לדלג לתוכן

יכולת - אור הכלול בעצמותו

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
סדר השתלשלות
לפני הצמצום
עצמות ומהות  •  יכולת (מאור כפי שכלול בעצמות)  •  מאור  •  אוא"ס כפי שכלול במאור • אור אין סוף  • חפץ חסד  •  עשר ספירות הגנוזות  •  יחיד  •  אחד ויחיד  •  קדמון  •  טהירו עילאה
הצמצום והקו
צמצום הראשון  •  טהירו תתאה  •  מקום פנוי  •  רשימו  •  נקודה קו שטח  •  קו וחוט  •  עגולים ויושר  •  אור מקיף  •  אור פנימי  •  ראש תוך סוף
בי"ע דכללות
אבי"ע (השתלשלות כללית)

אדם קדמון  •  עולם העקודים  •  עולם התוהו  •  אור ישר  •  אור חוזר  •  שם ע"ב  •  שם ס"ג  •  שם מ"ה  •  שם ב"ן

אבי"ע דפרטות
עולמות אצילות בריאה יצירה עשיה

עולם האצילות  •  עולם הבריאה  •  עולם היצירה  •  עולם העשייה  •  בי"ע  •  פרסא

סוגי השתלשלות
יש מאין  •  עילה ועלול  •  קפיצה ודילוג  •  אין ערוך

יכולת הוא מושג שבא לשלול מציאות מוכרחת. היינו, אצל מי שיש לו "יכולת" לדבר מסויים הנה כשם שהוא יכול לעשותו כך בשווה ממש הוא יכול גם שלא לעשותו (בשונה מ"כח". שהרי מי שהדבר המסויים אצלו "בכח" הרי שורש מציאות הדבר כבר קיים בפועל). בחסידות משמש מושג זה כדי לתאר א. עד כמה מושלל אור אין סוף הכלול בעצמות מאור אין סוף הנמשך מהעצמות[1], ב. לתאר עד כמה מושללות עשר ספירות הגנוזות[2] מהספירות שאחרי הצמצום, ג. עד כמה מושללת עצם הנפש[3] מכוחות הנפש (חכמה בינה וכו', חסד גבורה וכו').

ענינה

לפני שהקב"ה רצה לברוא העולמות - לא היה שייך לכאורה אצלו עניין אחר חוץ ממנו- שעצם השייכות לדבר אחר מראה על צמצום- שזה לא הוא כפי שהוא לעצמו.

כאשר הקב"ה החליט שרוצה לברוא העולם- מייד נוצר מצב של- יכול לברוא ויכול שלא לברוא.[4] בין המצב של הקב"ה כפי שהוא לעצמו למצב היכולת היה הצמצום הראשון[5]. (ומכאן עד השלב הראשון עוד כמה שלבים אור כפי שכלול במקורו שלא שייך להאיר לעולמות וכו').

לסיכום: יכולת ענינה הצמצום הראשון ביותר שהוא היכולת לברוא ושלא לברוא.

בתורת החסידות

יש עניין שלא מתעסקים בדרגות גבוהות מדי - שעלול לגרום לגסות וזלזול, ולכן ברוב המקומות בחסידות מבוארות הדרגות עד הצמצום של מקום פנוי - המכונה הצמצום הראשון.

אמנם בשער היחוד (לאדמו"ר האמצעי) מבואר שכן צריך לפעמים לבאר דרגות אלו. והטעם לכך מבאר הרבי[6] כדי שנוכל להשיג ולהתבונן באלוקות ולהגיע לאהבת ה' ויראת ה' ולדעת את השורש בו מושרשים נשמות ישראל.

הערות שוליים

  1. ושניהם לפני הצמצום, כידוע, דבאוא"ס שלפני הצמצום יש בכללות שתי דרגות: אור הכלול בעצמותו והאור הנמשך מעצמותו.
  2. ש"מקומן" באור הנמשך מעצמותו, וראה הערה קודמת.
  3. שהיא רק "נושאת כוחות", אבל בפועל אין בה לא כוחות ולא שורש להם.
  4. באתי לגני תשמ"ה, והשיחות בשבתות שלאח"כ, שער האיחוד אות י' ( לאדמו"ר האמצעי).
  5. ע"פ חלק מהשיחות לאחרי י' שבט תשמ"ה (ע"פ ההנחה בהוצאת המכון להפצת תורתו של משיח).
  6. ע"פ השיחות דימים הסמוכים לי' שבט תשמ"ה הודפס בקבצים של באתי לגני תשכ"ה תשמ"ה.