לדלג לתוכן

טלוויזיה: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
החזקת טלוויזיה: תיקני שגיאה מאוד גדולה תודעתית. והכנסתי את דבריו האמיתיים של הרבי.
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
שורה 50: שורה 50:
וכמו כן גם בדור הזה היצר הרע מטעה את המוח של כל רבני ה-״מיינסטרים״ בחב״ד לחשוב שהאינטרנט זה דבר טמא.  
וכמו כן גם בדור הזה היצר הרע מטעה את המוח של כל רבני ה-״מיינסטרים״ בחב״ד לחשוב שהאינטרנט זה דבר טמא.  


אך הקב״ה שתל צדיקים בכל דור ודור שרואים את האמת וגם ״הציבור לא פראייר״ ו-״אם לא מביאים הם בני נביאים״ ומבין שהאינטרנט זה מכשיר טוב ומצויין רק בתנאי שמקיימים דרכו את מה שאדמו״ר הזקן אומר.  
אך הקב״ה שתל צדיקים בכל דור ודור שרואים את האמת וגם ״הציבור לא פראייר״ ו-״אם לא נביאים הם בני נביאים״ ומבין שהאינטרנט זה מכשיר טוב ומצויין רק בתנאי שמקיימים דרכו את מה שאדמו״ר הזקן אומר.  


יום אחד וגם הרבנים הגדולים יקראו בעיון את מה שהרבי אמר על הרדיו ויראה בדיוק שזה כל הסיבות להתיר את האינטרנט.  
יום אחד וגם הרבנים הגדולים יקראו בעיון את מה שהרבי אמר על הרדיו ויראה בדיוק שזה כל הסיבות להתיר את האינטרנט.  
שורה 56: שורה 56:
באינטרנט יש קדושה גדולה באין ערוך למה שיש בכל סביבה אנושית רגילה רק בתנאי שהאדם יהיה ראוי אזי הקב״ה יגלה לו את האור.  
באינטרנט יש קדושה גדולה באין ערוך למה שיש בכל סביבה אנושית רגילה רק בתנאי שהאדם יהיה ראוי אזי הקב״ה יגלה לו את האור.  


וכבר הרבי ענה לכל אלה שעושים עבירות:  
וכבר הרבי בשיחה על הרדיו ענה לכל אלה שעושים עבירות:  
״וכי נאבד את עולמנו מפני השוטים״.  
״וכי נאבד את עולמנו מפני השוטים״.  


שורה 62: שורה 62:


בסוף האינטרנט זה הכלי העוצמי ביותר שמכניס את כל עם ישראל לגאולה האמיתית והשלמה.  
בסוף האינטרנט זה הכלי העוצמי ביותר שמכניס את כל עם ישראל לגאולה האמיתית והשלמה.  
דווקא בזכותו רואים מי באמת תוכן עברי ומי לא.  
דווקא בזכותו רואים מי באמת אדם מחפש לעשות עבירות ומי לא.  
כמו שהרבי מסיים בשיחה על הרדיו בדברי הנביא על הגלות האחרונה עיין שם.
כמו שהרבי מסיים בשיחה על הרדיו בדברי הנביא על הגלות האחרונה ״ויתלבנו ויצטרפו״.
 
למי שקשה לו להשליט את המוח על הלב.
אז מומלץ לו להתקין חוסם פרסומות/ תוכן שבו ירגיש שמקבל מצד אחד כל מה שרוצה מהאינטרנט ומצד שני יחסית מוגן מתוכן לא צנוע.
 
יש לזכור שתמיד הדרך של הרבי לייצר יראת שמים היא בדרך ״למעלה מהטבע״ במידה מרובה על ידי התקשרות לנשיא הדור, לימוד תורת החסידות ועבודת התפילה.
להלן מספר תקנות מרכזיות שכבר הוכיחו את עצמן כמועילות מאוד בשביל לקיים מוח שליט על הלב בכל תחום בחיים ובמיוחד באינטרנט:
 
א. חת״ת.
ב. לקרוא ספר תהילים שלם בכל שבת מברכים.
ג. לימוד הרמב״ם היומי.
ד. לימוד הפרשה החסידית בתורה אור/ ליקוטי תורה בשלמות. ככה שכל שנה מסיימים את כל תורה אור וליקוטי תורה כידוע התקנה של הרבי הזה.
ה. להקפיד על טבילת עזרא.
ו. להקפיד על תפילין דר״ת בנוסף לרש״י.
 
למי שקשה עם הבנה לעמוד בתקנות א-ד מספיק להוציא את המילים מהפה בלבד ללא שום הבנה.


==כלי להפצת המעיינות==
==כלי להפצת המעיינות==

גרסה מ־12:54, 15 בינואר 2025



טלוויזיה היא טכנולוגיה לשידור וקליטה של תמונות וצלילים. בלשון העם מכונה גם מקלט טלוויזיה כשלעצמו טלוויזיה.

טכנולוגיה

שידורי טלוויזיה מבוססים על משדר טלוויזיה המשדר אותות הנושאים מידע חזותי וקולי, ועל מקלט טלוויזיה הקולט את האותות, מפענחם ומציגם בפני הצופה. השידורים מועברים באמצעים שונים:

  • תחנת שידור ותחנות ממסר המשדרות אותות רדיו, ואנטנה ביתית הקולטת את השידורים
  • באמצעות כבלים, בדרך כלל תת-קרקעיים
  • שידורי הטלוויזיה מועברים ממרכז השידור אל לווין בחלל וצלחת קליטת לווין קולטת את שידוריה.
  • אינטרנט

יחסו של הרבי לשימוש בטלוויזיה ביתית

הרבי אומר, כי הטלוויזיה הינה פרצה גדולה שאין כמוה, כיון שעד עתה הכומר היה בכנסייה והיהודי בבית, ואילו עתה על ידי הטלויזיה מכניסים את הכומר הביתה (רח"ל).

זאת בנוסף לכך שעל ידי מראות אלו נכנסים ענינים בלתי רצויים לראש של האדם (והסכנה גדולה יותר כאשר הוא קטן), ואכן מקרים רבים של הרג ורצח בני-אדם התרחשו, על ידי כלי משחית זה, והכל מודים שאחת הסיבות לכך היא - ה"טלוויזיא" והסרטים, שבהם מתבוננים בבני-אדם ההורגים ויורים זה בזה.

עד שאפילו הגויים יצאו עתה ברעש נגד ה"טלוויזיא", המביאה הרס וחורבן על הילדים, וחושבים כיצד לחזור מזה עד כמה שאפשר. אבוי לנו שבני ישראל צריכים ללמוד מהגוים.

הפרכת טענות המצדדים

הוסיף הרבי ואמר, כי ישנם הטוענים כי זהו ענין של הכרח, שמוכרחים להחזיקה בבית לצורך ידיעת החדשות והדומה, אולם אינם חושבים מה היה מצב העולם לפני עשר שנים (זמן אמירת שיחה זו הייתה בתשי"ד), לפני שהופיעה ה"טלוויזיא"? וכי אז לא התנהל העולם עם כל הענינים?! אפילו אם יחשוב אדם שהוא יסתכל רק בתכניות ה"דתיות" של ה"טלוויזיא", שבהן מותר להסתכל? אך כיצד יכולים ההורים לערוב לילדיהם שלא יסתכלו בתכניות אחרות, שבהן אסור להסתכל, בטענה, שמכיוון שההורים מסתכלים ב"טלוויזיא", יכולים גם הם להסתכל במה שברצונם! ובפרט כאן באמריקא, שהילדים אינם שומעים כל כך בקול הוריהם... ומי יכול לערוב עבור ההורים עצמם, שהם עצמם לא ייכשלו; היום מסתכלים הם בתכנית המותרת, ומחר יחטפו מבט קצר על תכנית אחרת, ולאט לאט יהיה "הותרה לו" לגמרי.

בעיה נוספת תצא מזה בנוגע לאנשים אחרים - שיידעו שלפלוני בן פלוני יש "טלוויזיא", עם היותו עטור זקן מלא, והרי הלה לא יידע אם שם מסתכלים רק בתכניות שבהם מותר להסתכל, והוא יסתכל בכל התכניות, אפילו אלו שאסור להסתכל בהם, על סמך ה"היתר" של הראשון.

בנוסף לכך, מה ששואלים: מדוע לפלוני בן פלוני יש "טלוויזיא"? וגם ליהודים יראי-שמים, ואפילו ליהודים חסידיים, ואם כן, יש להביט עליהם, הרי זה, למשל, כמו שבגשמיות ישנם רמ"ח אברים, ולא כל האברים בריאים אצל האדם, אצל א' חלש כח הראי', אצל חבירו אבר אחר, וכדומה - וכי יאמר אדם, שמכיוון שפלוני חולה בעיניו, צריך גם הוא להיות חולה בעיניו?!... וכן הוא גם ברוחניות: אין אדם שהוא בשלימות, אלא עושים כפי היכולת בקיום התורה והמצוות. ואם כן, לשם מה ללמוד מהזולת ענין בלתי-רצוי?

כל אלו שיש ברשותם "טלוויזיא" - הרי אף אחד מהם לא יאמר שקנה זאת כדי שעל ידי זה יתוספו אצלו יראת שמים ומדות טובות. לכל אחד יש "תירוץ" על כך - אם עבור רהיט כלשהו ("אַ שטיק פאָרניטשער") בבית, או בגלל האשה, או שאומר שקיבלה במתנה, ומה יעשה - האם יזרקנה?..

הבאת ענייני שלוש עבירות החמורות לבית על ידי הטלוויזיה

הרבי הוסיף, שפעם נהגו להזהר שלא לעבור בסמוך לבית-תיפלתם, והיו מעדיפים ללכת מסביב. אמא לא הייתה מניחה לבנה להתקרב לבית-תיפלתם, או לראות שתי וערב. ואילו היום - הרי על ידי ה"טלוויזיא" מביאים אל תוך הבית את בית-תיפלתם, את ה"גלח" ואת השתי וערב רח"ל!

כמשל, רב צעיר אחד, דוקא הגון וירא-שמים מישיבה אדוקה בתומ"צ, סיפר שהוא מקשיב ומסתכל ב"טלוויזיא" בכל יום מהשעה 12 עד 1. בזמן זה מדבר "גלח", ומדרשתו ("ספּיטש") של ה"גלח" לומד הוא מה לדרוש בבימה אצלו בבית-הכנסת! - הוא אמר זאת בתמימות, ואף חשב שהוא עושה זאת לשם שמים, כדי שיהיה לו מה לדרוש בבית הכנסת, והוא עצמו כלל אינו מרגיש את האיסור הגדול שבזה.

פעם היו מוסרים נפשם שלא לשמוע את דרשתו של ה"גלח", והיום, על ידי ה"טלוויזיא", מביאים את ה"גלח" הביתה, ועוד מכניסים זאת בקדושה - "לשם שמים"[1]...

החזקת טלוויזיה

גם כאשר לא משתמשים במכשיר כלל, דעת הרבי היא שאין להחזיק מכשיר זה כלל.

כך לדוגמה הורה הרבי לרב יששכר דב גורביץ', מנהל בית רבקה בצרפת, להוציא משטח המוסד מכשיר טלוויזיה שהיה מונח במחסן ללא שימוש, לאחר שהועבר לשם מבית בו סירב הרב ניסן נמנוב לשמש כסנדק עד שיוציאו את המכשיר[2].

הדמיון לאינטרנט

מאז שהרבי הסתלק אין באמת הנהגה ברורה בחב״ד. בבחינת ״אין מלך לישראל״.

יש מחלוקת מאוד גדולה בציבור איך להתייחס לאינטרנט. כולם מסכימים שהאינטרנט נועד בשביל להשתמש בו לשם שמיים בלבד כמו כל דבר בחיים כמו שכתוב בספר התניא פרק ז׳.

בציבור החרדי שמחוץ לחב״ד נוטים לכנות את האינטרנט ״דבר טמא״ ״ס״א״. וכך לאורך כל הדורות כל חידוש טכנולוגי כינו אותו ככה עד שהמנהג נהיה ברור בציבור להשתמש בו כמו המנהג לצלם תמונות של צדיקים, השימוש בגמרא מבוארת, השימוש ברדיו ועוד…

בכל דור ההיסטוריה חוזרת על עצמה (כמו שאומר הרב נחמנסון ״תלמדו הרבה היסטוריה כי בכל דור הדברים חוזרים על עצמם״).

וכמו כן גם בדור הזה היצר הרע מטעה את המוח של כל רבני ה-״מיינסטרים״ בחב״ד לחשוב שהאינטרנט זה דבר טמא.

אך הקב״ה שתל צדיקים בכל דור ודור שרואים את האמת וגם ״הציבור לא פראייר״ ו-״אם לא נביאים הם בני נביאים״ ומבין שהאינטרנט זה מכשיר טוב ומצויין רק בתנאי שמקיימים דרכו את מה שאדמו״ר הזקן אומר.

יום אחד וגם הרבנים הגדולים יקראו בעיון את מה שהרבי אמר על הרדיו ויראה בדיוק שזה כל הסיבות להתיר את האינטרנט.

באינטרנט יש קדושה גדולה באין ערוך למה שיש בכל סביבה אנושית רגילה רק בתנאי שהאדם יהיה ראוי אזי הקב״ה יגלה לו את האור.

וכבר הרבי בשיחה על הרדיו ענה לכל אלה שעושים עבירות: ״וכי נאבד את עולמנו מפני השוטים״.

האינטרנט נועד בשביל קדושה ועל האדם מוטלת הזכות והאחריות לקבוע איזה רמת סינון וחשיפה מתאימה לו ביחס למידע של הציבור הרחב ואף גוף רבני לא יכול לכלוא את התודעה שלו בבית כלא כמו שהיה לאורך כל הגלות בגיטאות.

בסוף האינטרנט זה הכלי העוצמי ביותר שמכניס את כל עם ישראל לגאולה האמיתית והשלמה. דווקא בזכותו רואים מי באמת אדם מחפש לעשות עבירות ומי לא. כמו שהרבי מסיים בשיחה על הרדיו בדברי הנביא על הגלות האחרונה ״ויתלבנו ויצטרפו״.

למי שקשה לו להשליט את המוח על הלב. אז מומלץ לו להתקין חוסם פרסומות/ תוכן שבו ירגיש שמקבל מצד אחד כל מה שרוצה מהאינטרנט ומצד שני יחסית מוגן מתוכן לא צנוע.

יש לזכור שתמיד הדרך של הרבי לייצר יראת שמים היא בדרך ״למעלה מהטבע״ במידה מרובה על ידי התקשרות לנשיא הדור, לימוד תורת החסידות ועבודת התפילה. להלן מספר תקנות מרכזיות שכבר הוכיחו את עצמן כמועילות מאוד בשביל לקיים מוח שליט על הלב בכל תחום בחיים ובמיוחד באינטרנט:

א. חת״ת. ב. לקרוא ספר תהילים שלם בכל שבת מברכים. ג. לימוד הרמב״ם היומי. ד. לימוד הפרשה החסידית בתורה אור/ ליקוטי תורה בשלמות. ככה שכל שנה מסיימים את כל תורה אור וליקוטי תורה כידוע התקנה של הרבי הזה. ה. להקפיד על טבילת עזרא. ו. להקפיד על תפילין דר״ת בנוסף לרש״י.

למי שקשה עם הבנה לעמוד בתקנות א-ד מספיק להוציא את המילים מהפה בלבד ללא שום הבנה.

כלי להפצת המעיינות

על פי דברי המשנה האחרונה במסכת אבות ש"כל מה שברא הקדוש ברוך הוא בעולמו לא בראו אלא לכבודו", הורה הרבי למי שראוי לכך להשתדל להפיץ את מעיינות החסידות גם דרך כלי זה.

בעקבות זה במשך השנים רואיינו רבים מאישי חב"ד עבור הטלוויזה, עבור מקרים אלו היו עבורם הוראות ברורות מהרבי מה לומר ואיך.

התוועדויות בטלוויזיה

במשך שנות נשיאותו של הרבי החל משנת תש"ל החלו מועברים שידורים מההתוועדויות על ידי הטלוויזיה לכל קצווי תבל.

בנוסף לכך מידי שנה החל מסוף שנות המ"מים התחיל מעמד "לראות ולהראות", או במילה אחת ה"סאטלייט" (שתרגומה - לווין), מעמדים אלו היו בחג החנוכה מידי שנה ובתשנ"ג אף ביו"ד שבט.

השפעות - מחקרים מדעיים

האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים ממליצה להגביל את צפיית ילדים בטלוויזיה לפחות משעתיים ביום. מחקר שבדק את ההשפעה ארוכת הטווח של צפייה בטלוויזיה בגיל צעיר, מצא מתאם הפוך בין כמות הצפייה בטלוויזיה בגיל שנתיים, להצלחה בחשבון, מקובלות חברתית בכיתה, פעילות גופנית ומשקל גוף נכון, בגיל 10[3].

ראו גם

לקריאה נוספת

  • פרצה גדולה מאין כמוה, במדור 'חיי רבי' שבועון כפר חב"ד גליון 1888 עמוד 36

הערות שוליים

  1. תורת מנחם חלק יב, שנת תשי"ד חלק שלישי שיחה לא' - ראש-חודש אלול ה'תשי"ד. עמ' 190
  2. התקשרות, גיליון א'שמו, אמור ה'תש"פ, עמ' 10
  3. Toddlers & TV: early exposure has negative and long-term impact, may 3, 2010, Université de Montréal