לדלג לתוכן

מהפכת סדום ועמורה: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
להתראות (שיחה | תרומות)
שורה 13: שורה 13:
ב[[תורת החסידות]] מבואר שאומנם אנשי סדום ועמורה חטאו מעשרים רעים אולם הקב"ה הסתכל על סוף מעשיהם ולראות אם בסוף הם יחזרו בתשובה{{הערה|ספר המאמרים תש"ג}}.
ב[[תורת החסידות]] מבואר שאומנם אנשי סדום ועמורה חטאו מעשרים רעים אולם הקב"ה הסתכל על סוף מעשיהם ולראות אם בסוף הם יחזרו בתשובה{{הערה|ספר המאמרים תש"ג}}.


ב[[תורת החסידות]] מבואר אודות מעלת [[אברהם]] שלמרות מעשיהם הרעים הוא ניסה למצוא בהם משהו טוב{{הערה|ספר המאמרים קונטרסים}}.
בביאור דברי [[רש"י]] על כך שעיקר העוון נקרא על שם הערים סדום ועמורה, שנענשו גם בשריפה ולא כאדמה וצבוים שרק נהפכו{{הערה|רש"י על בראשית, י"ט - כ"ד - כ"ה}}, מבאר [[הרבי]] כי חטאתם של סדום ועמורה היתה (- לבד מחטאים שבין אדם למקום, עבודה זרה וגילוי עריות -) גם בחטאים שבין אדם לחברו<ref>וכלשון הכתוב: "כצעקתה הבאה אליי", ופירש רש"י: "על דבר ריבה אחת" שעינו אנשי סדום על שנתנה צדקה לעני.</ref>, ועל חומרתם של חטאים אלו כבר פירש רש"י בפרשת נח שעונשם של בני דור המבול היה חמור מעונש דור הפלגה, להיות דור הפלגה מאוחדים ביניהם. כמו כן מסביר הרבי כי על פי חסידות עניינם של הערים סדום ועמורה הוא [[עולם התוהו]], ועניינם של אדמה וצבוים הוא [[עולם התיקון]]. [[לעתיד לבוא]] יקויים ה[[ייעודי הגאולה|ייעוד]]<nowiki/>שנאמר ביחזקאל של [[שובם של ערי סדום לעתיד לבוא|שובם ובניינם של ערי סדום ועמורה]]<ref>יחזקאל טז, נג.</ref>, שעניינו חיבור האורות ד[[תוהו]] בכלים ד[[תיקון]].  
 
[[רש"י]] כותב שרק סדום ועמורה נשפך עליהם אש וגופרית, אולם הערים אדמה וצבויים רק נהפכו{{הערה|רש"י על בראשית, י"ט - כ"ד - כ"ה}}, [[הרבי]] שואל על כך, שמה היא הסיבה שבגללה נעשה הפרדה בין הערים, [[הרבי]] מסביר שהסיבה היא שבגלל שהערים אדמה וצבויים רק עברו עברות שבין אדם למקום{{הערה|ע"פ שמותם של המלכים}}, אולם הערים סדום ועמורה עברו גם על עברות שבין אדם לחברו{{הערה|לקו"ש, חלק ל"ה, עמ' 70}}.


==קישורים חיצוניים==
==קישורים חיצוניים==

גרסה מ־03:00, 15 בנובמבר 2024

מהפכת סדום ועמורה הינה מהפכה אותה עשה הקב"ה שבה נהפכו ארבע ערים:סדום, עמורה, אדמה וצבויים.

חטאי סדום ועמורה

בימיו של אברהם אבינו כלל השטח את הערים סדום, עמורה צבויים, צוער ואדמה, חטאיהם של תושבי ערים אלו היו רעים, בתורה נאמר:"אנשי סדום רעים וחטאים לה' מאוד"[1] ו"חטאתם כי כבדה מאוד"[2].

במדרש ובתלמוד מתואר באנשי סדום היו מונעים מאורחים מלהגיע אליהם ולחלוק מהנחלים והאדמה שהיו בהם[3], ע"י כך שהיו מקצרים ומארכים את גופם של האורחים היו מנסים להיכנס לעירם, גם לאנשי עירם הם התייחסו שלא כהוגן, במדרש מסופר שהם חוקקו שאסור לעזור לעניים,ומי שעוזר נידון למוות[4], ביתו של לוט, פלוטית שנתן לאחד העניים אוכל נתפסה ע"י אנשי סדום ונידונה לשריפה, לפני שנשרפה היא התפללה וצעקה לה':"ריבונו של עולם! עשה משפטי ודיני!", צעקתה הגיעה עד לכיסא הכבוד,והקב"ה אמר:"ארדה נא ואראה אם כצעקתה – כצעקת הנערה הזו – עשו אנשי סדום"[5].

מהפכת סדום ועמורה

בתורה מתואר על ביקורם של המלאכים אצל אברהם אבינו, במהלך הביקור מודיעים המלאכים שהם הולכים להפוך את סדום ועמורה, אברהם אבינו מנסה להתחנן אל הקב"ה שיבטל את הגזירה בטענה שיתכן שישנו בסדום ועמורה כמה צדיקים ו"האף תספה צדיק עם רשע"[6], אברהם מנסה להציע מספר של צדיקים שיכולים להגן על העיר, אולם כל הצעה של מספר צדיקים דוח הקב"ה, שאין מספר צדיקים כאילו בסדום ועמורה, ובתגובה נכנע אברהם ומפסיק ושכנע.

המלאכים פונים לסדום שם הם מגיעים לביתו של לוט ומנסים להצילו, לוט מארח אותם בביתו אולם למחרת בבוקר מגיעים אנשי העיר לביתו של לוט ודורשים לקבל לידם את המלאכים[7], המלאכים מכים את אנשי העיר בסנוורים מצילים את משפחת לוט, ולבסוף הופכים את העיר, בתורה מתואר כך את הפיכת העיר:"וה' המטיר על סדם ועל עמרה גפרית ואש מאת ה' מן השמים, ויהפך את הערים האל ואת כל הככר ואת כל ישבי הערים וצמח האדמה"[8].

בתורת החסידות

בתורת החסידות מבואר שאומנם אנשי סדום ועמורה חטאו מעשרים רעים אולם הקב"ה הסתכל על סוף מעשיהם ולראות אם בסוף הם יחזרו בתשובה[9].

בביאור דברי רש"י על כך שעיקר העוון נקרא על שם הערים סדום ועמורה, שנענשו גם בשריפה ולא כאדמה וצבוים שרק נהפכו[10], מבאר הרבי כי חטאתם של סדום ועמורה היתה (- לבד מחטאים שבין אדם למקום, עבודה זרה וגילוי עריות -) גם בחטאים שבין אדם לחברו[11], ועל חומרתם של חטאים אלו כבר פירש רש"י בפרשת נח שעונשם של בני דור המבול היה חמור מעונש דור הפלגה, להיות דור הפלגה מאוחדים ביניהם. כמו כן מסביר הרבי כי על פי חסידות עניינם של הערים סדום ועמורה הוא עולם התוהו, ועניינם של אדמה וצבוים הוא עולם התיקון. לעתיד לבוא יקויים הייעודשנאמר ביחזקאל של שובם ובניינם של ערי סדום ועמורה[12], שעניינו חיבור האורות דתוהו בכלים דתיקון.

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. בראשית, יג, יג
  2. בראשית יח, כ
  3. בראשית יג, י, ובפירוש רש"י
  4. בראשית רבה מט.
  5. ילקוט שמעוני
  6. בראשית יח כג
  7. בראשית יט ד
  8. בראשית, יט, כג - כד
  9. ספר המאמרים תש"ג
  10. רש"י על בראשית, י"ט - כ"ד - כ"ה
  11. וכלשון הכתוב: "כצעקתה הבאה אליי", ופירש רש"י: "על דבר ריבה אחת" שעינו אנשי סדום על שנתנה צדקה לעני.
  12. יחזקאל טז, נג.