לדלג לתוכן

רל"א שערים: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
בחסידות: בכל המראי מקומות שהובאו כאן מבואר בפרוש שהרל״א שערים הם הרשימו שנשאר אחר הצמצום. וראה באריכות בשער היחוד איך שהקו נמשך במחינת הרשימו. והיותר פרוט מבאר שם בפרק טז׳ שהמשכת הקו מהרשימו הוא עד האות ואו הנמשכת מאות היוד שבראשה . ואומר שם במפורש שהמשכת הקו הוא מיוד דס״ג שבטהירו עילאה . ועיין בערך המלבוש שנתבאר שם איך שבעולם המלבוש שאחר צמצום דעיגול נעשה צמצום דמרובע בכפל המלבוש דמה ובן על אחורי עב וסג. וסג היה עודף שני אותיות י-ה ומיוד זאת המשכת הקו. ודי בזה
ספרא רבא (שיחה | תרומות)
אין תקציר עריכה
שורה 19: שורה 19:
אחת הסיבות לקריאת 462 צירופים אלו בשם "שערים" הינה משום שצירופם של אותיות אלו מהווה למעשה כעין 'שער' כניסה מאותה התיבה לעוד תיבות רבות ב[[לשון הקודש]] השייכות לאותו השער כלומר- הימצאותם של מספר מילים באותו ה"שער" מצביעה בנוסף גם על קשר מסוים ביניהם. היות ו'[[לשון הקודש]]' הינה למעשה השפה בה השתמש הקב"ה לברוא את העולם, הינה שפה מכוונת ומדוייקת ביותר, ואף מבואר בחסידות (ב[[ספר התניא]], [[שער היחוד והאמונה]] פרק א'. וכן בתורת [[הבעש"ט]]) כי כשהקב"ה ברא את השמים במאמר "יהי רקיע" ([[חומש בראשית|בראשית]] א,ו)- אותם האותיות שיצאו מ"דיבור" הקב"ה (כביכול)- הם עצמם עומדים ברקיע ומהווים אותו בכל רגע ורגע, (וזהו פירוש הפסוק "לְעוֹלָם ה' דְּבָרְךָ נִצָּב בַּשָּׁמָיִם", דברך ניצב, תרתי משמע!) ולכן היות ולשון הקודש הינה למעשה שפת הבריאה ממש, ישנה חשיבות רבה ביותר למילים בה, וממילא המצאותם של שני מילים באותו ה"שער" מצביע על קשר ביניהם.
אחת הסיבות לקריאת 462 צירופים אלו בשם "שערים" הינה משום שצירופם של אותיות אלו מהווה למעשה כעין 'שער' כניסה מאותה התיבה לעוד תיבות רבות ב[[לשון הקודש]] השייכות לאותו השער כלומר- הימצאותם של מספר מילים באותו ה"שער" מצביעה בנוסף גם על קשר מסוים ביניהם. היות ו'[[לשון הקודש]]' הינה למעשה השפה בה השתמש הקב"ה לברוא את העולם, הינה שפה מכוונת ומדוייקת ביותר, ואף מבואר בחסידות (ב[[ספר התניא]], [[שער היחוד והאמונה]] פרק א'. וכן בתורת [[הבעש"ט]]) כי כשהקב"ה ברא את השמים במאמר "יהי רקיע" ([[חומש בראשית|בראשית]] א,ו)- אותם האותיות שיצאו מ"דיבור" הקב"ה (כביכול)- הם עצמם עומדים ברקיע ומהווים אותו בכל רגע ורגע, (וזהו פירוש הפסוק "לְעוֹלָם ה' דְּבָרְךָ נִצָּב בַּשָּׁמָיִם", דברך ניצב, תרתי משמע!) ולכן היות ולשון הקודש הינה למעשה שפת הבריאה ממש, ישנה חשיבות רבה ביותר למילים בה, וממילא המצאותם של שני מילים באותו ה"שער" מצביע על קשר ביניהם.


== מקור הרל"א שערים ==
== מקור עניין הרל"א שערים ==
המקור הקדום ביותר בו מופיע אזכור אודות "רל"א שערים" הינו ב[[ספר יצירה]]{{הערה|פרק ב, משניות ז-ח.}} (המיוחס עוד ל[[אברהם אבינו]].) ושם כתוב: "כ"ב אותיות יסוד קבועות בגלגל ברל"א שערים, חזר גלגל פנים ואחור, סימן לדבר אין בטוב למעלה מ-ענ"ג ואין ברעה למטה מ-נג"ע. כיצד? שקלן והמירן: א' עם כולן וכולן עם א', ב' עם כולן וכולן עם ב', חוזרות חלילה, נמצאו יוצאות ברל"א שערים". ובהמשך מבאר את ענין ההתכללות של של כל אות עם כולם.
המקור הקדום ביותר בו מופיע אזכור אודות "רל"א שערים" הינו ב[[ספר יצירה]]{{הערה|פרק ב, משניות ז-ח.}} (המיוחס עוד ל[[אברהם אבינו]].) ושם כתוב: "כ"ב אותיות יסוד קבועות בגלגל ברל"א שערים, חזר גלגל פנים ואחור, סימן לדבר אין בטוב למעלה מ-ענ"ג ואין ברעה למטה מ-נג"ע. כיצד? שקלן והמירן: א' עם כולן וכולן עם א', ב' עם כולן וכולן עם ב', חוזרות חלילה, נמצאו יוצאות ברל"א שערים". ובהמשך מבאר את ענין ההתכללות של של כל אות עם כולם.


==בחסידות==
==בחסידות==
{{ערך מורחב|ערך=[[רשימו]]}}
{{ערך מורחב|ערך=[[רשימו]]}}
רל"א שערים הם אותיות ה[[רשימו]] שמהם נמשך [[אור הקו]] שאחרי [[הצמצום]]. עניינם מוסבר בהרחבה במספר מקומות בחסידות החל מדרושי רבותינו ב[[לקוטי תורה]]{{הערה|בחוקותי נא ב, ד"ה להבין מ"ש באוצ"ח בתחלתו כו' צמצם עצמו כו'.}}, במאמרי אדמו"ר האמצעי{{הערה|ויקרא ח"ב ע' תתקטו}}, באור התורה להרבי הצ"צ{{הערה|להרבי הצ"צ, ורא ח"ב ע"מ חצרת}}, ב[[ספר התניא|תניא]]{{הערה|[[שער היחוד והאמונה]] פרק א.}} ועוד - ועד ביאורי חסידים שדנים בזה בהרחבה במקומות רבים{{הערה|שערי עיונים בדא"ח להרב מיכאל גולומב, מדרכי ההשתלשלות לדניאל אורטובסקי ועוד.}}.
רל"א שערים הם אותיות ה[[רשימו]] שבהם נמשך [[אור הקו]] שאחרי [[הצמצום]]. עניינם מוסבר בהרחבה במספר מקומות בחסידות החל מדרושי רבותינו ב[[לקוטי תורה]]{{הערה|בחוקותי נא ב, ד"ה להבין מ"ש באוצ"ח בתחלתו כו' צמצם עצמו כו'.}}, במאמרי אדמו"ר האמצעי{{הערה|ויקרא ח"ב ע' תתקטו}}, באור התורה להרבי הצ"צ{{הערה|להרבי הצ"צ, ורא ח"ב ע"מ חצרת}}, ב[[ספר התניא|תניא]]{{הערה|[[שער היחוד והאמונה]] פרק א.}} ועוד - ועד ביאורי חסידים שדנים בזה בהרחבה במקומות רבים{{הערה|שערי עיונים בדא"ח להרב מיכאל גולומב, מדרכי ההשתלשלות לדניאל אורטובסקי ועוד.}}.


ולהמבואר בתניא אותיות וצירופים אלו הם שורשי חיות כל הנבראים שבכל העולמות, ועד שאפילו הנבראים הגשמיים שבעולם הזה (מ[[דצח"מ|דומם-צומח-חי-מדבר]]), הנה השמות בהם נקראו בלשון הקודש{{הערה|היינו, בתורה ובדברי חז"ל.}} הם הם אותיות הדבור של הקב"ה מ[[עשרה מאמרות]] שבתורה המשתלשלות ממדרגה למדרגה (ע"י ה[[צמצום]]) וע"י החילופי ותמורות האותיות ברל"א השערים.
ולהמבואר בתניא אותיות וצירופים אלו הם שורשי חיות כל הנבראים שבכל העולמות, ועד שאפילו הנבראים הגשמיים שבעולם הזה (מ[[דצח"מ|דומם-צומח-חי-מדבר]]), הנה השמות בהם נקראו בלשון הקודש{{הערה|היינו, בתורה ובדברי חז"ל.}} הם הם אותיות הדבור של הקב"ה מ[[עשרה מאמרות]] שבתורה המשתלשלות ממדרגה למדרגה (ע"י ה[[צמצום]]) וע"י החילופי ותמורות האותיות ברל"א השערים.

גרסה מ־22:36, 20 במרץ 2025

"רל"א שערים פָנים ואחור" (או בקיצור "רל"א שערים") הינו מושג יסודי בתורת הקבלה ומצוי בעיקר בספרי קבלה וכן בכמה מספרי החסידות.

משמעות

ה"רל"א שערים" הם מאתים שלושים ואחד (231) צירופים שונים של אותיות ה-אל"ף בי"ת בלשון הקודש הנמנים בספר יצירה ומהווים למעשה את ראשית המשמעות בלשון הקודש.

ב-א"ב ישנם 22 אותיות, כך שאם נחשב את מספר הצירופים האפשריים ל-22 אותיות באורך 2 תווים וללא חזרה (2÷22×21) נגיע ל-231 (בגימטריא רל"א) צירופים ב-"פנים" ו-231 ב"אחור" ("צירוף" פירושו החלפת אות מה-א"ב באחת מהאותיות שלאחריה: לאות א', הראשונה שב-כ"ב האותיות, ישנם כ"א צירופים. לאות ב' שאחריה ישנם כ' צירופים, וכן הלאה עד לאות ש' שיש לה צירוף אחד, וכך מגיעים לסכום של רל"א.)

הסדר של "רל"א שערים" ב"פנים" הינו בסדר הבא:

  • באות אל"ף (כ-כ"א צירופים): א"ב, א"ג, א"ד, וכן הלאה...
  • באות בי"ת (כ- כ' צירופים): ב"ג, ב"ד, ב"ה וכן הלאה...
  • בעוד הסדר ב"רל"א שערים, "באחור" הסדר הוא:
  • באות אל"ף: ב"א, ג"א, ד"א, וכן הלאה...
  • באות בי"ת: ג"ב, ד"ב, ה"ב וכן הלאה...

משמעותם של צירופי אותיות אלו הם האותיות העיקריות או ("אותיות היסוד") בשורשלא האותיות הראשונות במילה כפי שניתן לטעות.) למשל ה"שער" של המילים "פדיה" או "פדיון" אינו פ"ה או פ"נ אלא פ"ד (מהפ.ד.ה). דוגמא נוספת להופעתם של רל"א שערים פנים ואחור: שער ל"מ ב"פנים" במילה לח"ם. ושער מ"ל ב"אחור" במילה מז"ל.

בספר יצירה מתואר בנוסף כי ע"י 462 (בגימטריא נתי"ב, 462=231X2.) צירופים אלו ב'פנים' ו'אחור' מתהווית בריאת העולם.

פירוש השימוש במילה "שער"

אחת הסיבות לקריאת 462 צירופים אלו בשם "שערים" הינה משום שצירופם של אותיות אלו מהווה למעשה כעין 'שער' כניסה מאותה התיבה לעוד תיבות רבות בלשון הקודש השייכות לאותו השער כלומר- הימצאותם של מספר מילים באותו ה"שער" מצביעה בנוסף גם על קשר מסוים ביניהם. היות ו'לשון הקודש' הינה למעשה השפה בה השתמש הקב"ה לברוא את העולם, הינה שפה מכוונת ומדוייקת ביותר, ואף מבואר בחסידות (בספר התניא, שער היחוד והאמונה פרק א'. וכן בתורת הבעש"ט) כי כשהקב"ה ברא את השמים במאמר "יהי רקיע" (בראשית א,ו)- אותם האותיות שיצאו מ"דיבור" הקב"ה (כביכול)- הם עצמם עומדים ברקיע ומהווים אותו בכל רגע ורגע, (וזהו פירוש הפסוק "לְעוֹלָם ה' דְּבָרְךָ נִצָּב בַּשָּׁמָיִם", דברך ניצב, תרתי משמע!) ולכן היות ולשון הקודש הינה למעשה שפת הבריאה ממש, ישנה חשיבות רבה ביותר למילים בה, וממילא המצאותם של שני מילים באותו ה"שער" מצביע על קשר ביניהם.

מקור עניין הרל"א שערים

המקור הקדום ביותר בו מופיע אזכור אודות "רל"א שערים" הינו בספר יצירה[1] (המיוחס עוד לאברהם אבינו.) ושם כתוב: "כ"ב אותיות יסוד קבועות בגלגל ברל"א שערים, חזר גלגל פנים ואחור, סימן לדבר אין בטוב למעלה מ-ענ"ג ואין ברעה למטה מ-נג"ע. כיצד? שקלן והמירן: א' עם כולן וכולן עם א', ב' עם כולן וכולן עם ב', חוזרות חלילה, נמצאו יוצאות ברל"א שערים". ובהמשך מבאר את ענין ההתכללות של של כל אות עם כולם.

בחסידות

ערך מורחב – רשימו

רל"א שערים הם אותיות הרשימו שבהם נמשך אור הקו שאחרי הצמצום. עניינם מוסבר בהרחבה במספר מקומות בחסידות החל מדרושי רבותינו בלקוטי תורה[2], במאמרי אדמו"ר האמצעי[3], באור התורה להרבי הצ"צ[4], בתניא[5] ועוד - ועד ביאורי חסידים שדנים בזה בהרחבה במקומות רבים[6].

ולהמבואר בתניא אותיות וצירופים אלו הם שורשי חיות כל הנבראים שבכל העולמות, ועד שאפילו הנבראים הגשמיים שבעולם הזה (מדומם-צומח-חי-מדבר), הנה השמות בהם נקראו בלשון הקודש[7] הם הם אותיות הדבור של הקב"ה מעשרה מאמרות שבתורה המשתלשלות ממדרגה למדרגה (ע"י הצמצום) וע"י החילופי ותמורות האותיות ברל"א השערים.


ראו גם

הערות שוליים

  1. פרק ב, משניות ז-ח.
  2. בחוקותי נא ב, ד"ה להבין מ"ש באוצ"ח בתחלתו כו' צמצם עצמו כו'.
  3. ויקרא ח"ב ע' תתקטו
  4. להרבי הצ"צ, ורא ח"ב ע"מ חצרת
  5. שער היחוד והאמונה פרק א.
  6. שערי עיונים בדא"ח להרב מיכאל גולומב, מדרכי ההשתלשלות לדניאל אורטובסקי ועוד.
  7. היינו, בתורה ובדברי חז"ל.