לדלג לתוכן

קונטרס בית רבינו שבבבל: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
שיע.ק (שיחה | תרומות)
מ פתיח: , ניסוח
מ. רובין (שיחה | תרומות)
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
[[קובץ:בית_רבינו_שבבבל.jpg|שמאל|ממוזער|250px|שער הקונטרס]][[קובץ:770 Eastern Parkway.jpg|שמאל|ממוזער|250px|[[770 איסטרן פארקוויי]] - בית רבינו שבבבל שבדורנו. מהותו מבוארת בקונטרס]]
[[קובץ:בית_רבינו_שבבבל.jpg|ממוזער|שער הקונטרס]]
[[קובץ:770 Eastern Parkway.jpg|ממוזער|[[770 איסטרן פארקוויי]] - בית רבינו שבבבל שבדורנו. מהותו מבוארת בקונטרס]]
'''קונטרס בענין מקדש מעט זה בית רבינו שבבבל''' (או בקיצור "'''קונטרס בית רבינו שבבבל"''' או "'''קונטרס בית רבינו'''") הוא קונטרס שהוציא לאור [[הרבי מלך המשיח שליט"א]] במוצאי שבת [[פרשת וירא]] ח"י מרחשון [[ה'תשנ"ב]] '[[מוגה]]', העוסק במעלת בית [[770]] - מקומו של [[נשיא הדור]] שהוא המשיח שבדור{{הערה|אות ד' בקונטרס}}. הקונטרס הודפס בב[[כ' חשוון]] ובאותו יום לקחו עימו הרבי בנסיעתו ל[[אוהל]]. מאז צאת הקונטרס לאור החזיקו הרבי בתוך הסידור שלו{{הערה|שם מונחים לעיתים לזמן קצר דברי דפוס שונים שיצאו לאור.}}, וככל הידוע - מעולם לא הוציאו.
'''קונטרס בענין מקדש מעט זה בית רבינו שבבבל''' (או בקיצור "'''קונטרס בית רבינו שבבבל"''' או "'''קונטרס בית רבינו'''") הוא קונטרס שהוציא לאור [[הרבי מלך המשיח שליט"א]] במוצאי שבת [[פרשת וירא]] ח"י מרחשון [[ה'תשנ"ב]] '[[מוגה]]', העוסק במעלת בית [[770]] - מקומו של [[נשיא הדור]] שהוא המשיח שבדור{{הערה|אות ד' בקונטרס}}. הקונטרס הודפס בב[[כ' חשוון]] ובאותו יום לקחו עימו הרבי בנסיעתו ל[[אוהל]]. מאז צאת הקונטרס לאור החזיקו הרבי בתוך הסידור שלו{{הערה|שם מונחים לעיתים לזמן קצר דברי דפוס שונים שיצאו לאור.}}, וככל הידוע - מעולם לא הוציאו.


שורה 48: שורה 49:
{{שיחות הדבר מלכות}}
{{שיחות הדבר מלכות}}
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:ספרי אדמו"ר שליט"א]]
[[קטגוריה:ספרי אדמו"ר שליט"א]]
[[קטגוריה:נסיעה לרבי]]
[[קטגוריה:נסיעה לרבי]]
[[קטגוריה:קונטרסים|בית רבינו]]
[[קטגוריה:קונטרסים|בית רבינו]]
[[en:Kuntres Beis Rabbeinu Shebebavel]]

גרסה מ־21:10, 17 ביולי 2025

שער הקונטרס
770 איסטרן פארקוויי - בית רבינו שבבבל שבדורנו. מהותו מבוארת בקונטרס

קונטרס בענין מקדש מעט זה בית רבינו שבבבל (או בקיצור "קונטרס בית רבינו שבבבל" או "קונטרס בית רבינו") הוא קונטרס שהוציא לאור הרבי מלך המשיח שליט"א במוצאי שבת פרשת וירא ח"י מרחשון ה'תשנ"ב 'מוגה', העוסק במעלת בית 770 - מקומו של נשיא הדור שהוא המשיח שבדור[1]. הקונטרס הודפס בבכ' חשוון ובאותו יום לקחו עימו הרבי בנסיעתו לאוהל. מאז צאת הקונטרס לאור החזיקו הרבי בתוך הסידור שלו[2], וככל הידוע - מעולם לא הוציאו.

בקונטרס, מבאר הרבי את מהותו ומעלתו של בית המדרש ובית הכנסת "770", בתור בית רבינו שבבבל שבו שורה השכינה לאחר חורבן בית המקדש.

התבטאויות מיוחדות בקונטרס

התבטאויות מיוחדות בהפלאת המקום בו התפלל וממנו פעל אדמו"ר הריי"צ בעשר שנותיו האחרונות בעלמא דין וכיוצא בזה - נאמרו עוד לפני הדפסת הקונטרס. כך לדוגמה אמר הרבי בשבת פרשת האזינו תש"נ ש"כיון שזהו ביתו של הקב"ה - הרי בוודאי שכ"ק מו"ח אדמו"ר (ביחד עם כל הצדיקים) נמצא באותו מקום שבו נמצא הקב"ה"!

החידוש והייחודיות בקונטרס "בית רבינו שבבבל", הוא במימד הנצחיות שמעניק הרבי לבית קדוש זה: לאחר שקובע הרבי שבבית רבינו שבבבל ישנה השראת וגילוי השכינה מעין ודוגמת השראת וגילוי השכינה בבית המקדש, וממקום זה נמשך השראת וגילוי השכינה לכל המקומות הקדושים בעולם כולו, ובית זה נקרא בשם "תלפיות", שכל פיות פונות בו כבבית המקדש.

מוסיף הרבי ואומר, שעיקר עניינו של בית רבינו שבבבל הוא הגאולה וקיבוץ כל הבתי כנסת לארץ ישראל -הרי הוא מקום המקדש גופיה [=עצמו] דלעתיד, ובו יתגלה המקדש דלעתיד ומשם ישוב לירושלים.

בכך, למעשה, קבע הרבי שעד לרגע בו ירד בית המקדש השלישי, יתחבר ל-770 וימשיך יחד איתו לירושלים - הרי 770 ממשיך להיות בית המקדש מעט העיקרי של זמן הגלות, שבו שורה ומתגלה השכינה בדוגמת השראתה בבית המקדש בירושלים.

ישנם עוד התבטאויות מפורשות אודות נצחיותו הקדושה במקום זה: "המקום הקבוע ד"בית רבינו", בית הכנסת ובית המדרש שלו, המרכז של ליובאוויטש במשך עשר שנים (תקופה שלימה) האחרונות ("הכל הולך אחר החיתום") דכ"ק מו"ח אדמו"ר נשיא דורנו בחיים חיותו בעלמא דין, וגם לאחרי הסתלקותו קדושה לא זזה ממקומה, ואדרבא, באופן ד"מעלין בקודש", "מוסיף והולך", עד ביאת גואל צדק". ובהמשך: "העבודה דהפצת התורה והיהדות והמעיינות חוצה מ"בית רבינו" ("770") הולכת ונמשכת וביתר שאת וביתר עז.. ונמצא ש"בית רבינו, ("770") הוא בבחינת "תלפיות", "תל שכל פיות פונים בו", יותר מיובל שנים (ת"ש - תש"נ), "עד עולם"".

חלק מרכזי בביאור שבקונטרס תופסת העובדה שנשיא הדור הנישא דתורת החסידות הוא המשיח וגואלם של ישראל שבדור, דבר שהרבי מבארו עפ"י חסידות[3] ועפ"י נגלה[4] כולל הבאת דברי השדי חמד על ההשערה בכל דור מיהו הראוי להיות משיח[5].

בענין זה מחדש הרבי שכהכנה לבנין בית המקדש השלישי בונה המשיח מקדש מעט במקומו בזמן הגלות כרמוז בדברי הרמב"ם[6], משם יוצאת אורה לכל העולם בהפצת מעיינות החסידות ועשיית העולם כולו לארץ ישראל, משם הוא מבשר את בשורת הגאולה ב"שעה שמלך המשיח בא" כדברי המדרש[7] שמשיח מבשר את בשורת הגאולה מ"גג בית המקדש" - בית המקדש שבבחינת "גג" הוא בית המקדש שבחוץ לארץ שאינה קדושה כארץ ישראל, ע"ד החילוק בין גג המקדש למקדש עצמו ש"גגין לא נתקדשו". בהערה 92[8] כותב הרבי: "ולהעיר, שבית משיח בגימטריא פרצת (770). ודו"ק".

ראו גם

קישורים חיצוניים

הקונטרס ופרסומים קשורים
ילדים ונוער
מדיה


הערות שוליים

  1. אות ד' בקונטרס
  2. שם מונחים לעיתים לזמן קצר דברי דפוס שונים שיצאו לאור.
  3. בהיות ונשמתו של משיח היא בחינת היחידה הכללית, ונשיא הדור הוא הכל - כולל את כל בני ישראל שבתוכם ישנם ניצוצות המשיח הפרטיים
  4. מדברי הגמרא "אי [משיח] מן חייא הוא - כדון רבינו הקדוש" - הנשיא שבדור
  5. הע' 59 בקונטרס
  6. בדיוק לשונו בהלכות מלכים: ובנה מקדש במקומו
  7. בילקוט שמעוני ישי' רמז תצט
  8. אותה הוסיף הרבי בכתב יד קודשו