לדלג לתוכן

רבי מנחם מענדל שניאורסון (כ"ק אדמו"ר שליט"א)

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
הרבי מיליובאוויטש מלך המשיח שליט"א

רבי מנחם מענדל שניאורסון, הנשיא השביעי, (דור שישי בן אחר בן לבנו בכורו של הוד כבוד קדושת אדמו"ר הצמח צדק שעל שמו הוא נקרא), נולד בי"א ניסן תרס"ב - 1900 (למניינים) לאביו הגאון, החסיד והמקובל רבי לוי יצחק שניאורסון. לומד בשקידה עצומה בהדרכת אביו המקובל ומצליח כבר בשחר נעוריו לרכוש ידיעה מקיפה ביותר בכל חלקי התורה, נגלה ונסתר. בתקופת מלחמת העולם הראשונה, עומד לימין אביו ברוסיה בהנהגת הקהילה ובארגון עזרה לפליטי פולין.

שנות צעירות

  • משנת תרפ"ד-1924 (למניינים) נכנס בסוד ענייניו והנהגתו הציבורית של האדמו"ר הקודם בחב"ד-כ"ק אדמו"ר הרי"צ (רבי יוסף יצחק) נ"ע. ממלא תפקידים מיוחדים בתחומים שונים ומוגדר כ"שר ההשכלה" של האדמו"ר הריי"צ. עומד לימין האדמו"ר במלחמתו הקדושה והמפורסמת לתהילה, לשמירת קדשי ישראל ברוסיה הסובייטית.
  • משנת תרפ"ט-1929 (למניינים) מפנה אליו חותנו, כ"ק אדמו"ר הרי"צ, שואלים בענייני הלכה, קבלה וחסידות ומטיל עליו תפקידים מיוחדים בענייני הנהגת החסידים והכלל.

שנים ראשונות בארצות הברית

  • בכ"ח סיון תש"א - 1941 מצליח להינצל משיני הנאצים ימ"ש ולהגיע בשלום ל"פיתחה של רומי", היא - ניו יורק. נכנס מיד בסוד הנהגתו הקדושה של האדמו"ר הרי"צ ומצטרף למאבקו הגדול להפוך את אמריקה למקום תורה וחסידות. עד תש"י (1950) מתמנה ע"י חותנו לתפקידים מיוחדים הקשורים להפצת התורה והחסידות.
  • תש"י - עוסק במלוא המרץ בהרחבת והתפשטות מוסדות התורה והחינוך שיסד האדמו"ר הרי"צ בכל רחבי תבל. מייסד תלמודי תורה לבנים ובתי ספר לבנות במדינות צפון אפריקה ובכך זיכה אלפי בני נוער יהודים בחינוך יהודי מקורי והצילם מטמיעה והתבוללות רוחנית. לצד המוסדות הקים גם ישיבות קטנות ובתי-מדרש להכשרת מורים, רבנים, שוחטים, סופרי סת"ם ועוד משרות בקודש. מתחיל לפרסם מכתבים כלליים להתעוררות וחיזוק כל ישראל. רבים פונים אליו לבקשת עצותיו וברכותיו הקדושות. להתוועדויות שלו מתחילים לנהור המוני-חסידים ויהודים מכל הסוגים השותים בצמא את שיחותיו הקדושות ומעלים אותם על הכתב.

קבלת הנשיאות

  • תשי"א - 1951 - ביו"ד שבט - יום השנה להסתלקות חותנו - מקבל על עצמו באורח רשמי את הנשיאות החב"דית. אומר את מאמר החסידות הראשון שלו כנשיא השביעי - מאמר "באתי לגני". מעורר בכל הזדמנות לפעול במרץ לזכות יהודים במצוות ולקרבם לתורה ומצוות, ובמיוחד את הצעירים ובני-הנעורים. מעורר להפיץ את מעיינות החסידות חוצה ולהביא בכך את מלך המשיח.

מפעולותיו בין השנים: תשי"ב - תש"כ

  • תשי"ב - 1952 - מייסד ארגון "צעירי אגודת חב"ד" ואגודת נשי ובנות חב"ד בארץ הקודש ת"ו. מייסד רשת בתי-ספר תורניים בארץ ובאוסטרליה. מייסד אכסניית-נוער לתלמידים יהודיים במדריד - ספרד. מעורר אודות הנחיצות שצעירים יכשירו את עצמם לקבלת "סמיכה" - לרבנות. מייסד את ישיבת אחי תמימים ראשון לציון. מעורר שתלמידי הישיבה ואברכים ינאמו בדברי חסידות בבתי הכנסת. מכריז שחינוך "תינוקות של בית רבן" זו העצה היחידה לביטול כל הגזרות. מעורר על ההכרח בלימוד ההלכות הצריכות בכל יום.
  • תשט"ו - 1955 מייסד ארגון צעירי אגודת חב"ד ארצות הברית ובקנדה. מייסד בית ספר תורני למלאכה בכפר-חב"ד. מכריז אודות איסור נסיעה באוניות ישראליות בשבת. יוצא בקריאה נגד לימוד חכמות חיצוניות בישיבות.
  • תשי"ז - 1957 מייסד ישיבת ליובאוויטש בטורונטו-קנדה.
  • תשי"ח - 1958 מעורר על כך שהפצת התורה והיהדות ומעיינות החסידות יעשו באופן של "ופרצת". כתוצאה מכך מתגברות פעולות החינוך היהודי-התורני, והרבצת התורה והחסידות בכל רחבי תבל, מתייסדים מוסדות חינוך חדשים רבים.
  • תשי"ט - 1959 מייסד תלמודי-תורה לבנים ובתי-ספר לבנות בטוניס ובאי-ג'רבה. מייסד ישיבת תומכי תמימים קרית גת. מייסד במילאנו-איטליה, סניף המרכז לענייני חינוך" שבאצעותו הוקמו מוסדות חינוך לבנים וכן לבנות. ובמשך השנים הבאות מקים מרכזי חב"ד גם ברומא, בולוניה ובלאדיספולי.

מפעולותיו בין השנית: תשכ"א - תש"ל

  • תשכ"א - 1961 הושלמה הקמת "בית ליובאוויטש" הראשון בעולם - בלונדון, אנגליה. ממרכז זה קמו שלוחות נוספות המפוזרות בכל רחבי אנגליה והוא גם מהווה בסיס מרכזי לפעולות חב"ד באירופה.
  • תשכ"ד - 1963 מכריז על שנת ה-150 להסתלקות אדמו"ר הזקן להגברת הפצת מעיינות תורתו וכתוצאה מכך מתקיימות בכל רחבי תבל פעולות נרחבות בכיוון זה.. עורך תעמולה לפדות את בני ובנות ישראל שמאחרי מסך הברזל. מקים קרן מיוחדת לסייע בהלוואות לנצרכים ובמיוחד למוסדות ומחנכים על טהרת הקודש.
  • תשכ"ה - 1965 סולל דרך חדשה בהבנת דרכו של רש"י בפרושו לתורה על פי "פשוטו של מקרא", "ויינה של תורה" ומאז בכל שבת-קודש, בהתוועדות מבאר קטע מפרוש רש"י לפרשת השבוע. מייסד את שיכון חב"ד לוד.
  • תשכ"ו - 1967 מייסד "קרן חנה" שמטרתה לסייע לבנות ישראל להמשיך בלימודי הקודש שלהן. * מייסד בתי-ספר לבנות ומכונים ליהדות "בית-חנה" בארץ וברחבי העולם.
  • תשכ"ז - 1967 מכריז שהשנה היא שנת הקהל. מייסד ישיבה גדולה במלבורן, אוסטרליה. מכריז על "מבצע-תפילין" לזיכוי המוני בית ישראל במצוות תפילין להטלת פחד על אוייבינו * בימי המתח והחרדה שלפני פרוץ מלחמת ששת הימים, קרא הרבי להגביר את "מבצע-התפילין" כסגולה לניצחון והצלחה במלחמה. מבטיח בצורה ברורה ומוחלטת כי יהיה ניצחון גדול לחיילי צה"ל על אוייביהם, כפי שאכן התגשם באופן ניסי. קורא לנצל את ההתעוררות שבעקבות ניסי מלחמת ששת הימים, לקרב לבבות המוני בני-ישראל לתורה ומצוות, על ידי "מבצע תפילין" וזיכוי בשאר מצוות וכן עידוד וחינוך ילדי ישראל לאמונה. מאז ולתמיד "מבצע תפילין" על יד הכותל המערבי ששוחרר בחסדי ה'. פותח במאבק נגד החזרת ה"שטחים" (ששוחררו והוחזרו לידי בני ישראל במלחמת ששת הימים).

מפעולותיו בין השנים: תשל"א - תש"מ

  • תשל"א - 1971 יוצא בקריאה "לכבוש את העולם על ידי לימוד התורה. מייסד בדרום-אפריקה, סניף "המרכז לענייני חינוך" דבר שהביא להקמת רשת של מוסדות יהודיים לבנים וכן לבנות ברחבי דרום אפריקה.
  • תשל"ב - 1972 מייסד וועד שמטרתו הקמת 71 מוסדות תורה וצדקה וכך נוסדו "בתי חב"ד" חדשים במדינות רבות בעולם בכלל ובארצות-הברית בפרט. מעורר על דבר הסיוע לעולים ממדינות גרוזיה ובוכארה. מעורר לזכות את עולי רוסיא במצוות פורים. מעורר על חינוך ילדי עולי רוסיא וסיוע מיוחד לעולים החדשים מרוסיא. יוצא בקריאה נגד גיוס נשי ובנות ישראל לצבא.
  • תשל"ג - 1973 מעורר לייסד ספריות-קודש בכל רחבי-תבל. שכל בית יהודי יהיה "בית מלא ספרים". מעורר לזכות יהודים הנמצאים בכל מקום שהם במצוות פורים. בקיץ של אותה שנה יוצא בקריאה אודות השתדלות מיוחדת בחינוך תשב"ר בקשר למה שנאמר "מפי עוללים ויונקים יסדת עוז... להשבית אוייב ומתנקם". מעורר לייסד קרנות גמילות חסדים רבים ככל האפשר. מייסד את קרית חב"ד צפת.
  • [[תשל"ד] - 1974 מייסד ישיבה גדולה במיאמי רבתי, פלורידה. מכריז על הקמת מוסדות חדשים. פותח בתעמולה אודות המבצעים "תורה", "מזוזה", "מבצע צדקה|צדקה]]" "מבצע בית מלא ספרים|בית-מלא ספרים]]" - "יבנה וחכמיה" "מבצע נרות שבת קודש|נרות שבת קודש ויום טוב]]". מעורר שלכל חייל יהודי יהיה סידור, תהלים וקופת צדקה. מעורר על כינוס ילדים בחנוכה. מעורר על אחדות בני המשפחה סביב שולחן שבת. מתחיל עניין הפצת היהדות באמצעות ה"טנקים".
  • תשל"ו - 1977 מעורר שוב אודות קבלת סמיכה לרבנות. מייסד ישיבה גדולה בסיאטל, וושינגטון. שולח [שליח|שליחים]] לערי הקודש ירושלים וצפת. מכריז על שנה זו "כשנת החינוך". מייסד ישיבה גדולה בניו-היבן, קונטיקט. מעורר לזכות גם את האסורים היהודים ב"מבצעים". מבקש שכל ילד וילדה בישראל ישננו בעל-פה את ה"י"ב פסוקים ומאמרי חז"ל" שליקט. מעורר ללמוד ענייני "בית הבחירה" בימי בין המצרים. מכריז אודות מבצע אהבת ישראל. מציע להנהיג בכל הבתי-כנסיות שיעורים בלימוד התורה. ולייסד קופות גמילות-חסדים.
  • תשל"ח - 1978 מעורר שבכל עיר ועיר יקימו מוסד הקשור עם תורה ותפילה וכן מקווה-טהרה. מגביר את מאבקו נגד החזרת ה"שטחים" ונגד ההסכם האומלל של "קמפ דיויד". מייסד ישיבה גדולה "אור אלחנן לוס אנג'לס", קליפורניה. שולח שליחים נוספים לערי הקודש ירושלים וצפת. הורה להדפיס את ה"תניא" בכל מדינות העולם.
  • תשל"ט - 1979 מעורר לייסד חברת-נשים לעורר על דבר שמירת "טהרת המשפחה". עוסק בדבר הצלת ילדי פרס והסתדרותם בארצות הרווחה. מייסד כולל אברכים במלבורן, אוסטרליה.
  • תש"מ - 1980 מכריז אודות מבצע "והשיב לב אבות על (ידי) בנים". מייסד ישיבה גדולה בבואנוס-איירס - ארגנטינה. מבקש לערוך תהלוכות "ל"ג בעומר" לאחדות ישראל בכל רחבי-תבל * מעורר להביא לבית הכנסת בחג השבועות את ילדי ישראל אפילו הטף, לשמוע את "עשרת הדברות" * יוצא בקריאה על דבר העניין של "פרו ורבו" - ריבוי הילודה בישראל, ונלחם נגד "תיכנון המשפחה" * יוצא בקריאה לייסד כוללים לזקנים (כולל תפארת זקנים) לנשים (תפארת חוכמות נשים) ולצעירים (תפארת בחורים).

מפעולותיו בין השנים: תשמ"א - תש"נ

  • תשמ"ב (1982) ראשי התיבות של שנה זו הינם: תהיה שנת ביאת משיח. *יוצא בקריאה שכל בני ישראל אנשים ונשים יתאחדו "באחדות אמיתית ונצחית" ע"י קניית אות בספר התורה כללית שתכתב לזכותם – וכאו"א במנהגו (צורת האותיות דאשכנז, ספרד, תימן האריז"ל וכו'). * מורה להנהלת ישיבת תומכי תמימים להתחיל בכתיבת ספר תורה עבור תלמידי (ותומכי) ישיבות "תומכי תמימים" ובני ביתם, וכן להנהלת "בית רבקה" כתיבת ס"ת עבור תלמידות (ותומכי) בתי ספר "בית רבקה" ובני ביתן. מעורר אשר מצוה זו היא סיום תרי"ג מצות שבתורה ויש המקשרים זה עם סיום וקץ הגלות. * מעורר על דבר השתדלות ובמדה יוצאה מן הכלל לגמרי ב"הפצת המעינות חוצה" ובמבצע חנוכה. ואשר בכמה ספרים שנת תשמ"ב היא שנת הקץ. ותא חזי עמא דבר אומר שהוא ר"ת: תהיה שנת ביאת משיח. מציע שיכתבו ספר תורה כללית מיוחדת, שתאחד את כל אנשי "צבא הגנה לישראל" – אנשי חיל דאה"ק. * הורה להדפיס הוצאה מיוחדת של ספר התניא ושבסיומו יכלול צילומי כל השערים של ספרי התניא שנדפסו עד עתה. * מעורר על דבר ההכרח לסיים את "מבצע שלום הגליל" (מלחמת לבנון) בהקדם, ושזה ימנע קרבנות נוספים מב' הצדדים.
  • תשמ"ג (1983) ראשי התיבות של שנה זו הינם: תהיה שנת גאולת (גילוי) משיח. * פותח השנה בהכרזה שהשנה היא מאה שנה מהסתלקות כ"ק אדמו"ר המהר"ש שענינו והנהגתו היתה "לכתחילה אריבער", ולכן כל עניני השנה צריכים להיות חדורים באופן של "לכתחילה אריבער". וכן שהשנה היא תהיה שנת גאולת (גילוי) משיח. * יוצא בקריאה להשפיע על אומות העולם – בני נח, שיקיימו ז' מצות שלהם. * מכריז על "רגע של שתיקה" – "עין רואה ואוזן שומעת", להנהיג זאת בכל בתי הספר בעולם ובתחילת הלימודים. ובהמשך לזה מציע שיחתמו על "עצומה" לגדולי ומנהיגי האומה האמריקנית (ועל דרך זה לכל שאר האומות) אודות גודל הנחיצות שבזה, וכן אודות נחיצות עזרה כלכלית-ממשלתית לבתי ספר דתיים.
  • תשמ"ד (1984) פותח את השנה בהכרזה שהשנה היא תהי' שנת דברי משיח.
  • מעורר – בקשר למצב העולם – על דבר הוספה בתפלה ובקשה, על ידיד זה שכל אחד ואחת (בלי הפרש באיזה נוסח הוא מתפלל) יאמר לפני התפלה (בשחרית) "הריני מקבל עלי מצות עשה של ואהבת לרעך כמוך", ולאחרי כל תפלה מהג' תפלות "אך צדיקים יודו לשמך ישבו ישרים את פניך".
  • מעורר שמן הראוי להשתדל שילדי ישראל בגיל החינוך יבואו במגע רק עם צעצועים בדמות בעלי חיים טהורים ולא להיפך. וכן בנוגע להוצאה לאור של חוברת וכיוצא בזה שיש בהם ציורים ותמונות של בע"ח – להשתדל שישתמשו בציורים של בע"ח טהורים דוקא. * מייסד ישיבה גדולה ב"יוהנסבורג" דרום אפריקה. * הורה להדפיס את ספר התניא בכל עיר ועיירה שיש בה יהודים (שלא נדפס שם ע"ע). * מעורר שכל אחד ואחת מבני ישראל בכחו ובחובתו לתבוע כביכול מהקב"ה גאולה האמיתית והשלימה ע"י משיח צדקנו תיכף ומיד. * הורה להדפיס הוצאה מיוחדת של ספר התניא ושבסיומו יכלול צילומי כל השערים של ספרי התניא שנדפסו עד עתה. * מציע שכל אחד יקבע שיעור יומי בספר משנה תורה – יד החזקה – להרמב"ם, שעל ידי זה מתאחדים כל בני ישראל בלימוד הכולל את התורה כולה.
  • תשמ"ה - 1985 - מכריז שפרט השנה הוא ראשי תבות: השנה תהא שנת מלך המשיח. * מעורר שנשים ובנות הן מישראל והן (להבדיל) מאומות העולם יצאו בקריאה רמה שיונהג בהקדם הכי אפשרי "רגע של שתיקה". * מכריז שהשנה הוא השנה תהא שנת מלך המשיח. * מעורר אשר יעשו חגיגות של "סיום" לרגלי "סיום" לימוד הרמב"ם (ג' פרקים בכל יום) ותיכף אחרי כן להתחיל לימוד דמחזור שני. * קורא את בית הכנסת שלו בשם "בית אגודת חסידי חב"ד אהל יוסף יצחק ליובאוויטש". וכן מורה אשר בשם זה ינקב בנין "כולל אברכים" שע"י המזכירות שלו. * מעורר שיבנו בארץ הקדש מוסד מיוחד על שם "בית אהל יוסף יצחק ליובאוויטש". * מעורר על דבר צורך הרשמת הילדים/ות במחנות קיץ הכשרים. ולאחרי חדשי הקיץ, לרושמם בבתי הפר הכשרים [ומעורר זה בכל שנה ושנה]. * מציע שבכל הזדמנות של אמירת תהלים ישלבו גם נתינת צדקה.




. * הורה להקים 20 מקוואות-טהרה חדשים במקומות שלעת-עתה עדיין אינם קיימים. * וכן קרנות עזר וסיוע לרוצים להכשיר מטבחים, מבצע "כשרות-האכילה" וכן קרנות חדשים להפצת מצוות הדלקת נרות שבת קודש ומצוות כשרות וטהרת המשפחה. * מכריז על הרחבת פעילות שלוחיו בעולם במבצע "שליח עושה שליח" ובכך נפתחות ברחבי העולם שלוחות נוספות להפצת התורה, היהדות ומעיינות החסידות * מכריז על מבצע "שיעורי תורה" בקנה מידה נרחב. * מורה לערוך חגיגות וסיומים של "יד החזקה" לרמב"ם "ברוב עם" בכל קצוי-תבל. * מעודד את מדינות העולם, המציינות את מלאות 800 שנה להולדת הרמב"ם.

לפני חג השבועות מציע לערוך כינוסים מיוחדים לאהבת ואחדות ישראל כהכנה לקבלת התורה מחדש

  • תשמ"ו - 1986 * הרבי שליט"א מלך המשיח מעורר לפרסם את דברי גדולי ישראל שהתשוקה והציפיה לגאולה גורמת לזרוז הגאולה. * מעורר לייסד אירגוני "צבאות ה'" "תפארת זקנים" "חוכמת נשים" ו"בתי-חב"ד" במקומות שעדיין אינם קיימים, והיכן שיש - להגדילם ולהרחיבם. * מביא על ידי הוראותיו להרחבת תפוצת ספרי חסידות חב"ד. * לפני חג השבועות מציע לערוך כינוסים מיוחדים לאהבת ואחדות ואחדות ישראל כהכנה לקבלת התורה מחדש. * מעורר לקיים הוראת המשנה "עשה לך רב", ועד כמה הדבר חיוני לעבודתו הרוחנית של כל אחד ואחת, אנשים, נשים וטף. * החל מיום הולדתו בשנה זו מחלק דולרים לשליחות מצווה לרבבות אלפי ישראל בכל שבוע * מעורר על עריכת התוועדויות בימי סגולה ובהדגשה מיוחדת בנוגע לחיזוק האמונה בביאת המשיח!!!

מעורר אודות הקמת בתי-חב"ד בבתים הפרטיים מייסד שיכון חב"ד חב"ד בירושלים לעולי רוסיא

  • תשמ"ז - 1987 מכריז שהשנה היא תהא זו שנת משיח. * מעורר אודות הקמת בתי חב"ד בכל מקום והן בבתים הפרטיים. * מעורר בנושא הפצת המעיינות חוצה ע"י השתדלות בחינוך קטנים בשנים וקטנים בידיעה. * מעורר על-כך שבכל מקום שהיולדת והוולד נמצאים יש לתלות בחדר "שיר המעלות" * מייסד שיכון חב"ד חדש בירושלים לעולי רוסיא. * מעורר בנושא הפרוזבול בשנת השמיטה.

מעורר להוסיף בלימוד ספריו של מרן ה"בית יוסף" בעל השולחן ערוך

  • תשמ"ח - 1988 מכריז כי פרט השנה הוא ראשי תבות: תהא שנת חרות משיח * מעורר שהשנה היא שנת "הקהל" שתוכנה, הוספה של כל עם ישראל ככלל ושל כל יחיד כפרט "ביראה את ה'" * מעורר לערוך פעולות וכינוסי "הקהל" בכל העולם במטרה לעורר לתורה ויראת-שמיים. * מעורר שגם בכינוסים הכלליים באו"ם ינאם איש דתי בשם תורת ה' דברי בורא עולם בתורתו. * בסמיכות להסתלקותה של אשתו, הרבנית הצדקנית, נתייסדו ברחבי-תבל מאות מוסדות של תורה, עבודה, גמילות חסדים לאנשים נשים וטף. * מורה שביום ז' אדר - הילולת משה רבנו - יעשו התוועדויות חסידיות בכל מקום אפשרי * מעורר שנשי ובנות ישראל יתאחדו אחדות אמיתית על מנת לחזק קיום התורה והמצוות. * מעורר על "יום הולדת" הפרטי כיום סגולה * להוסיף בלימוד ספריו של מרן ה"הבית יוסף" בעל השולחן ערוך. * מתחיל להתוועד בכל שבת-קודש. * לקראת השנה הבאה מכריז על שנת ה"ילד והילדה" ו"שנת הבניין" * יוצא בקריאה שכל אחד (ואחת) ישתדל לפעול כפי יכולתו שינתן חינוך תורני לילדי ישראל כ"י.

בהוראת שעה (חד-פעמי) מורה לבחור ל"אגודת ישראל", בבחירות לכנסת

  • תשמ"ט - 1989 מכריז שפרט השנה הוא ראשי תבות: תהא שנת משיח טובה * בהוראת שעה מורה לבחור ל"אגודת ישראל". * ומחזק את ההתעוררות לבניין בתים ב"שנת הבניין" * קורא ליחידים לנצל זאת לתוספת בניין ביתם הפרטי וכן לייסד שכונות חדשות. * קריאה זו הולכת ומתפשטת ורבבות בתי בני-ישראל, מוסדות חינוך ובתי-כנסת נבנים בעולם כולו. * מעורר לנצל את חודש כסלו במיוחד ללימוד והפצת תורת החסידות * הרבי שליט"א מלך המשיח הורה להדפיס מחדש ב"אותיות מרובעות" את כל ספרי החסידות שהיו עד היום בכתב רש"י, כדי להקל על הלומד בהם ולעשותם לנחלת הכלל * מכריז שזוהי שנת ה-40 להסתלקות הילולת כ"ק אדמו"ר מוהריי"צ ואשר ביום ההילולא שלו מתגלה ה"לב לדעת ועיניים לראות ואזניים לשמוע" ואז אדם עומד על דעת רבו.

הרבי מודיע שהמהפכות הקיצוניות המתרחשות בשנה זו בכמה מדינות בעולם ללא מלחמות בשקט ובמנוחה, מעידות על כך שנמצאים ברגעים האחרונים של הגלות

תש"ן - (1990) הרבי שליט"א מלך המשיח מכריז שפרט השנה הוא ראשי תבות: השנה תהא שנת ניסים * מעורר שכל יהודי נדרש לעבוד עבודתו באופן של "נס" לגבי הנהגתו אשתקד * שולח שליחים למדינות ש"מאחורי מסך הברזל" להקים מוסדות חינוך ולחזק היהדות וכך נוסדו מוסדות רבים וקהילות * מעורר לחדש את המנהג שהיה עוד מימות משה רבנו "להקהיל קהילות, קהילות בכל שבת... ללמוד ולהורות לישראל דברי תורה" - עניין מפרשת השבוע וכן על פי פנימיות התורה * מעורר להנהיג בכל מוסד או מפעל שהמנהל יחלק לתלמידיו/עובדיו לפחות פעם אחת בשבוע "מעות" לשליחות מצווה לצדקה ולעודדם להוסיף משלהם להרבות בצדקה. וממליץ שיתבצע ביום שישי - ערב שבת קודש * הרבי שליט"א מלך המשיח מודיע שהמהפכות הקיצוניות המתרחשות בשנה זו בכמה מדינות בעולם - ללא מלחמות בשקט ובמנוחה, מעידות על כך שנמצאים ברגעים האחרונים של הגלות וזהו ביטוי ל"שנת ניסים" וקורא להתחזק בציפיה לקראת הנס הגדול של הגאולה השלמה * מעורר לנצל את החופש בבתי-הספר הממלכתיים להוספה בלימוד התורה וקיום המצוות * בנר חמישי (5) של חנוכה, הרבי שליט"א מלך המשיח עורך כינוס עולמי לילדי ישראל באמצעות הלוויין * מורה להשלים הקמת 1000 (אלף) מוסדות חב"ד בעולם, לרגל שנת ה-40 (מתש"י) * כדי להוסיף בברכתם, שלוותם ובטחונם של כל בני-ישראל שליט"א בכל מקום שהם, יוצא ב"קול-קורא" שכל אחד ואחת מישראל אנשים, נשים וטף יוסיפו בלימוד התורה, בתפילה ובצדקה (ופרט כיצד) * מעורר שכל אחד יעשה התלוי בו לכנס ילדים "ברוב עם הדרת מלך" לכבוד הילולת רשב"י בל"ג בעומר, בשמחה גדולה * כל התורה וכל המצוות הן נחלת כל יהודי באשר הוא * מודיע שסימנה של השנה הבאה היא "תהא שנת אראנו נפלאות * הרבי שליט"א מלך המשיח מצהיר שבקיום מצוות הצדקה ויושר בעולם ישקטו רעידות האדמה בעולם * יוצא "בקול קורא" לצו ודרישת השעה - שכל אחד (ואחת) ישתדל לייסד שיעור תורה וללמד אחרים * שכל אחד ואחד יהיה "מגיד-שיעור" בלימוד התורה לרבים - בעשרה, שלושה או שניים, * להוסיף בקביעות שיעורי לימוד תינוקות של בית-רבן * בשלהי השנה כאשר עמדו בני ישראל שבארץ-הקודש תחת איומי העריץ העיראקי מכריז הרבי שליט"א מלך המשיח כי אין ממה לדאוג ולפחד כהבטחת תורתנו על יושבי הארץ ומורה לכל הפונים לנסוע לארץ-הקודש דווקא!!!

הרבי חוזר ומחזק ומעודד רוחם של בני-ישראל שאין ממה לחשוש ולהתפעל, למרות הבילבול והמבוכה שבעולם עקב מאורעות המפרץ תנש"א - 1991 הרבי חוזר ומחזק ומעודד רוחם של בני-ישראל שאין ממה לחשוש ולהתפעל, למרות הבילבול והמבוכה שבעולם עקב מאורעות המפרץ * קורא לפרסם את המדרש "שנה שמלך המשיח נגלה בו, כל מלכי אומות העולם מתגרים זה בזה וכו' "בני אל תתייראו כל מה שעשיתי... בשבילכם... הגיע זמן גאולתכם"! * וכן "בשעה שמלך המשיח בא עומד על גג בית המקדש ומשמיע לישראל: "ענווים, הגיע זמן גאולתכם" וממשיך ומרגיע את האומה במשך כל "מלחמת המפרץ".

  • באור לכ"ח ניסן מרעיד את אמות הסיפים בהודיעו כי האחריות להבאת הגאולה מוטלת על כל אחד ואחת מישראל, אנשים נשים וטף * מעורר שכולם יוסיפו בלימוד התורה ובפרט בענייני משיח וגאולה, לפעול התגלות וביאת המשיח בזריזות ולהדר גם במצוות הצדקה וכל זה מתוך ציפייה ותשוקה חזקה לגאולה ולא רק בתור "סגולה" להחשת ביאת משיח אלא בעיקר להתחיל "לחיות עם הזמן" בענייני משיח וגאולה * וכך התפשט הדבר מיד, בכל תפוצות ישראל בעולם והחלו לקיים בכל יום ויום שיעורים בתורה שבכתב ובעל פה, ובפנימיות התורה בענייני הגאולה * מעורר שכל אחד יעשה מ"חלקו" בעולם "ארץ ישראל" (במובן הזמן והמקום) * הרבי שליט"א מלך המשיח מעורר לפרסם אצל עצמו ואצל כל אחד ואחד שצריכים לקבל עם עצמם את ההוראות והעצות של שופט דורנו, יועץ דורנו ונביא דורנו - הלא הוא נשיא הדור (מלך המשיח)!

מכריז שבימים אלו מתקיים קיבוץ-גלויות, כאשר יהודים מכמה מדינות מתקבצים מקצווי-תבל אל ארץ הקודש

תשנ"ב - 1992 מכריז שראשי תבות השנה הם: תהא שנת נפלאות בכל. (בינה) * לאור המצאת דברים חדשים במדע, מעורר שצו השעה לפענחם ולבררם כפי שהם בהלכות שבתורה * לאור ההכנה לביאת משיח צדקנו, הרבי שליט"א מלך המשיח מעורר להתחזק בזהירות ובהידור ב"קידוש לבנה" ב"רוב עם" ובשמחה * קורא לסייע ליהודים שיצאו מרוסיה בכל מקום שהם, ובפרט שעלו לארץ-הקודש * מכריז כי יש לעמוד בתוקף המתאים על שלמות ארץ הקודש ולשלול מחשבות ותוכניות אומות העולם * ממליץ ללמוד על פי פנימיות התורה את עניינם של ארץ הקיני הקניזי והקדמוני כהקדמה לכיבושם הגשמי בעתיד * מודיע שבימינו אלו כבר נתבטלו כל המניעות והעיכובים * ישנה לא רק המציאות של משיח אלא גם ההתגלות של משיח! * מודיע שעכשיו צריכים רק לקבל את פני משיח צדקנו בפועל ממש.

  • מכריז שכעת נותר רק לפקוח את העיניים ולראות איך שהכל מוכן לגאולה * העבודה כעת היא להביא את ההתגלות בפועל בעולם * מורה שנכון הדבר, שכל אחד יפרסם אצל עמו ואצל הזולת ובכל מקום את הניסים שהקדוש ברוך הוא עושה עימנו מתוך ידיעה שבזה קשורה הגאולה האמיתית והשלמה * מעורר שעל כל אחד ואחת מוטל התפקיד לקרב ("ציבור") לפחות עשרה מישראל לתורה ומצוות * מודיע שעל ידי לימוד תורת נשיא הדור בפה דווקא יתמלא המניעה והעיכוב של שלילת הדיבור אצל נשיא דורנו * מורה להוסיף בענייני שמחה * מכריז שבימים אלו מתקיים קיבוץ-גלויות, כאשר יהודים מכמה מדינות מתקבצים מקצווי-תבל אל ארץ הקודש * מעורר על הצדקה באופן של "כל אשר לאיש יתן בעד נפשו" וכן על אחדות ואהבת ישראל.

ייסורי משיח, הרבי שליט"א מליובאוויטש

ז"ך אדר א' תשנ"ב וכן "ז"ך" אדר ה'תשנ"ד "אכן חליינו הוא נשא וה' הפגיע בו את עוון כולנו" הרבי שליט"א מלך המשיח, "בר-נפלי" נופל באוהל הקדוש ומסתלק ממנו כוח הדיבור. ובאופן גלוי לעין כל נכנס למסכת ייסורין כפי שמתואר על מלך המשיח (בישעיהו נג-נד). בשארית כוחותיו בשיא היסורים לעיני כל העולם מעודד מידי יום, למעלה משנה את הכרזת "יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד"!!!


הרבי שליט"א מליובאוויטש מלך המשיח חי וקיים, נשמה בגוף - "מלך ביופיו תחזינה" עינינו בקרוב ממש, אמן!

  • ג' תמוז, התשנ"ד הרבי שליט"א מלך המשיח, נעלם מעינינו הגשמיות, כדי להביא את ניצחון הגאולה. וכיום (9) שנים מאז ג' תמוז, הולכת וגוברת הציפיה הדרוכה להתגלותו המיידית. לא רק "שהרועה לא עזב את צואן מרעיתו" חלילה, אלא שגן הצאן לא שכח את הרועה הנאמן - הזן ומפרנס את האמונה הברורה והמוצקה והנוקבת כל הר והופכת אותו למישור, הולך ומוסיף ואור בשמחה ובביטחון גמור "שהנה זה (הרבי שליט"א מלך המשיח) בא." ומפי כול פורצת ההכרזה מכל שבט לוי - הנאמנים למשה שבדורנו - לרבי שליט"א משיח צדקנו - יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד" מלך ביופיו תחזינה" עינינו בקרוב ממש, אמן!




הרבי מליובאוויטש, רבי מנחם מענדל שניאורסון, מלך המשיח שליט"א, נולד ביום שישי, י"א ניסן תרס"ב, בעיירה הרוסית-אוקראינית ניקולאייב, לאביו, רבי לוי יצחק שניאורסון, ולאמו, הרבנית חנה.

שנות ילדות

תיאר הרבי את שנות ילדותו כזמן בו התגבשה השקפת עולמו והיתה למסכת סדורה וברורה. במכתב לנשיא יצחק בן צבי משנת תשט"ז כותב הרבי "מיום הלכי ל'חדר' ועוד קודם לזה, התחיל להתרקם בדמיוני ציור הגאולה העתידה - גאולת עם ישראל מגלותו האחרונה - גאולה כזו באופן כזה, שעל-ידה יהיו מובנים ייסורי הגלות, הגזרות והשמדות...".


נישואין

מסדר הקידושין בחתונת כ"ק אד"ש מה"מ היה הרבי הריי"צ בעצמו וגם את השבע-ברכות אמר הוא בעצמו בקול רם ונעים במתיקות ודביקות עצומה נפלאה מאד, עד שנשתוממו והתפעלו כל השומעים, וכולם פה אחד אמרו שמיום היותם לא שמעו כזאת.

כאשר אמר הרבי את הברכות, קרא לפתע אחד החסידים -שזכה לראות את פני כ"ק אדמו"ר הרש"ב נ"ע -בהתפעלות גדולה: אוי, הרבי (אדמו"ר הרש"ב) הרי מסדר קידושין!

חסידים שנכחו בחתונה מספרים כי כ"ק אדמו"ר הריי"צ הלך משולחן לשולחן כשהוא נושא מגבת על כתיפו כמו מלצר וכך חילק את המשקה ובירך את המסובים.

אחר הסעודה, בשעה שלוש וחצי לערך, עמדו הקהל והאדמו"רים שהשתתפו בשמחת החתונה ורקדו יחד כמה פעמים בעיגול (כריקוד חסידי פולין).

כשישבו האדמו"רים לנוח מעט, לקח הרבי הריי"צ את חתנו ורקד עמו יד על כתף כריקוד חסידי חב"ד במהירות. האדמו"רים נפרדו לשלום והלכו לביתם.

על חתונתו של כ"ק אד"ש מה"מ מסופר, שלפני החופה שאל הרה"ח ר' בערל משה שמוטקין את כ"ק אדמו"ר הריי"צ מה טיבו של חתן זה, והרבי השיבו: "את בתי נתתי לאיש. הוא בקי בבבלי ובירושלמי, יודע ראשונים ואחרונים ועוד; בשעה ארבע לפנות בוקר אינו ישן לעולם - או שעדיין לא הלך לישון, או שכבר עמד משנתו..."


קבלת הנשיאות

מיד עם היוודע דבר הסתלקות אדמו"ר הריי"צ בכל ריכוזי חב”ד ברחבי תבל, החלו חלק מהחסידים לדבר על כך שצריך למנות את הרמ"ש (הרבי מה”מ) כאדמו”ר ונשיא. בתל אביב ישבו באבילות זמן מה, ולאחר מכן אמר הרב אברהם פריז כי הוא מכיר היטב את הרמ”ש והוא “הצנע לכת” באופן מופלג, והוא ראוי להיות האדמו”ר החדש. הוא הוסיף וביקש שכל אחד יכתוב מכתב התקשרות ולהפציר ברמ”ש שיואיל לקבל את כתר הנשיאות.

שלושה ימים לאחר ההסתלקות, ניגש הרב יצחק דובאוו, מזקני החסידים באנגליה ששהה באותה עת בבית חיינו, אל הרבי, והפציר בו לקבל את הנשיאות. המענה היה “דער רבי לעבט” (הרבי חי). הרב דובאוו לא הירפה ואמר כי אצל כל הרביים היה את העניין של חיים לאחר ההסתלקות, ולמרות זאת היה ממלא מקום. על כך ענה: “מה אתם חושבים (ואמר את שמו הקדוש) הוא רבי?”

בחודשים שלאחר ההסתלקות כתבו חסידים מכל רחבי העולם מכתבי התקשרות ושלחום ל-‏770. היו מכתבים שחסידים שלחו באופן פרטי והיו ערים בהם חתמו החסידים על כתב התקשרות כללי. אולם הרבי לא הסכים לקבל את עול הנשיאות.

בראש חודש אדר כתב הרבי מכתב כללי-פרטי ראשון לעדת החסידים.

למרות הסירוב, החסידים לא ויתרו, והחלו לתת לרבי פ”נים. הרבי ראה בזה כשליחות להקריאם על ציון אדמו”ר הריי”צ, ותו לא. היו חסידים שהתעקשו להתקבל ליחידות, הרבי סירב, ולבסוף החל לקבל חסידים ליחידות. בתחילה היו אלו חסידים בודדים, ובמשך הזמן נקבע סדר מיוחד לכניסה אל הקודש. הרבי ענה לשאלות ונתן הוראות. באותה תקופה גם היו כמה מופתים מופלאים.

כל העת התחמק הרבי מלקבל את הנשיאות באומרו שעליו “לקבל הוראות”. כשהחסידים שמעו כך, הבינו היכן היא הכתובת הנדרשת, וביום ב’ באייר נסע מניין של חשובי החסידים אל ציון אדמו”ר הריי”צ, שם התפללו וביקשו שהרבי יקבל את עול הנשיאות. מובן שלא סופר על כך לרמ”ש, אולם מיד לאחר מכן נודע כי הרמ”ש הפסיק להשתמש בביטוי זה.

ביו”ט שני של חג השבועות, בעת התוועדות הכריז החסיד הישיש הרב אליהו סימפסון, ממזכיריו של אדמו”ר הריי”צ, כי השיחות הן טובות אבל רוצים לשמוע מאמר דא”ח. הרבי לא נענה לו, והוא ביקש שוב ושוב, עד שהרבי אמר: “זה מוכרח להיות דוקא עכשיו? זה לא חייב להיות דווקא עכשיו, זה יכול להיות בהזדמנות אחרת”.

בשנה שלאחר ההסתלקות [התוועדות|התוועד]] הרבי בהזדמנויות רבות. ביום ז’ בתמוז יצאה לראשונה שיחה מוגהת. כאשר הוכנה השיחה לדפוס, כתבו המניחים על “הוגה על ידי כ”ק שליט”א”, הרבי תיקן זאת וכתב “ע”י הרמ”ש שליט”א”.

בח”י באלול כתב הרבי מכתב כללי ראשון. המכתב נכתב בלשון הקודש ובאידיש. בערב יום הכיפורים חילק הרבי ‘לעקח’ לזקני החסידים על פי בקשתם.

בכל התקופה שלאחר ההסתלקות, היה הרב דוד רסקין מזמין את האנשים לעלות לתורה, וכאשר היה עליו לקרוא לרבי, היה אומר בקול רם “יעמוד”, ובלחש “אדוננו מורנו ורבנו”, ולאחר מכן ממשיך בקול רם את שמו הק’. בשמחת תורה חל שינוי, ואת ה”מרשות לחתן” בראשית קרא אחד מזקני החסידים. כשהגיע הלה לתיבות “ועתה קום”, פרץ בבכי והכריז בקול רם “יעמוד אדוננו מורנו ורבנו הרב...” ואמר את שמו של הרבי. הרבי לא הגיב.

בחודשים כסלו וטבת, רמז הרבי בשיחותיו השונות כי הוא מוכן לקבל את הנשיאות, אך הדבר לא היה באופן מוחלט.

בכ”ו בטבת פורסמו בעיתונות היהודית בניו-יורק ידיעות בהן פורסם כי חסידי חב”ד קיבלו על עצמם את הרבי כממלא מקום של אדמו”ר הריי”צ. בידיעות גם נכתב על כתבי התקשרות שהוגשו לרמ”ש, וכי קבלת הנשיאות הרישמית תהיה בי’ שבט תשי”א.

כאשר נודע הדבר לרבי, ביקש מהרב חודקוב להכניס הכחשה בשמו לכל העיתונים. הרב חדקוב גילה זאת לזקני החסידים, והם נכנסו לרבי והתחננו בפניו שלא להכניס את ההכחשה. רק לאחר תחנונים רבים נעתר להם הרבי.

שבוע לאחר מכן, ביום ג’ בשבט, פורסמו מודעות רשמיות מטעם תנועת חב”ד על קבלת הנשיאות הצפויה.

במוצאי י’ שבט תשי”א נאסף קהל החסידים להתוועדות עם הרבי ב-‏770. כשעה לאחר תחילת ההתוועדות, קם החסיד הישיש הרב אברהם סנדר נמצוב וביקש מהרבי בשם כל הקהל לומר דא”ח.

ואכן, בשעה עשר וארבעים דקות, פתח הרבי ואמר את המאמר ד”ה “באתי לגני”, בהקדימו כי במאמר שניתן לי’ שבט על ידי הרבי הקודם, נאמר וכו’.

לאחר י’ שבט הודפסו בלנקים חדשים עליהם התנוסס שמו הק’ של הרבי, ועליהם הרבי כתב את מכתביו.

חשוב להוסיף את דבריו של הרב יוסף ויינברג: “חסידים מספרים שלאחר ההסתלקות, כאשר הרבי סירב בכל התוקף להפצרותיהם של זקני החסידים לקבל את הנשיאות - מי שהשפעתה הייתה מכרעת, זו הרבנית חיה מושקא נ”ע, שעם כל צניעותה וענוותנותה וההקרבה הגדולה שנכפתה עליה, היא שהתבטאה בנחישות כי יש להמשיך את העבודה”.

פטירתה של הרבנית

ביום רביעי, כ"ב שבט תשמ"ח (10 בפברואר 1988) נפטרה הרבנית חיה מושקא, לאחר מחלה קצרה. באותו יום ייסד הרבי את קרן חמ"ש על שמה

משפחתו

מספריו:

תבנית:סדרה הרבי