לדלג לתוכן

אבן (מצוות) – הבדלי גרסאות

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
מ ויקיזציה
א.י.ל. (שיחה | תרומות)
מאין תקציר עריכה
 
שורה 5: שורה 5:


המצוות נקראות "[[אבן (גשמית)|אבנים]]" משתי סיבות:
המצוות נקראות "[[אבן (גשמית)|אבנים]]" משתי סיבות:
א) משום שהמצוה משמשת כאבן בניה וכנידבך בבנית "בתים" המרכיבים את "עיר אלקינו" - "בנין ירושלים", ופועלות את עשיית העולם התחתון ל[[דירה בתחתונים|דירה לה']].


ב) משום שהמצוות המקויימות בדברים גשמיים דומות לאבנים, שאף שהם מסוג ה[[דומם]], לאחר הכשרתם וזיכוכם, הם מאירים ומשמשים כעטרה ותכשיט לראש.
א) משום שהמצוה משמשת כאבן בניה וכנידבך בבנית "בתים" המרכיבים את "עיר אלקינו" - "בנין ירושלים", ופועלות את עשיית העולם התחתון ל[[דירה בתחתונים|דירה לה']].
 
ב) משום שהמצוות המקויימות בדברים גשמיים דומות לאבנים, שאף שהם מסוג ה[[דומם]], לאחר הכשרתם וזיכוכם, הם מאירים ומשמשים כעטרה ותכשיט לראש.


כך המצוות המעשיות אף שמלובשות בדברים גשמיים, הריהם מזדככים ונעשים [[תר"ך עמודי אור]] הממשיכים אור ה[[כתר]] שלמעלה מה[[חכמה]].
כך המצוות המעשיות אף שמלובשות בדברים גשמיים, הריהם מזדככים ונעשים [[תר"ך עמודי אור]] הממשיכים אור ה[[כתר]] שלמעלה מה[[חכמה]].
שורה 24: שורה 24:
ובין הלבנים - מעשה ידי אדם, הרומז על דברי הרשות הנעשים לשם שמים ברצון האדם, והיא למטה במדריגת הקדושה מהמצוות.
ובין הלבנים - מעשה ידי אדם, הרומז על דברי הרשות הנעשים לשם שמים ברצון האדם, והיא למטה במדריגת הקדושה מהמצוות.


והנה הלבנים אף על פי שמשמשים אף הם לבניה חיובית ב"עיר אלקינו", אך להיותם דברי רשות שאין בהם קדושה מצד עצמם, אלא תלויים ברצון וכונת האדם שיעשם לשם שמים, לכן הם מצד עצמם - אלמלא רצון וכונת האדם לשם שמים - עלולים לשמש גם בניה ל[[קליפה]] - "ערי מסכנות לפרעה", "בנין צור" - הבאה לידי ביטוי בהתנהגות חומרית שאינה לשם שמים, לפיכך צריך האדם להזהר בזהירות יתרה בדברי הרשות - שיהיו לשם שמים.  
והנה הלבנים אף על פי שמשמשים אף הם לבניה חיובית ב"עיר אלקינו", אך להיותם דברי רשות שאין בהם קדושה מצד עצמם, אלא תלויים ברצון וכונת האדם שיעשם לשם שמים, לכן הם מצד עצמם - אלמלא רצון וכונת האדם לשם שמים - עלולים לשמש גם בניה ל[[קליפה]] - "ערי מסכנות לפרעה", "בנין צור" - הבאה לידי ביטוי בהתנהגות חומרית שאינה לשם שמים, לפיכך צריך האדם להזהר בזהירות יתרה בדברי הרשות - שיהיו לשם שמים.


{{סגל}}
{{סגל}}

גרסה אחרונה מ־20:50, 16 בדצמבר 2025

אבנים, משמשים כמשל למעשים טובים

אבנים משמשים ככינוי לכל מעשה טוב, כגון: מצווה, או עשיית דברי רשות לשם שמים, או עשיה באופן של "בכל דרכיך דעהו".

השם "אבנים"[עריכה | עריכת קוד מקור]

המצוות נקראות "אבנים" משתי סיבות:

א) משום שהמצוה משמשת כאבן בניה וכנידבך בבנית "בתים" המרכיבים את "עיר אלקינו" - "בנין ירושלים", ופועלות את עשיית העולם התחתון לדירה לה'.

ב) משום שהמצוות המקויימות בדברים גשמיים דומות לאבנים, שאף שהם מסוג הדומם, לאחר הכשרתם וזיכוכם, הם מאירים ומשמשים כעטרה ותכשיט לראש.

כך המצוות המעשיות אף שמלובשות בדברים גשמיים, הריהם מזדככים ונעשים תר"ך עמודי אור הממשיכים אור הכתר שלמעלה מהחכמה.

שני מיני אבנים[עריכה | עריכת קוד מקור]

גם במצוות כמו באתיות התורה שני מיני אבנים הם:

א) האבן הטבעית העשויה בידי שמים.

ב) הלבנה העשויה בידי אדם - על ידי השריפה באש, שאף היא נקראת בשם אבן.

כך גם במצוות והמעשים הטובים יש להבחין בין המצוות שנצטוינו בתורה במפורש, הרי הם בחינת אבנים העשויים בידי שמים, וזו מדריגה גבוהה בקדושה.

ובין הלבנים - מעשה ידי אדם, הרומז על דברי הרשות הנעשים לשם שמים ברצון האדם, והיא למטה במדריגת הקדושה מהמצוות.

והנה הלבנים אף על פי שמשמשים אף הם לבניה חיובית ב"עיר אלקינו", אך להיותם דברי רשות שאין בהם קדושה מצד עצמם, אלא תלויים ברצון וכונת האדם שיעשם לשם שמים, לכן הם מצד עצמם - אלמלא רצון וכונת האדם לשם שמים - עלולים לשמש גם בניה לקליפה - "ערי מסכנות לפרעה", "בנין צור" - הבאה לידי ביטוי בהתנהגות חומרית שאינה לשם שמים, לפיכך צריך האדם להזהר בזהירות יתרה בדברי הרשות - שיהיו לשם שמים.

(חלק מהחומר בערך נלקח מהספר "ערכים בחסידות")