לדלג לתוכן

יכולת - אור הכלול בעצמותו

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
סדר השתלשלות
לפני הצמצום
עצמות ומהות  •  יכולת (מאור כפי שכלול בעצמות)  •  מאור  •  אוא"ס כפי שכלול במאור • אור אין סוף  • חפץ חסד  •  עשר ספירות הגנוזות  •  יחיד  •  אחד ויחיד  •  קדמון  •  טהירו עילאה
הצמצום והקו
צמצום הראשון  •  טהירו תתאה  •  מקום פנוי  •  רשימו  •  נקודה קו שטח  •  קו וחוט  •  עגולים ויושר  •  אור מקיף  •  אור פנימי  •  ראש תוך סוף
בי"ע דכללות
אבי"ע (השתלשלות כללית)

אדם קדמון  •  עולם העקודים  •  עולם התוהו  •  אור ישר  •  אור חוזר  •  שם ע"ב  •  שם ס"ג  •  שם מ"ה  •  שם ב"ן

אבי"ע דפרטות
עולמות אצילות בריאה יצירה עשיה

עולם האצילות  •  עולם הבריאה  •  עולם היצירה  •  עולם העשייה  •  בי"ע  •  פרסא

סוגי השתלשלות
יש מאין  •  עילה ועלול  •  קפיצה ודילוג  •  אין ערוך

יכולת הינה דרגא באלוקות שלפני הצמצום הראשון והיא בעצם הצמצום הראשון מעצמותו יתברך.

ענינה

לפני שהקב"ה רצה לברוא העולמות - לא היה שייך לכאורה אצלו עניין אחר חוץ ממנו- שעצם השייכות לדבר אחר מראה על צמצום- שזה לא הוא כפי שהוא לעצמו.

כאשר הקב"ה החליט שרוצה לברוא העולם- מייד נוצר מצב של- יכול לברוא ויכול שלא לברוא.[1] בין המצב של הקב"ה כפי שהוא לעצמו למצב היכולת היה הצמצום הראשון[2]. (ומכאן עד השלב הראשון עוד כמה שלבים אור כפי שכלול במקורו שלא שייך להאיר לעולמות וכו').

לסיכום: יכולת ענינה הצמצום הראשון ביותר שהוא היכולת לברוא ושלא לברוא.

בתורת החסידות

יש עניין שלא מתעסקים בדרגות גבוהות מדי - שעלול לגרום לגסות וזלזול, ולכן ברוב המקומות בחסידות מבוארות הדרגות עד הצמצום של מקום פנוי - המכונה הצמצום הראשון.

אמנם בשער היחוד (לאדמו"ר האמצעי) מבואר שכן צריך לפעמים לבאר דרגות אלו. והטעם לכך מבאר הרבי[3] כדי שנוכל להשיג ולהתבונן באלוקות ולהגיע לאהבת ה' ויראת ה' ולדעת את השורש בו מושרשים נשמות ישראל.

הערות שוליים

  1. באתי לגני תשמ"ה, והשיחות בשבתות שלאח"כ, שער האיחוד אות י' ( לאדמו"ר האמצעי).
  2. ע"פ חלק מהשיחות לאחרי י' שבט תשמ"ה (ע"פ ההנחה בהוצאת המכון להפצת תורתו של משיח).
  3. ע"פ השיחות דימים הסמוכים לי' שבט תשמ"ה הודפס בקבצים של באתי לגני תשכ"ה תשמ"ה.