לדלג לתוכן

יכולת - אור הכלול בעצמותו

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית

יכולת הינה דרגא באלוקות שלפני הצמצום הראשון והיא בעצם הצמצום הראשון מעצמותו יתברך.

עינינה

לפני שהקב"ה רצה לברוא העולמות - לא היה שייך לכאורה אצלו עניין אחר חוץ ממנו- שעצם השייכות לדבר אחר מראה על צמצום- שזה לא הוא כפי שהוא לעצמו. כאשר הקב"ה החליט שרוצה לברוא העולם- מייד נוצר מצב של- יכול לברוא ויכול שלא לברוא.[1] בין המצב של הקב"ה כפי שהוא לעצמו למצב היכולת היה הצמצום הראשון באמת.[2] (ומכאן עד השלב הראשון עוד כמה שלבים אור כפי שכלול במקורו שלא שייך להאיר לעולמות וכו') לסיכום: יכולת ענינה הצמצום הראשון ביותר שהוא היכולת לברוא ושלא לברוא

(למה נזכר מעט בחסידות:)

יש עניין שלא מתעסקים בדרגות גבוהות מידי- שעלול לגרום לגסות וזלזול ח"ו ולכן ברוב המקומות בחסידות מבוארות הדרגות עד הצמצום של מקום פנוי- הצמצום הראשון. אמנם בשער היחוד ( לאדמו"ר האמצעי) מבואר שכן צריך לפעמים לבאר דרגות אלו. והטעם לכך כדי להשיג ולהתבונן באלוקות ולהגיע לאהבת ה' ויראת ה'.[3]

  1. באתי לגני תשמ"ה, והשיחות בשבתות שלאח"כ, שער האיחוד אות י' ( לאדמו"ר האמצעי.),
  2. ע"פ חלק מהשיחות לאחרי י' שבט תשמ"ה- בהנחה של גרנובעטער כתוב בפרוש, אך בהנחה של "התאחדות" אינו בפרוש כול כך וע"פ הביאור של הרב גולומב לא משמע ( ולכאורה לא ראה את ההנחה של גרנובעטער אלא של "התאחדות".) אך ע"פ הנחה זו הדברים ברורים שלכך הכוונה ביכולת (שיכולת בכלל ענינה הצמצום הראשון שלפני כול הצמצומים.)
  3. ע"פ השיחות דימים הסמוכים לי' שבט תשמ"ה הודפס בקבצים למיניהם של באתי לגני תשכ"ה-תשמ"ה