לדלג לתוכן

יכולת - אור הכלול בעצמותו

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית

יכולת הינה דרגא באלוקות שלפני הצמצום הראשון והיא בעצם הצמצום הראשון מעצמותו יתברך.

ענינה

לפני שהקב"ה רצה לברוא העולמות - לא היה שייך לכאורה אצלו עניין אחר חוץ ממנו- שעצם השייכות לדבר אחר מראה על צמצום- שזה לא הוא כפי שהוא לעצמו. כאשר הקב"ה החליט שרוצה לברוא העולם- מייד נוצר מצב של- יכול לברוא ויכול שלא לברוא.[1] בין המצב של הקב"ה כפי שהוא לעצמו למצב היכולת היה הצמצום הראשון.[2] (ומכאן עד השלב הראשון עוד כמה שלבים אור כפי שכלול במקורו שלא שייך להאיר לעולמות וכו') לסיכום: יכולת ענינה הצמצום הראשון ביותר שהוא היכולת לברוא ושלא לברוא.

בתורת החסידות

יש עניין שלא מתעסקים בדרגות גבוהות מדי - שעלול לגרום לגסות וזלזול, ולכן ברוב המקומות בחסידות מבוארות הדרגות עד הצמצום של מקום פנוי - המכונה הצמצום הראשון. אמנם בשער היחוד (לאדמו"ר האמצעי) מבואר שכן צריך לפעמים לבאר דרגות אלו. והטעם לכך מבאר הרבי[3] כדי שנוכל להשיג ולהתבונן באלוקות ולהגיע לאהבת ה' ויראת ה' ולדעת את השורש בו מושרשים נשמות ישראל.

הערות שוליים

  1. באתי לגני תשמ"ה, והשיחות בשבתות שלאח"כ, שער האיחוד אות י' ( לאדמו"ר האמצעי).
  2. ע"פ חלק מהשיחות לאחרי י' שבט תשמ"ה (ע"פ ההנחה בהוצאת המכון להפצת תורתו של משיח).
  3. ע"פ השיחות דימים הסמוכים לי' שבט תשמ"ה הודפס בקבצים של באתי לגני תשכ"ה תשמ"ה.