לדלג לתוכן

משתמש:יוסף יצחק קעניג: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
שורה 24: שורה 24:
על כך מעיר [[הרבי]]:
על כך מעיר [[הרבי]]:


{{ציטוט|תוכן=כנראה הוא למאן-דאמר עץ הדעת אתרוג היה (בראשית רבה פט"ו, ג) ועל-פי [[תוספות]]-דיבור-המתחיל פריו (שבת פח, א). ועדיין-צריך-עיון. וראה [[עץ-חיים]] שער-ל"ט סוף ד"א|מקור=ספר המאמרים תש"ג עמ' 150}}
{{ציטוט|תוכן=כנראה הוא למאן-דאמר עץ הדעת [[אתרוג]] היה (בראשית רבה פט"ו, ג) ועל-פי [[תוספות]]-דיבור-המתחיל פריו (שבת פח, א). ועדיין-צריך-עיון. וראה [[עץ-חיים]] שער-ל"ט סוף ד"א|מקור=ספר המאמרים תש"ג עמ' 150}}
 
הרבי מציין לכך שישנה דעה ב[[מדרש]] שעץ הדעת היה אתרוג, ולכך שתוספות מבארים שלפעמים אתרוג נקרא תפוח, ועל-פי-זה מובן שבכל המקומות בהם מבואר שאדם הראשון אכל תפוח, הכוונה היא שהוא אכל אתרוג. ובכל זאת הרבי שעדיין צריך עיון.

גרסה מ־20:24, 5 באפריל 2025

יחי המלך המשיח!

ברוכים הבאים לדף המשתמש שלי.

לכל השואלים:

אני בנו של הרב דובער קעניג ונכדו של הרב אלעזר מרדכי קעניג.

נכון לעכשיו (שנת ה'תשפ"ה), לומד בש"ג ישיבה גדולה ליובאוויטש בית שמש.

יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד!

מייל

770yyk@gmail.com

סוג העץ

ישנן כמה דעות מהו עץ הדעת, השלש האפשרויות המרכזיות מובאות בגמרא מסכת ברכות:

אִילָן שֶׁאָכַל מִמֶּנּוּ אָדָם הָרִאשׁוֹן, רַבִּי מֵאִיר אוֹמֵר: גֶּפֶן הָיָה, שֶׁאֵין לְךָ דָּבָר שֶׁמֵּבִיא יְלָלָה עַל הָאָדָם אֶלָּא יַיִן, שֶׁנֶּאֱמַר: ״וַיֵּשְׁתְּ מִן הַיַּיִן וַיִּשְׁכָּר״. רַבִּי נְחֶמְיָה אוֹמֵר: תְּאֵנָה הָיְתָה, שֶׁבַּדָּבָר שֶׁנִּתְקַלְקְלוּ בּוֹ נִתַּקְּנוּ, שֶׁנֶּאֱמַר: ״וַיִּתְפְּרוּ עֲלֵה תְאֵנָה״. רַבִּי יְהוּדָה אוֹמֵר: חִטָּה הָיְתָה, שֶׁאֵין הַתִּינוֹק יוֹדֵעַ לִקְרוֹת ״אַבָּא״ וְ״אִמָּא״ עַד שֶׁיִּטְעוֹם טַעַם דָּגָן

ברכות מ, א.

בעולם רווחת האמירה שעץ הדעת היה תפוח, אמנם לא נמצא כזה מקור במאמרי חז"ל ובמדרשים, ונראה שהמקור לכך מהנצרות.

אף-על-פי-כן, בכמה מקומות בדא"ח[1] כתוב שהאילן ממנו אכל אדם הראשון הינו תפוח.

על כך מעיר הרבי:

כנראה הוא למאן-דאמר עץ הדעת אתרוג היה (בראשית רבה פט"ו, ג) ועל-פי תוספות-דיבור-המתחיל פריו (שבת פח, א). ועדיין-צריך-עיון. וראה עץ-חיים שער-ל"ט סוף ד"א

ספר המאמרים תש"ג עמ' 150

הרבי מציין לכך שישנה דעה במדרש שעץ הדעת היה אתרוג, ולכך שתוספות מבארים שלפעמים אתרוג נקרא תפוח, ועל-פי-זה מובן שבכל המקומות בהם מבואר שאדם הראשון אכל תפוח, הכוונה היא שהוא אכל אתרוג. ובכל זאת הרבי שעדיין צריך עיון.

  1. ד"ה וידעת תקס"ד עמוד קכ. המשך תער"ב פרק רלא. ועוד.