לדלג לתוכן

בדד: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
ספרא רבא (שיחה | תרומות)
אין תקציר עריכה
ספרא רבא (שיחה | תרומות)
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
"איכה ישבה '''בדד''' העיר רבתיהפסוק מתאר את המצב בחורבן בית ראשון שירושלים נמצאת במצב שבו אף אחד לא עוזר לה
"בדד"  הוא ביטוי המתאר מצב של בדידות, ללא עזרה וסיוע.


== ביאורים על פי חסידות ==
==ביאורו על פי חסידות==
ישנם מספר ביאורים על פי חסידות בעיקר ברשימות של הרבי הצמח צדק על מגילת איכה
בתחילת [[מגילת איכה]] נכתב: {{ציטוטון|איכה ישבה בדד העיר רבתי עם..}} על פי פשוטו מתאר הכותב את מצב עם ישראל בזמן החרבן, שיושב אבל וזנוח לבדו ('בדד').


א. מבואר שבדד זה ענין של בעל תשובה שמעל הסדר הרגיל של סדר השתלשלות.  
לפסוק ולביטוי ישנם מספר ביאורים ב[[חסידות]], בעיקר ברשימות הרבי [[הצמח צדק]] על מגילת איכה{{מקור}}.
==ביאור הצמח צדק==
א. "בדד" הוא ענין בעל התשובה, שמעל הסדר הרגיל של סדר השתלשלות{{הבהרה}}.  


ב. בדד מלשון  ב' פעמים ד',   ד=דל כלומר שאין לו כי שתי הדלתים רומזים למשפיע ומקבל (הקב"ה וישראל) וברגע שאין השפעה מאחד לשני אז לשניהם חסר (דל) ולמשפיע אף יותר חסר מהמקבל בגלל ש"יותר משהעגל רוצה לינק, פרה רוצה להיניק"<ref>פסחים, קי"ב, א'.</ref>, ובנד"ד בדד זה הקב"ה וישראל שכאשר חסרה ההשפעה מהקב"ה אלינו (בגלל חורבן בית המקדש) אז יש צער גדול גם לקב"ה כי לא יכול להשפיע וגם לבנ"י כי חסרה ההשפעה.
ב. בדד הינו ב' פעמים ד', והאות ד' פירושה דל, כלומר: חוסר בהשפעה, כי שתי הדלתים רומזות למשפיע ומקבל (הקב"ה וישראל), וברגע שאין השפעה מאחד לשני אז לשניהם נחסר (דל). חוסר זה משמעותי למשפיע אף יותר מהמקבל, משום הכלל ש"יותר משהעגל רוצה לינק, פרה רוצה להיניק"<ref>פסחים, קי"ב, א'.</ref>, ובנד"ד בדד הולך אם כן על הקב"ה וישרא,ל שכאשר חסרה ההשפעה מהקב"ה אלינו (חורבן בית המקדש), אזי ישנו צער גדול גם לקב"ה, שיכול להשפיע לישראל.

גרסה מ־12:33, 11 ביולי 2025

"בדד" הוא ביטוי המתאר מצב של בדידות, ללא עזרה וסיוע.

ביאורו על פי חסידות

בתחילת מגילת איכה נכתב: "איכה ישבה בדד העיר רבתי עם.." על פי פשוטו מתאר הכותב את מצב עם ישראל בזמן החרבן, שיושב אבל וזנוח לבדו ('בדד').

לפסוק ולביטוי ישנם מספר ביאורים בחסידות, בעיקר ברשימות הרבי הצמח צדק על מגילת איכה[דרוש מקור].

ביאור הצמח צדק

א. "בדד" הוא ענין בעל התשובה, שמעל הסדר הרגיל של סדר השתלשלות[דרושה הבהרה].

ב. בדד הינו ב' פעמים ד', והאות ד' פירושה דל, כלומר: חוסר בהשפעה, כי שתי הדלתים רומזות למשפיע ומקבל (הקב"ה וישראל), וברגע שאין השפעה מאחד לשני אז לשניהם נחסר (דל). חוסר זה משמעותי למשפיע אף יותר מהמקבל, משום הכלל ש"יותר משהעגל רוצה לינק, פרה רוצה להיניק"[1], ובנד"ד בדד הולך אם כן על הקב"ה וישרא,ל שכאשר חסרה ההשפעה מהקב"ה אלינו (חורבן בית המקדש), אזי ישנו צער גדול גם לקב"ה, שיכול להשפיע לישראל.

  1. פסחים, קי"ב, א'.