לדלג לתוכן

נס: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
מ החלפת טקסט – "#REDIRECT" ב־"#הפניה"
ר.ז. (שיחה | תרומות)
הסרת ההפניה לדף אות (מופת)
תגית: הסרת הפניה
שורה 1: שורה 1:
#הפניה[[אות (מופת)]]
'''נס'''  הם התרחשויות יוצאות מגדר הרגיל, הנהגה אלוקית שלא בדרך ה[[טבע]]. בכללות ישנם שני סוגים עיקריים של נסים.
 
== סוגי נסים ==
 
'''נסים שלמעלה מהטבע''' – נסים החורגים לחלוטין מהחוקים הטבעיים, כגון [[עשרת המכות|עשר המכות]] ו[[קריעת ים סוף]] ב[[יציאת מצרים]].
 
'''נסים המלובשים בטבע''' – נסים המתרחשים בתוך מסגרת חוקי הטבע, אך בהם ניכרת ההשגחה האלוקית. גם בתוך סוג זה ישנם שלושה מדרגות:
 
* נסים שניכרת בהם בבירור יד ה' על אף שהם מתרחשים בדרכי הטבע, כמו נס [[פורים]] ו[[חנוכה]]. נסים אלו זוכים לברכת "ברוך אתה ה'... שעשה לי נס".
* נסים שבהם הטבע מכסה באופן חלקי את הנס, אך עדיין ניכר שהתרחש אירוע בלתי רגיל, כמו ארבעה שצריכים להודות (יורדי הים, הולכי מדבריות, חולה שנרפא, אסיר ששוחרר). עליהם מברכים [[ברכת הגומל]] ומקריבים [[קרבן תודה]].
* נסים שהטבע מכסה ומסתיר לחלוטין את הנס, עד שגם בעל הנס אינו מכיר בכך שנעשה לו נס, כמובא בפסוק "לעושה נפלאות גדולות לבדו".
 
== מעלת הנסים המלובשים בטבע ==
על אף שהנסים הגלויים – שלמעלה מהטבע – מרשימים ומעוררים השתאות, יש מעלה מיוחדת בנסים המלובשים בטבע: הם ניתנים להבנה והשגה, ולכן מבטאים את ההתגלות האלוקית גם בתוך העולם השכלי והטבעי, זאת אומרת שמהותו של הנס והגילוי אלקות הוא בגלוי יותר (שלא כבנסים שלמעלה מהטבע למשל [[תחיית המתים]], שאפשר לראות את מציאותו של הנס - שה[[מיתה|מת]] נהיה [[חי]], אבל לא משיגים את מהותו של הנס - '''איך''' זה קרה שהוא נהיה חי. מה שלא כך בנסים המלובשים בטבע שמשיגים את מהותו של הנס), לדוגמה, בנס פורים ניתן להבין את רצף המאורעות שהובילו לביטול הגזירה.
 
== בשורשם ==
ההבדל בין שני סוגי הנסים נעוץ בשורש הרוחני שלהם:
 
* נסים שלמעלה מהטבע נובעים מהתעלות ה[[אור אין סוף]] ש[[למעלה עד אין קץ ולמטה עד אין תכלית|למעלה מעלה עד אין קץ]] – ולכן הם נשארים נעלים ונסתרים.
* נסים המלובשים בטבע נובעים מהתפשטות האור האינסופי [[למעלה עד אין קץ ולמטה עד אין תכלית|למטה מטה עד אין תכלית]] – ולכן הם באים לידי גילוי והשגה.
 
== לעתיד לבוא ==
ב[[גאולה האמיתית והשלימה|גאולה העתידה]] נאמר "כימי צאתך מארץ מצרים אראנו נפלאות" – כלומר, גם הנסים שלמעלה מהטבע יראו באופן של "ראייה" גלויה ומושגת, והפלא שבהם יהיה אפילו גדול יותר מהפלא שהיה ביציאת מצרים.
 
== אות ==
{{ערך מורחב|[[אות (מופת)]]}}
 
'''אות''' הוא סוג של נס או מופת המשמש כסימן גלוי להוכחת שליחותו של [[נביא]] או לגילוי אדנותו של הקב"ה על הבריאה. האות פועל לשבירת ההסתר של חוקי הטבע, ובכך מגלה את תלותם המוחלטת של הנבראים בכוח האלוקי המחיה אותם.
 
בלשונו של [[פירוש רש"י]]: "אות להודיע שיש צורך במי ששולח אתכם", והיינו, שהאותות והמופתים באים לאמת את שליחותו של הנביא ולהראות כי כוחות הטבע כפופים לרצון ה'. למשל, ה[[מקל|מטה]] שנהפך ל[[נחש]] ומופתים כ[[מים]] שהפכו ל[[דם]], מדגימים את ההתערבות האלוקית בתוך הטבע או למעלה ממנו.
 
מבואר ב[[קבלה]], שורש האות הוא מהארה של [[חכמה עילאה]], וכאשר האור האלוקי מתגלה – הטבע בטל ונכנע.
 
 
== ראו גם ==
* [[אות (מופת)]]
* [[טבע]]
* [[השגחה פרטית]]
* [[ברכת הגומל]]
 
[[קטגוריה:הנהגת ה']]

גרסה מ־02:41, 30 ביולי 2025

נס הם התרחשויות יוצאות מגדר הרגיל, הנהגה אלוקית שלא בדרך הטבע. בכללות ישנם שני סוגים עיקריים של נסים.

סוגי נסים

נסים שלמעלה מהטבע – נסים החורגים לחלוטין מהחוקים הטבעיים, כגון עשר המכות וקריעת ים סוף ביציאת מצרים.

נסים המלובשים בטבע – נסים המתרחשים בתוך מסגרת חוקי הטבע, אך בהם ניכרת ההשגחה האלוקית. גם בתוך סוג זה ישנם שלושה מדרגות:

  • נסים שניכרת בהם בבירור יד ה' על אף שהם מתרחשים בדרכי הטבע, כמו נס פורים וחנוכה. נסים אלו זוכים לברכת "ברוך אתה ה'... שעשה לי נס".
  • נסים שבהם הטבע מכסה באופן חלקי את הנס, אך עדיין ניכר שהתרחש אירוע בלתי רגיל, כמו ארבעה שצריכים להודות (יורדי הים, הולכי מדבריות, חולה שנרפא, אסיר ששוחרר). עליהם מברכים ברכת הגומל ומקריבים קרבן תודה.
  • נסים שהטבע מכסה ומסתיר לחלוטין את הנס, עד שגם בעל הנס אינו מכיר בכך שנעשה לו נס, כמובא בפסוק "לעושה נפלאות גדולות לבדו".

מעלת הנסים המלובשים בטבע

על אף שהנסים הגלויים – שלמעלה מהטבע – מרשימים ומעוררים השתאות, יש מעלה מיוחדת בנסים המלובשים בטבע: הם ניתנים להבנה והשגה, ולכן מבטאים את ההתגלות האלוקית גם בתוך העולם השכלי והטבעי, זאת אומרת שמהותו של הנס והגילוי אלקות הוא בגלוי יותר (שלא כבנסים שלמעלה מהטבע למשל תחיית המתים, שאפשר לראות את מציאותו של הנס - שהמת נהיה חי, אבל לא משיגים את מהותו של הנס - איך זה קרה שהוא נהיה חי. מה שלא כך בנסים המלובשים בטבע שמשיגים את מהותו של הנס), לדוגמה, בנס פורים ניתן להבין את רצף המאורעות שהובילו לביטול הגזירה.

בשורשם

ההבדל בין שני סוגי הנסים נעוץ בשורש הרוחני שלהם:

לעתיד לבוא

בגאולה העתידה נאמר "כימי צאתך מארץ מצרים אראנו נפלאות" – כלומר, גם הנסים שלמעלה מהטבע יראו באופן של "ראייה" גלויה ומושגת, והפלא שבהם יהיה אפילו גדול יותר מהפלא שהיה ביציאת מצרים.

אות

אות הוא סוג של נס או מופת המשמש כסימן גלוי להוכחת שליחותו של נביא או לגילוי אדנותו של הקב"ה על הבריאה. האות פועל לשבירת ההסתר של חוקי הטבע, ובכך מגלה את תלותם המוחלטת של הנבראים בכוח האלוקי המחיה אותם.

בלשונו של פירוש רש"י: "אות להודיע שיש צורך במי ששולח אתכם", והיינו, שהאותות והמופתים באים לאמת את שליחותו של הנביא ולהראות כי כוחות הטבע כפופים לרצון ה'. למשל, המטה שנהפך לנחש ומופתים כמים שהפכו לדם, מדגימים את ההתערבות האלוקית בתוך הטבע או למעלה ממנו.

מבואר בקבלה, שורש האות הוא מהארה של חכמה עילאה, וכאשר האור האלוקי מתגלה – הטבע בטל ונכנע.


ראו גם