לדלג לתוכן
תפריט ראשי
תפריט ראשי
העברה לסרגל הצד
הסתרה
ניווט
עמוד ראשי
ברוכים הבאים
אולם דיונים
שינויים אחרונים
ערך אקראי
דיווח על טעות
עזרה
צור קשר/תרומה
פורטלים
נשיאי חב"ד
ימי חב"ד
גאולה ומשיח
תורת החסידות
תורת הנגלה
ניגוני חב"ד
ספרות חב"ד
בית רבי
אישי חב"ד
הפצת המעיינות
קישורים
חב"ד אינפו
ארכיון גאולה ומשיח
חב"דפדיה
חיפוש
חיפוש
מראה
יצירת חשבון
כניסה לחשבון
כלים אישיים
יצירת חשבון
כניסה לחשבון
דפים לעורכים שלא נכנסו לחשבון
מידע נוסף
תרומות
שיחה
עריכת הדף "
חצר
" (פסקה)
ערך
שיחה
עברית
קריאה
עריכה
עריכת קוד מקור
גרסאות קודמות
כלים
כלים
העברה לסרגל הצד
הסתרה
פעולות
קריאה
עריכה
עריכת קוד מקור
גרסאות קודמות
כללי
דפים המקושרים לכאן
שינויים בדפים המקושרים
דפים מיוחדים
מידע על הדף
מראה
העברה לסרגל הצד
הסתרה
אזהרה:
אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם
תיכנסו לחשבון
או
תיצרו חשבון
, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.
בדיקת אנטי־ספאם.
אין
למלא שדה זה!
==חצר בקבלה וחסידות== בכתבי הקבלה והחסידות, ה'''חצרות''' הן מושג רוחני המתאר את מקורות ההשפעה האלוקית, כפי שהיא יורדת מהאין-סוף ברוך הוא אל העולמות. הארת עצמותו יתברך מתגלה בעולם דרך '''אותיות''' – והן מקור ושורש החיות, הממשיכות שפע מהאין-סוף להתלבש בעולמות עליונים ותחתונים. === חצרות ה' === הזוהר מפרש את הפסוק '''"כָּלְתָה נַפְשִׁי לְחַצְרוֹת ה'"'''{{הערה|[[תהלים פ"ד]].}} כרמז לשאיפת הנשמה לשוב למקורה – לחצרות הקדושה, שהם שורש החיות האלקית: * '''חצר החיצונה''' – היא המשכת החיות לחיצוניות העולמות, מקורה ב[[מלכות דאצילות]], שממנה נמשכת החיות לעולמות בי"ע. * '''חצר הפנימית''' – מתייחסת להמשכה לפנימיות העולמות, והיא בבחינת [[זעיר אנפין]], הפונה פנימה ומקשר את האצילות עם הבריאה. בכתבי האריז"ל נאמר{{הערה|עי' ליקוטי הש"ס חולין ח' ע"א.}} שהחיצוניות של הנצח וההוד נקראת '''בתי בראי''' – חצרות חיצוניות, אך פנימיותם היא '''גוואי'''. כך גם בפסוק '''"יֵשֵׁב חֲצֵרֶיךָ"'''{{הערה|[[תהילים ס"ה]].}}, מפרש הזוהר שמדובר על עולם היצירה (חצר החיצונה), ולעומתו קריאת שמע (שיא התפילה) מיוחסת לעולם הבריאה (חצר הפנימית), ושמו"ע לבחינת '''הבית''' – שהוא האצילות. === חצר ובית – מדרגות באור האלוקי === בחסידות מבואר שה'''חצר''' היא משל להמשכת האור האלוקי דרך האותיות בלבד, ללא התגלות פנימית של השכל העליון: '''חצר''' – הוא מקום פתוח ללא גג, כמוהו כאותיות התורה והתפילה שנאמרות רק מתוך כוח המחשבה, אך בלי התבוננות והבנה פנימית. זהו מצב שבו האדם מקיים את המצוות, אך שכלו פנוי – מה שגורם לו להיות חשוף להסחות דעת, כגשם היורד אל חצר ללא גג. '''בית''' – לעומת זאת, הוא מקום פנימי ומוגן. מי שמתעמק בפירוש המילים שבתפילה ובטעמי התורה – הרי שכלו ולבו מלובשים בעבודתו. זהו '''היכלא עילאה דקוב"ה''' – מקום שבו המלך דר בקביעות. הזוהר מפרש{{הערה|ס"פ ויחי דף רמ"ח ע"ב.}} שהחצרות הן הז"ת דאצילות – שהן כבית שער לג"ר. כמו שהמלך אינו שוכן בחצר בקביעות, כך הגילוי האמיתי של עצמות האור האלקי הוא רק בחכמה עילאה – שנקראת '''בית'''. === מדרגת כלה וחצרות ה' === הנפש האלקית שבאדם משתוקקת לשוב אל מקורה, ולכן אומר הפסוק: '''"כלתה נפשי לחצרות ה'"'''. היא רוצה להיכלל באותן מדרגות של שורש החיות, אך לעיתים – מחמת הגוף ונפש הבהמית – אינה יכולה לעשות זאת אלא כ"כלה", המקבלת שפע מבחוץ, דרך האותיות (כמעין '''מאמר קידושין'''). אך ההתבוננות באמונה האמיתית, בכך שהקב"ה הוא למעלה גם מבחינת '''סובב כל עלמין''' – מעוררת את הלב הגשמי עצמו להיכסף לה', עד כדי ש"'''לְבִי וּבְשָׂרִי יְרַנְּנוּ אֶל־אֵל חָי'''" – גם הכלים הגשמיים עצמם מתעוררים ונמסים באור אין-סוף{{הערה|[[ליקוטי תורה]] במדבר ח, ג. ט, א-ב.}}.
תקציר:
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף
חב"דפדיה:זכויות יוצרים
לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה.
אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול
עזרה בעריכה
(נפתח בחלון חדש)
הדף הזה כלול בקטגוריה מוסתרת:
קטגוריה:חב"דפדיה: עריכה - כל הערכים