לדלג לתוכן

שור הבר: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
יצירת דף עם התוכן "'''שור הבר''' או '''בהמות''' הוא בעל חי עצום שנברא בששת ימי בראשית ומיועד להאכל בסעודת הצדיקים לעתיד לבוא. == מקורו בכתובים == בספר איוב מתואר שור הבר בפסוקים, מהם לומדים חז"ל את פרטיו: {{ציטוט|תוכן=הִנֵּה נָא בְהֵמוֹת אֲשֶׁר עָשִׂיתִי עִמָּךְ חָצִיר כַּבָ..."
 
שורה 6: שורה 6:


== תיאורו ==
== תיאורו ==
===בריאתו===
שור הבר נברא עם בת זוגו<ref>בבא בתרא דף עד עמוד ב.</ref>. על מנת שלא יחריבו את העולם סירס הקב"ה את הזכר<ref>הוא שנאמר באיוב "הנה נא כחו במתניו" זה זכר שסירסו, "ואונו בשרירי בטנו" זו נקבה שציננה. בבא בתרא שם.</ref> וצינן הנקבה, ושמרה ל[[סעודת הצדיקים לעתיד לבוא|צדיקים לעתיד לבוא]].
===גודלו===
===גודלו===
שור הבר רובץ על אלף הרים
שור הבר רובץ על אלף הרים<ref name=":0">במדבר רבה פכ"א, יח.</ref>.
===מאכלו===
===מאכלו===
אלף ההרים עליהם רובץ שור הבר מצמיחים לו את מאכלו<ref name=":0" />.
כמות המים הזורמים נהר הירדן בששה חודשים, גומע שור הבר בגמיעה אחת<ref name=":0" />.

גרסה מ־19:42, 16 ביולי 2025

שור הבר או בהמות הוא בעל חי עצום שנברא בששת ימי בראשית ומיועד להאכל בסעודת הצדיקים לעתיד לבוא.

מקורו בכתובים

בספר איוב מתואר שור הבר בפסוקים, מהם לומדים חז"ל את פרטיו:

הִנֵּה נָא בְהֵמוֹת אֲשֶׁר עָשִׂיתִי עִמָּךְ חָצִיר כַּבָּקָר יֹאכֵל. הִנֵּה נָא כֹחוֹ בְמָתְנָיו וְאֹנוֹ בִּשְׁרִירֵי בִטְנוֹ. יַחְפֹּץ זְנָבוֹ כְמוֹ אָרֶז גִּידֵי פחדו [פַחֲדָיו] יְשֹׂרָגוּ. עֲצָמָיו אֲפִיקֵי נְחוּשָׁה גְּרָמָיו כִּמְטִיל בַּרְזֶל. הוּא רֵאשִׁית דַּרְכֵי אֵל הָעֹשׂוֹ יַגֵּשׁ חַרְבּוֹ. כִּי בוּל הָרִים יִשְׂאוּ לוֹ וְכָל חַיַּת הַשָּׂדֶה יְשַׂחֲקוּ שָׁם. תַּחַת צֶאֱלִים יִשְׁכָּב בְּסֵתֶר קָנֶה וּבִצָּה.

איוב פרק מ, פסוקים טו-כא

תיאורו

בריאתו

שור הבר נברא עם בת זוגו[1]. על מנת שלא יחריבו את העולם סירס הקב"ה את הזכר[2] וצינן הנקבה, ושמרה לצדיקים לעתיד לבוא.

גודלו

שור הבר רובץ על אלף הרים[3].

מאכלו

אלף ההרים עליהם רובץ שור הבר מצמיחים לו את מאכלו[3].

כמות המים הזורמים נהר הירדן בששה חודשים, גומע שור הבר בגמיעה אחת[3].

  1. בבא בתרא דף עד עמוד ב.
  2. הוא שנאמר באיוב "הנה נא כחו במתניו" זה זכר שסירסו, "ואונו בשרירי בטנו" זו נקבה שציננה. בבא בתרא שם.
  3. 3.0 3.1 3.2 במדבר רבה פכ"א, יח.