לדלג לתוכן

אבן: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
מ החלפת טקסט – "שמאל|ממוזער|250px|" ב־"שמאל|ממוזער|"
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
שיע.ק (שיחה | תרומות)
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
{{פירוש נוסף|נוכחי=אבן גשמית|אחר=פירושים נוספים באבן|ראו=[[אבן|אבן (פירושונים)]]}}
{{פירוש נוסף|נוכחי=אבן גשמית|אחר=פירושים נוספים באבן|ראו=[[אבן|אבן (פירושונים)]]}}
[[קובץ:אבן.jpg|שמאל|ממוזער|אבנים]]
[[קובץ:אבן.jpg|שמאל|ממוזער|אבנים]]
'''האבן הגשמית''' היא [[נברא]] [[גשמיות|גשמי]] שברא [[הקב"ה]] בסוג ה[[דומם]], מבין ארבעת הסוגים - [[דצח"מ]], וככל הנבראים כולם - גם באבן יש חיות רוחנית המהוה ומחיה אותה תמיד.
'''האבן הגשמית''' היא [[נברא]] [[גשמיות|גשמי]] מסוג ה[[דומם]], אחת מארבע קבוצות הבריאה העיקריות ([[דצח"מ]]). בדומה לכל הנבראים, גם באבן קיימת חיות רוחנית, כוח אלוקי מתמיד שמהווה, מקיים ומחיה אותה.


==בתורת החסידות==
==בתורת החסידות==
האבן משמשת כדוגמה נפוצה ב[[תורת החסידות]] - ל[[דומם]] בדרגא המצומצמת והמוגבלת ביותר, עצם מת שלא נראה בו שום חיות.
ב[[תורה החסידות]], האבן משמשת כדוגמה נפוצה להמחשת מהותו של ה[[דומם]]: דרגת קיום מצומצמת ומוגבלת ביותר, של עצם שאין בו סימני חיים נראים לעין.


ואף על פי כן גם בו יש [[נפש]] וחיות רוחנית א-לקית, המהוה ומחיה אותו בכל [[רגע]] ממש, והוא התלבשות [[אותיות]] ה[[דיבור]] של הקב"ה, מעשרה מאמרות אלקיות המחיות ומהוות את העולם, להיות [[יש מאין]] ואפס שלפני ששת ימי בראשית.
למרות זאת, גם באבן קיימת [[נפש]] וחיות רוחנית שמקורה באלוקות. כוח זה מקיים ומחיה את האבן בכל [[רגע]] באופן תמידי. על פי תפיסה זו, האבן היא התגלמות של [[אותיות]] ה[[דיבור]] האלוקי, מאותם עשרה מאמרות אלוקיים שבאמצעותם נברא העולם [[יש מאין]] בששת ימי בריאה.  


אלא שהדיבור הא-לקי המהוה ומחיה את האבן הוא מצומצם ומוגבל ביותר, ותרומתו לאבן הוא רק - עצם קיומו כ[[דומם]] בלי שום גילויי חיות נוספים, כמו צמיחה או תחושה וכדו'.
אולם, הדיבור האלוקי שמקיים ומחיה את האבן הוא מצומצם ומוגבל ביותר. תרומתו לאבן מסתכמת בקיומה הבסיסי כגוף [[דומם]], ללא גילויים נוספים של חיות כמו צמיחה או תחושה.


דיבורו של [[הקב"ה]] הוא [[כח]] ואור אלקי המהוה ומחיה את הנברא, ונקרא בדרך [[משל]] - "דיבורו של מקום".
ואכן ב[[עולם הזה]] משתמשים באותיות אלו לקריאת שמו של הנברא.
==שם האבן==
==שם האבן==
וכך גם האבן, הנה, זה שמו אשר יקראו לו בלשון הקודש - "אבן", כי שרשו משם א-לקי העולה ב"ן במספרו, ועוד אל"ף נוספת משם אחר, ובצירופם ביחד יקרא בשם אבן.
הכוח והאור אלוקי שמקיים ומחיה כל [[נברא]], מתואר בדרך [[משל]] כ[[דיבור]] של ה[[אלוקים|הקדוש ברוך הוא]]. גם במקרה של האבן, שמה בלשון הקודש הוא - "אבן" - אותיות הקשורות לשם האלוקי [[שם ב"ן|ב"ן]] בתוספת האות "א" משם אלוקי אחר. צירוף האותיות הללו יוצר את המילה "אבן".
 
אבל במקורם - "אותיות הדיבור" של [[הקב"ה]] הן כוחות אלקיים המהווים כל [[נברא]] - אפילו [[דומם]] כאבן.  


[[קטגוריה:טבע הבריאה]]
[[קטגוריה:טבע הבריאה]]

גרסה מ־22:51, 3 ביוני 2025

אבנים

האבן הגשמית היא נברא גשמי מסוג הדומם, אחת מארבע קבוצות הבריאה העיקריות (דצח"מ). בדומה לכל הנבראים, גם באבן קיימת חיות רוחנית, כוח אלוקי מתמיד שמהווה, מקיים ומחיה אותה.

בתורת החסידות

בתורה החסידות, האבן משמשת כדוגמה נפוצה להמחשת מהותו של הדומם: דרגת קיום מצומצמת ומוגבלת ביותר, של עצם שאין בו סימני חיים נראים לעין.

למרות זאת, גם באבן קיימת נפש וחיות רוחנית שמקורה באלוקות. כוח זה מקיים ומחיה את האבן בכל רגע באופן תמידי. על פי תפיסה זו, האבן היא התגלמות של אותיות הדיבור האלוקי, מאותם עשרה מאמרות אלוקיים שבאמצעותם נברא העולם יש מאין בששת ימי בריאה.

אולם, הדיבור האלוקי שמקיים ומחיה את האבן הוא מצומצם ומוגבל ביותר. תרומתו לאבן מסתכמת בקיומה הבסיסי כגוף דומם, ללא גילויים נוספים של חיות כמו צמיחה או תחושה.

שם האבן

הכוח והאור אלוקי שמקיים ומחיה כל נברא, מתואר בדרך משל כדיבור של ההקדוש ברוך הוא. גם במקרה של האבן, שמה בלשון הקודש הוא - "אבן" - אותיות הקשורות לשם האלוקי ב"ן בתוספת האות "א" משם אלוקי אחר. צירוף האותיות הללו יוצר את המילה "אבן".