לדלג לתוכן

גשם וחומר – הבדלי גרסאות

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
ספרא רבא (שיחה | תרומות)
מ ספרא רבא העביר את הדף גשמי וחמרי לשם גשם וחומר
אין תקציר עריכה
שורה 2: שורה 2:


==הרחבה==
==הרחבה==
מקור הביטוי בתניא (פרק ל"ו), אבל מרבים להשתמש בו הרבי הריי"ץ{{הערה|לדוגמא ד"ה אחרי ה' אלוקיכם תלכו ב' דר"ח אלול תרצ"ז.}} ובעיקר הרבי נשיא דורינו{{הערה|לדוגמא תורת מנחם תשמ"ב א, בשיחת ו' תשרי (עמ' 54).}}.
מקור הביטוי בתניא (פרק ל"ו), אבל מרבים להשתמש בו הרבי הריי"ץ{{הערה|לדוגמא ד"ה אחרי ה' אלוקיכם תלכו ב' דר"ח אלול תרצ"ז.}} ובעיקר הרבי{{הערה|לדוגמא תורת מנחם תשמ"ב א, בשיחת ו' תשרי (עמ' 54).}}.


ההבדל בין שני המושגים הוא ש"חומרי" הוא גס, עבה ומגושם יותר מאשר "גשמי".
ההבדל בין שני המושגים הוא ש"חומרי" הוא גס, עבה ומגושם יותר מאשר "גשמי".


באחת ההתיחסויות של הרבי הריי"ץ{{הערה|מכתב ללעזראוויטש, ד' כסלו תש"ב. נדפס באג"ק אדמו"ר הריי"ץ ח"ו עמ' קיב, והובא ב"היום יום" (בשני מקומות: כ"ט תשרי, וי"ג חשון).}} נמצאת הגדרה מדוייקת: '''חומרי''' - שאפשר לקחת אותו ביד ולמשש אותו ביד, '''גשמי''' - שבמישוש אי אפשר לחוש אותו, אבל אפשר בחוש הטעם או הריח.
באחת ההתיחסויות של הרבי הריי"ץ{{הערה|מכתב ללעזראוויטש, ד' כסלו תש"ב. נדפס באג"ק אדמו"ר הריי"ץ ח"ו עמ' קיב, והובא ב"היום יום" (בשני מקומות: כ"ט תשרי, וי"ג חשון).}} נמצאת הגדרה מדוייקת: '''חומרי''' - שאפשר לקחת אותו ביד ולמשש אותו ביד, '''גשמי''' - שבמישוש אי אפשר לחוש אותו, אבל אפשר בחוש הטעם או הריח.
הרבי ב[[דבר מלכות בראשית]] מבאר כי גשמי זה החלק שאפשר לזכך, לעומת החומרי.


{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}

גרסה מ־10:53, 21 באוקטובר 2025

גשמי וחמרי הינן שתי דרגות בגשמיות העולם הזה, עד כמה הוא מגושם.

הרחבה

מקור הביטוי בתניא (פרק ל"ו), אבל מרבים להשתמש בו הרבי הריי"ץ[1] ובעיקר הרבי[2].

ההבדל בין שני המושגים הוא ש"חומרי" הוא גס, עבה ומגושם יותר מאשר "גשמי".

באחת ההתיחסויות של הרבי הריי"ץ[3] נמצאת הגדרה מדוייקת: חומרי - שאפשר לקחת אותו ביד ולמשש אותו ביד, גשמי - שבמישוש אי אפשר לחוש אותו, אבל אפשר בחוש הטעם או הריח.

הרבי בדבר מלכות בראשית מבאר כי גשמי זה החלק שאפשר לזכך, לעומת החומרי.

הערות שוליים

  1. לדוגמא ד"ה אחרי ה' אלוקיכם תלכו ב' דר"ח אלול תרצ"ז.
  2. לדוגמא תורת מנחם תשמ"ב א, בשיחת ו' תשרי (עמ' 54).
  3. מכתב ללעזראוויטש, ד' כסלו תש"ב. נדפס באג"ק אדמו"ר הריי"ץ ח"ו עמ' קיב, והובא ב"היום יום" (בשני מקומות: כ"ט תשרי, וי"ג חשון).