לדלג לתוכן

רגיג: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
ב. שורה (שיחה | תרומות)
אין תקציר עריכה
מ החלפת טקסט – "תהילים" ב־"תהלים"
 
שורה 2: שורה 2:


==מקור המילה==
==מקור המילה==
את המילים "ולא תתאוה (בית רעך)" שבעשרת הדברות{{הערה|דברים ה יח.}} מתרגם אונקלוס "לא '''תירוג'''", ומסביר רש"י שהוא לשון חמדה, כמו "נחמד למראה{{הערה|בראשית ב ט.}} שמתרגם אונקלוס "'''דמרגג''' למחזי", וכן מפרש התרגום בכמה מקומות נוספים כמו כלתה לתשועתך נפשי{{הערה|תהילים קי"ט פא.}} "'''רגיגת''' לפורקנך נפשי", ועוד.
את המילים "ולא תתאוה (בית רעך)" שבעשרת הדברות{{הערה|דברים ה יח.}} מתרגם אונקלוס "לא '''תירוג'''", ומסביר רש"י שהוא לשון חמדה, כמו "נחמד למראה{{הערה|בראשית ב ט.}} שמתרגם אונקלוס "'''דמרגג''' למחזי", וכן מפרש התרגום בכמה מקומות נוספים כמו כלתה לתשועתך נפשי{{הערה|תהלים קי"ט פא.}} "'''רגיגת''' לפורקנך נפשי", ועוד.


==בתורת החסידות==
==בתורת החסידות==

גרסה אחרונה מ־22:07, 31 במאי 2025

רגיג היא הטיה של המילה "ערגה", ופירושו חמדה, תענוג, כיסופין.

מקור המילה[עריכה | עריכת קוד מקור]

את המילים "ולא תתאוה (בית רעך)" שבעשרת הדברות[1] מתרגם אונקלוס "לא תירוג", ומסביר רש"י שהוא לשון חמדה, כמו "נחמד למראה[2] שמתרגם אונקלוס "דמרגג למחזי", וכן מפרש התרגום בכמה מקומות נוספים כמו כלתה לתשועתך נפשי[3] "רגיגת לפורקנך נפשי", ועוד.

בתורת החסידות[עריכה | עריכת קוד מקור]

הרבי הצמח צדק[4] מסביר באריכות את דברי המהר"ל מפראג[5] ש"אתרוג" גם הוא מלשון תענוג, כי עניינו הוא "עטרת יסוד" – גילוי כח ההשפעה. היינו, שפנימיות התענוג העליון - ה"אין" (שלמעלה מ"עץ החיים" ו"עץ הדעת") שהתחדש בראש השנה באופן של העלם (בכסה), נמשך ע"י האתרוג ביום הראשון של סוכות בכנסת ישראל בגילוי. וכן הרבי (במאמר והיה מדי חודש בחודשו[6]), ברצותו להדגיש את גודל התענוג דשבת (ודרגתו הגבוהה) מוסיף בסוגריים הסברה שתענוג הוא "רגיג".

הערות שוליים

  1. דברים ה יח.
  2. בראשית ב ט.
  3. תהלים קי"ט פא.
  4. באוה"ת דברים עמ' ב'קנז
  5. בספרו דרך חיים על פרקי אבות, פרק ד' משנה כ"א.
  6. ש"פ נח תשמ"ג.