לדלג לתוכן

עיר: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
מ. רובין (שיחה | תרומות)
אין תקציר עריכה
מ. רובין (שיחה | תרומות)
אין תקציר עריכה
 
שורה 1: שורה 1:
{{ויקיזציה}}
'''עיר''' היא קיבוץ בתי מגורים. היא נקראת כך גם כאשר היא אינה מיושבת.{{הערה|ערכי הכינויים (לבעל סה"ד) מערכת עיר.}} אחת הערים המפורסמות ביותר היא העיר [[ירושלים]], שנקראת בפסוק גם בשם 'עיר אלוקינו'{{הערה|תהלים מח ב.}}.
'''עיר''' היא קיבוץ בתי מגורים. היא נקראת כך גם כאשר היא אינה מיושבת.<ref>ערכי הכינויים (לבעל סה"ד) מערכת עיר.</ref> אחת הערים המפורסמות ביותר היא העיר [[ירושלים]], שנקראת בפסוק גם בשם 'עיר אלוקינו'.<ref>תהלים מח ב.</ref>


=== בתורת החסידות ===
==בתורת החסידות==
על פי חסידות, 'עיר' מורה על עולם ה[[דיבור]]. האותיות הן האבנים, והן בונות בתים - אלו המילים,<ref>ראה ספר יצירה פ"ד משנה י"ב.</ref> שמהם מורכבת העיר - ה[[דיבור]].<ref>ספר המאמרים קונטרסים א' עמוד ק"מ. ספר המאמרים ת"ש עמוד 39, ובכ"מ.</ref> ברוחניות, ב[[ספירות]], 'עיר' מורה על ספירת ה[[ספירת המלכות|מלכות]],<ref>ספר הליקוטים שם.</ref> שעניינה דיבור, אך לפעמים היא מורה גם על ספירת ה[[ספירת הבינה|בינה]],<ref>ערכי הכינויים שם.</ref> כיוון שבדיבור ישנו שתי בחינות - בחינת 'אתווין רברבין' השייכת לבינה, ובחינת 'אתווין זעירין' השייכת למלכות.<ref>ספר הליקוטים שם עמ' רמ"ד.</ref>
על פי חסידות, 'עיר' מורה על עולם ה[[דיבור]]. האותיות הן האבנים, והן בונות בתים - אלו המילים,{{הערה|ראה ספר יצירה פ"ד משנה י"ב.}} שמהם מורכבת העיר - ה[[דיבור]].{{הערה|ספר המאמרים קונטרסים א' עמוד ק"מ. ספר המאמרים ת"ש עמוד 39, ובכ"מ.}} ברוחניות, ב[[ספירות]], 'עיר' מורה על ספירת ה[[ספירת המלכות|מלכות]],{{הערה|ספר הליקוטים שם.}} שעניינה דיבור, אך לפעמים היא מורה גם על ספירת ה[[ספירת הבינה|בינה]],{{הערה|ערכי הכינויים שם.}} כיוון שבדיבור ישנו שתי בחינות - בחינת 'אתווין רברבין' השייכת לבינה, ובחינת 'אתווין זעירין' השייכת למלכות.{{הערה|ספר הליקוטים שם עמ' רמ"ד.}}


ישנה 'עיר דקדושה' - שהיא אותיות קדושות של [[תפילה]] ו[[תורה]], וכנגדה יש 'עיר דקליפה', שהיא דיבורי [[לשון הרע]], [[רכילות]] ו[[דברים בטלים]].<ref>לקוטי תורה במדבר סז ב. ספר הליקוטים דא"ח צ"צ ע' עיר עמ' רמ"ג.</ref> עיר דקדושה נקראת 'עיר קטנה', גם מפני שהיא בבחינת [[ביטול]], וגם כיוון שדווקא 'בתים מועטים' - [[עולם התיקון|כלים מועטים -]] ראויים לקבל אור מרובה. לעומת זאת עיר דקליפה נקראת 'עיר גדולה', על שם שהיא בבחינת [[ישות]], וגם מפני שיש בה [[עולם התוהו|כלים מרובים]] ולכן האור בה מועט.<ref>ספר הליקוטים שם עמ' רמ"ב.</ref>
ישנה 'עיר דקדושה' - שהיא אותיות קדושות של [[תפילה]] ו[[תורה]], וכנגדה יש 'עיר דקליפה', שהיא דיבורי [[לשון הרע]], [[רכילות]] ו[[דברים בטלים]].{{הערה|לקוטי תורה במדבר סז ב. ספר הליקוטים דא"ח צ"צ ע' עיר עמ' רמ"ג.}} עיר דקדושה נקראת 'עיר קטנה', גם מפני שהיא בבחינת [[ביטול]], וגם כיוון שדווקא 'בתים מועטים' - [[עולם התיקון|כלים מועטים -]] ראויים לקבל אור מרובה. לעומת זאת עיר דקליפה נקראת 'עיר גדולה', על שם שהיא בבחינת [[ישות]], וגם מפני שיש בה [[עולם התוהו|כלים מרובים]] ולכן האור בה מועט.{{הערה|ספר הליקוטים שם עמ' רמ"ב.}}


העיר - אור ה[[אור הממלא כל עלמין|ממלא כל עלמין]], הגילוי המוגדר והמוגבל של [[הקב"ה]] - היא כלי לגילוי פנימי יותר, של ה[[רצון העליון]] המלובש ב[[תורה]] וב[[מצווה|מצוות]], אור ה[[אור הסובב כל עלמין|סובב כל עלמין]].<ref>שם עמ' רמ"ג.</ref>
העיר - אור ה[[אור הממלא כל עלמין|ממלא כל עלמין]], הגילוי המוגדר והמוגבל של [[הקב"ה]] - היא כלי לגילוי פנימי יותר, של ה[[רצון העליון]] המלובש ב[[תורה]] וב[[מצווה|מצוות]], אור ה[[אור הסובב כל עלמין|סובב כל עלמין]]{{הערה|שם עמ' רמ"ג.}}.
 
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:מושגים כלליים]]

גרסה אחרונה מ־09:24, 18 באוגוסט 2025

עיר היא קיבוץ בתי מגורים. היא נקראת כך גם כאשר היא אינה מיושבת.[1] אחת הערים המפורסמות ביותר היא העיר ירושלים, שנקראת בפסוק גם בשם 'עיר אלוקינו'[2].

בתורת החסידות[עריכה | עריכת קוד מקור]

על פי חסידות, 'עיר' מורה על עולם הדיבור. האותיות הן האבנים, והן בונות בתים - אלו המילים,[3] שמהם מורכבת העיר - הדיבור.[4] ברוחניות, בספירות, 'עיר' מורה על ספירת המלכות,[5] שעניינה דיבור, אך לפעמים היא מורה גם על ספירת הבינה,[6] כיוון שבדיבור ישנו שתי בחינות - בחינת 'אתווין רברבין' השייכת לבינה, ובחינת 'אתווין זעירין' השייכת למלכות.[7]

ישנה 'עיר דקדושה' - שהיא אותיות קדושות של תפילה ותורה, וכנגדה יש 'עיר דקליפה', שהיא דיבורי לשון הרע, רכילות ודברים בטלים.[8] עיר דקדושה נקראת 'עיר קטנה', גם מפני שהיא בבחינת ביטול, וגם כיוון שדווקא 'בתים מועטים' - כלים מועטים - ראויים לקבל אור מרובה. לעומת זאת עיר דקליפה נקראת 'עיר גדולה', על שם שהיא בבחינת ישות, וגם מפני שיש בה כלים מרובים ולכן האור בה מועט.[9]

העיר - אור הממלא כל עלמין, הגילוי המוגדר והמוגבל של הקב"ה - היא כלי לגילוי פנימי יותר, של הרצון העליון המלובש בתורה ובמצוות, אור הסובב כל עלמין[10].

הערות שוליים

  1. ערכי הכינויים (לבעל סה"ד) מערכת עיר.
  2. תהלים מח ב.
  3. ראה ספר יצירה פ"ד משנה י"ב.
  4. ספר המאמרים קונטרסים א' עמוד ק"מ. ספר המאמרים ת"ש עמוד 39, ובכ"מ.
  5. ספר הליקוטים שם.
  6. ערכי הכינויים שם.
  7. ספר הליקוטים שם עמ' רמ"ד.
  8. לקוטי תורה במדבר סז ב. ספר הליקוטים דא"ח צ"צ ע' עיר עמ' רמ"ג.
  9. ספר הליקוטים שם עמ' רמ"ב.
  10. שם עמ' רמ"ג.