לדלג לתוכן

שיחה:רש"ר הירש

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
גרסה מ־04:29, 22 ביולי 2013 מאת שנוזל (שיחה | תרומות) (העתקה מתוך דפי שיחה אודות הרש"ר הירש, לקראת ערך - התחלה)
(הבדל) → הגרסה הקודמת | הגרסה האחרונה (הבדל) | הגרסה הבאה ← (הבדל)

ליקוט מדפי שיחה

ליקוט מדפי שיחה שונים אודות הרש"ר הירש, אשר יכולים להועיל בכתיבת הערך. שלום, חסיד וזוננשיין, לכבודכם:

מתוך שיחה:י"ח בטבת

צינזרתי את הקטעים שלא שייכים: עשית השוואה מאוד מצחיקה בין ראשי ממשלות ישראל שמנהיגים מדיניות הפוכה מכל מה שקשור לתורה ומצוות,לבין יהודי שאמנם לא פעל בדרך רבותינו נשיאינו, ובמקרים מסויימים גם חרג מכללי ההלכה, אבל כוונתו היתה טהורה, לכשעצמו היה ירא שמים מרבים, ורבים השיב מעוון כפשוטו ממש. אתה מכיר את המכתב של אדמו"ר הריי"צ (נדפס בהוספות לספר התולדות ולא מופיע באג"ק) אודות הרש"ר הירש שממש לא היה רחוק מדרכו של קרליבך? גם אותו היית מוחק אם הוא היה מופיע? • זוננשיין - תמיד בשמחה • י' באב ה'תשע"ג • 18:46, 17 ביולי 2013 (UTC)

אין להשוות כלל וכלל בין הרש"ר הירש לשלמה קרליבך. --שָׁלוֹם - יְהוּדִים מְשׂוֹחֲחִים י' באב ה'תשע"ג, למניינם 18:48, 17 ביולי 2013 (UTC)
פשוט ההבדל בין פגם בהשקפה לבין פגם (א) בהשקפה. (ב) בהלכה. (ג) בהתקשרות. ---משיח נאו! חסיד חב"ד - שיחה - י' באב ה'תשע"ג - 19:47, 17 ביולי 2013 (UTC)
אף אחד לא אמר שהוא היה חסיד, ואני לא מבין למה אי אפשר להשוות בינו לבין הרש"ר הירש. שתיהם עשו את זה לצורך קירוב, ושתיהם טעו. למיטב ידיעתי גם הרש"ר פרץ במקרים רבים את גדרי ההלכה. • זוננשיין - תמיד בשמחה • י' באב ה'תשע"ג • 22:44, 17 ביולי 2013 (UTC)
ואתה טועה כמובן. שָׁלוֹם - יְהוּדִים מְשׂוֹחֲחִים י"א באב ה'תשע"ג, למניינם 03:24, 18 ביולי 2013 (UTC)
סליחה על הבורות, אך מי היה הרש"ר הירש? ר'ובן - שיחה 09:17, 18 ביולי 2013 (UTC)
הרש"ר הירש היה אחד מגדולי הרבנים בגרמניא בתקופה בה פרחה ההשכלה, ובשביל לחזק את יסודות היהדות הוא עשה כמה דברים לחיזוק היהדות, כמו פירוש בלשני על התורה ועוד כמה דברים, אשר עוררו עליו את קפידתם של חלק מגדולי ישראל. על אף שאת עצם פועלו (חיזוק היהדות) לא ביקרו, אבל אמרו שצריך להיות באופן הנכון... -- נכתב ע"י אנונימי ששכח לחתום את שמו.
אודה ואתוודה שלא קראתי יותר מידי על פועלו, אבל מהמכתב של אדמו"ר הריי"צ משמע שפרץ את גדרי ההלכה. • זוננשיין - תמיד בשמחה • י"א באב ה'תשע"ג • 23:08, 18 ביולי 2013 (UTC)

ובכן, המכתב לפני והוא בלול מביטויי שבח והערכה, לצד ביטויים קשים כגידים על השיטה (נכון, לא על האיש, על השיטה)[1].

להלן ציטוטים נבחרים:

"כוכב רב הופיע בשמי אשכנז, הוא משה מדעסוי ימח-שמו-וזכרו, איש תורני המלך אשכולות מרירות למו, וילש בצק בלולה כפירה ותורה . . ובזמן קצר הנה מדינת אשכנז הורעלה כי הממה מנדלסון וחבריו, וכלפיד אש בעמיר כן אכלו ברבני אשכנז על ימין ועל שמאל . . וירץ גולגלת ישראל וירטש עוללי יעקב, ויבקע אלופי היהודים וישימם בכיור אש להב המדעים . . עד שקם (בשנת תקצ"ג בערך) הרב הירש ז"ל, וילט פניו באגרתו - אגרת צפון - ויעמוד בין המתים ובין החיים, להציל שארית הפלטה משחת הרעפארם; בכוחו האדיר נטה קו, ובמחוגת חכמת קדם תארם, ויעשם כתבנית איש מאמין באלוקי ישראל, ויתנם במשבצות מעגלי יושר, ויחזקם במסמרי מדע...".

"אנא חכמי אשכנז ועסקני הציבור העומדים על רצפת בהט אשר יסד הרב ר' הירש ז"ל והאוחזים דגל הדרך המשובצה החכמה מסודרה".

"התודה אשר יהודי אשכנז מחוייבים למורם מאורם ומגינם הרב הירש ז"ל אין על עפר משלו, כי הכל הבל הוא לעומת ההצלה ממש אשר פעל ועשה הרב הירש ז"ל ליהדות אשכנז".

ויחד עם זאת, ישנם גם ביטויים חריפים לצד השני:

"מיד מי יצא השגגה לא אדע, אבל שגגה היא ותתן כתם לשיטת הרב הירש ז"ל אשר אליו קיוה המחולל והמייסד הרב הירש ז"ל, וכעבור חצי יובל . . וילידי אשכנז שכחו את העבר עליהם . . ונדמה להם אשר כן היה בישראל מיום היותו לעם, אשר בצאתו מבטן אמו יקראוהו בשם אבראם מאזעס יאקאב פיליפ מארקוס או מאריץ . . ומלתם על לשונם, "היהדות אינה מגבלת את החיים ואיננה מפריעה" "היהדות והחיים הולכי שלובי זרוע" . . ועוד מעט ויהיה משל בפי כל, היה יהודי אשכנז - והכל יהיה מותר לך, כי לכל דבר המגביל את היהודי ומבדילו מן העמים כבר מצאו חכמי אשכנז היתר מראש...".

"אבן מקיר תזעק! . . חכמי אשכנז, עד מתי לא תוכלו הנקה ממי המרים המאררים, שיטת תורה ודרך ארץ...".

ואסתפק בזה. אתם מוזמנים לדייק בדברי הקודש... • זוננשיין - תמיד בשמחה • י"ד באב ה'תשע"ג • 23:02, 21 ביולי 2013 (UTC)

אם תשים לב, השבחים (המיוחדים במיניהם) הם על הרש"ר זצ"ל (שכבודו מבלי משים לב לא נזהר מלפגוע בכבודו, למרות היותו גדול מוערך על כל גדולי ישראל בכל הדורות שאחריו, מכל הזרמים, אפילו על הגר"ח זוננפלד ועל הרב"ב בעל הברכת שמואל) והביקורת הם על אלו שמנסים לתלות הכל בשיטת הרב הירש. שָׁלוֹם - יְהוּדִים מְשׂוֹחֲחִים י"ד באב ה'תשע"ג, למניינם 23:19, 21 ביולי 2013 (UTC)
אני עדיין עומד בדעתי שההבדל בינו לבין שלמה קרליבך אינו כזה מהותי כמו שאתם מנסים לומר, ואני לא חושב שזו פגיעה בכבודו, ואדרבה. • זוננשיין - תמיד בשמחה • י"ד באב ה'תשע"ג • 23:23, 21 ביולי 2013 (UTC)

הערות שוליים

  1. נדפס בספר התולדות אדמו"ר הריי"צ חלק ג' עמוד 290. מכתב משנת תרפ"ג.