לדלג לתוכן

מופלא הסמוך לאיש: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
מ. רובין (שיחה | תרומות)
מ. רובין (שיחה | תרומות)
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
{{איחוד|מופלא סמוך לאיש|משתמש:ר.ז./מופלא הסמוך לאיש}}
'''מופלא וסמוך לאיש''' הינו מושג הלכתי הקובע שילד מגיל שתיים עשרה וילדה בת אחת עשרה, שנה לפני גיל החיוב במצוות חייב לקיים את נדרו.
'''מופלא וסמוך לאיש''' הינו מושג הלכתי הקובע שילד מגיל שתיים עשרה וילדה בת אחת עשרה, שנה לפני גיל החיוב במצוות חייב לקיים את נדרו.



גרסה מ־20:09, 30 בספטמבר 2025

יש לאחד את הערך מופלא סמוך לאיש עם הערך משתמש:ר.ז./מופלא הסמוך לאיש.
אם אין התנגדויות, ניתן לאחד את הערכים שבוע לאחר הצבת התבנית.

מופלא וסמוך לאיש הינו מושג הלכתי הקובע שילד מגיל שתיים עשרה וילדה בת אחת עשרה, שנה לפני גיל החיוב במצוות חייב לקיים את נדרו.

דיני מופלא וסמוך לאיש

ילד או ילדה שנה לפני גיל החיוב במצוות כל נדר, או שבועה, או הקדש שלהם - חלים, אף על פי שהם עדיין לא בני חיוב במצוות, וזאת רק אם הם יודעים את משמעות עניין הנדר, ואת השלכותיו.

בחסידות

במכתב[1] הרבי מבאר למה בגיל מופלא סמוך לאיש חייבים בנדרים:

ידוע דענין הנדרים מחולק משאר הציווים שבתורה, בזה שמתחילים במופלא סמוך לאיש, היינו בן י"ב שנה ולא בי"ג כשאר ציוויי התורה, ולדעת כמה ראשונים זהו מדאורייתא, והמוסר השכל שבזה הוא, שהרי כל ענין הנדרים הם בגדר סייג, וכמרז"ל נדרים סיג לפרישות, היינו שנודר בעצמו כדי שלא יכשל בקיום התומ"צ, ואף שארז"ל ירושלמי נדרים ספ"ט, דייך במה שאסרתו תורה, ובמילא הרי אפשר לומר שאין זה אלא בגדר יוהרא, ולא עוד אלא שגם חשש איסור יש בדבר, משום לא תגרע ולא תוסיף, ולכן באה התורה ומורה באצבע שבהיפך הוא, כי בקיום התומ"צ לבדם, הרי - כמאמר הרמב"ן ר"פ קדושים - אפשר שיהי' נבל ברשות התורה, ומוכרח הדבר שיעשה משמרת למשמרתי, ובאה התורה במצות נדרים לרמז שבאיזה אופן יש לחייב את האדם לכשיהי' בן י"ג שנה למצות, הוא ע"י ההכנה שמוסיף גדר ופרישות על מה שאסרה תורה, וזהו ענין הנדרים שמתחילים בתור הקדמה לקיום התומ"צ.

הערות שוליים

  1. אג"ק, כרך ד', מכתב א'קטו.