לדלג לתוכן

פורטל:מלך המשיח

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית

מלך המשיח הוא מלך ישראל שעתיד למלוך על ישראל באחרית הימים ולממש את נבואות הנביאים אודות הגאולה האמיתית והשלימה. מלך המשיח הינו נצר למשפחת דוד המלך, שראוי במעלותיו, חכמתו וצדקתו למלאות את תפקיד המשיח. משיבחר על ידי הקב"ה להיות המשיח תתגלה בו נשמת המשיח, ימלוך על ישראל, יכוף אותם על קיום התורה והמצוות, ילחם למען קיום רצון הבורא בעולם וישלוט על כל באי עולם, יבנה את בית המקדש השלישי, יקבץ את היהודים מכל העולם להביאם לארץ ישראל, יתקן את העולם לגילויים אלוקיים ויביא את כל באי העולם לדעת את הקב"ה באופן הכי רחב ומעמיק.

האמונה בביאת המלך המשיח היא אמונה עיקרית בתורה; נבואות רבות נאמרו אודותיו. במשך הדורות מייחלים בני ישראל לביאתו, כמה וכמה תפילות תיקנו חז"ל על ביאתו. המלך המשיח הוא הרבי מליובאוויטש, והוא עתיד להתגלות ולגאול את ישראל. בקיץ תנש"א נכתב פסק דין עליו חתומים רבנים ומורי הוראה הקובע כי הרבי מתאים להגדרות המשיח. במשך השנים הגיע מספר הרבנים החתומים עליו ללמעלה משלוש מאות.

ספר תורה של משיח.

ערכים מומלצים - ניצוץ משיח

וילחם מלחמות ה' זהו הסימן ההלכתי האחרון על פיו נדע שאכן אותו מלך שיעמוד מבית דוד - "הרי זה בחזקת שהוא משיח".

ישנן אומות שמציקות לבני ישראל ולא מניחות להם לעסוק בתורה ומצוות, שזהו עיקר עניין הגלות - מניעות ועיכובים על קיום התורה, ומלך המשיח נלחם בהם ומניח לישראל לעסוק בתורה ומצוות כהוגן.

מלחמות אלו נקראים מלחמות ה', כלשון הכתוב בדוד "כי את מלחמות ה' אדוני נלחם" וכפירוש הפסוק שמלחמתו להגנת בני ישראל נקראת מלחמת ה' כי כל הנוגע בהם כנוגע בבת עינו.

אמנם, באחת השיחות, מביא הרבי אפשרות שכאשר תהיה גאולה באופן של זכו לא יהיה צורך בעניין זה של "ילחום מלחמות השם".

כתבי הרמב"ם וספרי הנביאים והכתובים המתארים את זמן הגאולה. מתארים את מלך המשיח עם מידות מיוחדות שייאפיינו אותו.

  • חכמה
  • ענווה
  • בעל יסורים
  • גבורה
  • ירא ה'
  • אוהב ה'
  • אמונה בה'
  • בעל רוח הקודש
  • נביא גדול

מלכותו של משיח היא המשך נצחי למלכות בית דוד, מלך המשיח הינו צאצא של דוד המלך ותפקידו הוא להשפיע על כל העולם בהרמת הדת ותיקון העולם ולהביא שלימות בגילוי האלוקות.

רוממותו תהיה נעלית מכל מלכי ישראל שקדמו לו (שיהי 'מלך בעצם') שלכן ישפיע על ידי מלכותו גילויים נעלים ביותר שלא התגלו מעולם ויפעל ביטול נפלא בנפשם של כל ישראל עמו.

התורה מתארת את המשיח בשם "שבט" כדברי יעקב אבינו "לֹא-יָסוּר שֵׁבֶט מִיהוּדָה... עַד כִּי-יָבֹא שִׁילֹה". וכן בדברי בלעם המנבאים אודות המשיח: "וְקָם שֵׁבֶט מִיִּשְׂרָאֵל...וְקַרְקַר כָּל-בְּנֵי-שֵׁת" משמעות הכינוי שבט הוא על שם זה שגואל זה יהיה "מלך רודה ומושל".

במקומות רבים בדברי הנביאים מתואר המשיח כמלך, ובחלקם אף מתואר פרטים אודות אופן מלכות ועל התאחדות עשרת השבטים עם שבט יהודה להמליך עליהם מלך אחד לכל העם.

מלכותו של המשיח היא הדבר העיקרי והמרכזי שבו, על פי ההלכה ביאת המשיח, אינה רק יעוד נבואי בלבד שיש חיוב להאמין בו, אלא זמן בו תחזור המלכות לישראל וכל דיני התורה יתקיימו בשלמות.

מלכותו של מלך המשיח תהיה בשיא השלמות הן בדרגת ורוממות מלכותו, הן בפעולותיו, הצלחתו והשפעתו בכלל (כדלהלן).

מלך המשיח מתואר "מלך מבית דוד", תואר זה מגדיר את עצם מציאותו הוא אינו מתאר תכונה או תפקיד שנוסף על עצם מציאותו אלא תיאור עצם מציאותו הוא שהוא "מלך". מפני שהוא יהיה "מלך בעצם".

במלכים ישנם שני אופנים א. כאלו שכל גדר מלכותם היא רוממותם מהעם ולא שהם מצד עצמם מרוממים. מלכים אלו נעשים על ידי שהעם מרומם אותם ועושה אותם למלך עליהם ומלכים אלו מלכותם היא כדבר נוסף על עצם מציאותם (שהרי מלכותם "ניתנה" להם על ידי העם). ב. "מלך בעצם" שהם מרוממים בעצם ואינם צריכים לעם בכדי להיות מלך שמצד עצם נפשם הם מרוממים מהסובבים ואין לעם מציאות כלפי רוממותם העצמית. מלך המשיח הוא מלך בעצם שהוא לגמרי שלא בערך העם.

זה שמלך המשיח הוא "מלך בעצם" הוא לפי שהוא יזכה שתתגלה בנשמתו דרגת היחידה שעניינה שהיא מקבלת מיחידו של עולם שהוא למעלה מהעולם לגמרי.

משיח שבכל דור הינו מונח המיוסד על דברי חז"ל, על כך שבכל דור ישנו אדם החי בזמן הגלות הראוי במעלותיו להיות משיח ומחכה להוראת ה' לגאול את עם ישראל כמלך המשיח.

מדברי חז"ל מצינו למדים סימנים רבים בקשר לזהותו של אותו האדם הראוי להיות משיח ועפי"ז נהגו מבין היהודים לזהות מי מאנשי הדור הוא הראוי להיות משיח.

היות ומלך המשיח כשיתגלה צריך שיתקיימו בו סימני המשיח כפי שכתבם הרמב"ם בהלכות מלכים ממילא אותו אדם הראוי להיות משיח עליו להיות ראוי שיתקיימו בו גדרים אלו (אמנם, הגדרים והסימנים של בחזקת משיח ומשיח ודאי עדיין לא התקיימו בו שלכן הוא רק 'ראוי' להיות משיח).

ולכן אותו אדם הראוי להיות משיח עליו להיות:

  • מזרע דוד.
  • הוגה בתורה ועוסק במצוות.
  • שיהיה בו 'עניין' המלוכה.
  • והוא נשיא הדור. ועל דרך רבי יהודה הנשיא שאמרו עליו שהוא היה משיח בימיו והוא העומד תחת וממלא מקום משה רבינו שעליו נאמר"משה הוא גואל ראשון הוא גואל אחרון". ועוד שכיוון שנשיא הדור הוא כולל נשמות כל הדור "שהנשיא הוא הכל" הרי הוא כולל את כל ניצוצי משיח שבכל אחד מהדור והרי הוא משיח הכללי.
  • ולאחרי התגלות פנימיות התורה ותורת החסידות נשיאי החסידות הם המשיח שבדור. בהוספה לכך שהוא הנשיא הנה מצד שייכותו ליחידה שבתורה שעניינה גלוי היחידה הכללית ביאת המשיח הרי הוא משיח שבדור.

הרמב"ם בפסקיו מתאר את אופן התגלותו של המשיח וזיהויו על ידי העם. לפי תיאורו יהיו שני שלבים בהופעתו: בתחילה יהיו בו סימנים ראשוניים למלכותו, התאמתו לנתונים הבסיסיים הנדרשים ממנו בשלב זה הרי הוא "בחזקת משיח". אמנם במצב זה הוא עדיין אינו 'משיח' לפי שפעולות אלו הם פעולות של כל מלכי ישראל. רק לאחר מכן, עם השלמת תפקידיו של המשיח, יתברר כי הוא "משיח בוודאי" שגאל את ישראל.

ההבדל בשלבים אלו הוא לא רק ביחס לפעולות שלו, אלא גם בעיקר באישיותו שלו שעיקר מעלתו כמלך המשיח יהיה דווקא לאחרי השלב השני כשיהיה משיח ודאי

שתי שלבים אלו שבמלך המשיח הם על דרך שתי התקופות שבימות המשיח תקופה הראשונה שבה לא יהיה שינוי במנהגו של עולם ועניינה תיקון העולם. ותקופה השנייה שבה יהיו שינויים ועליה בקדושה עצמה. כך גם שני השלבים במלך המשיח בחזקת משיח - עניינו תיקון העולם. ובשלב השני - משיח ודאי - עניינו בגאולה עצמה בנית המקדש וכו'

הרמב"ם קובע שבשום שלב לא יצטרך לעשות אותות ומופתים ושינוי הטבע בכדי להוכיח את משיחיותו, והסיבה לזה - כפי שהרבי מבאר בדבריו - היות והמשיח תוכנו שלימות התורה לכן הסימנים לזהותו הם בפעולותיו בתחום זה להביא שלימות בקיום התורה

לפי המדרש אמונת העם במלך המשיח בעת התגלותו לא תהיה בהכרח שוויונית עד שיהיו שיאמינו בו ו"הוא אוכל שרשי רתמים ועלי מלוחים. וכל מי שאינו הולך אחריו, הוא הולך ומשלים לאומות-העולם" ובמדרש אחר מסופר שבעת התגלותו מכריז מלך המשיח ואומר "ואם אין אתם מאמינים, ראו באורי שזרח עליכם".

במדרשים תיאורים רבים אודות אופן התגלותו, מיד עם הגיעו יפתח מלך המשיח ב'שלום', וכל עם ישראל יענה לו 'שלום עליכם'. בנוסף לכך, מלך המשיח יאמר שירה לפני הקדוש ברוך הוא, יוריד את המן ויעלה את המים מהבאר - כמו משה רבינו, הגואל הראשון. כמו כן אם משיח יבוא "בעיתה" הוא יבוא רכוב על חמורו של משיח, ואם הוא יגיע לפני זמנו הוא יבוא על ענני שמיא.

מלך המשיח יתקן את אומות העולם לעבוד את ה' ביחד, שנאמר: "כי אז אהפוך אל עמים שפה ברורה לקרא כולם בשם ה' לעבדו שכם אחד".

בהשפעתו של המשיח ישנם שני שלבים: שלב הראשון, הוא באופן של מלחמה וניצחון יכוף כל ישראל לחיזוק התורה והמצוות, ילחם באומות וינצחם - באופן של שליטה. שלב השני הוא ישפיע אלוקות, יבנה בית המקדש וישפיע על האומות, עד שאומות העולם יבואו מעצמם ויכירו בה'. בהשפעתו של המשיח ישנם שני שלבים: שלב הראשון, הוא באופן של מלחמה וניצחון יכוף כל ישראל לחיזוק התורה והמצוות, ילחם באומות וינצחם - באופן של שליטה. שלב השני הוא ישפיע אלוקות, יבנה בית המקדש וישפיע על האומות, עד שאומות העולם יבואו מעצמם ויכירו בה'.

תורתו של משיח היא התורה שיגלה משיח בעת התגלותו וילמד אותה את כל ישראל, תורה זו היא פנימיות התורה הנגלית שניתנה על ידי משה רבינו ובה יתגלה סודות התורה הנגלית.

גם אופן הלימוד יהיה בדרגה אחרת ועליונה יותר שלימודו יהיה באופן של 'ראיה' שיראה את הנלמד ולא רק בהשגה.

התורה שהתגלתה במתן תורה היא תורת הנגלה העוסקת בהלכות בענייני העולם ברמ"ח מצוות עשה ושס"ה מצוות לא תעשה, וכל עסק חכמת התורה היא בהלכות אלו העוסקים באיסור והיתר. (וגם לימוד פנימיות התורה בגן עדן היא אפס קצהו מסוד פנימיות התורה) והוא מפני שהתגלות התורה בזמננו הוא מחיצוניות החכמה - "נובלות חכמה", ופנימיות אור החכמה של הקב"ה שהוא סוד טעמי התורה לא התגלתה (אפילו לא למשה רבינו) והיא תתגלה לעתיד לבוא בימות המשיח. ובאמת על ידי משיח תתגלה שורש התורה כפי שהוא למעלה משרש האצילות - חכמה סתימאה והוא פנימיות וסודות וצפונות וטעמי התורה.

פנימיות התורה היא בלי גבול אמיתי בעוד שתורת הנגלה יש לה גבול, על פנימיות התורה שתתגלה על ידי משיח נאמר: "ארוכה מארץ מידה ורחבה מיני ים"

ובהכרח לומר שהתורה שמשיח יגלה תהיה פנימיות וסודות התורה מפני: א. לעתיד לבוא כשיתקיים היעוד: "ואת רוח הטומאה אעביר מן הארץ" לא יהיה צורך בלימוד הלכות התורה איסור והיתר. ב. איך ישפיע לכל ישראל שיהיו אלפי אלפים ורבבות לאין שיעור (לאחרי תחיית המתים) את תורת הנגלה.(משא"כ פנימיות התורה שתתגלה על ידי משיח תתגלה ב'ראיה' לכל ישראל. כדלהלן). ג. מכיוון שיקומו בתחיית המתים גם משה רבינו ויהושע, ומשיח ילמד תורה את כל ישראל מה ילמד אותם המשיח הרי הם יודעים כל התורה הנלית כולה.

הרבי מליובאוויטש מוגדר כמלך המשיח העתיד לגאול את עם ישראל. ההכרה ברבי כמלך המשיח, פורסמה על ידי רבני חב"ד ואחרים בפסק דין הלכתי המסתמך על פסיקת ההלכה ועל התייחסויותיו של הרבי עצמו לנושא.

הרבי לא הכריז על עצמו כמשיח באופן הצהרתי אך רימז על כך ברורות. בשנים הראשונות הרבי שלל דיבורים בנושא הפרסום בחריפות, וישנם אף הסוברים שהרבי הכחיש זאת באופן זמני. עם זאת בשנים המאוחרות יותר הרבי לא שלל זאת ואף הביע הסכמה, כך לדוגמה רבים מהחסידים נהגו לפנות אל הרבי במכתביהם בתואר "מלך המשיח", הרבי קיבל מכתבים והשיב עליהם כשלעיתים אף נכתבה התשובה על גבי המכתב עצמו בו הוזכר תואר זה. לאורך השנים חסידים רבים שאמרו את הדברים בפני הרבי פנים אל פנים כשהרבי לא שלל את דבריהם.

ע"פ סימני הרמב"ם

הרמב"ם הוא הפוסק היחיד שהגדיר הלכתית את תהליך הגאולה והתגלות המשיח. הרמב"ם קבע כי מלך המשיח הוא בהכרח אדם בשר ודם, ילוד אישה, וצאצא לדוד המלך.

הסימנים

 •  יעמוד מלך מבית דוד - הרבי מיוחס לדוד המלך בן אחר בן וגם בן אחר בת. כפי שהעיד בעצמו

 • הוגה בתורה - כשהוכנס הספר היום יום להגהה אצל הרבי, הוסיף הרבי ביחס לילדותו: "לומד בשקידה עצומה ומצליח". היקף תורתו של הרבי חסר תקדים בספרות התורנית. התוועדויותיו נמשכות לעיתים עד שבע ושמונה שעות. כל אותו הזמן שופע הרבי דברי תורה.

 • עוסק במצוות כדוד אביו - הדגש בסימן זה הוא על כך שמשיח אינו רק מקיים את מצוות התורה בשלימות ובהידור, אלא אף עוסק בהם, בטרחה והשקעה. וזאת כפי דוד המלך, שהקדים תשובה ומעשים טובים.

 • יכוף כל ישראל לילך בה ולחזק בדקה - גם את סימן זה מגלם הרבי. מעולם לא נעמד מנהיג לישראל, אשר נעמד מול מצב של ירידה וחלישות ביהדות בעקבות השואה, וביומו הראשון על כס הנשיאות הצהיר שמשימתו היא להפיץ יהדות, ומשימה זו היא הקו המרכזי של הנהגתו לאורך כל השנים, ונטל על עצמו את האחריות לדאוג לכל יהודי בכל קצוי תבל.

 • ילחם מלחמות ה' - על דורנו העיד הרבי, "ורואים בפועל איך שנפעל ה"וילחום מלחמת ה'" וינצח בכמה וכמה ענינים, ודוקא מתוך מלחמה של שלום". כוונת הרבי הייתה להתפרקות הקומוניזם, באותה תקופה, שנעשתה בלי מלחמה ושפיכות דמים.

משיח בן יוסף הוא משיח שיגאל את ישראל לפני הגאולה השלימה על ידי משיח בן דוד, והוא יהיה מבני בניו של אביה בן ירבעם, ומצאצאי מנשה בן יוסף ויש אומרים מאפרים בן יוסף.

משיח בן יוסף מוזכר בגמרא במסכת סוכה, שם נאמר על הפסוק "וספדה הארץ משפחות משפחות", שעתידים ישראל להתאבל "משיח בן יוסף שיהרג", ע"פ דעה אחרת בגמרא מדובר ביצר הרע שיהרג

בהמשך הגמרא מסופר שהקב"ה ישאל את משיח בן דוד איזה בקשה יש לו, והוא יענה שהוא רוצה שיחיה את משיח בן יוסף

הרמב"ם, שפסק בסיום ספרו משנה תורה כיצד מתנהלת ביאת הגאולה באופן הלכתי, לא הזכיר כלל את משיח בן יוסף, וממנו משמע שהכל נעשה ע"י משיח בן דוד. כותב בספרו שרבי סעדיה גאון כתב שאין בהכרח שמשיח בן יוסף יבוא וזה תלוי בעם ישראל,אם ישוב עם ישראל בתשובה יבוא מיד משיח בן דוד, ואם לאו יבוא לפניו משיח בן יוסף.

רבי יהונתן אייבשיץ מביא בספרו יערות דבש בשם הזוהר שמשיח בן יוסף כלול במשיח בן דוד וכשהוא מבקש מהקב"ה חיים כנ"ל הוא מבקש על בחינת משיח בן יוסף שכלול בו.

(ע"פ שיטת הגר"א, משיח בן יוסף הוא אינו אדם פיזי אלא הוא מכוון אל כל הצדיקים וגדולי ישראל שנהרגו על קידוש ה', ואף מונה בספרו 156 מאפיינים שיהיו במשיח בן יוסף, הגר"א גם כתב שמשיח בן יוסף אינו חייב להיות זכר והוא יכול להיות גם נקבה).

ע"פ מדרש תנחומא משיח בן יוסף נמשל לשור, ואילו משיח בן דוד נמשל לחמור.

משימתו העיקרית של המשיח בן יוסף יהיה לבשר אודות ביאת משיח בן דוד, והוא יכין את העולם לקראת ביאת משיח, ואף לחלק מן הדעות יבנה את בית המקדש ויקבץ את עם ישראל, ולאחר שיבוא משיח בן דוד הוא יהיה מושל תחתיו.

בין השאר משיח בן יוסף יקבץ גיבורים מישראל, יכה את נציבי ארם וישמעאל, יכבוש את ארץ ישראל, יתקן את ירבעם בן נבט, ינצח את מלכות אדום, ילחם בעמלק ויכלה את בית עשיו.

רוצים לעזור? הנה כמה משימות שבהן אתם יכולים לתרום:

רשימת הערכים המבוקשים
פורטל:מלך המשיח/ערכים מבוקשים בנושא מלך המשיח
רשימת הקצרמרים
*אוירו של משיח
רשימת התמונות והאיורים המבוקשים
פורטל:מלך המשיח/תמונות ואיורים מבוקשים