימו שממנו תתחיל שלשלת הקודש.


== אמרותיו ==
== אמרותיו ==
{{ציטוט|תוכן=רבי יוחנן הסנדלר אומר: כל כנסייה שהיא לשם שמים - סופה להתקיים, ושאינה לשם שמים - אין סופה להתקיים|מקור= אבות פרק ד, יד.}}.


רבי יוחנן הסנדלר אומר: כל כנסיה שהיא לשם שמים - סופה להתקיים, ושאינה לשם שמים - אין סופה להתקיים [משנה [[אבות]] פרק ד, יד].
{{תנאים}}
{{הערות שוליים}}
{{מיון רגיל:יוחנן}}
[[קטגוריה:תנאים]]

גרסה אחרונה מ־15:18, 8 בספטמבר 2025

ערך זה דורש הקשר חב"די: בדף זה חסר מידע שמבהיר את ההקשר או נקודת המבט של חסידות חב"ד לבין נושא או נשוא הערך
אתם מוזמנים לסייע על ידי הוספת פרטים אנציקלופדיים רלוונטים. אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. אם אתם סבורים כי אין בדף בעיה, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
ציונו של רבי יוחנן הסנדלר

התנא האלוקי רבי יוחנן הסנדלר, תנא בן הדור הרביעי, יליד אלכסנדריה שבמצרים[1].

מקור כינויו 'הסנדלר' אינו ברור. יש אומרים שהיה מכונה כך מפני שהיה מייצר סנדלים[2], ויש אומרים מפני שהיה נוקב מרגליות[3], אך ייתכן גם שמקור הכינוי הוא בכך שנולד באלכסנדריה. על פי תורת החסידות[4] הכינוי הסנדלר הוא מהיותו כמלאך ה' צבאות, והוא כינוי המלאך סנדלפון.

היה תלמידו של רבי עקיבא[5], והיה אחד משבעת תלמידיו האחרונים שמלאו את ארץ ישראל בתורה[6]. על קשריו העמוקים עם רבו הוא מעיד בויכוח עם רבי מאיר: שימשתי את רבי עקיבא עומדות מה שלא שימשת יושבות[7].

היה אחד משלושת החכמים שבקשו לעזוב את ארץ ישראל בכדי ללמוד אצל רבי יהודה בן בתירא (השני) בנציבין, אך נמלכו בדעתם וחזרו, מפני שישיבת ארץ ישראל שקולה כנגד כל המצוות שבתורה[8].

לפי מסורת המובאת בספר סדר הדורות, רש"י היה מצאצאיו. כמו כן ידוע שלהוריו של המגיד ממעזריטש היה כתב יחוס עד רבי יוחנן הסנדלר, כתב יחוס שאבד בשריפה, ושלאחריה הבטיח המגיד לאימו שממנו תתחיל שלשלת הקודש.

אמרותיו[עריכה | עריכת קוד מקור]

רבי יוחנן הסנדלר אומר: כל כנסייה שהיא לשם שמים - סופה להתקיים, ושאינה לשם שמים - אין סופה להתקיים

אבות פרק ד, יד.

.


הערות שוליים

  1. ירושלמי חגיגה פרק ג, הלכה א.
  2. סדר הדורות וערוך.
  3. יוחסין.
  4. זאת זכרון עמ' קצו - "פירוש הסנדלר דווקא, כמו מלאך ה' הנ"ל.
  5. מסכת ברכות דף כב, עמוד א.
  6. מדרש קהלת רבה יא, י.
  7. ירושלמי חגיגה פרק ג, הלכה ה.
  8. ספרי דברים פיסקא פ.