לדלג לתוכן

אדום (קליפה): הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
אין תקציר עריכה
Z770 (שיחה | תרומות)
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
{{לשכתב|כתוב בסגנון של 'חבורה' מעלון תורני, פחות כערך אנציקלופדי}}
{{לשכתב|כתוב בסגנון של 'חבורה' מעלון תורני, פחות כערך אנציקלופדי}}
{{קליפות}}
{{קליפות}}
'''אדום''' היא [[קליפה]] טמאה, בבחינת [[גבורה]] דטומאה, המשתלשלת מגבורה ד[[קדושה]], ("[[יצחק]] - יצא ממנו [[עשיו]]").
'''אדום''' היא [[קליפה]] טמאה, בבחינת [[גבורה]] דטומאה, המשתלשלת מגבורה ד[[קדושה]].
==מקור הקליפה==
==מקור הקליפה==
[[יצחק אבינו]], היה [[עבודת השם|עובד ה']] ב[[מידת הגבורה]] (-יראה) "פחד יצחק", ועשיו שיצא ממנו, גם הוא במידת הגבורה, אך לא בצד הקדושה כי-אם בצד ה[[סטרא אחרא]] - מבחינת פסולת גבורה דיצחק.
[[יצחק אבינו]], היה [[עבודת השם|עובד ה']] ב[[מידת הגבורה]] (יראה) כמו שכתוב "פחד יצחק", ו[[עשיו]] יצא מהפסולת של הגבורה של יצחק ולכן, גם [[עשיו]] הוא מידת הגבורה, אבל לא בצד של הקדושה אלא בצד של ה"[[סטרא אחרא]]" (הקליפות).


==התבטאות הקליפה במידות==
==התבטאות הקליפה במידות==
הקליפה מתבטאת בשני דברים בנפש האדם:
הקליפה מתבטאת בשני דברים בנפש האדם:


א) בכח המ[[תאווה]], וכמ [[בהמה]] המתאוה תאוה בחמימות ותשוקה, ובסיס כח זה הוא תאות עצמו ואנוכיות גדולה.
א) בכח המ[[תאווה]], כמו [[בהמה]] שמתאוה תאוה בחמימות ותשוקה,וזה גם קשור לאנכיות.


ב) במדת הרציחה וה[[כעס]], (כנאמר בעשיו - "על חרבך תחיה").
ב) במדת ה[[כעס]] והרציחה, (כמו שנאמר בעשיו "על חרבך תחיה").
===התהוות הקליפה בשבירת הכלים===
שורש קליפה זו כמו כל הקליפות הטמאות שבעולם, נתהווה מ[[שבירת הכלים]] שהייתה ב[[עולם התוהו]], שנפלו [[רפ"ח ניצוצות]] הקדושה - לקליפות ו[[סטרא אחרא]]. עבודתם של בני ישראל - ששרשם מ[[שם מ"ה]] דתיקון - היא לברר את הניצוצות מתוך הקליפות ולהעלותם לקדושה.


שבירת הכלים שהייתה בעולם התוהו, הייתה רק בז' מדריגות התחתונות,  אבל בג' מדריגות הראשונות שבעולם התוהו - [[כח"ב]] ([[כתר]] [[חכמה]] ו[[בינה]]), לא הייתה שבירה, אלא ירידה בלבד בחיצוניות ואחוריים שלהם. ולכן לא נפלו ל[[טומאה]] חמורה כל כך של דברי [[איסור]], אלא לטומאת [[קליפת נוגה]]. והם החכמה וה[[בינה]] בחכמות חיצוניות - חכמת הטבע שאין בהם איסור ח"ו, אבל הם מטומאת קליפת נוגה, וכן הכתר ד[[תוהו]] בירידתו למטה, ענינו - הרצון החזק בעניני העולם הזה הגשמי.
== התהוות הקליפה בשבירת הכלים ==
שורש קליפה זו כמו כל הקליפות הטמאות שבעולם, נתהווה מ[[שבירת הכלים]] שהייתה ב[[עולם התוהו]], שנפלו [[רפ"ח ניצוצות]] הקדושה  לקליפות ו[[סטרא אחרא]], ועבודתם של בני ישראל היא לברר את הניצוצות ולהעלות אותם לקדושה.


גם אומות העולם שחיותם מסטרא אחרא, מתהווים מספירות התוהו, ובעוד ששבעת עממין נתהוו מז' מדות דתוהו, כנ"ל, הנה מואב הוא מחכמה דתוהו ([[אב (חכמה)]], ועמון מבינה דתוהו (עמון - [[אותיות]] נועם, שהיא ה[[נועם]] והערבות שב[[התבוננות]] השכלית), ואילו אדום - שרשו בכתר דתוהו, (כתר - רצון) שהוא היסוד והעיקר בעולם התוהו. נמצא כי קליפת אדום היא הרצון החזק בעניני העולם הזה, ובשרשה היא בחינת כתר שבתוהו, שהוא הקדמוני שקדם לחכמה ו[[בינה]] - עיקר עולם התוהו. ולזאת נתן [[הקב"ה]] לישראל את ארץ שבעת העמים, בשביל [[עבודת הבירורים]], כדי שיהפכו את ארץ כנען ל[[ארץ ישראל]], ויעשו לו יתברך [[דירה בתחתונים]]. אבל הקיני הקניזי והקדמוני - עמון מואב ואדום, ניתנו לבני ישראל רק [[בכח]] בלבד, ולא ניתנו עדיין [[בפועל]] - להעלותם ולהפכם לקדושה באופן ישיר, משום שעדיין אין באפשריותנו לתקן את המוחין דתוהו עצמן, אלא רק באמצעות התיקון של ז' המדות דתוהו - על ידי מעשינו ועבודתנו בתורה ומצוות כל זמן משך הגלות.
== מקור הקליפה ==
המקור של קליפת אדום הוא בכתר דתהו, שזה היסוד לעולם התהו, והדרגה הכי גבוהה בעולם התהו.


עתה עיקר העבודה היא בבירור המדות, ואילו העבודה בתיקון המוחין היא רק בחיצוניותן בלבד - באותו חלק מהמוחין המתפשט ופועל על המדות., אבל התיקון המושלם של הקיני קניזי והקדמוני - עצם ופנימיות ג' המוחין, יהיה רק לעתיד לבוא, כאשר כל ענין בעבודת ה' יהיה בשלימותו המלאה, ועבודת ג' המוחין ([[חב"ד]]) תהיה גם (ובעיקר) עבודה בפני עצמה - להתאחד עם אלקות על ידי "יחוד נפלא" של שכלו עם התורה שהיא חכמתו יתברך, והוא וחכמתו אחד. וכל זה יהיה ב[[גאולה]] השלימה, שאז יתעלה כל העולם כולו בביטול מוחלט לה', ואז ינחלו בני ישראל גם את ארצותיהם.
== בירור הקליפה ==
בכתר חכמה ובינה של עולם התהו לא היה שבירה אלא רק ירידה בחיצוניות המידות, ולכן הם נפלו רק לקליפת נוגע ולא לג' קליפות טמאות וכן כיום אי אפשר לברר אותם לגמרי כי התיקון שלהם ניתן לבני ישראל בכח בלבד ולא בפועל ולכן אפשר לברר רק את החיצוניות שלהם והתיקון הסופי יהיה רק בגאולה<ref>כמו ג' הארצות שכיבושן יהיה רק בגאולה</ref>.


{{סגל}}
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:קליפות]]
[[קטגוריה:קליפות]]

גרסה מ־12:21, 23 בנובמבר 2025

יש לשכתב ערך זה. הסיבה לכך היא: כתוב בסגנון של 'חבורה' מעלון תורני, פחות כערך אנציקלופדי.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. אם אתם סבורים כי אין בדף בעיה, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
קליפות
סוגי קליפות
שלוש קליפות הטמאות · קליפת נוגה · קליפות דאצילות
קליפות שונות
אגרת בת מחלת · אדום · כתרין דמסאבותא · מדין · סנחריב · צרפת · עמלק · ראומה · שדים ורוחות

אדום היא קליפה טמאה, בבחינת גבורה דטומאה, המשתלשלת מגבורה דקדושה.

מקור הקליפה

יצחק אבינו, היה עובד ה' במידת הגבורה (יראה) כמו שכתוב "פחד יצחק", ועשיו יצא מהפסולת של הגבורה של יצחק ולכן, גם עשיו הוא מידת הגבורה, אבל לא בצד של הקדושה אלא בצד של ה"סטרא אחרא" (הקליפות).

התבטאות הקליפה במידות

הקליפה מתבטאת בשני דברים בנפש האדם:

א) בכח המתאווה, כמו בהמה שמתאוה תאוה בחמימות ותשוקה,וזה גם קשור לאנכיות.

ב) במדת הכעס והרציחה, (כמו שנאמר בעשיו "על חרבך תחיה").

התהוות הקליפה בשבירת הכלים

שורש קליפה זו כמו כל הקליפות הטמאות שבעולם, נתהווה משבירת הכלים שהייתה בעולם התוהו, שנפלו רפ"ח ניצוצות הקדושה לקליפות וסטרא אחרא, ועבודתם של בני ישראל היא לברר את הניצוצות ולהעלות אותם לקדושה.

מקור הקליפה

המקור של קליפת אדום הוא בכתר דתהו, שזה היסוד לעולם התהו, והדרגה הכי גבוהה בעולם התהו.

בירור הקליפה

בכתר חכמה ובינה של עולם התהו לא היה שבירה אלא רק ירידה בחיצוניות המידות, ולכן הם נפלו רק לקליפת נוגע ולא לג' קליפות טמאות וכן כיום אי אפשר לברר אותם לגמרי כי התיקון שלהם ניתן לבני ישראל בכח בלבד ולא בפועל ולכן אפשר לברר רק את החיצוניות שלהם והתיקון הסופי יהיה רק בגאולה[1].

הערות שוליים

  1. כמו ג' הארצות שכיבושן יהיה רק בגאולה