לדלג לתוכן

מוחין (ספירות) – הבדלי גרסאות

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
ב. שורה (שיחה | תרומות)
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
תגית: קישורים לדפי פירושונים
שורה 1: שורה 1:
{{להשלים|כל הערך=כן}}
{{להשלים|כל הערך=כן}}
ה'''מוחין''' הוא כינוי לספירות או לכוחות (-בנפש האדם) [[חכמה]] [[בינה]] ו[[דעת]]. משכנם של המוחין באדם הוא במוח שבראש. המוחין הם ראשית הכוחות פנימיים.
ה'''מוחין''' הוא כינוי ב[[קבלה]] וב[[חסידות]] ל[[ספירות]] או לכוחות המקבילים ב[[נפש]] ה[[אדם (מין)]] - '''[[חכמה]] [[בינה]] ו[[דעת]]''' (ראשי תיבות: '''חב"ד'''), שהם שלושת הדרגות והשלבים בשכל השוכן במוח שב[[ראש]]ו.


פעמים שמכונים '''שלש אמות''' על שם היותם מקור ההשפעה לכוחות שלמטה מהם - ה[[מידות (ספירות)|מדות]].
המוחין הם מקור ההשפעה לכוחות שלמטה מהם במערכת הספירות - ה[[מידות (ספירות)|מדות]], ולכן פעמים שמכונים '''שלש אמות'''.


==מוחין בעצם==
==היווצרות המידות מהמוחין==
מוחין בעצם היא דרגה של לימוד, הבנה ו[[התבוננות]] בעיניניי ההשכלה עצמה, בלי קשר להשפעה על ה[[מידות (ספירות)|מידות]] שבלב, בשונה ממוחין השייכים למידות שזוהי התבוננות בעניינים שבהכרח מביאים לרגש שבלב ולמעשה בפועל ב[[שלושה לבושים|שלושת הלבושים]] מחשבה דיבור ומעשה.
{{ערך מורחב|חכמה}}
שלושת הספירות חכמה בינה ודעת, הם השלבים של היווצרותו של שכל. ה[[חכמה]] היא ההברקה וה[[נקודה]] הראשונית של הרעיון המופשט, לפני היכנסה אל מסגרת ההגיון, ללא אפשרות להבנת הדברים ולהסבירם. כך היא הספירה הראשונה המסוגלת לקלוט השפעה רוחנית מה[[כתר]], וממנה ממשיכה ההשפעה על שאר הספירות והעולמות. הפירוט וההסבר ההגיוני, על-ידי ההעמקה וההתבוננות הוא תפקידה של ה[[בינה]]. לאחר מכן ההפנמה וההתחברות מתבצעת ב[[דעת]]{{הערה|שם=ג|1=[[תניא - פרק ג']].}}.


הרבי הורה להתחיל להתעסק בלימוד [[חסידות]] בעניינים שנחשבים למוחין בעצם, שאין להם השפעה ושייכות למידות כנ"ל, וזאת כתוצאה מהזמן המיוחד בו נמצאים. בשיחה זו אף הפנה לכמה מקומות בתורת רבותינו נשיאנו בה מבוארת עבודה זו, ועניינים אלו{{הערה|שבת פרשת לך לך תשנ"ב}}.
הספירות [[חכמה]] ו[[בינה]] פועלות כמערכת זוגית, התלויה אחת בשניה. לולי ספירת הבינה, יתפוגג האור המופשט שהתקבל בספירת החכמה ולולי ספירת החכמה, לא יהיה לספירת הבינה שום חומר לעבד אותו.


בהמשך לזה, יצויין, כי עבודה זו של לימוד והתבוננות בעניינים ששייכים למוחין בעצם, הינה בעצם עבודה השייכת ל[[זמן הגאולה]] שאז יהיה כיבוש ג' ארצות שבעבר הירדן המרמזות (ע"פ חסידות) לג' המוחין חב"ד וכפי שהם לעצמם{{הערה|בניגוד לכיבוש ז' ארצות שבארץ ישראל, בזמן הגלות המרמזות לשבע המדות שבלב ולמוחין חב"ד השייכות אליהן}}.
לאחר ההפנמה ב[[דעת]] "נולדים" שבעת ה[[מידות]]. ב[[נפש]] האדם פירושו של הדבר הוא, שכדי ליצור רגש של [[אהבה]] ו[[יראה]] יש צורך בהתבוננות, ובפרט בהפנמה של ספירת ה[[דעת]]{{הערה|שם=ג}}.


==מוחין השייכים למידות==
==מוחין השייכים למידות ומוחין בעצם==
מוחין השייכים למידות הם הדרגה הנמוכה בחלקים [[חכמה]]-[[בינה]]-[[דעת]], כפי שהם נמשכים לפעול במידות.
מוחין בעצם היא דרגה של לימוד, הבנה ו[[התבוננות]] בעיניניי ההשכלה עצמה, בלי קשר להשפעה על ה[[מידות (ספירות)|מידות]] שבלב, בשונה ממוחין השייכים למידות שזוהי התבוננות בעניינים שבהכרח מביאים לרגש שבלב ולמעשה בפועל ב[[שלושה לבושים|שלושת הלבושים]] מחשבה דיבור ומעשה.


ב[[תורת החסידות]] מבואר{{הערה|המקום הראשון בו נכתב דבר זה הוא בפבלקוטי אמרים}} כי ב[[נפש]] האדם המשתלשלת מעולמות הרוחניים [[שכל]] ו[[מידות (ספירות)|מדות]] כמו בעולמות הרוחניים שבהם [[עשר ספירות]] הנחלקות לשניים [[מוחין]] ו[[מידות (ספירות)|מדות]].
בחסידות מבואר שארץ ישראל היא ארץ שבעה עממין ותפקידם של בני ישראל בכיבוש הארץ בזמן הגלות הוא לכבוש את שבעת המדות הרמוזים בשבעה עממין אלו, והכוונה בזה לכבוש את המשיכה והיראה מענייני העולם לעבודת ה' ולעשות מהם 'ארץ ישראל' 'ארץ'-מלשון רצון שרצתה לעשות רצון קונה. אך לעת"ל יהיה גם כיבוש ג' ארצות שבעבר הירדן שמרמזים על ג' המוחין חב"ד כפי שהם לעצמם, שהכיבוש של ארץ ישראל- שבעת המדות נעשה על ידי המוחין חב"ד, אך אין בזה כיבוש של המוחין עצמם, והעבודה דלעת"ל היא העבודה דכיבוש המוחין חב"ד עצמם לעבודת ה'.


במוחין ישנם ג' מוחין: [[חכמה]], [[בינה]], ו[[דעת]]. במדות ישנם שבעה מדות: [[חסד]], [[גבורה]], [[תפארת]], [[נצח]], [[הוד]] [[יסוד]], [[מלכות]].
הרבי הורה להתחיל להתעסק בלימוד [[חסידות]] בעניינים שנחשבים למוחין בעצם, שאין להם השפעה ושייכות למידות כנ"ל, וזאת כתוצאה מהזמן המיוחד בו נמצאים. בשיחה זו אף הפנה לכמה מקומות בתורת רבותינו נשיאנו בה מבוארת עבודה זו, ועניינים אלו{{הערה|שבת פרשת לך לך תשנ"ב}}.


המוחין הינם הכלי דרכו מובן כיצד צריך להיות הדבר והמדות הינם ההמשכה לאותו הדבר.
בהמשך לזה, יצויין, כי עבודה זו של לימוד והתבוננות בעניינים ששייכים למוחין בעצם, הינה בעצם עבודה השייכת ל[[זמן הגאולה]] שאז יהיה כיבוש ג' ארצות שבעבר הירדן המרמזות (ע"פ חסידות) לג' המוחין חב"ד וכפי שהם לעצמם{{הערה|בניגוד לכיבוש ז' ארצות שבארץ ישראל, בזמן הגלות המרמזות לשבע המדות שבלב ולמוחין חב"ד השייכות אליהן}}.
 
בנפש האדם המוחין מבינים מהו [[טוב]] ומהו [[רע]] בשבילו ומיד נרגש בלב ההמשכה לאותו דבר או הרתיעה.
 
ישנה דרגא נעלית יותר במוחין, שהם משכילים ומתבוננים בענין ללא שיש לאדם שייכות ומשיכה אליהם זהו 'מוחין בעצם', לעומתם, בנידוננו מדובר על מוחין השייכים למדות שזהו ההבנה וההתבוננות בדברים הגורמים משיכה או רתיעה מהדבר בו הוא מבין, מתבונן, ומתרגש.
 
בחסידות מבואר שארץ ישראל היא ארץ שבעה עממין ותפקידם של בני ישראל בכיבוש הארץ בזמן הגלות הוא לכבוש את שבעת המדות הרמוזים בשבעה עממין אלו, והכוונה בזה לכבוש את המשיכה והיראה מענייני העולם לעבודת ה' ולעשות מהם 'ארץ ישראל' 'ארץ'-מלשון רצון שרצתה לעשות רצון קונה. אך לעת"ל יהיה גם כיבוש ג' ארצות שבעבר הירדן שמרמזים על ג' המוחין חב"ד כפי שהם לעצמם, שהכיבוש של ארץ ישראל- שבעת המדות נעשה על ידי המוחין חב"ד, אך אין בזה כיבוש של המוחין עצמם, והעבודה דלעת"ל היא העבודה דכיבוש המוחין חב"ד עצמם לעבודת ה'.


==ראו גם==
==ראו גם==
*[[חכמה ובינה]]
* [[מוחין ומידות]]
* [[מוחין ומידות]]
==לקריאה נוספת==
*הרב [[עדין אבן ישראל (שטיינזלץ)]], '''חב"ד שבשיטת חב"ד''', בתוך [[ספר הק"ן]]


{{ספירות}}
{{ספירות}}

גרסה מ־10:50, 22 בדצמבר 2025

המוחין הוא כינוי בקבלה ובחסידות לספירות או לכוחות המקבילים בנפש האדם (מין) - חכמה בינה ודעת (ראשי תיבות: חב"ד), שהם שלושת הדרגות והשלבים בשכל השוכן במוח שבראשו.

המוחין הם מקור ההשפעה לכוחות שלמטה מהם במערכת הספירות - המדות, ולכן פעמים שמכונים שלש אמות.

היווצרות המידות מהמוחין

ערך מורחב – חכמה

שלושת הספירות חכמה בינה ודעת, הם השלבים של היווצרותו של שכל. החכמה היא ההברקה והנקודה הראשונית של הרעיון המופשט, לפני היכנסה אל מסגרת ההגיון, ללא אפשרות להבנת הדברים ולהסבירם. כך היא הספירה הראשונה המסוגלת לקלוט השפעה רוחנית מהכתר, וממנה ממשיכה ההשפעה על שאר הספירות והעולמות. הפירוט וההסבר ההגיוני, על-ידי ההעמקה וההתבוננות הוא תפקידה של הבינה. לאחר מכן ההפנמה וההתחברות מתבצעת בדעת[1].

הספירות חכמה ובינה פועלות כמערכת זוגית, התלויה אחת בשניה. לולי ספירת הבינה, יתפוגג האור המופשט שהתקבל בספירת החכמה ולולי ספירת החכמה, לא יהיה לספירת הבינה שום חומר לעבד אותו.

לאחר ההפנמה בדעת "נולדים" שבעת המידות. בנפש האדם פירושו של הדבר הוא, שכדי ליצור רגש של אהבה ויראה יש צורך בהתבוננות, ובפרט בהפנמה של ספירת הדעת[1].

מוחין השייכים למידות ומוחין בעצם

מוחין בעצם היא דרגה של לימוד, הבנה והתבוננות בעיניניי ההשכלה עצמה, בלי קשר להשפעה על המידות שבלב, בשונה ממוחין השייכים למידות שזוהי התבוננות בעניינים שבהכרח מביאים לרגש שבלב ולמעשה בפועל בשלושת הלבושים מחשבה דיבור ומעשה.

בחסידות מבואר שארץ ישראל היא ארץ שבעה עממין ותפקידם של בני ישראל בכיבוש הארץ בזמן הגלות הוא לכבוש את שבעת המדות הרמוזים בשבעה עממין אלו, והכוונה בזה לכבוש את המשיכה והיראה מענייני העולם לעבודת ה' ולעשות מהם 'ארץ ישראל' 'ארץ'-מלשון רצון שרצתה לעשות רצון קונה. אך לעת"ל יהיה גם כיבוש ג' ארצות שבעבר הירדן שמרמזים על ג' המוחין חב"ד כפי שהם לעצמם, שהכיבוש של ארץ ישראל- שבעת המדות נעשה על ידי המוחין חב"ד, אך אין בזה כיבוש של המוחין עצמם, והעבודה דלעת"ל היא העבודה דכיבוש המוחין חב"ד עצמם לעבודת ה'.

הרבי הורה להתחיל להתעסק בלימוד חסידות בעניינים שנחשבים למוחין בעצם, שאין להם השפעה ושייכות למידות כנ"ל, וזאת כתוצאה מהזמן המיוחד בו נמצאים. בשיחה זו אף הפנה לכמה מקומות בתורת רבותינו נשיאנו בה מבוארת עבודה זו, ועניינים אלו[2].

בהמשך לזה, יצויין, כי עבודה זו של לימוד והתבוננות בעניינים ששייכים למוחין בעצם, הינה בעצם עבודה השייכת לזמן הגאולה שאז יהיה כיבוש ג' ארצות שבעבר הירדן המרמזות (ע"פ חסידות) לג' המוחין חב"ד וכפי שהם לעצמם[3].

ראו גם

לקריאה נוספת

הערות שוליים

  1. 1.0 1.1 תניא - פרק ג'.
  2. שבת פרשת לך לך תשנ"ב
  3. בניגוד לכיבוש ז' ארצות שבארץ ישראל, בזמן הגלות המרמזות לשבע המדות שבלב ולמוחין חב"ד השייכות אליהן