לדלג לתוכן

ובא לציון: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
להתראות (שיחה | תרומות)
מ. רובין (שיחה | תרומות)
אין תקציר עריכה
 
(2 גרסאות ביניים של 2 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
{{חלונית
| רוחב = 33.5%
| כותרת = ובא לציון
| תוכן =
וּבָא לְצִיּוֹן גּוֹאֵל וּלְשָׁבֵי פֶשַׁע בְּיַעֲקֹב נְאֻם ה':{{ש}}
וַאֲנִי זֹאת בְּרִיתִי אוֹתָם אָמַר ה' רוּחִי אֲשֶׁר עָלֶיךָ וּדְבָרַי אֲשֶׁר שַׂמְתִּי בְּפִיךָ לֹא יָמוּשׁוּ מִפִּיךָ וּמִפִּי זַרְעֲךָ וּמִפִּי זֶרַע זַרְעֲךָ אָמַר ה' מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם:{{ש}}
וְאַתָּה קָדוֹשׁ יוֹשֵׁב תְּהִלּוֹת יִשְׂרָאֵל:{{ש}}
וְקָרָא זֶה אֶל זֶה וְאָמַר קָדוֹשׁ קָדוֹשׁ קָדוֹשׁ ה' צְבָאוֹת מְלֹא כָל הָאָרֶץ כְּבוֹדוֹ:{{ש}}
וּמְקַבְּלִין דֵּין מִן דֵּין וְאָמְרִין. קַדִּישׁ בִּשְׁמֵי מְרומָא עִלָּאָה בֵּית שְׁכִינְתֵּהּ.{{ש}}
קַדִּישׁ עַל אַרְעָא עובַד גְּבוּרְתֵּהּ. קַדִּישׁ לְעָלַם וּלְעָלְמֵי עָלְמַיָּא: ה' צְבָאות מַלְיָא כָל אַרְעָא זִיו יְקָרֵהּ:{{ש}}
וַתִּשָּׂאֵנִי רוּחַ וָאֶשְׁמַע אַחֲרַי קוֹל רַעַשׁ גָּדוֹל בָּרוּךְ כְּבוֹד ה' מִמְּקוֹמוֹ:{{ש}}
וּנְטָלַתְנִי רוּחָא. וּשְׁמָעִית בַּתְרַי קַל זִיעַ שַׂגִּיא דִמְשַׁבְּחִין וְאָמְרִין בְּרִיךְ יְקָרָא דַה' מֵאֲתַר בֵּית שְׁכִינְתֵּהּ: ה' יִמְלֹךְ לְעֹלָם וָעֶד:{{ש}}
ה' מַלְכוּתֵהּ קָאִים לְעָלַם וּלְעָלְמֵי עָלְמַיָּא::{{ש}}
ה' אֱלֹקֵי אַבְרָהָם יִצְחָק וְיִשְׂרָאֵל אֲבֹתֵינוּ שֳׁמְרָה זֹּאת לְעוֹלָם לְיֵצֶר מַחְשְׁבוֹת לְבַב עַמֶּךָ וְהָכֵן לְבָבָם אֵלֶיךָ:{{ש}}
וְהוּא רַחוּם יְכַפֵּר עָו‍ֹן וְלֹא יַשְׁחִית וְהִרְבָּה לְהָשִׁיב אַפּוֹ וְלֹא יָעִיר כָּל חֲמָתוֹ:{{ש}}
כִּי אַתָּה ה' טוֹב וְסַלָּח וְרַב חֶסֶד לְכָל קֹרְאֶיךָ:{{ש}}
צִדְקָתְךָ צֶדֶק לְעוֹלָם וְתוֹרָתְךָ אֱמֶת:{{ש}}
תִּתֵּן אֱמֶת לְיַעֲקֹב חֶסֶד לְאַבְרָהָם אֲשֶׁר נִשְׁבַּעְתָּ לַאֲבֹתֵינוּ מִימֵי קֶדֶם:{{ש}}
בָּרוּךְ ה' יוֹם יוֹם יַעֲמָס לָנוּ הָאֵ-ל יְשׁוּעָתֵנוּ סֶלָה:{{ש}}
ה' צְבָאוֹת עִמָּנוּ מִשְׂגָּב לָנוּ אֱלֹקֵי יַעֲקֹב סֶלָה:{{ש}}
ה' צְבָאוֹת אַשְׁרֵי אָדָם בֹּטֵחַ בָּךְ:{{ש}}
ה' הוֹשִׁיעָה הַמֶּלֶךְ יַעֲנֵנוּ בְיוֹם קָרְאֵנוּ:{{ש}}
בָּרוּךְ אֱלקֵינוּ שֶׁבְּרָאָנוּ לִכְבודו וְהִבְדִּילָנוּ מִן הַתּועִים וְנָתַן לָנוּ תּורַת אֱמֶת וְחַיֵּי עולָם נָטַע בְּתוכֵנוּ. הוּא יִפְתַּח לִבֵּנוּ בְּתורָתו. וְיָשִׂים בְּלִבֵּנוּ אַהֲבָתו וְיִרְאָתו לַעֲשׂות רְצונו וּלְעָבְדו בְּלֵבָב שָׁלֵם לְמַעַן לא נִיגַע לָרִיק וְלא נֵלֵד לַבֶּהָלָה: יְהִי רָצון מִלְּפָנֶיךָ ה' אֱלקֵינוּ וֵאלקֵי אֲבותֵינוּ שֶׁנִּשְׁמר חֻקֶּיךָ וּמִצְותֶיךָ בָּעולָם הַזֶּה. וְנִזְכֶּה וְנִחְיֶה וְנִירַשׁ טובָה וּבְרָכָה:{{ש}}
לִשְׁנֵי יְמוֹת הַמָּשִׁיחַ לְחַיֵּי הָעוֹלָם הַבָּא לְמַעַן יְזַמֶּרְךָ כָבוֹד וְלֹא יִדֹּם ה' אֱלֹקֵי לְעוֹלָם אוֹדֶךָּ:{{ש}}
בָּרוּךְ הַגֶּבֶר אֲשֶׁר יִבְטַח בַּייָ וְהָיָה ה' מִבְטַחוֹ. בִּטְחוּ בַה' עֲדֵי עַד כִּי בְּיָהּ ה' צוּר עוֹלָמִים:{{ש}}
וְיִבְטְחוּ בְךָ יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ כִּי לֹא עָזַבְתָּ דֹרְשֶׁיךָ ה', ה' חָפֵץ לְמַעַן צִדְקוֹ יַגְדִּיל תּוֹרָה וְיַאְדִּיר:{{ש}}
| ניקוד = כן
}}
'''וּבָא לְצִיּוֹן''' (או בשמה בספרות ההלכה והפרשנות '''קדושה דסִדרא'''{{הערה|סוטה מט, א. רמב"ם הלכות תפילה ט, ה-ו. פסקי דינים צמח צדק סימן קלב. שער הכולל פרק י"א יז-יט.}}) הוא קטע תפילה הנאמר ב[[תפילת שחרית]] לאחר [[תפילת עמידה]] ו[[תחנון]] (וכן לאחר [[קריאת התורה]] בימים שקוראים בה), וכולל לקט של פסוקים מה[[תנ"ך]], חלקם מתורגמית ל[[ארמית]], והוא מהווה כעין 'סיכום' של רוב עניני התפילה, ונתקן במקורו עבור המאחרים לבוא לבית הכנסת{{הערה|ולכן גם לא נאמר בתפילת שחרית בשבתות ומועדים בהן אין הדבר נפוץ כל כך שמאחרים לבית הכנסת, והוא נאמר בתפילת מנחה.}}.
'''וּבָא לְצִיּוֹן''' (או בשמה בספרות ההלכה והפרשנות '''קדושה דסִדרא'''{{הערה|סוטה מט, א. רמב"ם הלכות תפילה ט, ה-ו. פסקי דינים צמח צדק סימן קלב. שער הכולל פרק י"א יז-יט.}}) הוא קטע תפילה הנאמר ב[[תפילת שחרית]] לאחר [[תפילת עמידה]] ו[[תחנון]] (וכן לאחר [[קריאת התורה]] בימים שקוראים בה), וכולל לקט של פסוקים מה[[תנ"ך]], חלקם מתורגמית ל[[ארמית]], והוא מהווה כעין 'סיכום' של רוב עניני התפילה, ונתקן במקורו עבור המאחרים לבוא לבית הכנסת{{הערה|ולכן גם לא נאמר בתפילת שחרית בשבתות ומועדים בהן אין הדבר נפוץ כל כך שמאחרים לבית הכנסת, והוא נאמר בתפילת מנחה.}}.


שורה 4: שורה 32:
התפילה פותחת בפסוק מנבואת ה[[גאולה]] בספר [[ישעיה]] העוסק בביאת משיח, ולאחר מכן מקדישים את שמו של ה' ומוסיפים תרגום של פסוקים אלו לארמית.
התפילה פותחת בפסוק מנבואת ה[[גאולה]] בספר [[ישעיה]] העוסק בביאת משיח, ולאחר מכן מקדישים את שמו של ה' ומוסיפים תרגום של פסוקים אלו לארמית.


בהמשך, אומרים פסוקי שבח המלוקטים בעיקר מספר ה[[תהילים]] ומפארים את חסדו של השם והיותו מוחל וסולח, וחותמים בתפילה ובקשה שנצליח לשמור את חוקי השם תורתו ומצוותיו בלב פתוח מתוך אהבה ויראה.
בהמשך, אומרים פסוקי שבח המלוקטים בעיקר מספר ה[[תהלים]] ומפארים את חסדו של השם והיותו מוחל וסולח, וחותמים בתפילה ובקשה שנצליח לשמור את חוקי השם תורתו ומצוותיו בלב פתוח מתוך אהבה ויראה.


== הלכה ומנהג ==
== הלכה ומנהג ==
שורה 11: שורה 39:
על אף שזוהי 'קדושה', מותר לאומרה גם ביחיד.
על אף שזוהי 'קדושה', מותר לאומרה גם ביחיד.


לאחר 'ובא לציון' ניתן לחלוץ את התפילין{{הערה|ראו בהרחבה בשער הכולל יא, כא. ובהנסמן שם.}}, וכך אכן נהוג ב[[ראש חודש]] לערוך הפסקה קצרה בה חולצין תפילין ומניחים [[תפילין דרבינו תם]], ורק לאחר מכן ממשיכים בסדר התפילה באמירת [[מוסף]], קוה, עלינו, ושיעור התהילים היומי{{הערה|1=[https://chabadlibrary.org/books/adhaz/piskey/30.htm פסקי הסידור], [[תבנית:היום יום/א' טבת|היום יום א' טבת]].}}.
לאחר 'ובא לציון' ניתן לחלוץ את התפילין{{הערה|ראו בהרחבה בשער הכולל יא, כא. ובהנסמן שם.}}, וכך אכן נהוג ב[[ראש חודש]] לערוך הפסקה קצרה בה חולצין תפילין ומניחים [[תפילין דרבינו תם]], ורק לאחר מכן ממשיכים בסדר התפילה באמירת [[מוסף]], קוה, עלינו, ושיעור התהלים היומי{{הערה|1=[https://chabadlibrary.org/books/adhaz/piskey/30.htm פסקי הסידור], [[תבנית:היום יום/א' טבת|היום יום א' טבת]].}}.


האבל בבית האבלים לא אומר את הפסוק 'ואני זאת בריתי'{{הערה|1=[https://chabadlibrary.org/books/admur/tm/5725-1/43/index.htm כך גם נהג הרבי לאחר פטירת אמו בשנת תשכ"ה].}}.
האבל בבית האבלים לא אומר את הפסוק 'ואני זאת בריתי'{{הערה|1=[https://chabadlibrary.org/books/admur/tm/5725-1/43/index.htm כך גם נהג הרבי לאחר פטירת אמו בשנת תשכ"ה].}}.
שורה 23: שורה 51:
*[[ניגון ברוך הוא אלקינו]]
*[[ניגון ברוך הוא אלקינו]]
*[[ונזכה ונחיה ונראה (ניגון)]]
*[[ונזכה ונחיה ונראה (ניגון)]]
*[[ברוך הוא אלקינו (ניגון)]]


==קישורים חיצוניים==
==קישורים חיצוניים==
שורה 28: שורה 57:
*'''[https://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=30450&st=&pgnum=206 בסידור עם הערות וציונים (רסקין)]''' {{הב}}
*'''[https://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=30450&st=&pgnum=206 בסידור עם הערות וציונים (רסקין)]''' {{הב}}
*'''[https://chabadlibrary.org/books/zz/maamarei/1/2/23/index.htm עלמא אמאי קאים - אקדושה דסדרא (תרט"ו)] {{*}} [https://chabadlibrary.org/books/maharash/tsh/640a/1/38/index.htm#_ftn_2985 (תר"מ)]'''  
*'''[https://chabadlibrary.org/books/zz/maamarei/1/2/23/index.htm עלמא אמאי קאים - אקדושה דסדרא (תרט"ו)] {{*}} [https://chabadlibrary.org/books/maharash/tsh/640a/1/38/index.htm#_ftn_2985 (תר"מ)]'''  
{{תפילה}}
{{תפילה}}
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:תפילה]]
[[קטגוריה:תפילה]]

גרסה אחרונה מ־14:42, 14 באוגוסט 2025

ובא לציון

וּבָא לְצִיּוֹן גּוֹאֵל וּלְשָׁבֵי פֶשַׁע בְּיַעֲקֹב נְאֻם ה':
וַאֲנִי זֹאת בְּרִיתִי אוֹתָם אָמַר ה' רוּחִי אֲשֶׁר עָלֶיךָ וּדְבָרַי אֲשֶׁר שַׂמְתִּי בְּפִיךָ לֹא יָמוּשׁוּ מִפִּיךָ וּמִפִּי זַרְעֲךָ וּמִפִּי זֶרַע זַרְעֲךָ אָמַר ה' מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם:
וְאַתָּה קָדוֹשׁ יוֹשֵׁב תְּהִלּוֹת יִשְׂרָאֵל:
וְקָרָא זֶה אֶל זֶה וְאָמַר קָדוֹשׁ קָדוֹשׁ קָדוֹשׁ ה' צְבָאוֹת מְלֹא כָל הָאָרֶץ כְּבוֹדוֹ:
וּמְקַבְּלִין דֵּין מִן דֵּין וְאָמְרִין. קַדִּישׁ בִּשְׁמֵי מְרומָא עִלָּאָה בֵּית שְׁכִינְתֵּהּ.
קַדִּישׁ עַל אַרְעָא עובַד גְּבוּרְתֵּהּ. קַדִּישׁ לְעָלַם וּלְעָלְמֵי עָלְמַיָּא: ה' צְבָאות מַלְיָא כָל אַרְעָא זִיו יְקָרֵהּ:
וַתִּשָּׂאֵנִי רוּחַ וָאֶשְׁמַע אַחֲרַי קוֹל רַעַשׁ גָּדוֹל בָּרוּךְ כְּבוֹד ה' מִמְּקוֹמוֹ:
וּנְטָלַתְנִי רוּחָא. וּשְׁמָעִית בַּתְרַי קַל זִיעַ שַׂגִּיא דִמְשַׁבְּחִין וְאָמְרִין בְּרִיךְ יְקָרָא דַה' מֵאֲתַר בֵּית שְׁכִינְתֵּהּ: ה' יִמְלֹךְ לְעֹלָם וָעֶד:
ה' מַלְכוּתֵהּ קָאִים לְעָלַם וּלְעָלְמֵי עָלְמַיָּא::
ה' אֱלֹקֵי אַבְרָהָם יִצְחָק וְיִשְׂרָאֵל אֲבֹתֵינוּ שֳׁמְרָה זֹּאת לְעוֹלָם לְיֵצֶר מַחְשְׁבוֹת לְבַב עַמֶּךָ וְהָכֵן לְבָבָם אֵלֶיךָ:
וְהוּא רַחוּם יְכַפֵּר עָו‍ֹן וְלֹא יַשְׁחִית וְהִרְבָּה לְהָשִׁיב אַפּוֹ וְלֹא יָעִיר כָּל חֲמָתוֹ:
כִּי אַתָּה ה' טוֹב וְסַלָּח וְרַב חֶסֶד לְכָל קֹרְאֶיךָ:
צִדְקָתְךָ צֶדֶק לְעוֹלָם וְתוֹרָתְךָ אֱמֶת:
תִּתֵּן אֱמֶת לְיַעֲקֹב חֶסֶד לְאַבְרָהָם אֲשֶׁר נִשְׁבַּעְתָּ לַאֲבֹתֵינוּ מִימֵי קֶדֶם:
בָּרוּךְ ה' יוֹם יוֹם יַעֲמָס לָנוּ הָאֵ-ל יְשׁוּעָתֵנוּ סֶלָה:
ה' צְבָאוֹת עִמָּנוּ מִשְׂגָּב לָנוּ אֱלֹקֵי יַעֲקֹב סֶלָה:
ה' צְבָאוֹת אַשְׁרֵי אָדָם בֹּטֵחַ בָּךְ:
ה' הוֹשִׁיעָה הַמֶּלֶךְ יַעֲנֵנוּ בְיוֹם קָרְאֵנוּ:
בָּרוּךְ אֱלקֵינוּ שֶׁבְּרָאָנוּ לִכְבודו וְהִבְדִּילָנוּ מִן הַתּועִים וְנָתַן לָנוּ תּורַת אֱמֶת וְחַיֵּי עולָם נָטַע בְּתוכֵנוּ. הוּא יִפְתַּח לִבֵּנוּ בְּתורָתו. וְיָשִׂים בְּלִבֵּנוּ אַהֲבָתו וְיִרְאָתו לַעֲשׂות רְצונו וּלְעָבְדו בְּלֵבָב שָׁלֵם לְמַעַן לא נִיגַע לָרִיק וְלא נֵלֵד לַבֶּהָלָה: יְהִי רָצון מִלְּפָנֶיךָ ה' אֱלקֵינוּ וֵאלקֵי אֲבותֵינוּ שֶׁנִּשְׁמר חֻקֶּיךָ וּמִצְותֶיךָ בָּעולָם הַזֶּה. וְנִזְכֶּה וְנִחְיֶה וְנִירַשׁ טובָה וּבְרָכָה:
לִשְׁנֵי יְמוֹת הַמָּשִׁיחַ לְחַיֵּי הָעוֹלָם הַבָּא לְמַעַן יְזַמֶּרְךָ כָבוֹד וְלֹא יִדֹּם ה' אֱלֹקֵי לְעוֹלָם אוֹדֶךָּ:
בָּרוּךְ הַגֶּבֶר אֲשֶׁר יִבְטַח בַּייָ וְהָיָה ה' מִבְטַחוֹ. בִּטְחוּ בַה' עֲדֵי עַד כִּי בְּיָהּ ה' צוּר עוֹלָמִים:
וְיִבְטְחוּ בְךָ יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ כִּי לֹא עָזַבְתָּ דֹרְשֶׁיךָ ה', ה' חָפֵץ לְמַעַן צִדְקוֹ יַגְדִּיל תּוֹרָה וְיַאְדִּיר:

וּבָא לְצִיּוֹן (או בשמה בספרות ההלכה והפרשנות קדושה דסִדרא[1]) הוא קטע תפילה הנאמר בתפילת שחרית לאחר תפילת עמידה ותחנון (וכן לאחר קריאת התורה בימים שקוראים בה), וכולל לקט של פסוקים מהתנ"ך, חלקם מתורגמית לארמית, והוא מהווה כעין 'סיכום' של רוב עניני התפילה, ונתקן במקורו עבור המאחרים לבוא לבית הכנסת[2].

תוכן התפילה[עריכה | עריכת קוד מקור]

התפילה פותחת בפסוק מנבואת הגאולה בספר ישעיה העוסק בביאת משיח, ולאחר מכן מקדישים את שמו של ה' ומוסיפים תרגום של פסוקים אלו לארמית.

בהמשך, אומרים פסוקי שבח המלוקטים בעיקר מספר התהלים ומפארים את חסדו של השם והיותו מוחל וסולח, וחותמים בתפילה ובקשה שנצליח לשמור את חוקי השם תורתו ומצוותיו בלב פתוח מתוך אהבה ויראה.

הלכה ומנהג[עריכה | עריכת קוד מקור]

מלבד בשחרית של יום חול, נוהגים לומר את התפילה גם בשבת ויום טוב בתחילת תפילת מנחה, לאחר פתיחת אשרי יושבי ביתך, וכן לאחר תפילת עמידה בתפילת ערבית של מוצאי שבת[3].

על אף שזוהי 'קדושה', מותר לאומרה גם ביחיד.

לאחר 'ובא לציון' ניתן לחלוץ את התפילין[4], וכך אכן נהוג בראש חודש לערוך הפסקה קצרה בה חולצין תפילין ומניחים תפילין דרבינו תם, ורק לאחר מכן ממשיכים בסדר התפילה באמירת מוסף, קוה, עלינו, ושיעור התהלים היומי[5].

האבל בבית האבלים לא אומר את הפסוק 'ואני זאת בריתי'[6].

חשיבות אמירתה[עריכה | עריכת קוד מקור]

חשיבותה של התפילה היא הן בכך שהיא הסיום העיקרי של תפילת שחרית, כאשר במידת הצורך אדם שטרוד וממהר יכול על פי הלכה לחלוץ את התפילין לאחר אמירתה, ולכן גם לאחריה נקבע לומר את תפילת 'קדיש תתקבל'.

בנוסף, חז"ל אומרים[7] "עלמא אמאי מתקיים? - אקדושה דסדרא", העולם מתקיים בזכות אמירת תפילה זו.

ראו גם[עריכה | עריכת קוד מקור]

קישורים חיצוניים[עריכה | עריכת קוד מקור]


הערות שוליים

  1. סוטה מט, א. רמב"ם הלכות תפילה ט, ה-ו. פסקי דינים צמח צדק סימן קלב. שער הכולל פרק י"א יז-יט.
  2. ולכן גם לא נאמר בתפילת שחרית בשבתות ומועדים בהן אין הדבר נפוץ כל כך שמאחרים לבית הכנסת, והוא נאמר בתפילת מנחה.
  3. אז משמיטים את שני הפסוקים הראשונים, ומתחילה במילים "ואתה קדוש".
  4. ראו בהרחבה בשער הכולל יא, כא. ובהנסמן שם.
  5. פסקי הסידור, היום יום א' טבת.
  6. כך גם נהג הרבי לאחר פטירת אמו בשנת תשכ"ה.
  7. סוטה מט, א.