לדלג לתוכן

סלמנדרא

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
הסלמנדרה הכתומה, יש מזהים אותה עם הסלמנדרא המופיע בגמרא.

סלמנדראתבנית:הערת שוליים היא שרץ טמאתבנית:הערת שוליים, אחד משמונה השרצים הטמאיםתבנית:הערת שוליים. אותה יש המזהים עם החיה 'Salamandra salamandra'תבנית:הערת שוליים.

סלמנדרא היא שרץ שנוצר על-ידי בעירת האש במשך שבע שניםתבנית:הערת שוליים, (במקום אחר מובא שהיא נוצרת מבעירה של הדס דווקאתבנית:הערת שוליים, ועל-כן היא תולדה של האש בלבדתבנית:הערת שוליים.

מי שמושח את גופו בדם סלמנדרא, אין האש מזיקה לו, כיוון שהסלמנדרא - שהיא תולדת האש, מגינה עליותבנית:הערת שוליים על חזקיהו המלך מסופר מסופר שהיה 'חסין אש' כיוון שאימו משחתו בדם סלמנדראתבנית:הערת שוליים[1]

טמא מאש

הסלמנדרא היא שרץ טמא, אך הוא מגיע מהאש, שהיא טהורה, ולא עוד אלא היא משמשת כמקום טבילה (מקווה), יותר נעלית מאשר מקווה של מים, עד שהקדוש ברוך הוא טובל ומיטהר דווקא במקווה של אש ('נורא')תבנית:הערת שוליים כמו שכתוב בפסוק "כִּי הִנֵּה יְהוָה בָּאֵשׁ יָבוֹא"[2].

אמנם, כאשר היא באה במגע עם האש, אז אין שולטת בה האש, שכן למרות שהיא טמאה - במהותה היא עדיין 'אש' - טהורה מכוח האש בה נוצרה.

כך גם תלמידי חכמים, כיוון שהם מציאות אחת עם התורה, גם אם הם הופכים ל'שרץ', מהותם האמיתית היא תורה, והם תמיד יכולים להשיל מעליהם את טומאתם ולחזור אליה.

מקורות לקריאה נוספת



שגיאות פרמטריות בתבנית:הערות שוליים

פרמטרים [ טורים ] לא מופיעים בהגדרת התבנית
==הערות שוליים==

  1. ככול הנראה דברי רש"י בפרושיו מבוססים על דברי המדרש תנחומא, שם מובאים דברים הדומים לדברי הגמרא:

    חנניה מישאל ועזריה השלכו לתוך הכבשן ועלו שנאמר (דניאל ג'): "באדין נפקין שדרך מישך ועבד נגו מן גוא נורא", בריות הגדלות באור ואין גדלות באויר ואיזו זו? סלמנדרא. כיצד? הזגגין העושין את הזכוכית כשהן מסיקין את הכבשן שבעה ימים ושבעה לילות רצופין, ומכובד האור יוצא משם בריה הדומה לעכביש (גירסה אחרת: לעכבר) והבריות קורין אותה סלמנדרא. אדם סך ידו מדמה או אחד מאיבריו - אין האור שולטת באותו מקום. למה? על שתחילת בריאתה מן האור, מכאן אמרו חז"ל: תלמדי חכמים אין אור של גיהנם שולטת בהן - קל וחומר מסלמנדרא. ומה סלמנדרא על שתחלת בריאתה מן האור הסך מדמה אין האור שולטת בו - תלמדי חכמים שומרי תורה שהיא דת אש ונתנה מיד אש אוכלה ולומדיה בית יעקב אש - על אחת כמה וכמה!...

    מדרש תנחומא, פרשת וישב פרשה ג'
  2. ישעיהו פרק ס"ו פסוק ט"ו